Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android tager en bid af ”æblet”

Android tager en bid af ”æblet”

Apple mister markedsandele i Europa, og virker måske lidt plaget af den økonomiske krise.

Lanceringen af Apples iPhone 4S har gjort at selskabet har vundet markedsandele i både USA og England. Men foruden England, så viser en ny undersøgelse at Apple mister markedsandele i det øvrige Europa.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Worldpanel ComTech, og bygger på tal fra slutningen af november og 12 uger tilbage.

Apples markedsandel steg i den periode til 36 procent i USA, i forhold til 25 procent samme periode året før. I England var stigningen til 31 procent fra 21 procent i samme periode sidste år.

Modsat er markedsandelen i Frankrig faldet til 20 procent fra 29 procent, og i Tyskland til 22 procent fra 27 procent. Lignende tal ses i både Italien og Spanien.

Det er til dels den svækkede økonomi i Europa, som rammer salget af den dyre Apple model.

Google tager en bid af æblet

Google har på alle markeder markedsandele mellem 46 og 61 procent, dette er fordelt ud på alle de producenter, som benytter Google’s Android platform på deres mobiltelefoner.

De producenter, som benytter Android er alt lige fra HTC, LG Electronics, Samsung, Sony Ericsson og Motorola derfor er der også mange enheder der hjælper til denne markedsandel opnås.

Så det er ikke ”kun” Google’s egne telefoner; Nexus One, Nexus S og Galaxy Nexus der alene har de markedsandele.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

ihk 23-12-2011 17:27:32

forklaring tak.

0 0
Frederik 25-12-2011 01:03:54

Det skal man vidst ikke være Einstein for at kunne regne ud :-) Åbne systemer vs lukkede systemer. Flere fabrikanter samt udviklere vs en enkelt fabrikant. Åbne standarder vs proprietære standarder.

Vel lidt ligesom demokrati overfor diktatur. Gæt selv hvilken betegnelse der passer på hvem.

0 0
Footiefan 25-12-2011 14:31:48

Diktatur?? Flot nok... Er sikker på de fleste der har iPhone SELV har valgt netop den mobil. Hvor mange mon der selv har valgt diktatur?!

0 0
Frederik 25-12-2011 15:57:37

Det skulle nok tages med et gran salt, ikke? ;-)

0 0
Footiefan 25-12-2011 17:04:03

I know, men ved jo aldrig når først folk er i gang med at diskutere deres store religion ;-)

Mange har en tendens til at være totalt imod Apple, altid så negativt. Men husk bare, at folk at selv har valgt. Vi skal forhåbentlig ikke kun se på en grøn robot overalt ;-)

0 0
Frederik 25-12-2011 21:06:35

Nej det har du da ret i :-)

Jeg synes stadig at Android virker halvfærdigt og jeg kunne ikke selv tænke mig at bruge det igen før det fungerer bedre og man får en mere ensartet brugeroplevelse.

Apple synes jeg har et flottere design både hardware og software mæssigt, men salgstallene taler for sig selv.. Android har jo den fordel at man kan få mobiler med Android på i mange forskellige prisklasser.

0 0
Footiefan 26-12-2011 00:56:22

Jamen helt enig. Har haft 5 android's, incl den nuværende sgs2. Men har også en iPhone 4. Var på HTC Magic, Hero, Legend, Desire og nu en Samsung.
De første 3 var klart for tidligt ift udviklingen. Desire opgav jeg da den bare ikke kunne holde strøm længe nok. Og den blev træt og langsom konstant. Skulle hele tiden slukke og lukke, både programmer og wifi osv. Det bliver jeg træt af. Og det samme med Sense. Fik så en 1 mdr gammel SGS2. Kører fint nok, men det bliver stadig ikke en keeper i det lange løb, tror jeg. Ved ikke lige hvorfor?!
Samtidig med ovenstående har jeg så haft nogle iPhones. En 3GS og de seneste lidt over 16 mdr, en 4'er. Og ja den beholder jeg - og bruger faktisk mest den.

Det er for mange religion det her. Jeg er ligeglad, bruger det jeg synes om. Og ja begge/alle fløje har ikke noget at lade de andre høre. Men virker desværre lidt som om, at mange med android bliver provokeret af, at folk "nøjes" med en iPhone. For åh og ih du kan dit og dat med android. Og?? Hvis man ikke gider, har behov, er ligeglad, (har et liv.....ja det er bare provokerende, haha) så er det jo irrelevant. Mine forældre har fx ikke den mobil som jeg synes de burde ha'. Men de har netop den mobil som de selv synes om, såå det.....;-)
Følger selv med på mobilområdet fordi jeg synes det er spændende. Ikke fordi andre skal fortælle og belære mig om hvad JEG har brug for. Og derfor så sjovt som nogle kan gå amok over det her. Også de sjove ting, og det med ironi. For uha da, det her er serious

