Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android koster teleselskaberne dyrt

Android koster teleselskaberne dyrt

Fejlraten på Android er så stor, at det koster teleselskaberne milliarder.

Der er et væld af Android-mobiler på markedet fra diverse producenter - lige fra HTC og Samsung over LG, Motorola og Sony Ericsson.

På blot et år er andelen af nysolgte smartphones med Android ifølge Gartner steget fra 17 til 43 procent.

Men Android-mobilerne koster teleselskaberne rigtig mange penge i reparation og returnering af telefoner. Det viser en analyse fra konsulentvirksomheden WDS, der estimerer, at det koster operatørerne 11 milliarder kroner om året.

Selvom der tages højde for, at Android er den mest udbredte platform, er der stadig uforholdsmæssigt flere klager over hardware-problemer.

For mange producenter

Årsagen er ifølge WDS-undersøgelsen, at der er så mange forskellige producenter af Android-mobiler, og at hardwaren ikke altid spiller sammen med softwaren.

Til gengæld er det helt anderledes med Apple og RIM, der bruger deres egne platforme på henholdsvis iPhone og Blackberry.

Samtidig fremhæver WDS dog, at grunden til Androids popularitet netop er, at Google giver mobilproducenterne frie tøjler. 

Men det koster teleselskaberne dyrt, når kunderne er utilfredse.

- ”Mange af kunderne bliver ofte en omkostning hos deres operatør, fordi de kontakter kundeservice for at finde en løsning eller værre endnu; de ønsker at få telefonen byttet," skriver WDS.

Analysen er baseret på 600.000 opkald til kundeservice hos teleselskaberne verden over, som WDS har gennemgået og analyseret.

Se WDS-analysen her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Torkild 14-11-2011 14:13:13

Kære May Frederiksen
Du burde nu selv kunne se at det du har skrevet er misvisende!
Det ville klæde mobilsiden at rette op på de fejl og misvisninger som er i din tekst.

0 0
Andreas 13-11-2011 22:18:30

Hvordan kan man skrive:

"Fejlraten på Android er så stor, at det koster teleselskaberne milliarder."

Når artiklen og undersøgelsen handler om fejl på hardware? Det her jo intet at gøre med "Fejlraten på Android". Android er jo ren software.

Det er vel producenternes egen skyld, at de ikke laver noget ordentlig hardware som virker? Hvad har det med Android at gøre?

Man kunne lige så godt skrive: "Dårlige produceret hardware koster teleselskaberne milliarder"

Stock Android som software har ikke flere fejl end andre mobile operativ systemer.

At teleselskaberne ikke kan få deres egen hardware til at spille sammen med deres egne modifikationer/skins af Android, er vel ikke et "Android problem" som sådan.

Android giver dem muligheden for at ligge deres eget lorte software oven på. At de ikke kan få deres eget "lort" til at fungere, er ikke et Android problem.

Hvis producenterne ikke magter at lave noget ordentligt software/skin til Android, kan de jo bare bruge
stock Android.

0 0
JP 14-11-2011 11:58:07

Det er Andorid's skyld fordi der ikke er regler for hvilken hardware man må komme Android på.
Hvis Google have mere kontrol over Andorid, så ville slutbrugerene have et bedre produkt. De kunne lære noget af Apple.

0 0
JP 14-11-2011 12:02:28

Dem som udtaler sig på baggrund af mest data, (dvs. ikke den Danske branche)

0 0
BSG 11-11-2011 14:21:43

Om en iPhone var lige så avanceret og kørte på så meget hardware som Android, så ville de jo også have store problemer.
Men, iOS er simpelt, og alt som er avanceret er sparet væk, og så kører det kun på Apple hardware, der for kører det mere fejlfrit.

Har forresten ejet 4 android telefoner, der alle har kørt helt fejlfrit, og jeg kan huske min gamle iPhone 3, der jeg skulle bruge alt for megen tid for at få den unlocket.
Nu kan man af al lykke købe den udan at skulle unlocke den.

