Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple boomer i Japan

Apple boomer i Japan

Efter aftale med landets største teleoperatør ser vi for alvor stigende interesse for Apples iPhone i Japan.

For nylig fortalte vi på Mobilsiden, at Apple og Samsung tabte markedsandele i årets første kvartal. Begge techgiganter, der tilsammen står for knapt 47% af alle solgte smartphones globalt, møder nemlig skarp konkurrence fra kinesiske producenter, der tilbyder prisvenlige smartphones til voksende markeder. 

På trods af den globale udvikling, så viser nye tal, at japanerne viser markant, stigende interesse for den populære iPhone. Apple står nemlig for hele 36,6% markedsandele på solgte smartphones her, og det er en betragtelig stigning fra de 25,5% fra sidste år. Det skriver Bloomberg via AppleInsider.

iPhone 6 kommer til august - tidligere end forventet

Udviklingen sker blandt andet efter, at Apple indgik aftale med Japans største teleoperatør NTT Docomo Inc. om salg af iPhone. Det skete i september sidste år. 

Nærmeste konkurrent til Apple er Sharp med 13%, og Sony som ligger lige i hælene med 12,3% af makedet. Samsung befinder sig desuden på en sjetteplads med 5,7% af markedet. 

Kilde: Bloomberg via AppleInsider

 
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

TF 15-05-2014 22:00:20

De har vist penge nok i Japan og god smag :-)

1 1
Peter Lyck 15-05-2014 14:05:45

Det giver ingen mening: Apple og Samsung taber markedsandele globalt til kinesiske producenter, derfor skulle man tro at Apple taber markedsandele, men istedet boomer Apples udvikling i Japan...?

Er Japan nu blevet det globale marked? Jeg håber i kan se der et problem i jeres sammenligning af det Japanske marked, med det globale marked.

2 4
Morten Rank 15-05-2014 14:34:35

Hej Peter.

At Samsung og Apple begge taber markedsandele på det globale smartphonesalg, grundet konkurrence fra billigere produkter, er et faktum. Man kunne derfor tro at Apple, modsat Samsung der jo tilbyder produkter i billigere prisklasser, ville få det sværere, men istedet er der succes.
Det er og har ikke været hensigten at sammenligne det japanske marked med det globale, men derfor kan man jo godt have øje for udviklingen begge steder samtidig.

Vh Morten Rank, Mobilsiden.

4 0
Peter Lyck 15-05-2014 16:28:44

Japan er et af verdens rigeste lande, derfor kan giver et ikke mening at blande Japans og den globale udvikling sammen i en artikel, ikke på den måde i gør det. Jeg er ikke i tvivl om at det betyder meget øknomisk at stå godt i Japan, og det vil da formentlig også påvirke de globale tal. Men det overrasker ikke at Japanerne køber dyre telefoner, det overrasker heller ikke at Samsung ikke er store, for Japan og Korea har en fælles historie som formentlig kan spille ind. Det mest overraskende er at Japanerne ikke køber flere af deres egne mærker.

De to lande der rykker mest er Kina og Indien tilsammen udgør de næsten halvdelen af verdens befolkning mod Japan der udgør ca 2%. Så det at Japanerne begynder at køber mobiltelefoner i high-end klassen har en langt mindre effekt på antal solgte mobiltelefoner, end når Kinesere og Indere køber lavpristelefoner. Derfor kan Apple sagtens vinde stort på et marked, men tabe lidt på et andet og langt større marked og samlet tabe globalt.

1 1
Morten Rank 15-05-2014 18:22:46

Artiklen er ændret. God dag til dig :) Vh Morten Rank, Mobilsiden.dk

1 0
Peter Lyck 16-05-2014 10:54:55

Artiklen lyder meget bedre nu :)

1 2

Om brug af cookies