Der snakkes meget om markedsandele. Apple gik i sin tid efter 1 %. Vi kan alle være enige om, at det så går ret godt. Selvfølgelig vil de kæmpe for nuværende, men har ift andre valgt at holde antallet af (top)modeller på en enkelt. På den anden side kan android blive den nye "Microsoft". Systemet som menig mand ikke kan komme udenom når der købes nyt. Hjælp siger jeg så bare - så står jeg af ;-)
Håber da Nokia kommer på banen igen med deres WP. Selvom navnet på styresystemet ikke ligefrem tænder mig - og mange andre for den sags skyld ;-)

Nå ved ikke lige om der er for mange stave- og ordbogsfejl, incl komma. Efter en en god familiejulefrokost med afsluttende whisky, så bliver man så dejlig traaaaat... ;-)

0 0
26-12-2011 18:48:53

Ser du, det er jo ikke fordi folk vælger at køb en iPhone at mange opfører sig sjovt :-) Det er jo fordi alting bliver sat op mod en iPhone, at som om den er målestokken :-) Jeg kunne da ikke være mere ligeglad med hvilken mobil folk har, og men det viser sig jo gang på gang, at folk fortæller om facts der bare ikke holder, hvad og det er det der får folk ud af starthullerne ;-)

0 0
Torben Andersen 25-12-2011 13:12:33

Det er vist tydeligt at Einstein så ikke havde en finger med i spillet ved skabelsen af Linux til desktops..

Det er noget af et vagt argument du kommer med der :)

0 0
Frederik 25-12-2011 14:02:58

Du er fortsat velkommen til at komme med et argument der er bedre ;-)

0 0
Torben Andersen 25-12-2011 15:57:14

Men du siger jo at åbne systemer per definition giver mere potentiale - og det skal man ikke engang være Einstein for at kunne se. Kan du komme med et eksempel?

Med Linux sammenhængen holder dit argument ikke og det virker som det er smidt på bordet uden nærmere fundering over dit postulat.

0 0
Frederik 25-12-2011 16:00:23

Ja, det kaan jeg godt.


Android (jeg er ikke selv Android bruger)

Kig på deres markedsandele. OS'et findes jo på over halvdelen af alle smartphones der langes over disken på verdensplan. Apple når aldrig nogensinde op på samme markedsandel.
Jeg prøver ikke at trash talke noget bestemt OS og jeg bruger hverken Android eller iOS, men man kan jo ikke komme uden om facts'ene.

0 0
Torben Andersen 25-12-2011 20:48:27

Men det har vel ikke noget at gøre med potentiale? Netop dine argumenter bliver af andre spået som Androids store problem og vejen hen mod dets waterloo.

Er det så et potentiale?

Og jeg er selv Android bruger men ser ikke noget potentiale i det som jeg ikke ser hos de andre producenter. Det er bare billigere.

Jeg ville ønske man kunne finde eksempler tilbage i tiden som rent faktisk beviste at åbne systemer har mere potentiale end lukket ditto.

0 0
Frederik 25-12-2011 21:10:30

Potentialet er at hardware producenter kan tilpasse Android så det visuelt ser ud som producenten ønsker. Her tænker jeg f.eks. på SE Xperia modellerne eller HTC modellerne som ikke er til at tage fejl af. Alt imens at de deler samme platform og kan køre de samme apps. Dvs. der er et større udvalg for folk med forskellig smag, hvorimod med en iPhone bliver du nødt til at kunne lide den måde Apple har designet iOS på eller også må du finde dig en anden telefon.

Som jeg også skriver nedenfor bryder jeg mig personligt ikke så meget om Android da det virker halvfærdigt på visse punkter og også meget rodet.

Men Android har også en anden fordel og det er at det bliver lagt på telefoner i alle prisklasser og dermed har flere folk råd til at anskaffe sig en Android telefon.

Jeg tror også at det tiltaler mange, at man kan personliggøre Android i en høj grad.

0 0
Torben Andersen 28-12-2011 13:59:28

Prøv at bytte ordet Android ud med Linux og så se 10 år tilbage i tiden.
Om end din filosofi kunne være skøn, er det langt fra virkeligheden. Åbne systemer er ingen garanti for succes - næsten tværtimod kunne man fristes til at sige.

Som Android bruger, synes jeg allerede det går ned af bakke. Se statistikker over hvilke type apps der bliver downloadet til henholdvis iOS og Android. Det skulle gerne give dig et billede af hvor Android er på vej hen.

0 0
Frederik 22-12-2011 23:34:16

Apple vil få en mindre og mindre markedsandel i det lange løb.

Google Android har et større potentiale, men de skal heller ikke læne sig alt for godt tilbage.

Windows Phone bliver den tredje store spiller og der kommer sikkert flere OS'er til senere hen. Jeg tænker især på Nokias MeeGo.. mon ikke de alligevel fortsætter med dette OS i det lange løb sideløbende med WP.