Vil man have en simpel smartphone, så kører iPhonen jo helt fint, men alting er langt lettere med Android :)

0 0
drumme 11-11-2011 12:07:26

i mine øjne lyder dette helt forkert ? det koster jo netop ikke så mange penge at lave swap på en terminal fra Htc samsmung osv. for teleselskabet får jo en ny salgs pakke fra evt htc og så går omkostningerne i 0kr. men kan så sige at, ja der er brugt nogle arbejdstimer for at sende den frem og tilbage, men det er jo ikke mere end så mange andre terminaler på market.
men jeg har da en opfordring til mobilsiden. i skal prøve at lave en opfølning på hvad det koster teleselskaberne at have service på apple. jeg kan sige så meget at, apple ikke overholder den danske lovgivning overfor forbruger, omkring 2års reklmationsret. for at teleselvskaberne kan få lov til at tage apple ind, skal de dække de omkostninger som kunde måtte have efter det første år. dvs at når en iphone ikke virker 1år efter salgs datoen så skal selskabet selv stå for reprationen. Nej Hov. man laver ikke reprationger på en iphone, så den bliver ombyttet. og det koster

0 0
Benjamin Jensen 10-11-2011 19:28:21

Det er da utroligt hvor mange fjolser der kan samles på et forum.

Jeg læste nyheden på comon.dk i dag, før jeg læste den her. Dermed er det jo ikke journalisten der har skrevet artiklen, ej heller giver sin mening til kende. Det er formidling og intet andet.

Der er desværre mange folk der bliver personlige, lige så snart de ikke kan lide budskabet!

En overskrift skal være kort og koncis, og kan ikke indeholde detaljer. Det skal være en appetitvækker, hvilket det jo også er.

Selvfølgelig kan man godt sammenligne Android VS iPhone, Android er fordelt ud på mange forskellige telefoner, med alskens forskellige hardware. Det er netop det jeg altid har tordnet imod - at det kun vil give problemer. Det viser denne undersøgelse så også tydeligt. Folk køber jo en android telefon for at have adgang til mange apps, og for at få en telefon som naboen. Folk aner jo ikke hvad de køber, men kun at budgettet er begrænset. Så før i skyder skylden på teleselskaberne for at sælge dem billige telefoner, så er det suverænt kunden der bestemmer i sidste ende.

Hardware producenterne giver hvad folk vil have - også selvom det er noget lort! Det er jo ikke engang bare billige telefoner der har været problematiske. Selv kender jeg til problemer med flere telefoner - hvem husker ikke Optimus x2? Også HTC Legend samt flere SE telefoner, som ikke var helt billige.

Problemet med det her er jo, at hele skylden ryger over på android, fordi de bruger mange forskellige producenter til deres software - det er jo open source. Det er jo sådan set også det undersøgelsen understreger.

0 0
Henrik 10-11-2011 19:55:31

Ja, Android situationen begynder at ligne situationen med Symbian før Nokia overtog det helt.

0 0
10-11-2011 19:55:16

Har du læst undersøgelsen ? Hvad er deres råd til teleselskaberne ? AT GIVE INFO TIL KUNDERNE. Ja vi ved godt herinde at ikke alt hvad der står android på er godt. Det er der ingen der benægter. Men selskaberne må jo gøre opmærksom på hvad det er de sælger til folk....

At du så siger at en af de helt store android succes'er var en problem telefon, det er så en anden sag.

