Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android og Apple går frem, Microsoft tilbage - igen

Android og Apple går frem, Microsoft tilbage - igen

ComScore har netop frigivet de seneste markedstal, og endnu en gang går Android stærkest frem med Apple lige bag sig.

Antallet af Android aktiveringer om dagen, er ifølge seneste tal oppe på mere end 850.000 enheder. Et tal der betyder der i 2012 cirka aktiveres 310 millioner enheder, hvis antallet af aktiveringer fastholder sig på det nuværende niveau.

Det betyder også at Android fastholder sit kraftige greb i markedet, og lader konkurrenterne bide skeer med hinanden.

Et af de store markeder for Android er USA, hvor de seneste comScore tal viser at Android fortsætter sin fremgang siden sidste opgørelse. Over de sidste tre måneder er Google (Android) gået frem med 3,7 procent og har nu 51 procent af markedet.

Apple må se en mere beskeden fremgang på 1,1 procent, og slutter perioden af med 30,7 procent markedsandele.

Microsoft ser endnu engang en tilbagegang i markedet på 0,8 procent, og en afslutning på 3,9 procent af markedet.

Dog skal det tages i med i betragtningen, at Nokia Lumia i denne periode knap har været til salg i USA. Det bliver derfor spændende om næste tre måneders opgørelse vil vise en fremgang eller en fortsat tilbagegang.

Ice Cream Sandwich hænger i bremsen

Androids tal kan opdeles i versionsnumre, og de tal er netop også lige blevet frigivet og viser endnu engang at det velkendte og efterhånden gamle Gingerbread, eller Android 2.3 om man vil, stadig hænger i. Og faktisk er Gingerbread gået frem siden sidste opgørelse.

Gingerbread havde 1. april 2012 en andel på 63,7 procent, den er nu steget til 64,4 procent. Samtidig er Ice Cream Sandwich (Android 4.0) dog også gået frem fra 2,9 procent til 4,9 procent. Mens Honeycomb (Android 3.x) ikke har rykket sig fra sine 3,3 procent.

Hvad mere overraskende er, så viser tallene at Android 2.2 Froyo stadig kører på hver femte Android enhed på markedet, og det er selvom versionen nu er flere generationer gammel.

Og faktisk sidder Ice Cream Sandwich på færre telefoner end Android 2.1 Eclair, som blandt andet den populære telefon, fra februar 2010, HTC Desire blev annonceret med.

Kommentar

x

Opret bruger
Katron 02-05-2012 17:03:48

Sad lige og undrede mig over at Symbian kun havde 1.4%, set i spejlet af at Nokia stadig er næststørste mobilproducent i verden, hvoraf størsteparten af mobiler stadig kører symbian.

Men så så at statistikken er foretaget i U.S. alene. Så forstår jeg bedre.

0 0
Kim 02-05-2012 18:05:08

Ja. Det er lidt underligt at de to statistikker står i samme artikel, for det er ikke tydeligt at den ene handler om USA og den anden (bør handle om) verdenen.

0 0
Birger 02-05-2012 14:32:19

51,0% til Android og 30,7% til Apple. Er det "med Apple lige bag sig?"

0 0
Jakob 02-05-2012 15:53:34

Enig! "Lige bag sig" ville i min verden være hvis Apple lå 1-5 procentpoint bag google. Nuværende position vil jeg kalde "noget bag efter" - da de jo trods alt har 2/3 af Google's markedsandel.

0 0
Jacob Smidt 02-05-2012 14:43:27

Jeg kan ikke se andre der er tættere på end Apple, derfor mener jeg de er lige bag Android. om det så er med 20 procent forskel eller mere er underforstået.

Men kan godt se at formuleringen kan henlede en til tanker om et mere tæt løb imellem de to ;)

0 0
N 02-05-2012 15:47:56

Det er de vel egentligt også :D Når man tænker på alt det skrammel der bliver smidt ud med android på :D

0 0
DX 02-05-2012 13:29:19

95% = den almindelige forbruger er fuldstændig uinteresseret i om det hedder 2.3 eller 3.2, bare apperatet virker i hverdagen, det er kun os nørder der går så højt op i det.

