Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android ”safe mode” gemt i Android 4.1 Jelly Bean

Android ”safe mode” gemt i Android 4.1 Jelly Bean

Android er kendt for at gemme på små detaljer, og nu er endnu en dukket op, ”safe mode” er gemt i Jelly Bean.

Du kender sikkert funktionen fra din PC, eller har været uheldig at støde på den på din PC.

”Safe mode”, også kendt som fejlsikker tilstand, er en tilstand man kan starte computeren op i, der gør at alle tredjeparts programmer ikke bliver aktiveret, og gør det dermed er nemmere at fejlsøge i Windows systemet.

Det er denne feature eller mulighed, som Android nu får i version 4.1 Jelly Bean.

Ifølge Droid-life.com kan man tilgå funktionen ved at holde sluk knappen inde, som hvis man vil slukke telefonen normalt.

Når menuen med mulighederne Sluk, Airplane mode, og juster volumen kommer frem, hold da fingeren på Sluk muligheden.

Derefter skulle et nyt vindue gerne fremkomme med muligheden for at sige OK eller Annuller til at genstarte telefonen i Safe mode.

Hvad syntes I om funktionen, er det brugbart for almindelige forbrugere eller er det en ren ”nørd” funktion? Giv jeres mening i kommentarfeltet herunder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Uncle Bob 12-07-2012 20:28:49

Safe mode findes ogsaa i 4.0.4, muligvis ogsaa i tidligere versioner.

0 0
Filip 12-07-2012 23:15:15

Ja, jeg skulle også til at facepalme migselv, den funktion har været der i evigheder!
Kom ved en fejl derind, og kunne ikke komme ud igen...

0 0
12-07-2012 13:22:47

især til udviklere. Som almindelig bruger er der nok ikke så meget at hente ved sådan en feature.

0 0
Hest 12-07-2012 12:45:22

Har ikke selv haft problemer med det, men får man et app ind, der laver fejl og ender med at crashe telefonen hele tiden, er det en god mulighed for at få det væk på.

0 0
JP 12-07-2012 12:48:21

Det smarte ville nu være at anvende en telefon hvor apps ikke kunne vælte det hele.

0 0
kelddaug 12-07-2012 22:52:39

Sikke noget vrøvl.!
Du får jo ikke noget at vide når en Ios App crasher, hvis det var hentydningen.

http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/02/02/does-ios-crash-more-than-android-a-data-dive/

0 0
JP 13-07-2012 08:29:55

Artiklen omhandler en funktion i Android hvor du kan disable alle apps. Så du kan få din telefon til at virke igen. Det funktion er der fordi apps på Android tilsyneladende kan påvirke hele telefonen.
I iOS kører apps i en sandbox og kan ikke påvirke hele telefonen.

0 0
13-07-2012 10:22:03

Apps på android kører også i en application sandbox....Prøv nu at udtal dig mindre om ting du ikke ved noget om....

0 0
JP 13-07-2012 11:08:33

Vil du så forklare hvorfor der er brug for en safe mode?

0 0
13-07-2012 11:28:39

Det er der heller ikke. Hvorfor tror du den er gemt ?

Her er et screenshot fra udviklingsmenuen i android 4.04, en masse funktioner jeg som bruger ikke har behov for, men de er der...

http://i401.photobucket.com/albums/pp98/Galdaron/Mobile%20Photos/Screenshot_2012-07-13-11-24-27.png

0 0
JP 13-07-2012 11:39:56

Følgende hurtige google søgning modbeviser det som du siger

http://support.verizonwireless.com/clc/devices/knowledge_base.html?id=27713

"Safe Mode temporarily disables all applications that have been installed via the Android Market. Performing this troubleshooting step is necessary to determine whether a 3rd party application is the cause of an Operating System / Application issue. Safe Mode should always be performed prior to a hard (factory) reset."

Det er et standard support trin tilsyneladende fordi apps kan tage hele systemet ned på Android.
Noget de ikke kan på iOS.

0 0
13-07-2012 14:14:40

Ja jeg har sq aldrig oplevet det, og jeg er ret sikker på at de også kan det på iOS....

Sjovt at macworld laver en sådan artikel på noget der ikke kan forekomme ;D

http://www.macworld.com/article/1133078/tco_iphone_freeze.html

0 0
JP 13-07-2012 15:12:23

Et hvert OS kan crashe. iOS så vel som Android.

Men på Anroid kan det yderligere crashe pga. apps, hvilket artiklen klart påviser.

0 0
13-07-2012 15:55:21

Godt vi er enige. Det er ikke noget der forekommer ofte, men det forekommer på begge platforme.

