Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple dominerer julesalget

Apple dominerer julesalget

Fik du en ny tablet eller telefon i julegave i år, er den højst sandsynligt prydet med æble-logoet ifølge juleugens datatrafik.

Blandt de hårde pakker er Apples produkter i usædvanlig høj kurs ifølge analysebureauet Flurrys seneste tal. Flurry monitorerer data fra over 600.000 apps og den seneste uges nye aktiveringer sætter tal på hvilke hårde telefon- og tabletpakker der blev foretrukket under juletræerne.

Konklusionen er entydig: det er Apples enheder der har domineret produktionen i Julemandens værksted. Blandt de aktiverede enheder i juleugen (19. til 25. december) står mærket med æblet for 51,7% af de nye enheder - næsten tre gange flere end Samsung på andenpladsen som tegner sig 17,7%.

Langt længere nede på listen er det Microsofts Nokia-enheder der nupper tredjepladsen med 5,8%, dog stadigt væsentligt foran Sonys 1,6% og LGs 1,4% af aktiveringerne.

Stormobiler hitter

Julemanden foretrækker altså at dele Apple enheder ud, men Flurrys tal peger også på at han i år har haft en forkærlighed for stormobiler som Apples iPhone 6 Plus.

Ud fra fordelingen af nyligt aktiverede enheder fremgår det at både små og store tablets må vige pladsen under juletræet til fordel for de såkaldte phablets som tegner sig for henholdsvis 11%, 11% og nu 13% for stormobilerne – en tredobling i forhold til sidste jul.

Det er dog stadigt mest sandsynligt, at det var en smartphone i mellemstørrelse der blev pakket ud juleaften. Hvor de mindste og største formater daler i popularitet, rummede 2 ud af 3 julepakker en smartphones i middelklassen – derfor placerer Apples iPhone 6 sig også som den mest populære enhed i Flurrys statistik.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

lsj 05-01-2015 22:24:59

er normalt mest til droid... men efter jeg har fået en iphone 6 af min kæreste så er jeg blevet meget glad for den. meget god mobil.

1 0
30-12-2014 12:32:57

Ja,- for det kan under ingen omstændigheder skyldes at mange mennesker er vilde med Apple/ IPhone - Tag nu bare min arbejdsplads ,- ca. 85 % af alle smartphones er Apple ? - De må alle sammen totalt have misforstået det hele ? (Sendt fra min nye superlækre IPhone 6 Plus) ?

24 19
Kim Rene Jensen 01-01-2015 20:28:02

og der er arbejdspladser, hvor der ikke er en eneste Iphone... Hvad søren har det med noget som helst at gøre.. Jeg arbejder selv i en meget stor US IT-producent.. og her leveres kun Motorola Moto X (Android), en super smarthphone der btw. er opgraderet til Android 5.0 Lollipop - kanon OS, og hvad så..... Fakta er : Der sælges rigtigt mange Androids (83% markedsandele) og nogle steder er det low-end.... Fakta er også, at der sælger rigtigt mange Iphone 4s, 5, 5s og 5c stadig... og de registreres som IPHONE af Apple.. Apple har aldrig differentieret mellem de forskellige modeller i deres udmeldinger... så hvad er det, som du forsøger at antyde... at brugerne er på vej til Iphone 6 ? Nej vel... Vi er mange, der IKKE vil indlemmes i Apples miljø med halvdårligt hardware (se test fra Tænk, News.com, Betanews osv. osv.), pænt design (men ikke noget specielt i dag), overtrædelser af love og regler (tilbageleveringsgaranti, erstatning for defekt telefon), dyr app store med færre muligheder end især Google Play (ingen streaming) osv. Jeg forstår ikke.. men det er svært at erkende at man måske har taget fejl....

