Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android overhaler iPhone i Danmark

Android overhaler iPhone i Danmark

Så skete det. Salget af Andorid-telefoner i Danmark oversteg i juli måned det samlede antal af solgte iPhones.

Android vs. iPhone krigen har raset et stykke tid. Og som to cowboys i en pistolduel ser det ud til, at Android har trukket hurtigst.

- "Det er under et år siden de første Android telefoner kom til Danmark, så det er overraskende hurtigt iPhone er blevet indhentet," siger direktør i Analyse Danmark, Henrik Feindor Christensen.

Ifølge Analyse Danmark ejer 7,2 procent af danskere mellem 18 og 70 år en smartphone med Google platformen Android, mod Apples iPhones 6,9 procent.

At Andorid salget i 2010 er ekploderet skyldes ifølge Peter Grumsen, adm. direktør for mobilmedievirksomheden Balle & Grumsen, at Android er blevet mainstream og billigere.

- "Undersøgelsen viser, at tre ud af fire brugere ikke bekymrer sig om dataforbrug, fordi de har flatrate eller firmaordning. Teleselskaberne udbyder de dyre smartphones til én krone, og de kører massive kampagner efterhånden som de nye smartphones lander i butikken," siger Peter Grumsen i en pressemeddelelse.

<strong>Fakta:</strong> Undersøgelsen er foretaget via Analyse Danmarks onlinepanel, DK-panelet. I alt har 6.737 personer i alderen 18-70 år deltaget i undersøgelsen.
Fakta: Undersøgelsen er foretaget via Analyse Danmarks onlinepanel, DK-panelet. I alt har 6.737 personer i alderen 18-70 år deltaget i undersøgelsen.

iPhone stadig stækt brand

Men Apples iPhone appelerer stadig til det meget attraktive segment: de 18-30-årige, der bor i hovedstaden.

Undersøgelsen bekræfter også, at der stadig er status i at eje en iPhone. Det er nemlig den foretrukne mobil blandt de helt høje indtægter.

- "Det er to meget stærke målgrupper set med annoncørernes øjne," udtaler Peter Grumsen og fortsætter:

- "Efterhånden som de relevante applikationer også bliver udviklet til Android smartphones, vil der også her ske en eksplosiv stigning af annoncemarkedet."

Læs også:
Android for begyndere og dummies 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mette 02-09-2013 16:00:08

Det er meget fint at sælge salget af android mobiler overgår iphone, men for mig ændrer det stadigvæk ikke på at det tilbehør der findes til iphone ganske enkelt bare er bedre. Tag f.eks. denne side; http://www.iphonegadget.dk der er ingen tvivl om at udbuddet til iphone bare er større, og jeg mener derfor også at iphone må være bedre. Du kan ikke finde lignende sider til android mobiler. Hvad siger i andre til dette, og har i evt. nogle links til lignende sider for android mobiler?

0 0
Lowkey 24-08-2010 21:51:09

Nej, det er over et år siden, for HTC Magic udkom i juni 2009 og nu nærmer vi os slutningen august 2010.
Eftersom august kommer efter juni, så må det være over et år siden.

0 0
Mobilsiden.dk 25-08-2010 20:24:56

Jeg vil i den forbindelse lige nævne denne artikel: http://www.mobilsiden.dk/?aId=12192

0 0
25-08-2010 15:10:59

Damn der er nogen der går i små sko ;D

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 24-08-2010 17:35:59

Så kunne jeg jo også lige så godt henvise til dette:

http://gs.statcounter.com/#mobile_os-DK-daily-20100101-20100824-bar

Så ser det hele jo pludselig anderledes ud...