Google har så valgt at implementere en funktion der kan hjælpe dig. Men det i sig selv gør jo ikke at alle apps pludseligt er ustabile og tvinger mobilen i knæ konstant.

0 0
JP 16-07-2012 08:18:03

Forskellen er at på Android kan app'en dræbe hele telefonen (jf. artiklen).

Dermed er sandsynligheden for at Android crasher væsentlig større end iOS. (Fordi på iOS kan apps ikke crashe hele telefonen)

0 0
17-07-2012 10:50:12

Det var da lige som.....JP har du overhovedet læst den artikel jeg linker til ? Hvis en app får en iphone til at "Freeze", er hele iOS så ikke crashed ?

Og må da lige citere dig selv(er du skizo ?)


Et hvert OS kan crashe. iOS så vel som Android.

0 0
kelddaug 13-07-2012 22:59:11

Jeg har sq ikke set at en app kan tvinge Android i knæ, den spørger om man vil vente eller lukke appen, hvis der er en der fejler... det høre til sjældenhederne, førhen kun det godt ske regelmæssigt, men det er sq længe siden.

0 0
saliuu 12-07-2012 13:52:07

og hvilket system skulle det være?

0 0
JP 12-07-2012 14:00:39

iOS

0 0
saliuu 12-07-2012 14:21:50

okay forklar hvorfor det ikke kan ske på ios?

0 0
JP 12-07-2012 22:06:41

Der er f.eks. ikke brug for "Boot in safe mode"

0 0
Urbanus 12-07-2012 13:25:34

Nej, det er netop ikke smart. For det kræver et lukket system med censur og lange godkendelsesprocedurer, og hvor man som forbruger ikke selv frit kan råde over det hardware man har købt og betalt.

Sådanne systemer er ikke særlig smarte, da de stjæler brugernes frihed.

Det er til gengæld smart at give brugeren frie valg, og lade brugeren bestemme om han vil lade sig begrænse eller ej - og så give redskaber som dette til at rydde op hvis uheldet skulle være ude.

0 0
JP 12-07-2012 14:05:27

"råde over det hardware man har købt og betalt"

Du bruger så heller ikke Nintendo DS/Wii, Playstation eller XBoks?

0 0
JP 12-07-2012 14:02:30

Det er jo netop beviseligt IKKE en god ide at give app udviklerne frie muligheder, som kræver at slutbrugeren selv debugger og fejlsøger hvilken app som har ødelagt ens telefon.

Slutbrugeren vil have en telefon som man ikke skal være IT ekspert for at anvende rigtigt.

0 0
Urbanus 12-07-2012 14:18:05

Nu arbejder jeg selv med apps i en større dansk virksomhed. Her opstod en bug i iPhone-versionen af en af vores apps for flere uger siden. En opdatering med en simpel bugfix kan rette den. Den har nu ligget til godkendelse hos Apple i over 2 uger - med det resultat at app'en har crashet hos slutbrugerne når de gør en bestemt handling i over 2 uger.

Det synes jeg heller ikke giver en speciel god slutbruger-oplevelse!!

Man må formode at 99% af alle apps ikke er ondsindet, og er testet grundigt af udviklerne inden de uploades. I stedet for at lukke et system fuldstændig, fjerne friheden for brugerne og lade sin app store sande til af tunge og bureaukratiske godkendelsesprocedurer for at holde de uundgåelige fejl ude - så var det måske bedre at stole på sine brugere og sine udviklere og koncentrere kræfterne om at fjerne de skadelige apps når man opdager dem, og give brugerne mulighed for selv at rette fejl hvis det helt store uheld skulle ske. For langt de fleste bliver det jo alligevel aldrig aktuelt.

0 0
JP 12-07-2012 22:13:16

"så var det måske bedre at stole på sine brugere og sine udviklere"

men det er netop det som ikke virker. Hvilket vi klart kan se eftersom det er nødvendigt at lave en Safe mode i Android.

Det er ikke kun et spm. om at forhindre direkte ondsindet kode, men også dårlig og ustabil kode som netop kan påvirke hele systemet på Android.

Det er forkert at stole på udviklerne, fordi deres fokus er alene på deres App og ikke på hele systemet. Derfor er en App udvikler mere motiveret til f.eks. at bruge løs af CPU/batteri hvis det korter deres udviklingsarbejde ned.
Apple går netop ind og forhindre ikke retfærdiggjort hukommelse og cpu forbrug. Det kan godt være at det er træls for udvikleren fordi han så skal bruge mere tid på app'en. Men det er åbenlyst bedre for slutbrugeren.

0 0