Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android slår iPhone på prisen

Android slår iPhone på prisen

Prisforskellen på den gennemsnitlige Android-telefon og iPhone bliver større og større

At Android-telefoner generelt er billigere end iPhones er ikke en nyhed, men prisudviklingen på de to operativsystemer er til gengæld interessant.

Læs også: Selv ikke Apple har råd til at bruge display i safirglas på iPhone 6

Prisen på den gennemsnitlige Android-telefon er faldet fra 441 amerikanske dollars og til 276 dollars siden 2010, hvor prisen på den gennemsnitlige iPhone har bevæget sig fra 702 til 650 amerikanske dollars i samme tidsrum.

Begge operativsystemer er altså faldet i pris, men Androids fald er betydeligt mere markant. Forskellen i pris er gået fra 261 dollars i 2010 til 374 dollars i 2013, hvor undersøgelsens seneste tal er fra.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Steffen M 19-02-2014 14:34:53

Det er så også værd at bemærke, at når man snakker om den gennemsnitlige pris på iPhone, så er den lidt billigere 5c mest af alt bare forrige års model i ny indpakning -og 4S er en snart 3 år gammel model. Nok ikke mange andre som har 2-3 år gamle modeller på programmet blot for at kunne tilbyde en 'billig udgave'.

0 2
JonasNB 19-02-2014 09:04:17

Generelt er det dyrere at købe en android topmodel ift. iOS. Jeg skifter telefon minimum en gang om året. Generelt er det væsentligt dyrere at købe en android topmodel, da videresalgsværdien er meget lavere. Da jeg f.eks. købte en iPhone 5 til 5.200, solgte jeg den videre efter knap et år til 3.900. Pris pr. år: 1.300 kr. Pt har jeg en Note 3, købt for ca. 5.400 kr. forventer den kan sælges for maks. 2.500 kr. efter et år. Pris pr. år: 2.900 kr. Jeg kan godt lide android, med iOS telefoner er økonomisk lagt billigere, specielt hvis man godt kan lide at skifte telefon ofte.

5 0
JonasNB 19-02-2014 09:03:17

Generelt er det dyrere at købe en android topmodel ift. en iOS. Jeg skifter minimum en gang om året. Generelt er det væsentligt dyrere at købe en android topmodel, da videresalgsværdien er meget lavere. Da jeg f.eks. købte en iPhone 5 til 5.200, solgte jeg den videre efter knap et år til 3.900. Pris pr. år: 1.300 kr. Pt har jeg en Note 3, købt for ca. 5.400 kr. forventer den kan sælges for maks. 2.500 kr. efter et år. Pris pr. år: 2.900 kr. Jeg kan godt lide android, med iOS telefoner er økonomisk lagt billigere, specielt hvis man godt kan lide at skifte telefon ofte.

0 0
JonasNB 19-02-2014 09:05:12

Sorry dobbelt post.

0 0
Kim Rene Jensen 18-02-2014 20:18:58

og så er vi klar til næste undskyldning for Apple´s tab af markedsandele. Hvad med bare at erkende at mange synes, at Samsung, Sony, HTC, LG, Huawei osv. lave super smartphones, og endda i forskellige formater hvor brugeren selv vælger farve, skærmstørrelse, udseende af startskærm osv. osv.

7 5
Footiefan 18-02-2014 23:56:40

Osv osv...og prisen ;-)

2 0
Kim Rene Jensen 19-02-2014 10:36:03

Tja.. se indlæg fra Jonas.. Hvorfor betale for meget for for lidt ? Apple er teknologisk bagefter nu, men har et godt design. Men er det så meget anderledes i forhold til mange Androids efterhånden ? Minder lidt om B&O for ca. 20 år siden. Brand er ALT.

0 2
Footiefan 19-02-2014 18:46:43

Hvad er for meget? Og teknologisk bagefter? Tja det er vel op til den enkelte bruger.. Haft iPhone og android sideløbende siden HTC Magic kom ud. Min hverdag er ikke anderledes, om jeg bruger min nuværende iPhone 5S eller HTC One. Har ingen interesse for root el jailbreak, så er ret alm bruger.
Gennem de år har jeg klart tabt mest på mine android mobiler. Ærgerligt, men sådan er det bare..

5 0
19-02-2014 20:56:16

Footie, når du nu snakker om "alm." mennesker, så er det vel også mennesker der ikke lige køber sin mobil lige når den lanceres ? Så køber de vel det de ser reklamer for og ser på gaden? Og på det tidspunkt vil android mobilen være faldet så meget i pris, at den kan købes til det samme som en brugt iphone. Du kan i dag få både htc one og s4 til samme pris som en 4s.....

0 3
Footiefan 19-02-2014 22:49:44

Nu mente jeg, at jeg er en ret alm mobilbruger. De fleste bruger jo hverken root/jailbreak.
Mht det du skriver, så har du helt sikkert ret. Jeg vælger så at købe mine ret hurtigt, uanset om det er iPhone eller Android. Og der er faldet i værdi klart hurtigst på Android. Men det ved jeg jo på forhånd... ;-)

4 0
TF 19-02-2014 21:21:31

Hvorfor skulle almindelige købere ikke købe mobiler der er ny lancerede ?

1 0
Kim Rene Jensen 19-02-2014 20:24:49

eks. http://news.cnet.com/8301-17852_3-57619110-71/samsung-to-apple-ha-yours-is-tiny/
og manglende MHL, NFC, Miracast, lille skærm med dårlig opløsning osv..

0 2
TF 19-02-2014 20:50:22

Med hensyn til MHL og mirecast har du hørt om Airplay ?

