Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android Marked kan tømme dit Dankort

Android Marked kan tømme dit Dankort

Pas på din Android-mobil. Enhver kan på få minutter bruge for flere hundrede kroner på dit Dankort.

<span style=Pas på din Android-smartphone. Det kræver kun få kliks at købe apps på dit Dankort." />
Pas på din Android-smartphone. Det kræver kun få kliks at købe apps på dit Dankort.

Googles applikationsbutik Android Marked, der findes på Android-mobiler som f.eks. HTC Desire S, Sony Ericsson Xperia Arc og Samsung Galaxy-serien, er stedet hvor mobilkunderne kan købe applikationer og spil direkte på mobilen.

Men det er også stedet, hvor du kan risikere, at få hævet i hundredevis af kroner på dit Dankort.

Hvis du f.eks. låner mobilen ud til en ven, eller lader et barn spille på den, kan du risikere at personerne åbner Android Marked, og køber nye spil, på vegne af dig.

Årsagen til denne risiko er, at Dankort-oplysningerne er knyttet sammen med mobilen, og ens Google konto, via Google Checkout. Det kræver altså kun få klik, før et køb er gennemført.

Ingen beskyttelse

Google har i Android Marked ingen form for beskyttelse mod, at uvedkommende kan købe applikationer og spil på andres mobiler. Når der trykkes “køb” på et produkt er købet, få øjeblikke efter, gennemført - uden man er blevet spurgt om personlige oplysninger eller password.

Hos konkurrenten Apple forholder det sig noget anderledes. Godt nok ligger ens kontooplysninger også bundet op på mobilen, blot via en iTunes konto, men hver gang der skal foretages et køb skal brugeren indtaste sit password.

Hvis du pludselig er ude for, at nogle har købt apps fra din mobil, kan du inden for 15 minutter returnere dem igen, hvilket sker blot ved at afinstallere applikationen i Android Marked.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rene 31-05-2011 10:11:08

Det er næsten som om det er en religion for nogen folk at hade Apple.

0 0
Kokomo 03-05-2011 22:28:51

hvis du låner din pc ud, kan folk hacke nogen af dine passwords! de kan også se i dine dokumenter

0 0
PJ 03-05-2011 21:46:56

Vidste du at hvis du låner din tegnebog ud til andre kan de være de bruger nogle af dine penge?!

1. Så lad da være med at låne den ud dit fæ.

2. GÅ IND PÅ CHECKOUT OG FJERN KREDIT KORTET!

Hvor svært kan det være.

Men vi ser frem til næste uges indslag: "Android kan slå dit bar ihjel!"
Hvis du taber din Android fra toppen af Sas hotellet og den rammer dit barn i hovedet så kan det dø!

Se det er en skandale ;)

0 0
David 03-05-2011 21:54:04

Det pudsige er bare at de samme brugere der mener at man skal bruge fornuften med Android telefoner, var dybt forargede at over at en iPhone beholder login password i 15 min. Android brugere er så ufatteligt dobbeltmoralske når det kommer til iOS vs Android.

0 0
MGApcPro 03-05-2011 22:17:46

Og du burde virkelig lade være med at generalisere Android brugere :)

0 0
Jesper 03-05-2011 22:17:22

Dokumentation, tak!

0 0
Anders 03-05-2011 20:41:22

Det er blandt derfor det kan lade sig gøre, at bruge
50000 svenske kr. på smølfespil m.m.
Prøv f.eks at installere to gratis apps efter hinanden, og der kræves intet login til den sidste.
Mener at der går 15 min. inden du automatisk bliver loigget ud.
Og det burde mobilsiden nu som førende web medie på området vide.

0 0
Jesper 03-05-2011 17:05:48

...blot mobilsiden.dk, der endnu en gang benytter muligheden til at fremhæve iOS' "fortræffeligheder" på bekostning af konkurrenten. Læg mærke til, at det sjældent går den anden vej!

0 0
David 03-05-2011 21:52:26

På iPhonen skal jeg indtaste mit Apple Login password, jeg er så logget ind i 15 min, men så skal indtaste det igen. Det skal jeg ikke på Android. Uanset hvad så er det da mere sikkert på iOS? Eller overser jeg noget?

0 0
Lecter 03-05-2011 17:52:53

Stop nu med de der beskyldninger. Mobilsiden er sku rimelige neutrale ift. iOS/Android.

Synes iøvrigt det er et ret vigtigt emne. Google burde lave en mulighed for at beskytte sig mod utilsigtet køb fra Market.

0 0
Thomas Andersen 03-05-2011 19:58:00

Jeg giver Jesper ret. mobilsiden siger ikke noget modsat siden de anmeldte ipad'en. Men At iphone 4 kun fik 4 ud af 6 stjerner viser jo de ikke at apple fan. Men når det er sagt, så med betalings apps. er det anderledes hvis man låner sin pengepung ud til sit barn og sende det i en legetøjsbutik?

0 0
Jesper 03-05-2011 22:16:17

Nu fik iPhony 5 ud af 6, og det er matchet, men ej overgået af andre smartphones.
Den test hvor den fik 5 ud af 6 stjerner er, så vidt jeg ved, den eneste "supertest" mobilsiden.dk har foretaget... Med mindre de har lavet en tilsvarende af iPlad2... Som iøvrigt fik 6/6 så vidt jeg husker! Sjovt nok to Æble produkter!

Og som Anders og PJ skriver, så kan omtanke løse mange problemer, og Æble er ikke en pind bedre!

0 0
kasper 03-05-2011 19:55:57

Enig.
Er selv ejer af SGS (CM7 mod) og skal have SGS2. Der burde være mulighed for at sikre sig mod uautoriseret køb af apps.

PS:
Mobilsiden.dk gør det sgu godt hvad angår neutralitet.

0 0
Kokomo 03-05-2011 15:36:01

Lidt sent at komme med den nyhed, da android marked har været ude meget længe. Så tror de fleste android brugere ved det

0 0
Hans Jákup Danielsen 03-05-2011 16:15:33

er vel hvad man kalder for agurkenyheder

0 0
03-05-2011 16:37:16

Tjaa det giver vel ikke meget mening at mobilsiden skrive rom Bin Ladens død, det er lidt for meget off-topic. Men du har ret i at det virker meget agurkeagtigt.

0 0