Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android-telefon skal få ældre over på smartphone

Android-telefon skal få ældre over på smartphone

Endnu en producent har meldt sig på banen med Android-styresystemet, men her har brugerfladen fået et nyt og anderledes look, som henvender sig til de ældre brugere.

Screenshots fra Android på Doro telefon
Screenshots fra Android på Doro telefon

Doro, der har speciale i ældre-venlige mobiltelefoner, har også meldt sig på banen med Android-styresystemet.

Det bliver modellerne Doro Phoneeasy 740 og 780, som er de første Doro telefoner med Android. Det skriver Mobil.se.

Brugerfladen er meget begrænset i forhold til hvad man er vant til fra Android-telefoner. Dette er selvfølgelig for at øge brugervenligheden for de ældre brugere, som ikke er fortrolige med smartphone.

Gennem en webside kan pårørende ændre på den brugerflade, som den ældre ser. Hvilket betyder der via hjemmesiden kan tilføjes eller fjernes programmer, sendes indhold f.eks. billeder eller kontaktoplysninger.

Doro vil også tilbyde en række af specifikke programmer blandt andet målrettet mod sundhed.

Der er desværre ikke nogen forlydender om hvornår de nye modeller vil komme på markedet, men Petra Lundgren fra Doro siger til Mobil.se, at det bliver i løbet af 2012.

Prisen er endnu heller ikke kendt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

31-01-2012 12:43:29

Det er godt nok en dårlig idé, eller idéen er vel god nok, men helt ærligt Android!? Det er nok det system der er mest avanceret og kan gøres allermest personligt.
Ved godt de vil "begrænse" brugerfladen, men det hindre sgu nok ikke "force to close" i, at dukke op. Ta' så lige og kig på designet - store firkanter, tja vi kan jo kalde dem tiles! Ligner det ikke WP? YES! Tror at en ganske almindelig WP ville kunne bruges af ældre. Der er så meget fnidder fnadder.
Men uha da, idéen er rigtig god, især det med computeren. :)

0 0
Søren D 01-02-2012 09:39:04

Hvilket OS skulle man da så vælge at modificere? Du siger selv :"Det er nok det system der er mest avanceret og kan gøres allermest personligt" ?? Hvordan kan det ikke være en god ide?

Tror ikke der er ret mange brugere i Doros målgruppe der kommer til at "presse" deres mobil med hacks og tweaks :-D

0 0
01-02-2012 12:36:12

Hehe, næh det tror jeg heller ikke. Tænkte bare, at en app måske ikke ville åbne pga. en fejl, og det ville usikre ældre, som måske heller ikke kan se så godt, måske ikke forstå og tror måske de har ødelagt mobilen - who knows?
Jeg ved ikke om det vil virke - jeg stiller blot tvivl. Min svigermor bliver meget forvirret over, at der står nogle ikoner i toppen (rullegardinet) og hvis hun kommer til, at hive det ned, så er der vild panik ;) så hvis det sker for overhovedet-ikke-elektronik-interesserede Olga på 84 år, så bliver hun måske bange for, at det er noget der koster penge eller lign.
Sætter blot tvivl om de nu kan lave android super-duper nemt for ældre.

0 0
Søren D 01-02-2012 14:33:07

Det tror jeg ikke bliver så svært at lave det enkelt - kører selv med en helt "clean" og simpel opsætning med min Go-launcher. Skjult topbar - et ur m. dato og batteriindikator og 3 rullemenuer for neden med de mest brugte funktioner - resten gemt væk i "mapper" på et par skærme - nemt og overskueligt. Hvis man så lukker af for tilgangen til resten, har man en ret fed mobil der kun lige kan det man har bedt den om, men med mulighed for at udvide funktionaliteten + det er muligt at tracke telefonen i nødstilfælde.

0 0
01-02-2012 17:51:54

Ok, sejt. Jeg har aldrig selv prøvet go launcher - men det kan der være noget om.

0 0
01-02-2012 12:55:24

Jamen jeg tror slet ikke at du skal se den som en smartphone....Og heller ikke rullegardiner osv... Det smarte vil jo være at man som pårørende kan sætte den op så dens funktionalitet passer til brugers kunnen...

Og undskyld mig, det kan godt være at der er en del 70-årige der bruger PC og mobiler osv...Men der er godt nok også en stor del der er totalt analfabeter inden for IT. Jeg siger ikke de er dumme eller noget, de har bare aldrig lært at bruge det. Og for dem er et sådant produkt da for pokker rigtigt godt...

Så kan man lige hjælpe farmor/bedstefar/naboen over en PC eller lignende. I stedet for at skulle kimes ned...

