Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple: Derfor er vi overlegne

Apple: Derfor er vi overlegne

Apples marketingdirektør har givet sit eget bud på, hvorfor Apple er et af de mest succesfulde firmaer i øjeblikket.

Greg Joswiak, marketingdirektør for iPod og iPhone hos Apple. (Foto: Apple) 
Greg Joswiak, marketingdirektør for iPod og iPhone hos Apple. (Foto: Apple) 

Der er fire gode grunde til Apples succes, hvis man skal tro Greg Joswiak, Apples marketingdirektør med ansvar for iPod og iPhone.

Det forklarede han under et seminar på Cambridge Universitet.

Det handler blandt andet om at fokusere på få produkter, og om noget så enkelt som at være de bedste. 

Se de fire grunde herunder.

Fokus

’Det betyder at sige nej i stedet for ja. Vi gør meget få ting hos Apple. Vi omsætter for hundredvis af milliarder med meget få produkter. Hvis du spreder dig ud på for mange ting, så vil ingen af dem være fantastiske.’

Enkelthed

’Gør komplekse ting simple. Når du begynder at bygge noget, bliver det hurtigt meget komplekst. Og her stopper de fleste. Hvis du virkelig kender dit produkt og problemerne, så kan du tage noget, der er komplekst, og derefter gøre det enkelt.’

Mod

’Mod er drivkraften bag en masse beslutninger i erhvervslivet. Lad være med at hænge fast i ideer fra fortiden, også selvom de gav succes. Du behøver lave et produkt bare fordi alle andre gør det.’

Bedst

’Hvis du ikke kan gå ind på markedet og forsøge at være bedst, så er det bedre hvis du lader være. Hos Apple siger vi, at hvis vi ikke kan være de bedste, så er vi ikke interesseret i det.’

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Anker 25-11-2011 20:04:35

Som i dog kan tude ;) det er os synd for jer der stadig sidder og klemmer jeres nørde bumser ud over jeres Windows plastic kram... Din computer er muligvis i fare.... Haha.... Misundelse er en grim ting... Få et ordentligt arbejde så i kan få råd til en ordentlig computer og smartphone.....

0 0
Thomas 27-11-2011 13:07:11

Har du problemer med at få rejsning, siden du har behov for at pleje din e-penis?

0 0
Per 24-11-2011 16:32:27

Men alligevel ser man kun Android folk skrive i denne tråd, for de er de eneste som behøver at nedgøre andre produkter hele tiden, for at få deres produkter til at se bedre ud..

Heldigvis er virkeligheden en helt anden :)

0 0
Anker 25-11-2011 20:06:22

Peter: endelig en der kan sige sandheden!

0 0
Kokomo 24-11-2011 19:56:48

Jeg er så ikke et af android folkene. Der er mange ting ved android jeg ikke kan lide, men selve apple firmaet kan jeg ikke fordrage. magen til arrogante ***huller

0 0
Per 24-11-2011 20:15:52

Ja, er det ikke dejligt?

- Jeg kan derimod godt li deres forretningsmetoder, og hvis jeg havde et firma hvor det var muligt at føre den forretningsmodel, havde jeg også gjort det..

Liberalisme er fantastisk! :)

0 0
27-11-2011 12:24:31

Ja det er altid nemt at være libral når man bor i lille vat indpakkede danmark...

Fandme godt du ikke er født i rwanda eller lign....

0 0
Kokomo 24-11-2011 23:26:03

De laver da nogen gode produkter, men hvis de laver en fejl, så indrømmer de det ikke, før det er virkelig omtalt.
Steve jobs har altid svinet Bill Gates til, og hvem var det lige som investerede i Apple ? BILL GATES! Hvis ikke det var for ham, havde apple ikke eksisteret mere, men taknemmelighed får han ikke ligefrem.
Deres support er da også bare den bedste. Går noget i stykker, så er det selvforskyldt. Det er jo også godt, nu hvor deres produkter er så dyre.
Desuden sagsøger de alle for alt, og stjæler selv idéer fra andre. De går efter enevælde på markedet, ved at stoppe salget af alt andet.
Mest af alt synes jeg de minder om nazister.
og ja, jeg lyder ret fanatisk, kan jeg godt se....

0 0
Tommy 24-11-2011 20:56:32

Jeg er selv ret liberal og det vil sgu være syndt at sige Apple er liberale, de udnytter dog spillereglerne fuldt og det må man give dem, men de skal vist være glade for de ikke har samme specielle gener som pinnocchio... Det betyder dog ikke de ikke laver fine produkter, for det gør de. Men ligefrem at have dem som forbillede, er lidt som at have Amalie eller Linse Kessler som forbilleder - det skal der dog nok også være nogen der har(...)

0 0
Kokomo 22-11-2011 09:29:33

"Fokus

Det betyder at sige nej i stedet for ja."

Det bruger deres support i al fald hele tiden

0 0
Thomas 22-11-2011 08:57:39

Husk nu på at han er marketingsdirektør. Han ved formentlig ca. ingenting om hvor gode produkterne er rent teknisk. I hans drejebog står der jo bare, at han skal sige ordene "amazing" og "magical" tilpas antal gange.

