Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android 'M' kommer direkte i bilen

Android 'M' kommer direkte i bilen

Vi har netop fået Android Lollipop, men næste omgang er allerede på bedding, og bilen får opmærksomhed denne gang

Eksempel på Android Auto, som det ser ud nu
Eksempel på Android Auto, som det ser ud nu

Sammen med Android L, som altså fik navnet Android Lollipop, kom også et fokus på en relancering af Android til fjernsynet. I Android M vil der være fokus på bilen, og styresystemet skal bygges direkte ind i køretøjet.

Læs også: Google vil have fuld kontrol over Wear, TV og Auto

Google har allerede en kamp med Apple om at overtage instrumentbrættet, og de gør det begge ved at slutte en telefon til bilens styrepult. På den måde vil de kompatible biler vise en version af Android eller iOS, der bliver projekteret gennem telefonen.

Det er ikke godt nok for Google, der vil have Android bygget direkte ind i en bils informationssystem. Nyere biler, især i USA, er spækket med teknologi, og nogle har endda selv internet - det vil Google udnytte til at kunne have Android kørende nonstop.

Google hele tiden

Man ville let kunne forestille sig, at Google tænker noget i stil med, at man har Google Play Musik kørende om morgenen før arbejde, og når man så sætter sig ud i bilen og tænder den, så overtager den afspilningen. På den måde vil ens telefon kunne gå i dvale og spare strøm, mens bilen overtager de vigtigste funktioner.

Læs også: Android Auto til biler får en god modtagelse [opdatering]

En fuld integration af Android M vil også give Google en række andre muligheder. Eksempelvis vil Google kunne skræddersy sit indhold, herunder reklamer, endnu mere til brugerne, da firmaet potentielt vil kunne få adgang til langt flere informationer.

Der er dog også en række udfordringer for Google i forhold til at få Android ind som en integreret del af bilen. Producenterne skal først og fremmest overbevises om, at det er en god ide, og så vil det være et helt nyt medie med helt nye udfordringer generelt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

guldhammeren 20-12-2014 14:11:08

Reklamer og bilkørsel, det kommer ikke til at ske hvis der er tale om Synlige reklamer,
så fjerner man jo fokus fra trafikken.

Mon f.eks Citroen overhovedet vil tillade Google/Android adgang til deres systemer??
hvad vil f.eks Citroen få ud af det??
Så skal f.eks Citroen jo lave deres system om så det kan "snakke" med en central Android enhed i bilen??

1 0
Ibrahim Ipek 19-12-2014 16:27:10

så tror jeg på udviklere side xda vil i gang med at root og custom roms til biler .. lol :D

0 1
carsten guldhammer 19-12-2014 13:53:19

og desuden så når forbrugerene går ud og køber en helt ny bil forventer de fleste at bilen holder i mere end de 2 år da en helt ny bil først skal synes efter 4 år og i de fleste tilfælde holde sy 2 -3 enda nogen gange 4 - 5 gange efter det første syn

derfor er det i min verden ENNU MERRE vigtigt at man har tillid til at det udstyr i en eventuelt selvkørende bil er fuldt ud opdateret

2 3
N 19-12-2014 23:15:33

Hvad har det med syn at gøre ? Og kan din bil ikke kører selvom radioen ikke har nyeste firmware? Og hvor kommer der lige selvkørende biler ind i billedet? Læser vi den samme artikel ?

4 1
carsten guldhammer 19-12-2014 13:49:41

jeg behøver sådan set ikke læse mig til noget som helst

for det ER den virkelighed som den er det jeg beskreV:

google tørre den af på producenterne og ladder dem afgøre hvorvidt slutbrugerene må få den seneste version af android

hvorfor er det ellers at jeg har en samsung tablet, som ligegyldigt hvor mange gange jeg ber den om at opdatere systemet fortæller mig "at der er ingen oåpdateringer til gængeligt" på trods af at jeg må nøjes med at køre med en DYBT FORÆLDET version af android

det samme gør sig gældende for samsun såkaldte smart tv hvor man også får samme svar når man køre den indbyggede software opdatering

2 6
Morten 21-12-2014 13:52:20

Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at brokke dig over Samsungs software. Det er realiteten når man selv laver produkterne og licencerer software fra et andet firma. Hvis du er så utilfreds med dem så køb dog en iPad. iOS 8 som er sidste nye software fik iPad 2(fra 2011) fingrene i på nøjagtig samme tid som nyeste iPads, iPhones fra Apple.

Man kan så diskutere om en iPad fra 2011 ikke var bedre tjent men tidligere version af iOS, men hvis man absolut vil have fingrene i nyeste software hurtig, så ville jeg skifte væk fra Samsung.

1 1
Naggie21 20-12-2014 06:59:09

Og grunden til, at du oplever det ved Samsung, er netop fordi producenterne selv bestemmer på telefoner og tablets. Men dit Samsung TV kører ikke Android, så ved ikke hvorfor den skal blandes ind i sagen.

Og en anden gang, så hold dig fra Samsung, hvis du vil have opdateringer. Køb en Nexus eller en Google Play Edition. Alternativt køb Apple. Det gør vi andre, der går op i opdateringer ;)

2 1
Naggie21 20-12-2014 06:55:58

Jo, du behøver så at læse op på det. Med Android Wear (ure), Android Auto (biler) og Android TV, får producenterne IKKE lov til at styre software på nogen måder. Det bliver styret af Google alene og får selvfølgelig opdateringer, så længe Google mener man skal have det.

Nogle gange, ville man sgu slippe for en del besvær, hvis man lige gad at undersøge tingene, inden man udtaler sig ;)

2 1
Thomas Larsen 19-12-2014 16:00:19

Det er nu sådan at en del funktioner i bilerne, som blandt andet styrer motor, hastighed, m.m. allerede er digitale og styret af et "operativsystem". Den "virkelighed" du forsøger at presse igennem er allerede gældende, det er bare en anden software platform, hvor opdateringer er ikke-eksisterende.

Android kommer ikke til at ændre på dette, og Android har i øvrigt intet med selvkørende biler at gøre.

2 1
carsten guldhammer 19-12-2014 12:15:33

nu hvor google tørre den af på leverandørene med hvorvidt slutbrugeren har krav på en opdateret version af android

så tør jeg ikke tænke på hvordan det bliver hvis de får held med at udrulle biler der køre på deres lort

skræk scenariet kan være at eksembelvis skoda vælger at sige at deres android baseret bil KUN har ret til opdatering HVIS du køber en helt ny bil

jeg tør slet ikke tænke på hvor farligt dette scenarie vil være for trafik sikkerheden at køre rundt med dybt forældet software fordi bilfabrikanterne IKKE mener man har ret til opdateringer af softwaren

3 8
N 19-12-2014 13:39:59

Hvad har et infotainment system at gøre med sikkerheden i en bil? Og hvor mange opdateringer får de infotainment systemer skoda har i dag?

3 2
saliuu 19-12-2014 12:37:26

Måske skulle du lige research det du taler om inden du udtaler dig, da dette ikke er hvad de har gjort her med Wear, TV og Auto, så nej det ville ikke være tilfældet, og det scenario du frygter er faktisk det nuværende problem, da bilproducenter ikke kan finde ud af software overhoved.

3 2