0 0
Jesper Vejle Krog 10-11-2011 16:31:28

At telefonerne går i stykker. Mig bekendt kan software ikke foresage skade på hardware

0 0
Thomas Kristensen 14-11-2011 13:41:33

Software kan nemt skade hardware :)
Du kan godt komme ud for at en app til din mobil skader noget hardware
Ligesom ved en PC, så kan et program godt skade hardwaren i computer

Et nemt eksempel, er en app som SetCPU
Hvis man ikke kender den, så er det en app til at styre CPU'ens clock mm.
Og overclocker du CPU'en for meget, så ødelægger du den :)

Der findes også flere root apps, som kan gå ind og gøre mere skade end gavn :)

Men det at mange android mobiler, går i stykker er nødvendigvis ikke Android skyld
Min gamle HTC Desire, fik en software fejl, som så blev lavet, og det var ikke en hardware fejl
Men det var hellere ikke ligefrem Android skyld, men på en måde HTC, da det var deres software som svigtede :)

Sagen er nok bare den, at Android er en åben platform, og derfor har vi desværre en masse skod apps på android market, og flere af dem skader mere end du gavner :)

Jeg har prøvet 2 gange at måtte gendanne en nandroid efter en defekt app

0 0
Footiefan 10-11-2011 18:31:18

Nope - men det ved du godt. Men det fatter Hr og Fru Danmark jo ikke en skid af. Det gir' dem desværre bare en dårlig oplevelse. Tvivler på ret mange alm forbrugere overvejer, om deres billige Android mobil er ringe/fejler pga software eller hardware.
Ak ja, uvidende mennesker, haha ;-)

0 0
Molok 10-11-2011 14:07:33

Bare overskriften siger det hele - "Android koster teleselskaberne dyrt". Nej det er dårlig produceret hardware der er årsagen.
Android er en platform/styresystem og har INTET at gøre med fejl på hardware.
I skriver vel heller ikke at iOS har en dårlig antenne, eller at iOS har en skærm der nemt går i stykker.
Det er tydeligt at mobilsiden.dk tjener gode penge på at puste til Google vs. Apple ilden, da de gang på gang fordrejer virkeligheden i deres jagt på indtægter fra bannervisninger.
Jeg finder det useriøst og forkasteligt at et medie i den grad sælger ud af sin journalistiske integritet.

0 0
10-11-2011 15:27:30

Mobilsiden har skrevet direkte at de ikke får penge for at reklamere for Apple, hvilket betyder at de giver Apple gratis reklame, hvilket ikke virker lige så smart som at få penge for at reklamere for Apple. Men statuen af Steve Jobs på Mays kontor holder vel øje med at alt foregår korrekt og efter Apples bog også kaldet "1984 revideret version af SJ"!

0 0
Jan Ålund 11-11-2011 16:25:28

Ja men jeg er helt eing og er nogle gange dybt rystet ;))

0 0
Footiefan 10-11-2011 15:39:47

Har du det bedre nu?? ;-)

0 0
10-11-2011 17:52:45

Desværre, kritisk journalistik er lidt som oaser i sahara, de findes men der kan ofte være langt imellem dem

0 0
Dan 10-11-2011 14:56:21

Kan ikke blive mere enig!
Derfor jeg heller ikke kommer her inde på mobilsiden så meget mere.

kommer forbi siden en eller to gange om ugen, hvor jeg før kom her flere gange dagligt.

0 0
Footiefan 10-11-2011 14:50:55

Men det er vel indforstået, at der er tale om Android mobiler? Tror ikke alt er en sammensværgelse ;-)

De fleste der læser herinde, forstår det jo nok godt! :-)

0 0
toysoldier 10-11-2011 13:36:55

Før i læser artiklen så kig dog på hvem, der har skrevet den. Så ved i hvad i kan forvente når det drejer sig om Android / Apple osv.

0 0
Footiefan 10-11-2011 13:40:30

Og alligevel læser I på her på siden?! ;-)

0 0
toysoldier 10-11-2011 15:43:01

Det er netop pointen, at det gør jeg ikke. Jeg kigger på hvem der har skrevet artiklen og først derefter læser jeg den, hvis ikke udfaldet er givet på forhånd.