0 0
Kim 23-12-2011 13:25:35

Nej, MeeGo er afviklet. Alle kræfter er sat ind på udviklingen af TiZen, som stort set er samme projekt som Nokia havde med Intel, bare med Samsung som partner i stedet.

0 0
JB 22-12-2011 17:36:05

Analysen gælder for "Slutningen af november og 12 uger tilbage". Det vil sige ca. 9 uger hvor alle ventede på den nye iPhone 4S - og efterfølgende tre uger hvor den var på markedet.

Ville det ikke være mere logisk at se på salgstallene når iPhone 4S har været på markedet i 12 sammenhængende uger, i stedet for en periode hvor 3/4 ligger lige op til release, hvor folk jo netop ikke køber en ny iPhone?

0 0
ladjo 23-12-2011 09:17:52

Hmm ja, og i Tyskland, Frankrig og Holland er Nokia Lumia den bedst sælgende mobil også efter IP 4s er kommet frem...
Jeg tror også vi vil se flere OS´er fremover brede sig lidt.
Det vil helt sikkert også sparke markedsandele rundt og Apple vil nok miste andele.

Men se det på den positive måde så skal Apple jo bare i tænkeboksen og lave et monster af en telefon også designmæssigt. Så det bliver da ret spændende hvad de forskellige kan diske op med ;o)

Gl. Jul og G. Nytår til alle ;o))

0 0
22-12-2011 21:10:46

Det ville jo også give et fordrejet billede, da der lige efter en iphone release er vildt megen salg, hvorefter det bliver mere moderat....

0 0
Peter Frederiksen 22-12-2011 16:26:47

Det er Intels lækre android telefon, der skal tage kampen op med æble og alle andre..

http://www.technologyreview.com/computing/39378/page1/

0 0
Rasmus Duerlund 22-12-2011 19:07:27

De skal da lige passe på, med det design der!
De risikere at blive sagsøgt i hoved og numse af Apple! :D

Men det er et vildt fedt design!

0 0
Bjarke Hansen 22-12-2011 19:33:42

ja meget flot alligevel, men min første tankte ved 1.øjekast var nu altså at den er alt for tyk. ISær når man er vandt til en Samsung galaxy s2, så dur det ikke at tykkelsen er dobbelt så tyk. iPhone er også alt for tyk/tung i forhold til

0 0
hellas7 23-12-2011 03:30:57

at kalde iphone tyk er da noget sludder. Det er markedets suverænt mindste topmodel og med mindre man har hænder som en 7-årig pige tror jeg ikke, at man vil synes, at noget under 1 cm er for tykt.

Mht. Intels mobil ser den ond ud - men Apple vil nok angribe dem på designet, så den forbliver nok en prototype.

0 0
BallonPedro 23-12-2011 07:52:11

En af grundene til jeg ikke har en iPhone (udover iOS) er netop størrelsen. Den er for tyk, for tung ogfor lille i forhold til eks. SGS2 eller SE Arc.

Men designet, der er det stadig 4/4S der er de suværent flotteste.

0 0
Tbm2 24-12-2011 20:05:51

HOLD DA HEEEEELT OP DU RENDER VIST RUNDT MED EN LINEAL
FOR AT MÅLE EN BRØDELE. AF EN MILIMETER

0 0
Tbm2 24-12-2011 20:07:32

Sorry : brøkdele af en milimeter

0 0
BallonPedro 25-12-2011 14:10:57

Nej, det gør jeg ikke ligefrem :)

Tykkelsen på de 2 er der måske ikke meget forskel på, lidt er der dog. Men vægt til gengæld, der er iPhone absolut en dealbreaker for mig...

0 0
Tbm2 31-12-2011 19:30:57

Det har du ret i forhold til deres størrelse er iPhone meget tungere.

0 0
22-12-2011 17:09:08

Jep det bliver spændende at se hvad intel kan levere til mobilverdenen, noget siger mig at det ikke nødvendigvis er godt nyt for konkurrenterne.

Angående Intels Android, så ser den meget pæn ud.

0 0
Kim 23-12-2011 13:26:08

Enter - TiZen! ;)

0 0
Peter Frederiksen 22-12-2011 16:13:05

"Apple mister markedsandele i Europa, og virker måske lidt plaget af den økonomiske krise."

Hvor i de fleste anmeldelser er konklusionen, at har du en Iphone 4, lad vær med at købe 4S, med mindre man er hardcore apple fan!

Så jeg tvivler på om det krisens skyld!

0 0
hellas7 23-12-2011 03:26:30

meget uenig. Tror du virkelig at Apple, selvom de havde præsenteret noget, der var langt mere prangende end den skuffelse, de præsenterede i oktober, kunne sælge millioner af iPhones i Europas mest kriseramte lande? - så tror jeg du tager fejl!

0 0