0 0
01-02-2012 13:13:55

Hmm, jamen det er smart vil det bliver ordenligt. :)

0 0
Onkel_Per 31-01-2012 18:04:51

Bare fordi du er vildt forelsket i din WP-mobil. Så skal det åbenbart ikke være tilladt andre at lave en simpel smartphone med en simpel brugerflade?

0 0
31-01-2012 20:10:32

Lær at læse. Det er der ingen der har sagt. Jeg siger, at jeg tror ikke på, at android vil være det nemmeste OS. Men gider slet ikke rode rundt i det mere når folk ikke kan læse.

0 0
Onkel_Per 01-02-2012 17:31:22

Jeg har skam lært at læse!

Men du var jo ved at gå i WP-orbit, og næsten begyndt at sælge WP-mobilerne som "ældre-mobiler" ;-)

De er jo mere end det, og kan mere end det.

Og faktis tror jeg, at hvis min far fik en WP-mobil, ville han hurtig få klikket sig et sted hen hvor han ikke kan finde ud fra igen.

0 0
Mette Østerbæk 01-02-2012 16:23:46

For 3,5 år siden (da JEG startede i brancen) var der heller ikke nogen der ville tro at WP nogensinde blev brugervenligt, men hovsa? Det synes du nu, tingene ændrer sig lille de.. Det svarer til at sige at du ikke tror at ældre kan finde ud af Sony Ericsson, det kommer da an på hvordan den er bygget op.. Nu er der ikke nogen REGLER for hvordan android SKAL se ud..

0 0
Onkel_Per 01-02-2012 17:23:17

Jeg ved godt hvad du mener, men ;-)

For 3,5 år siden hed Microsoft's produkt WM (Windows Mobile). Og, det har du ret i, var ikke særlig brugervenlig.
Det eneste WP der var kendt på det tidspunkt var vist Word Perfect.

0 0
01-02-2012 09:03:51

Så læs dog artiklen....Ja android ligger under, men det er sq da en helt enden brugerflade der ligger ovenpå. Og at du så kan lave om på brugerfladen fra en PC, ja det er da vanvittigt smart til dem der har svært ved at bruge nutidens teknologi.

Og så vil jeg gerne se det gjort på WP, nårh nej det kan du ikke, FOR DET ER ET LÅST OS.

0 0
01-02-2012 12:25:03

Ja idéen er god - tror bare ikke, at android kan gøres 100% nemt. Og har aldrig skrevet, at man skal modificere WP. Skrev, at det allerede var nemmere. Som Cornor skriver, så behøver vi ikke gøre de ældre dumme - jeg prøver bare, at sige, at WP fx allerede nu ville være let for folk, at bruge.
Jeg ved da, at Doro's tidligere mobil OS har været meget svære - så de skal passe på ikke, at gøre det igen.
Jeg mener faktisk, at idéen er god - især det med, at andre kan se med fra deres pc - det var ikke sarkastisk - jeg mener det. :)

0 0
31-01-2012 13:56:49

En Doro smartphone til ældre, det må da være til de få over 80, der i det hele taget vil anskaffe sig en. Man glemmer vist helt at os der er omkring de 70, er vokset op med både computer og mobiltelefon. I min omgangskreds, hvor de fleste er omkring de 70, har stort alle en nyere smartphone. Selv sidder jeg her ved computeren, foran mig ligger en Nokia N8 og dens afløser, Nokia Lumia 800. Så lad venligst være med at gøre os senile og affældige fordi vi er blevet lidt ældre.

0 0
31-01-2012 14:10:00

Hvorfor er det et svar til min kommentar. Den har intet med det der står i min kommentar, at gøre. Tvivler på du overhovedet har læst min kommentar.

0 0
31-01-2012 14:23:57

Jo, jeg har læst din kommentar, og der henviser du jo til WP´s store fliser, hvorfor skulle de være mere "ældrevenlige". Vi har da ingen problemer med Symbian, Android eller andre systemer for den sags skyld.

0 0
31-01-2012 14:43:42

Jeg har desuden også arbejdet i telebranchen i 2 år. Der har jeg tit oplevet, at ældre kommer ind og er helt forvirrede over, at deres mobil ikke virker - og så tænder man den for dem og fortæller "jamen den var bare blevet slukket" og så svarede de "slukket, kan den det?"
Har sgu også oplevet en ældre dame blive sur over, at hun ikke havde fået afvide, at hendes mobil skulle oplades - det vidste hun jo ikke. + jeg har OVERHOVEDET ikke generaliseret - jeg har skrevet "ældre" som er flertal og ikke alle.