Men hvad skulle man forvente af ham? At han stillede sig op og sagde "Ja, vi ved godt iPhonen mangler funktionalitet, har et forældet UI og ikke er noget statussymbol længere - men vil i ikke nok købe den alligevel? Please?".. nej vel? :)

0 0
TechnoSmølf 21-11-2011 21:21:13

Elsket, eller hadet... Og sådan vil det altid være. Der er ikke rigtig nogen i midten...

0 0
Footiefan 21-11-2011 21:27:50

Enig, og nogle lever tydeligvis for at hade. Hold da op som de kan ;-)

0 0
22-11-2011 08:59:08

Bemærk det er firmaet ikke telefonen vi er ude efter. Ikke desto mindre virker det som om der er en uklar favorisering af iPad og iPhone som BluezCat er inde på.

Hvis iPhone 4s vitterligt var det samme fyrtårn som iPhone 1 og derudover uden væsentlige fejl så kunne man forstå karakteren på 6. Problemet er at iPhone4s som eneste innovative kan byde på Siri, som dog i praksis ikke kan meget mere end andre stemmegenkendelsessystemer.

Hvis jeg hadede Apples produkter ville jeg skrive at iPhone 4s fortjente bundkarakter 1 eller 2(hvilket ville være lige så fjollet som at give den 6), men ud fra det jeg har læst, hørt og set(herunder andre anmeldelser) så virker 5 måske som en mere logisk karakter og en karakter som i sammenhæng med det der skrives ikke signalerer gratis reklame til Apple.

0 0
BluezCat 22-11-2011 08:26:32

Set i lyset af, den seneste test hos Mobilsiden, hvad netop angår iPhone 4S, der sågar formåede at score topkarakter, på ikke-holdbare grundlag, og dermed i samme, har Mobilsiden bekendt kulør.

Udover det, når man ser på Apple´s forretnings "strategier", og ikke mindst (for Apple´s vedkommende)'If we can´t bet them, SUE them'.

Så er det vel intet under, at vi tillader vores små "bemærkninger", når en person som Greg stiller sig frem med en sådan udmelding.

0 0
hamzah10 22-11-2011 16:32:34

jeg tror SE x 10 mini fik 6 uf af 6 stjerner xD

0 0
Footiefan 22-11-2011 08:53:18

Ja ja, men skal vi ikke få lidt perspektiv på?! Nu nævner du selv den anmeldelse. Flere skriver i deres kommentar, at de er "rystede" osv. Helt ærligt, rolig nu, det er mobiltelefoner det her. Tænk hvis der en dag sker noget alvorligt, noget seriøst, noget vigtigt, hvad siger man så, hvis man bliver rystet over en mobilanmeldelse. Come on, få jer et liv! (og nej det er ikke skrevet til dig, men generelt) Bare en lidt mere positiv indstilling til tingene, det er næsten kun hadefulde indlæg pt om Apple og Mobilsiden. Men hvis man ikke kan lide lugten i bageriet, såå....

Igen, det var en generel kommentar. Go' dag :-)

0 0
BluezCat 22-11-2011 10:23:32

Jeg har en anelse om, du ikke helt har forstået pointen i de kommentarer, og vil derfor, at du, når du har tid, sætter dig ned, og rent faktisk læser dem.

Du nævner selv ordet 'perspektiv', og set i perspektivet af iPhone 4S bedømmelse i dens test her på siden, og det den reelt formår, kontra sin forgænger, er det, som jeg nævnte, på grænsen til at være odiøst, at John kan komme frem til den bedømmelse.

Dét dette er medårsag til er, at John giver os, som forbruger et misvisende indtryk, når de skal ud og vælge sig en ny smartphone.
NETOP pga hans lemfældige omgang med karaktér scalaen, og detter ER, for mig at se, ODIØST.

0 0
Footiefan 22-11-2011 11:02:47

Jo har forstået dem. Men nu mente jeg jo perspektiv set i forhold til alt muligt andet i livet. Synes det er lidt utroligt, at man nærmest går amok på mobilsiden (og af og til Apple) fordi man ikke lige er enig. Folk tror alle læser det og nu styrter ud og køber 4S på den baggrund, ja ja...
Og ja det er en mobilside og debat om emnet, men rolig nu alligevel. Der har været meget grove og personlige udfald mod flere skribenter på siden. Måske man kunne overvejer en mere voksen tone, men det sikkert for meget at forlange fra nogle - de brænder tydeligvis for deres mobilreligion - om det så er den ene eller den anden slags ;-)

0 0
gielsgaard 21-11-2011 14:14:03

Ja så fik i alle haterne ud igen igen igen igen igen ,men det gir' click's ,hold da op med at hoppe på mobilsidens provokationer hver gang.