0 0
hellas7 02-05-2012 15:16:27

uden tvivl. Men for "os nørder" er det da tankevækkende at verdens mest populære styresystem til smartphones' nyeste version som er et halvt år gammel nu (og som måske allerede bliver erstattet af 5.0 til sommer) kun er at finde på 1 ud af 25 Android telefoner, mens 1 ud af 5 android telefoner stadig ikke er kommet længere end Froyo

0 0
N 02-05-2012 15:46:41

Det er kun tankevækkende for folk der sammenligner med iOS. Alle vi andre har forstået budskabet fra google og producenterne. DET BLIVER IKKE ANDERLEDES!

0 0
TF 02-05-2012 18:11:08

Jeg syntes det er lidt svagt bare at "æde" den besked, den havde jeg sku ikke fundet mig i.

0 0
N 02-05-2012 19:05:25

Nej men du fandt dig i budskabet: Der er intet i vejen med antennen, i holder bare mobilen forkert.

0 0
TF 02-05-2012 19:34:51

Nej jeg var ligeglad, ide jeg under alle omstændigheder skulle have cover på for ikke at røre metalkanten pga allergi :) det samme gælder alle andre mobiler jeg har haft undtagen lumia 710 og htc tatoo

0 0
TF 02-05-2012 19:37:00

Og det skal lige siges at jeg pt har haft lige mange android og ios telefoner, bare lige inden nogen begynder som sædvanligt at råbe fanboy osv.

0 0
Kim 02-05-2012 19:21:27

hehehehe... det bedste forsvar er et angreb. Flot fokusskifte!

0 0
N 02-05-2012 19:48:41

Jamen der er jo ikke noget at skifte fra, manden kalder mig svag fordi jeg har accepteret google og androids spille regler. Det er jo også komplet ligemeget hvilken version folk har, når en så stor af jer "andre" altid bræger op om oplevelsen og ikke specs/hardware osv....Og hvis man kigger på WP...tjah så er det jo ikke ligefrem rasende hurtigt det går med opdateringer. Fra februar 2010 til i dag har de haft 1 stor. Så er det jo nemt at råbe fragmentering ;D

0 0
Kim 02-05-2012 20:11:06

Problemet er bare, at fragmenteringen kun vokser. Både på hardware siden men også på softwaresiden. Og det gør det mindre og mindre interessant for udviklere, at lave apps og spil til platformen.

Og på sigt vil det ende med at gå ud over high-end, fordi man vil udvikle for at ramme det bredeste marked, og derfor efter laveste fællesnævner.

0 0
Kim 02-05-2012 16:08:32

Hmm... Siger Google ikke at fragmenteringen ikke eksistere? Det er da det sidste jeg har hørt...

0 0
hellas7 02-05-2012 17:27:48

+1

0 0
Rena 02-05-2012 12:25:46

1. Honeycomb er kun til Tablet (så vidt jeg ved), så ikke mærkelig at, det ikke rigtigt stiger
2. Der mange telefon som endnu ikke har mulighed for at, opgrade (uden CFW) til 4.0.

Hvis man skal havde det rigtigt billet af Android version udbredelsen, skal man kun tag og måle 4.0 på det Android som faktisk (uden CFW) køre/kan upgrade til 4.0 på nuværende tidspunkt.

0 0
Kim 02-05-2012 13:00:57

Forkert, det er en ganske fin måling. Fakta er at der blandt de 850.000 Android devices der dagligt aktiveres er meget få, der har eller kan få 4.x.

0 0
02-05-2012 13:41:58

I en anden tråd siger du at dette tal kunne være interessant. Nu bruger du det som fakta. Er det noget du har en kilde på? Især delen om "kan få 4.x" synes jeg kunne være spændende at få udpenslet.

0 0
Kim 02-05-2012 14:11:57

Faktisk kan man anklage målingen for at pumpe antallet af 4.x devices op, fordi det er mere sandsynligt at de har benyttet Google Play, end dem der har købt en 2.x som "featurephone".