0 0
31-01-2012 16:22:54

Jeg har nu heller ikke påstået, at du generalisere, det er da rigtig, at mange ældre har det svært med alt det moderne elektronik, men ofte bunder det i manglende interresse. Det bliver da spændende, at se om Doro får held med en smartphone til ældre. Man må så håbe at de har lært noget, deres hidtige "ældretelefoner" har haft taster så store som fortovsfliser, mens lidt svagtseende må bruge lup, for at aflæse displayet.

0 0
31-01-2012 17:22:51

Nå ja, jeg er heller ikke fan af de Doro mobiler, der har været. Synes de var grimme og klodsede og faktisk ikke ret brugervenlige.
Som jeg prøvede, at sige, så synes jeg ikke, at alle ældre skal have en sådan tlf. tværtimod så foreslår jeg WP.
Er du ikke selv glad for din lumia, jeg er glad for min ihvert fald - og synes det er mere overskueligt.

0 0
31-01-2012 19:32:25

Jeg er glad for min Lumia, det er jeg også for N8, jeg mangler faktisk stemmestyringen, som der er i N8, man kan åbne de fleste programmer med stemmen, også bede om at få læst beskeder op. Jeg har prøvet at ændre sproget til engelsk på Lumiaen, og hvilken "ældretelefon" man pludselig har, stort set alt kan man nu styre med stemmen, få oplæst beskeder, diktere svar og nye beskeder o.s.v.Det kan man da kalde ældrevenligt. Man må håbe at dette bliver tilgængeligt på dansk.

0 0
Mette Østerbæk 31-01-2012 16:03:58

Ældre er flere, flere er generalisering... :s
Jeg har også de kunder tit, men jeg har også en svigermor som ELSKER hendes smartphone og ikke vil leve uden, min mor derimod kan ikke længere finde ud af at tænde hendes, og har får sagt "den virker ikke", og jeg har tændt den.. Forskellen på de 2 er 2 år, MEN min mor har haft en blodprop i hjernen..
De her telefoner er ikke (kun) til ældre, men alle der evt. har et handikap af en art. Dårligt syn, hørelse, motorik, gigt i hænder, mangler fingre, whatever..

Jeg synes det er en rigtig godt ide! Alle skal have chancen for at prøve.

0 0
31-01-2012 17:17:42

@Mette. OK? Hvis flere børn i en klasse har en iPhone er det så alle der har en? Nej!
To personer er flere. Flere er mere end en.
Min pointe, som tilsyneladende ikke forstås er, at JEG synes WP er let, så det kan 'nogle' ældre jo prøve hvis de vil.

0 0
Mette Østerbæk 01-02-2012 16:33:11

Det synes jeg da du skal sige til dine ældre kunder, JEG synes android er let, skal jeg forslå dem at prøve det..
Jeg garanterer for at din svigermor synes det er nemt at lave en opbagt sovs, eller stryge en skjorte, ligge nogle bukser op (dette er ikke et personligt angreb... Håber du forstår min pointe), ting du måske synes der er svære.. Der er forskel på folk, og forskel på evner.. Jeg synes ikke WP er nemmere end ios, eller for den sags skyld android..

0 0
31-01-2012 14:38:22

Fordi jeg selv synes, at WP er meget mere simpelt. Det er efter min mening det bedste OS lige nu. Har ellers været med på Android i et par år, og har altid synes bedst om det. Men synes, at WP har en fordel fordi der ikke er tusindvis af widgets og genveje. Min svigermor på 48 kan sgu ikke finde ud af hendes android mobil, hun får hele tiden fjernet hendes ur-widget fordi hun kommer til, at gøre noget på skærmen. Synes bare android er blevet for meget - less is more.

0 0
ladjo 31-01-2012 12:36:33

Det er en RIGTIG god ide.

Hvem siger det kun er ældre der vil bruge en sådan fon !?

Spændende... ;o)

0 0
Martin 31-01-2012 11:29:45

Det er en god ide, Doro har fået. Især det med at den kan konfigureres via en hjemmeside. Jeg håber det bliver en succes for dem.

Men egentligt kunne det vel gøres på enhver Androidtelefon med en passer brugerflade installeret. På samme måde som fx Go Launcher tilføjer en masse avancerede muligheder, er det jo ikke noget i vejen for at lave en launcher som begrænser muligheden med det formål at gøre telefonen lettere at betjene.

0 0
Henrikmand 31-01-2012 08:25:25

Det kunne let blive en ny telefon til min mor. Hendes gamle Doro kunne godt trænge til en udskiftning :o)

0 0