0 0
Jan Ålund 21-11-2011 14:33:56

he he du kan jo heller ikke lade være ;P

0 0
Footiefan 21-11-2011 13:38:45

Hvad er det man siger om rønnebær.... ;-)

0 0
21-11-2011 20:00:44

Ja det er da fornemt gjort af Nokia, men som du ved så opfandt Apple Jorden, Solen og hele universet. Dertil kom at de opfandt mennesket... og egentligt bare alt.

Det er bare et spørgsmål om tid før de får patent alt dette og så skal man til at betale Apple-tax i USA!

0 0
Henrik 22-11-2011 08:54:44

Hehe :-p

0 0
21-11-2011 13:37:02

I listen over nyheder står der "Apple: derfor er vi overlegne", næste nyhed "iPhone 4s har SIM-kort problemer".

Gad vide om Greg også tror på Julemanden og Tandfeen.

Den bedste "simpel at betjene mobiltelefon" lige nu er efter min mening Nokia N9.

En sidste detalje angående det med mod til forandring! iPhone 4s er jo bare iphone 4 minus Siri og noget regnekraft, det kan vel dårligt kaldes mod til at skabe forandring.

0 0
Footiefan 21-11-2011 13:52:48

Forandringen kan også være det der skete i 2007 med en mobil fra Apple, det skabte da efterfølgende en masse.
Og (re)lanceringen af en tablet. Den var ikke ligefrem udbredt før iPad. (og nej ved godt de ikke opfandt den - men modet til at turde komme med tingene inden behovet reelt har været der)

Har både iOS og Android enheder, det er jeg fuldt ud tilfreds med :-)

0 0
21-11-2011 14:27:32

Nu var det også mere en kommentar til at det Greg siger er et skønmaleri, især i dag.

I sin tid da iPhone1 og 3g/3gs var nye havde Apple ingen reelle konkurrenter, men de er ikke længere så overlegne som de har været.

Hvis de ikke er klar til mere forandring tror jeg det ende med Apple som det gjorde for Nokia.

Det eneste der skal til er:
1. Google får ryddet op i Androdi
2. At Nokia får et gennembrud med WP

og så ser tror jeg Apple bliver tvunget ud i forandring, medmindre de vil gå ned pga arrogance

0 0
Tommy 21-11-2011 14:01:09

behovet for tablets har aldrig været der, det har marketing til gengæld ;)
derudover er jeg meget enig i at Apple lavede en "disruption" i 2007 og det ændrede markedet gevaldigt.
Det sagt, så ser jeg i dag Apple som en rigtig god begynder-smartphone, men er man lidt teknisk begavet keder man sig hurtigt. Men til de basale apps, spil og kontakt(sms/opkald/facebook) gør den sig godt, derudover er der ikke meget at rode med.

0 0
Henrikmand 21-11-2011 13:27:35

Jeg sætter lige en kommentar her - bare for at kunne læne mig tilbage, og læse det næste, store slagsmål *lol*

0 0
cbp 21-11-2011 13:16:46

Skynd dig at få " I Rash " før din nabo og venner :)

0 0
cbp 21-11-2011 12:50:42

:Fokus på at forurene mere end andre for at være størst...

:Enkelthed, i at bortforklare fejl og derefter give brugerne skylden.

:Mod til at overhøre miljøkrav..

:Bedst til at skjule udledelse af kemikalier..

http://www.fudzilla.com/home/item/24907-apple-admits-its-products-poison-china

0 0
Jan Ålund 21-11-2011 12:52:14

Du glemte lige at nævne de slave lignende forhold på fabrikkerne.

0 0
21-11-2011 13:32:23

Tjaa nogle gange kan man blive overrasket, jeg købte et bundkort fra intel og på CPU soklen(eller hvad det nu hedder på dansk) står der foxconn, så det er ikke kun apple, ikke at det gør det mindre problematiske.

0 0
Jan Ålund 21-11-2011 14:30:22

enig

0 0
cbp 21-11-2011 13:07:22

Ja, også det...

Alt det skidt en telefon er lavet af, vil på et tidspunkt give problemer for os brugere..

Næste søgsmål mod Apple bliver nok "I rash "

0 0
BluezCat 21-11-2011 12:11:08

'Hos Apple siger vi, at hvis vi ikke kan være de bedste, så er vi ikke interesseret i det.'

Hvorfor er I så stadig at forefinde på smartphonemarkedet ??

0 0
Anker 25-11-2011 20:08:56

Stupiditet kan heldigvis kureres.. Men ikke i dit tilfælde tror jeg ikke

0 0
Henrik 21-11-2011 13:36:21

Godt spørgsmål - det vil jeg også gerne vide ;-)

0 0
Jan Ålund 21-11-2011 12:51:00

Jeg under mig også meget ;) alle idéer er tyvstjålet og flere smartphones/pc'er er bedre.

Skal lige sige at det ikke er det samme som at apple ikke laver gode ting. Det gør de helt sikkert og et ok design.

0 0
Ahmani 21-11-2011 12:16:48

He he, du får huk på den der ;-)

0 0
Rasmus L 21-11-2011 12:21:59

Eller computer markedet for den sags skyld

0 0