0 0
02-05-2012 14:40:16

Undskyld Kim, men det var slet ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte om du havde en kilde, der med rimelighed har konkluderet at af de 850.000 Androidtelefoner, der aktiveres dagligt, er "meget få, der har eller kan få 4.x".

Det var spørgsmålet og det har du endnu ikke besvaret. Alt det andet er udenomssnak.

0 0
Kim 02-05-2012 15:01:12

Nej jeg har ikke en bedre direkte kilde. Men har du grund til at mene andet, og kan du underbygge den idé?
Google kunne jo meget enkelt lave opkørslerne i forbindelse med aktiveringerne.

Men ellers så kig f.eks. her:
http://paintsthefuture.com/android-hits-850000-activations-per-day-sets-a-new-record/

0 0
hellas7 02-05-2012 15:14:06

CasperHN det er jo meget sødt at du prøver at forsvare ICS i denne sammenhæng (som nok skal have fået en stor bid af markedet om et år eller to), men faktum er at mange producenter enten er for langsomme til at opdatere eller også lader helt være med at opdatere hvis de er et år gamle

0 0
02-05-2012 15:39:59

Jamen jeg prøver ikke at forsvare ICS. Kim kom bare en statement som han præsenterede som værende fakta. Fakta er derimod at hvis jeg går ind i 3s webbutik så har eller vil få 11 android mobiler ud af 13 ICS. (Samsung Xcover og galaxy y ved jeg ikke, så dem har jeg regnet som om at de ikke får.) Det må da siges at være ret fint.
ICS udbredelsen er ikke specielt god, det sætter jeg slet ikke spørgsmålstegn ved, men jeg synes at Kims udsagn er sat på spidsen som værende fakta når ingen kilder findes. Blot det jeg påpeger.

0 0
Kim 02-05-2012 16:06:28

Nu er 3's hjemmeside jo ikke vanvittigt repræsentativ for verdensmarkedet...

Et eksempel fra Kina kunne være denne side. Find gerne et antal der kan opgraderes, jeg gider ikke selv tælle efter...
http://www.chinabuye.com/cell-phone-accessories/mobile-phones?cat=313

Desuden er Wildfire S stadigt blandt de mest solgte smartphones i DK. Så vidt jeg ved kan man ikke få iskagen til den vel? Og får det næppe heller?

0 0
Peter Frederiksen 03-05-2012 13:06:20

@kim

Hvad ville Wildfire S få ud af Andriod 4.0?

Multicore optimering?

Facelock?

Vil man kunne bemærke en bedre performance?

Kan den levere 60 fps GPU rendering til scrolling af home screens?

HTC ligger deres sense skin, ville man kunne bemærke ICS ui?

Er GPU hurtig nok til at levere Panorama billeder?

0 0
Kim 03-05-2012 14:36:57

Næppe.

Men da den er blandt de mest populære smartphones herhjemme, og ud fra dine egne argumenter kun trække i retning af en endnu større fragmentering af platformen - hvordan ser det så ud i resten af verdenen? Bliver fragmenteringen større eller mindre? Hvor stor en procentdel af de Androidtelefoner der sælges vil, lad os sige om et halvt år, være 4.x devices? Og hvor mange vil være Froyo eller Gingerbread?

0 0
Peter Frederiksen 06-05-2012 09:05:35

De seneste år har jeg læst folk/eksperter forudsagt Androids død, bliver på grund af fragmentering, men måned efter måned, år efter år, får Android flere og flere produkter og flere brugere.
Så jeg spekulerer på, hvor mange år der ville gå før "fragmentering dræber Android" eksperter vil indrømme de havde forkerte forudsigelser.