0 0
DX 10-11-2011 13:25:01

Om hvad og hvordan spørger man. Sjovt nok viser en undersøgelse hos 788 Norske Apple forhandlere at Apple ligger i bunden, når det gælder fejl, fejlrettelse & service ( Den artikel bliver bare ikke flash´et så meget )

http://www.mobil.nu/nyheder/it-forhandlere-apple-er-vaerst-1.482921.html

0 0
10-11-2011 10:59:52

Hvis man nu faktisk læser det i linker til, så ja der findes en masse dårlige billige android telefoner, som selskaberne tager ind og sælger som en SGS2, HTC sensation, SE xperia arc osv.... Så er der fandme ikke noget at sige til at folk klager over hardwaren....

Og så lige et lille snip fra undersøgelsen:


“Android features heavily in almost all operators’ smartphone strategies. It’s clear from the evidence in this study that if they are to maximize their investment they must better manage how they bring Android products into their network, retail them and support them,” concludes Deluca-Smith.
In the short term, operator profitability can be improved by implementing the following changes:

Improving device testing and the on-boarding processes when ranging Android products to minimize risk of hardware failure and assess the Total Cost of Ownership
Analyzing and understanding the propensity for a hardware failure pre-launch to ensure customer support channels are populated with accurate support documentation and returns procedure
Educating customers from the beginning of the sales process to better manage expectation of experience, minimizing technical support calls.


Ud far hvad jeg kan se, så kan selskaberne gøre RIGTIGT meget selv for at få deres omkostninger ned....

0 0
10-11-2011 12:59:47

Jeg er for så vidt også enig, selvskaberne er jo selv med til at skabe markedet og så må de også tage det dertilhørende ansvar.

Desuden er jeg træt af at Andoid altid nævnes som om det er en mobil eller en producent. Selv hvis vi ser bort fra de kinesiske produkter, så er der mange producenter og mange modeller. Men sådan er det jo med "journalisterne" de sammenligner jo pærer med bananer i et væk. Android vs. iPhone er lidt som at sige VW vs. Rolls Royce... den holder ikke uden nuancerne kommer med.

0 0
Thomas Kristensen 10-11-2011 11:37:27

Hvor er det lige at en HTC Sensation og SGS2 er billige android mobiler, det er top modeller
Og det er jo ikke dem der er problemer med

Men de billige og ringe mobiler med alt for dårlig hardware, jeg så det første gang på SE Xperia Mini
Der kørte android rigtig dårlig i forhold til min daværende mobil HTC Desire. som meget bedre kunne håndtere android

Men det handler kun om at folk skal lade være med at købe de helt billige mobiler, de er som regel elendige :)

Sagen er nok også den at rigtig mange selv ødelægger deres android, ved at pille ved noget de ikke skulle pille ved, det kan være root, custom rom mm
Ikke at root ødelægger mobilen, men bruger man det forkert, så kan det gå galt :)

Jeg har en HTC Sensation rootet med ARHD Sense 3.5
Og den er langt fra dårlig, det er den bedste telefon jeg nogensinde har haft, men det blev den først efter jeg rootede og installerede custom rom.
Ikke at HTC egen rom var dårlig, custom rom er bare så meget bedre optimeret :)

0 0
10-11-2011 12:17:48

Ja som esben skriver, så mente jeg at de sælger de billige modeller, som værende som high end..
Nok lidt dårligt formuleret :D

0 0
Footiefan 10-11-2011 13:11:11

Og mange er samtidig nok lidt for naive. De tror de kan få en topmobil for 1500-2000 kr over 6 mdr.
Men sælgeren sagde at både kunne dit og dat, jaaa... Så naive købere og dumme sælgere = bad kombo ;-)

0 0
10-11-2011 13:44:12

Ja det har du helt ret i :D

0 0
Esben 10-11-2011 12:10:49

@Thomas - N, skriver at de sælger de "billige" android som om de kan det samme som topmodellerne.

Men hvis der er Android modeller, som er en omkostning for teleselskaberne, må man forvente at det bare et spørgsmål om tid inden de stopper med at sælge telefoner med dårlig hardware, eller sætter producenterne krav om at man skal sælge deres "billige" modeller hvis man vil sælge smartphones af deres brand?

0 0