0 0
Exert 24-08-2010 18:23:23

Nu er Analyse Danmark jo altså et firma der lever af at lave analyser, og derfor ikke ønsker at en analyse er HELT ved siden.
Mon ikke de har kalkuleret med at nogle (om end sikker meget få) i deres panel ligefrem vil svare ukorrekt på alle de spørgsmål de bliver stillet?
Det er jo ikke et spørgeskema man tilfældigt støder på - man skal tilmelde sig panelet først.
Så nej du kan ikke lige så godt henvise til det link.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 24-08-2010 17:29:38

Personligt vil jeg aldrig kunne tage sådan en undersøgelse som denne seriøst da den er lavet på en hjemmeside og folk kan derfor vælge hvad de vil uden reelt at have en iPhone eller Android telefon...

Kom med nogle rigtig salgstal så vi kan se hvad der er solgt flest af og så kan vi snakke om det...

0 0
24-08-2010 17:04:33

Tænk at købe en telefon som et status symbol.

0 0
TJ 24-08-2010 15:33:49

Ja nu refererer jeg til Android OS i sammenligning med alle andre OS

0 0
Mobilsiden.dk 24-08-2010 16:59:17

Vi må da regne med, at de er udhvilede :-)

0 0
gielsgaard 24-08-2010 17:47:35

Jeg tror at på et tidspunkt hopper Nokia på Android vognen.

0 0
Mike 24-08-2010 20:28:34

Jeg håber bestemt ikke Nokia hopper med men prøver at komme med noget selvstændigt som de andre kunne finde på at bruge. Måske endda APPLE ;-)

0 0
Peter Tobiasen 24-08-2010 15:25:24

Så vidt jeg ved er Android et styresystem og ikke en telefon. Så hvad er det der sammenlignes her?

Antal aktiverede Android devices versus iOS devices?

Eller er det HTC Desire der har overhalet iPhone?

0 0
Exert 24-08-2010 16:24:49

Det står nu meget tydeligt: "Salget af Andorid-telefoner i Danmark..."
Altså ikke noget med aktiverede devices eller særlige modeller, men telefoner langet over disken med Android installeret på.

0 0
Peter Tobiasen 24-08-2010 20:36:27

Det var nu også ironisk ment. Jeg synes det er pinligt at journalister næsten ugentlig kommer med disse ubrugelige sammenligninger mellem udbredelsen af et styresystem fordelt på mange telefoner versus iPhone.

0 0
Exert 24-08-2010 22:50:34

Ubrugelig?!? Det er da meget brugbart især for udviklere. Du vælger jo hvilken "applikationsbutik" du køber adgang til når du vælger OS - uanset hvilken model telefonen er.

0 0
BSG 30-08-2010 12:19:33

Ja, det kan man helt sikkert kalde for brugbar information, især for udviklere :)

0 0
TJ 24-08-2010 13:49:43

Bare vent, til årsskiftet så er iPhone OS så langt bagud at man ikke engang vil kunne se det med en kikkert. Apple risikere samme problemer som Windows Phone, nemlig at blive mere og mere marginaliseret, hvis de ikke åbner for deres OS. Android OS eksploderer/stiger med raketfart og Symbian er også overhalet ved samme tid næste år.

0 0
Exert 24-08-2010 16:50:05

En kende naiv kommentar.
iPhone OS skal nok komme helskindet igennem udskilningsløbet, fordi Appel er i stand til at tilfredsstille en del af markedet som ingen andre. De behøver jo ikke at være størst for at have en god forretning. Hvis de bare er størst indenfor deres målgruppe, tror jeg de er tilfredse. Det er vel det samme de gør på computersiden. De har også bevist, at man ikke behøver at være størst for at påvirke retningen for et marked, så du må nok vænne dig til at Apple bliver ved med at slå taktstokken lidt tid endnu.
Det skal lige siges at jeg ikke er iPhone fanboy, har selv Android...

0 0
Noia 24-08-2010 15:18:54

Arh det er vist lige overdrevet nok. Godt nok er Android et fedt styresystem, men man kan ikke undervurdere iPhone, de sælger stadig godt.
Jeg synes det er rigtig fint at Android sælger så godt, men nu skal man tænke på, der er 3 forskellige iPhones at vælge imellem i DK, men et utal af Android modeller, så jeg synes stadig det er godt gået at det først er nu Android har overhalet Apple.

0 0