Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android-krigen er måske startet

Android-krigen er måske startet

Google beskylder nu Apple og Microsoft for at "ville dræbe Android" gennem en patent- og rettighedskrig.

Smartphone-producenterne slæber jævnligt hinanden i retten, men det er sjældent, at selskaberne kommenterer offenligt på den slags søgsmål. Men nu har Google taget bladet fra munden.

Kort fortalt så raser der en krig melem Microsoft, Apple, Oracle, Google og en række andre producenter, om nogle gamle patenter fra Nortel. I sidste ende kan det betyde, at Google kan blive pålagt at betale et licensbeløb for hver solgte Android-enhed.

I et officielt blogindlæg fra Senior Vice President i Google, David Drummond, anklages blandt andet Microsoft og Apple for sammen at føre en fjentlig kampagne mod Android, der kan betyde en fordyrelse af Android-enhederne.

Google kan risikere at skulle betale op mod 15 dollars i licensomkostninger for hver solgt Android-mobil.

Derudover foregår der sideløbende søgsmål mod HTC, Motorola og Samsung.

Det er på bloggen tydeligt, at Google føler sig dårligt behandlet af sine konkurrenter.

Læs også:
Blog: Derfor synes jeg Android halter
Web-TV: Android får store problemer i fremtiden

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

05-08-2011 11:36:34

Det Google referer til er da ikke kun det to opkøb af novell og nortel....

Det er da den bredside af sagsanlæg som især apple sender mod alle googles samarbejdspartnerer...

Jeg fatter egentligt ikke hvorfor at hele androidkoalitionen ikke æder tabet og fryser al salg til apple... Så går der ikke lang tid før at deres iPhone er en stor bunke crap..

0 0
v0lapyk 04-08-2011 13:54:16

Så blev tudekiks-kortet trukket IGEN. Det er ufatteligt at denne type emner altid skal ende på det niveau.

I stedet burde folk interessere sig for, hvad der tjener forbrugerne bedst. Det er næppe i forbrugernes interesse, når giganter som MS og Apple prøver at dræbe konkurrencen i retsale verden over. Alt sammen pga særdeles uklare og sommetider endda opkøbte patenter.

Android er en GOD ting for både Android, Apple og MS brugere/fans. Set fra forbrugerens side. Det holder producenterne på dupperne og konkurrencen skarp.

0 0
Kim 04-08-2011 14:17:45

Nå ja stakkels lille bitte Google, vil jo bare det der er bedst for os alle...
Android ville være en fantastisk ting, hvis nu bare Google kunne lade være med at stjæle med arme og ben - i Andriod projektet og i stort set alt andet de foretager sig...
Så snart Google har lært om dit og mit, privatlivets fred og ophavsrettigheder, så skal jeg nok stille mig op i koret der hylder dem for at give ting væk "gratis". Eller... Nej, jeg bliver sgu nok aldrig naiv nok til at tro på, at det er gratis.

0 0
v0lapyk 04-08-2011 14:34:14

Så er vi tilbage i samme rille. Ingen påstår at Google er et lille uskyldigt offer. Det er ikke det, det handler om. Det handler om hvorvidt det er i DIN og min interesse, at patenter (inklusiv de opkøbte) anvendes til at hæmme konkurrence!

Og så handler det, i forbindelse med Android, i øvrigt ikke om begrebet "gratis", men om "Open Source". Open Source handler på ingen måde om at stjæle andres arbejde, selvom MS og Apple gerne vil stille det så firkantet op.

0 0
Thomas Andersen 04-08-2011 15:06:19

For ellers skulle de forskelle linux distributioner også sagsøges. af MS og Apple. Skønt at KDE har givet meget til mac og windows brugerfladerne

0 0
v0lapyk 04-08-2011 15:44:05

Thomas -> Nu vil jeg ikke fortsætte med at køre dette ud på et sidespor, i et forsvar af Open Source tankegangen. Men det handler om volumen. Når MS og Apple nu, i stor stil, går rettens vej, handler det om, at en stor spiller truer dem på markedsandele. Det har intet Desktop Linux OS endnu for alvor formået. Trusler om sagsanlæg er dog intet nyt for Linux-fællesskabet.

0 0
Kim 04-08-2011 15:02:22

Det kan du diskutere videre med Sun Oracale og Linux om... Kode bliver ikke til "open source" fordi Google/Andriod gerne vil have at det er.

0 0
lruneh 04-08-2011 12:59:45

Det viser sig (ifølge winrumors), at MS spurgte Google, om ikke de ville være med i buddet på Nortels patenter. Det takkede Google nej til.
Der kan dårligt være tale om en koordineret kampagne mod Google, hvis de blev inviteret til at deltage i at købe patenterne.

Patent-krigs-cirkuset bliver således endnu mere absurd...