Ja, Android er fragmenteret på skærmstørrelser, hardware specs og OS-versioner, men det er ikke et stort problem, som det bliver gjort til.
Tværtimod er fragmentation, det vigtigste element for Androids succes.
Android blev bygget fra bunden til at være kompatibel med flere skærmstørrelser og hardware specs.
På grund af fragmentationen har vi en valgfri til, at kunne købe en Android-enhed passer til vores specifikke behov.
Hvis man foretrækker en stor vs. en lille skærm, hardware vs. software tastatur, Quadcore vs. dualcore vs. single core, A-mærke vs. B-mærke (kinesisk), 12mp vs. 5mp kamera, HTC Facebook vs LG 3D

Der vil være et android device til rådighed for ens behov. Hvilket kun er muligt på grund af den såkaldte "fragmentering".

Der er et område, hvor fragmentering fører til problemer, og det er High end 3D spiludvikling.
På grund af forskellige hardware specs i CPU / GPU afdelingen, kan udviklingen af 3D spil til Android være udfordrende.

F.eks. GFX shaders er understøttet af CPU/GPU type 1 og ikke CPU/GPU type 2 eller CPU/GPU type 3 har lavere fps, da GFX shaderen i GFX driveren er software baseret, hvor CPU bliver sat på overarbejde.
Men denne udfordring er ikke ny. Windows spiludviklere har haft disse udfordringer/problemer i over 15 år og formået nogenlunde at håndtere det i gennem tiden!

Andriod SDK tools giver mange muligheder til udvikler af Apps igennem emulatorer for at efterprøve på forskellige HW, SW og OS konfigurationer på android devices.

Så det eneste problem, jeg ser med fragmentering er 3D Spil og hvis man er til dette køb en Android Device baseret på Tegra chipset, så går man ikke helt galt i byen.

Jeg tror at Gingerbread vil dominere langt ind i 2013 og Android 4.0 andelen kommer til at stige i løbet af de næste par måneder, der er mange mobiler og tablets der venter på deres ICS.

2.3+3.2=4.0

0 0
02-05-2012 16:28:10

Det gør den til august så vidt jeg har læst. Men det var dig der kom med en statement som fakta. Jeg har aldrig sagt det modsatte, kun at jeg virkelig gerne ville se dokumentation for dine påstande.

0 0
Kim 02-05-2012 18:40:17

Kigger man på den anden graf i artiklen, så ser Gingerbread 2.3.3 altså også ud til at vokse mere end nogle af de andre.

http://developer.android.com/resources/dashboard/platform-versions.html

0 0
Kim 02-05-2012 16:38:55

Ok fair nok - men hvad tror du så selv er mest sandsynligt? At jeg har ret, og det er fakta, eller at mere end 5% af de solgte Android enheder er 4.x devices?

0 0
hellas7 02-05-2012 17:27:08

Kim sådan kan man ikke gøre det op. De 4.4 % indeholder jo (tilsyneladende) også opgraderede devices fra 2.3 eller 3.2. Hvis du kun tæller devices der er født med 4.0 (læs: Galaxy Nexus) er satsten meget lavere og hvis du tæller alle devices som får ICS vil satsen stige til 20-25 %

0 0
Kim 02-05-2012 18:11:05

Men stadigt må de ca. 5% jo være et meget godt øjebliksbillede.
Men selvfølgeligt i forhold til "kan få" er det for lidt. "Kan få nu" gør det meget mere sandsynligt.

0 0
Kim 02-05-2012 18:08:20

LOL kinesrerene har lavet en iPhone 4S der kører Gingerbread! :D

0 0
Kim 02-05-2012 14:01:50

Noget helt andet er - hvor mange Android 4.x devices kan du nævne? Og hvor mange Android 2.x er stadigt i handlen? Jeg er ikke i tvivl om at de sidste udkonkurrere de første med mindst 10-1.

0 0
Kim 02-05-2012 13:56:54

Målingen er lavet i forhold til besøg på Google Play over en periode på et par uger.
Du kan have ret i at det ikke er fakta, men der er i det mindste meget kraftige indicier for, at alle der har købt en 4.x device vil besøge Android Play.

Når du ser på skiftet der er sket i Kina fra S40 og Symbian til Android, er kunderne jo ikke pludseligt blevet rigere. Altså er det næppe 4.x devices der er eksploderet.

0 0
x