Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android øger forspringet til iOS

Android øger forspringet til iOS

Android er for alvor begyndt at give iOS baghjul

Står det til de nye tal fra research- og analysefirmaet Gartner, så er Android ved at øge deres forspring på tabletmarkedet. Selvom firmaet oprindeligt forudså, at Apple ville holde stand indtil 2015, når det drejede sig om tablets, så kunne man allerede sidste år konstatere, at udvikling og forbrugeradfærd i den virkelig verden, tit overhaler moderne spåmænds 27 tommers LED krystalkugler.

Det viser sig nemlig, at Android allerede i 2013 opnåede en markedsandel på 62 procent, når det drejer sig om styresystemer til tablets. Apples andel udgjorde, til sammenligning, kun 36 procent.

Dette skyldes ikke mindst udbredelsen af mindre og billigere tablets, som har bevirket Androids massive forspring. Dette har selvfølgelig også smittet af på enkelte af de store udbyderes salgstal, og Samsung kunne notere sig en fremgang på omkring 336 procent i 2013, hvilket medførte, at hver femte solgte tablet på verdensplan var præget med firmaets logo.

Dette er dog stadig mindre end Apples iPad som med sine 36 procent stadig er kongen af tablets, men som dog må indse, at alle andre er begyndt at lege med på området, og at Android nu er klassens foretrukne dreng.

Bagerst i klassen finder man Windows 8 tabletterne, der, trods alle deres produktive kvaliteter, kun udgør 2 procent af markedet.

Undersøgelsen kan læses på Gartners hjemmeside her

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Christian Taburnal Rasmussen 05-03-2014 13:17:18

han har bare ikke forstand p

0 0
Peter Lyck 05-03-2014 09:55:18

Som i selv skriver, så er det nemt for Android som styresystem at vinde markedsandele, hvis en meget stor del er ubrugelige discounttablets.

Jeg læste et andet sted at Samsung har ca 20% af markedet(hvilket egentlig også fremgår af teksten), så hvis vi kun kikker på Samsung, Sony og de andre seriøse producenter af Android-tablets, så er det ikke sikkert Android er foran endnu.

5 2
Shawn 05-03-2014 10:42:29

" hvis en meget stor del er ubrugelige discounttablets" hvor kommer den lige fra? . Du må have en undersøgelse eller en artikel som understøtter din påstand om "ubrugelige discounttablets" Ikke mindst må du lige fortælle hvordan regnestykket hænger sammen. og hvordan du kan få resultatet at: Android ikke skulle være foran?

Jeg ser frem til dit svar.

2 5
Peter Lyck 05-03-2014 15:20:58

Bemærk ordet hvis, betyder at der en mulighed.

Uanset om man er til ipad eller ej, så er der tale om produkter i topklasse(forstået som seriøse produkter til mange tusinder kroner).

Android som styresystem kan dække over produkter alt fra Samsung Galaxy note tab til et billigt ukendt produkt af en kvalitet som ikke kan sammenlignes med en ipad. Med andre ord har du noget der ikke er sammenligneligt.

Eksempel, du har en bilfabrikkant A som laver alt fra mikrobiler til superbiler. Du har en bilfabrikant B som kun laver superbiler. Hvis du vil sammenligne de to fabrikkers salg, så bliver du nødt til kun at kikke på fabrikant A's superbiler. Med andre ord en bil er ikke bare en bil, en tablet er ikke bare en tablet.

Tilsvarende, hvis du vil sammenligne iPhone eller iPad med konkurrerende produkter, så vælg reelle konkurrerende produkter, altså noget der svarer til prismæssigt.

Dette handler ikke om man er mest til det ene eller det andet, det handler om at lave statistik over sammenlignelige produkter.

5 2
Shawn 06-03-2014 10:23:10

Peter Lyck jeg elsker når du bare kaster påstande ud, som du ikke har den mindste dokumentation på. Det siger måske i virkeligheden alt!

Undersøgelsen siger at Android er større end IOS. Og lige meget hvor meget du forsøger at forvaske det.. Så er det fakta og det kan du ikke ændre på. Og nej heller ikke ved at sammenligne med vaskemaskiner, superbiler eller iglers paringsdans.

1 1
05-03-2014 15:29:10

Dine argumenter holder ikke en pind. Har android overgået ios på tablet fronten i form af markedsandele? JA! Så er den ikke længere. Om du syntes at ipad er bedre, mere lækker, eller om dine naboer, venner eller hvem det nu måtte være gør, spiller heller ingen rolle, da det ikke er det undersøgelsen går ud på.

2 4
Peter Lyck 05-03-2014 17:07:00

Du kan installere Android på en lille chip og lime chippen på et vaskebræt og så har du noget du kan kalde en Android tablet, skal det så tælle med i statistikken? John G har for nogle år siden anmeldt en tablet af den kvalitet.

Visse Android tablets er ikke godkendt af google, så de har ikke adgang til google play. Alle iPads har adgang til App-store. Tæller de med, selvom det for almindelige mennesker kan være svært at få noget brugbart ud af dem?

Hvis du har 2000kr til en ny tablet, så kan du vælge en tablet med Android(og måske windows 8 rt) og ikke så meget andet(i en normal dansk butik). Har du derimod 5000kr, så har du flere valg.

Du prøver at gøre det til en snak om for eller imod iOS, det kan jeg ikke læse noget om i artiklen, så den snak kan du jo gemme.

Og en lille bonusoplysning, jeg bryder mig ikke om Apples diktatoriske tilgang til produkter, så jeg hverken ejer en iPad eller iPhone og har aldrig gjort det. Derimod er jeg interesseret i en seriøse sammenligninger. Dem er der nogle af i artiklen, men de handler mere om Samsung vs Apple end Android vs iOS(selvom titlen siger noget andet). Havde der været et diagram eller en tabel som vist flere producenter, så ville jeg give dig ret, men det er der ikke, så cirka 40% af de tablets der er med er i den sammenhængfuldkommen ukendte.

Det er iøvrigt meget naivt at læse statistik ukritisk.

2 3
Shawn 06-03-2014 10:30:34

Om en tablet koster 2000 kr. eller 5000 kr. er i denne sammenhæng fuldstændigt ligegyldigt. Du ville gerne frabede dig at det bliver for/imod IOS og alligevel så ytre du dig selv negativt i forhold IOS. Den hænger ikke sammen.

Personligt er jeg fuldstændigt ligeglad med hvem der har lavet min gadget bare den kan det jeg ønsker. Derfor har jeg en HTC One og en Ipad mini - Næste år har jeg måske en Iphone eller en Android tablet. Det kræver bare at de laver noget som jeg føler er det bedste.

0 0
06-03-2014 09:08:49

Du bliver ved med at snakke om priser og kvaliteten af det man sammenligner med. Det er jo ikke det artiklen handler om. Jeg kan da kun give dig ret i at der findes et hav af skod tablets, men det er bare ikke det undersøgelsen går ud på. Det er markedsandele for tablets android vs ios. Og så kan ipad'en være nok så god, det ændre bare ikke på det faktum at det ikke er det der bliver undersøgt. Og jeg læser heller ikke statistik ukritisk, men jeg forholder mig dog til det der er lavet en undersøgelse på. Og det er ikke mig der gør det til en snak om android vs ios, det er jo undersøgelsen der omhandler det. Du kan få overskriften som et hint: Android øger forspringet til iOS.

3 1
Kloge Aage 04-03-2014 17:51:57

Ja Ja, men Microsoft bliver reddet af % regningen, deres markeds andel er steget MED 100%, det er helt vildt. Ha ha ;)

0 7