0 0
Jan 04-08-2011 12:49:07

Selvfølgelig skal patenter overholdes, og hvis Google ikke kan finde ud af det, så må de jo betale ved kasse 1, mere er der vel ikke at sige til det.

Men jeg synes nu godt nok at Apple bliver mere og mere latterlige i såvel deres søgsmål som patentanmeldelser.
Er problemet for Apple egentligt ikke, at de har et smalt produktsortiment?
Hvis konkurrenterne virkeligt kan gå ind og lave et produkt der kan hamle op med Apple's produkter, og derved måske også tager en meget stor bid af Apple's markedsandel, så vil Apple kunne risikere at miste en meget stor indtjening ... Apple har jo f.eks. ikke en mid-end iPhone, der i givet fald måske ville kunne opveje en del af en mistet omsætning, hvis f.eks. SGS II er med til at formå, at der ikke bliver solgt nær så mange iPhone's som nu (kun et eksempel).

Jeg opfatter en hel del af Apple's søgsmål, som lige netop at forsøge at forhindre, eller i hvert fald kraftigt udskyde, en reel konkurrence til deres egne high-end produkter, lige netop fordi Apple ikke har noget fallback, og derved ville kunne miste meget stor indtjening, såfremt et reelt konkurrende produkt blev mere populært og solgte mere end Apple's produkt.

0 0
madslvig 06-08-2011 21:49:17

Hørt!

0 0
v0lapyk 04-08-2011 16:02:00

+1

0 0
Bo 04-08-2011 11:29:37

Microsoft bruger 10 milliarder dollars og året på forskning (over 50 milliarder kroner), hvilket er mere end noget andet IT firma. Derfor får de en masse patenter.

Forskning betaler sig, og det bør Google erkende, i stedet for at powerwhine over unfair spil.

0 0
Lars 04-08-2011 09:49:29

Microsoft’s Brad Smith on Twitter: “Google says we bought Novell patents to keep them from Google. Really? We asked them to bid jointly with us. They said no.”

Se her: http://www.geekwire.com/2011/microsoft-google-declined-invitation-bid-novell-patents

Så endnu flere tudekiks til Google.

0 0
lruneh 04-08-2011 09:28:08

Alle disse firmaer skal tjene penge - også Google. Ingen af dem er din ven - heller ikke Google. Hvis de kan tjene penge ved at sagsøge et andet firma, så gør de selvfølgelig det - også Google.

Det reelle problem er patentreglerne, som åbner for disse patentkrige. Det er her, man skal sætte ind for at få åbnet konkurrencen og innovationen.

0 0
Kim 04-08-2011 09:52:01

Både og - for patentreglerne tjener jo primært til at beskytte den lille, der får en god ide.
Dvs. at hvis jeg finder på noget smart, så kan jeg tage patent på det, og så søge kapital til at udvikle min ide, eller sælge den til højestbydende. Var det ikke for patentreglerne ville dem jeg søgte udviklings kompetence hos bare tage ideen for sig selv.

Men det kan undre at det tilsyneladende er så svært for div. firmaer at finde ud af hvis patent de bryder hvornår.

(Note til Google: når der står "Confidential - do not distribute" i en fil, så lad være med at copy/paste den over i Android. Eller slet i det mindste først ovenstående advarsel, så det ikke bliver lige så tydeligt...)

0 0
lruneh 04-08-2011 10:30:18

Ja, man kunne jo revidere reglerne, så man fortsat beskyttede mindre aktører, men undlod at beskytte større aktører.
På den måde kunne små fisk få en chance for at vokse sig store, mens stpre fisk måtte kæmpe for at implementere en given teknologi bedst muligt.
Jeg er ikke jurist eller på anden måde ekspert på dette område, men de nuværende patentregler skader klart forbrugerens interesser. Det kan der ikke være tvivl om.

0 0
Lars 04-08-2011 08:54:13

Giv en tudekiks eller tre til Google. De kæmpede selv hårdt for at få de selvsamme patenter, og ville selvfølgelig selv have udnyttet dem mod MS og Apple, hvis det var lykkedes.

Lad være med at forherlige Google - de er nøjagtig ligeså griske og driftige forretningsfolk som alle andre store firmaer.

0 0
Peter 04-08-2011 09:47:28

Hvor mange gange har google brugt deres pantenter?

MS, Apple, savsøger alt og alle, Microsoft fordi de ikke lave noget mere, Apple fordi de er grådige.

0 0
Kim 04-08-2011 11:37:42

Det er heller ikke så relevant om Google har måtte sagsøge andre for at overtræde deres patenter (hvilket jo så tilsyneladende ikke har været nødvendigt) som det er at ALLE er nødt til at sagsøge Google, fordi de ikke kan overholde nogen som helst former for rettigheder, herunder patent-, privatlivs- og ophavsret.