NFC hvad vil du bruge det til ? Det eneste jeg har set der bruger det er et par BT headset og små højtalere.

Lille skærm = lille mobil der ligger godt i lommerne og hånden, folks behov er forskellige, ikke alle ønsker en kæmpe mobil ;-)

3 0
Steffen M 20-02-2014 13:18:35

Det er da sjovt so næsten alle iPhone brugere er enige om at en lille skærm er bedst -for den er nemmest at bruge med en hånd -den er nemmere at have i lommen osv.
Så må det jo være nederen at den næste iPhone bliver større...Men bare vent -om et år synes de nok at større skærm er det mest geniale ;-)

1 3
Footiefan 20-02-2014 15:08:26

Lyder som den sædvanlige historie du kommer med der - men ved selvfølgelige ikke hvor mange iPhone brugere du har spurgt, der er jo mange mill. ;-)
Folk har muligheden for en god mobil i fin str. Når/hvis den den så bliver større, ja så er det jo svært at købe lige den mobil i den gamle str. (på sigt) Og sådan er udviklingen. Kender mange med iPhone, men de går da ikke rundt og siger den slags. Så der er heldigvis forskel på folk :-)

2 0
TF 20-02-2014 13:26:24

Jeg siger bare at der også er behov for små skærme/telefoner og jeg er ikke iphone bruger.

1 0
Kim Rene Jensen 19-02-2014 22:59:37

Airplay er en Apple proprietær teknologi.
MHL er en standard !!!
MiraCast er en standard !!!
NFC er en standard !!!
Hvor mange Samsung, LG, Sony, Phillips fladskærme kommer med Airplay indbygget ? INGEN ! hvor mange med Miracast og NFC ? Alle fremtidige topmodeller og på sigt ALLE.
Se også en fin lille artikel fra VISA og MasterCard om NFC : http://www.infoworld.com/d/applications/review-google-chrome-wants-be-your-os-236601
Alle nye terminaler i DK er NFC enablede.

0 3
TF 20-02-2014 00:05:43

Det lyder fint men pt er der intet at bruge NFC til og det er ikke sikkert det bliver til noget før om laaaang tid og der har vi nok alle skiftet mobil masser af gange og lad os ikke glemme apple og andres BT løsning til betaling ;-)

Om noget er en standart er da ligegyldigt, bare det virker er alt jo godt og airplay virker rigtigt godt en da :-)

2 0
Kim Rene Jensen 19-02-2014 23:01:35

Samme gælder 4T DK løsning med betaling i butikkerne... her kræves NFC.

0 2
TF 20-02-2014 00:08:27

Jeg har et dankort og det skal ikke bruge strøm osv og jeg skal ikke have 4T som bank de kan knap finde ud af at lave en regning ordenligt på mobil abb, så lege bank med dem, NEJ TAK.

2 0
Footiefan 19-02-2014 20:35:04

Stadig noget der ikke relevant for mange mennesker. Ja sådan må det jo være, ellers blev det kun solgt de samme mobiler til alle. Behov er forskellige.. :-)

4 0
Kim Rene Jensen 19-02-2014 23:08:13

Når betaling i fakta, netto mm. sker med NFC, er det da ikke relevant for "mange" mennesker ? Når mobilen ikke duer som fjernbetjening til alle mulige maskiner (ovne, TV, vaskemaskiner mm.) grundet manglende NFC.. er det så ikke relevant ? jeg ved at her er vi ikke endnu.. men det er på vej.. mange printere har indbygget NFC, idet nem print fra smartphone/tablet er et ønske fra mange... men vent 1 år eller to...

0 3
Footiefan 19-02-2014 23:42:42

Ja okay så... Og nej, det er stadig ikke specielt relevant for de mobiler jeg har nu, altså her pr feb 2014. Den fremtidssnak er jo meget uhåndgribelig ift de mobiler vi bruger lige nu i dag - og for dem der går ud og køber en ny mobil i morgen.
Hvad fremtiden bringer af spændende muligheder, ja lad os se.. :-)

4 0
TF 18-02-2014 22:45:52

Der skal jo helst være noget til alle og det er jo ikke alle der kan lide android.

4 4
TF 18-02-2014 17:32:29

Det må være den dummeste artikkel jeg nogensinde har set, apple laver udelukkende dyre modeller og android er spredt over det hele, selvfølgelig er iphone dyere i snit det giver jo sig selv.

10 9
Martin Bay Pedersen 18-02-2014 22:30:04

Man sammenligner ikke prisen på Android telefoner med prisen på iPhone telefoner. Man sammenligner prisudviklingen indenfor Android med prisudviklingen indenfor iPhone. Der er stor forskel.

5 3
TF 18-02-2014 17:35:04

Vis i vil lave en sammenligning så check prisudviklingen på topmodeller fra htc, samsung, apple, nokia osv, se det kunne være spændende at se udvikling og sammenligning på dem.

15 1
lasse 18-02-2014 19:43:16

Der er forskellen ikke serlig stor

3 0
TF 18-02-2014 21:23:33

Nej det er jeg klar over men skal man absolute lave en sammenligning så er det nok bedere at sammenligne æbler med æbler istedet for som her at sammenligne æbler med en frugtskål.

5 1
Peter Lyck 19-02-2014 10:41:25

Det vigtigste som minimum er at vi kan se hvilke telefoner der er brugt i sammenligningen. Og hvor er jeres kilde?

Og det med at skrive at 'begge operativsystemer er faldet i pris', den holder ikke, det er mobiltelefoner(hardware + operativsystem) der sammenlignes. AndroidOS koster ikke noget og kan dermed ikke falde i pris.

7 0