0 0
Bo 04-08-2011 11:17:55

Faktisk har Microsoft 7 gange sagsøgt andre for brud på deres patenter. Det er ikke ret meget for et firma, der har eksisteret i mere end 30 år.

I øvrigt er det ikke nogle af Nortel patenterne som Google bliver sagsøgt for at bryde.

0 0
Bo 04-08-2011 11:17:51

Faktisk har Microsoft 7 gange sagsøgt andre for brud på deres patenter. Det er ikke ret meget for et firma, der har eksisteret i mere end 30 år.

I øvrigt er det ikke nogle af Nortel patenterne som Google bliver sagsøgt for at bryde.

0 0
lruneh 04-08-2011 10:32:13

Jeg husker, at Google sagsøgte Microsoft for desktopsearch

0 0
Kim 04-08-2011 10:23:27

Ja, de har da f.eks. haft et par sager hvor de mener at deres Trademark er blevet krænket...
Hvilket er sjovt, når man tænker på hvor højt og flot Google skider på ophavsrettigheder på f.eks. bøger osv.

0 0
Peter 04-08-2011 13:22:20

MS fra f.eks sagsøgt :

Tom tom
Velocity Micro
General Dynamics Itronix
Onkyo Corporation
Wistron Corporation
Barnes & Noble
HTC
Samsung (MS vil have 15$ per solgt android)
Og man kan bleve ved.
Da de ikke selv kan lave ordentlig mobile OS,
så må man jo kæmpe på en anden måde!

0 0
Kim 04-08-2011 09:27:12

+1!

Og personligt vil jeg hellere betale licens end stopfodres med spam mens jeg bliver vildledt rundt på nettet og Google.

0 0
Simon Justesen 04-08-2011 08:43:29

Microsoft og Apple ville vinde mere ved at acceptere konkurrencen, søsætte initiativer der hiver markedsandele tilbage på ærlig vis.

Ja, jeg synes patentkrig er en beskidt affære, der kun er til for at hæmme konkurrence, og jeg synes det giver så meget badwill til Microsoft og Apple, at jeg ikke på nuværende tidspunkt kunne drømme om at købe en telefon med et styresystem fra et af de to firmaer!

0 0
Simon Justesen 04-08-2011 08:45:16

'hæmme innovation og konkurrence skulle der stå ...' :)

0 0
Rune 04-08-2011 12:03:58

Så hvis du nu opfandt noget helt nyt, vil du ikke have noget imod, at en eller anden random person, påtog sig titelen som opfinderen, og valgte at give det gratis væk?

0 0
Anders 04-08-2011 22:52:47

Rune, hvad nu hvis du sælger et produkt, du overtrådte nogle (vanvittige) patenter, som f.eks. at gøre noget manuelt for at åbne en mail.
Men patentindehaveren var realistisk, og du skulle bare betale et beløb for at "bruge" patentet. Din konkurrent er dog misundelig, fordi han ikke kan lave ligeså gode produkter som dig, derfor køber han firmaet der ejer patentet, og sørger for at du skal betale kæmpe erstatning, eller aldrig komme til at lave produkter igen. Din konkurrent kan nemlig ikke tåle konkurrence.

Bum

0 0
Kim 05-08-2011 05:27:42

Din historie mangler lige den lille krølle på halen, at din konkurrent faktisk ville købe patentet sammen med dig, men du tænkte "Nej det gider jeg ikke, det er meget nemmere at gøre med patentloven som jeg gør med alle andre typer rettighedslove. Jeg skider på dem!"

0 0
Nygaard 04-08-2011 08:23:08

Hvad skulle man ellers have ventet fra Apple og M$?
De har jo vænnet sig til at kunne rippe forbrugerne, ved at lade dem betale i dyre domme for deres software. De vil da naturligvis gøre ALT hvad der står i deres magt, for at aflive et firma der udkonkurrer dem med et GRATIS produkt!

0 0
Kim 04-08-2011 09:23:57

Ja, bare man giver det væk er det jo helt i orden at stjæle med arme og ben. Det ved vi alle da.
Nå, men mine venner mangler noget tøj, så jeg smutter lige ned og laver lidt "open source" selv...

0 0
madslvig 06-08-2011 21:44:08

Undskyld, men hvilken del af android-styresystemet mener du er stjålet fra MS eller Apple?

0 0
BSG 07-08-2011 16:30:58

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide

Kim er måske bare et TROLL.

0 0
Kim 07-08-2011 17:23:47

Jeg har ikke skrevet at de har stjålet Android kode har hverken MS eller Apple. Men de er dømt for at stjæle fra Linux, og bliver det med stor sandsynlighed for at stjæle fra Sun/Oracle.

Kald mig bare troll - problemet er bare at jeg tilsyneladende er bedre informeret end jer Androider.

0 0