9 11
01-01-2015 22:17:46

Du fremhæver at jeg som et ( 1 stk.) - eksempel nævner min arbejdsplads,- hvorefter du også nævner din ??
Hvor om alting er : Min hensigt er ikke at starte en "evighedsdebat" om Apple vs Android.- Jeg påpeger blot det komiske i at der findes mennesker, som ikke vil acceptere fakta,- som de er præsenteret i ovenstående artikel.
Mht. hvorvidt Apple differentierer mellem modeller i div. salgsopgørelser vil blot gøre opmærksom på at der på Android-siden er et endnu mindre "overblik".- Hvorfor ? - Svar "Android" som er ejet af reklamemaskinen Google sælger jo ikke telefoner- de sælger licenser til et utal af hardwareproducenter. -Hvad HTC, Samsung, Sony, LG osv. osv. sælger af forskellige modeller med Google`styresys. er totalt uoverskueligt.- Men fakta er at når Android/Google har markedsandel på ca. 78 % - så er det altså ikke fordi det er et genialt sys. eller noget i den retning,- men hænger sammen med det utal af hardwareproducenter , som reelt ikke har andet valg end at bruge android. - Hertil kommer at langt hovedparten af Android-enhederne er forholdsvis billige enheder og på ingen måde tåler sammenligning med Apple/Iphone.- I virkeligheden er det hele ret banalt : naturligvis sælges der flere enheder af en billig vare end af end dyr.Der sælges f.eks. flere stk. Toyota end BMW men det gør altså ikke Toyota til end bedre bil end BMW.
Jeg mener ikke der er så meget at tage fejl af.....

11 5
Peter Frederiksen 02-01-2015 16:07:56

Først og fremmest skal du lige have dine facts på plads.

Google tjener intet på Android (da det er open source) og de sælger heller ikke licenser til deres egne apps, men giver dem gratis.

Og Google ejer ikke Android
"The Open Handset Alliance (OHA) is a consortium of 84 firms to develop open standards for mobile devices. Member firms include Google, HTC, Sony, Dell, Intel, Motorola, Qualcomm, Texas Instruments, Samsung Electronics, LG Electronics, T-Mobile, Sprint Corporation, Nvidia, and Wind River Systems.[2]

The OHA was established on 6 November 2007, led by Google with 47 members including mobile handset makers, application developers, some mobile carriers and chip makers. ANDROID, the flagship software of the alliance, is based on an open-source license and has competed against mobile platforms from Apple, Microsoft, Nokia (Symbian), HP (formerly Palm), Samsung Electronics / Intel (Tizen, bada), and BlackBerry."

Og Jo hardware producenter har andre muligheder, som f.eks WP, nogle har prøvet, men har fejlet (STORT)! samt kan der nævnes Tizen og FireFox OS.

4 3
02-01-2015 18:09:33

Nu tror jeg vist lige der er nogen som skal tage en dyb vejrtrækning og læse og forstå :
1) - Google ejer Android 2) Samtlige medlemmer er kontraktligt lagt i benlås :

The OHA was established on 6 November 2007, led by Google with 47 members including mobile handset makers, application developers, some mobile carriers and chip makers.[3] Android, the flagship software of the alliance, is based on an open-source license and has competed against mobile platforms from Apple, Microsoft, Nokia(Symbian), HP (formerly Palm), Samsung Electronics/ Intel (Tizen, bada), and BlackBerry.

As part of its efforts to promote a unified Android platform, OHA members are contractually forbidden from producing devices that are based off incompatible forks of Android.[4][5]
Android's source code is released by Google under open source licenses, although most Android devices ultimately ship with a combination of open source and proprietary software.[3] Initially developed by Android, Inc., which Google backed financially and later bought in 2005,[23] Android was unveiled in 2007 along with the founding of the Open Handset Alliance--a consortium of hardware, software, and telecommunication companies devoted to advancing open standards for mobile devices.[24]
Og prøv og forstå at Google er en reklamemaskine, som udelukkende er involveret i Android for at vækste på søgemaskinefronten og derved skabe enorme reklameindtægter.
Sendt fra min iPhone 6

4 5
N 03-01-2015 11:42:19

Nu skal du læse hvad manden skriver: De har andre muligheder, som WP, Tizen og FirefoxOS. Så nej de er ikke bundet på hænder og fødder. Derudover er det jo alliancen der ejer android, Google distribuere android og udvikler det sammen med de andre. Af en der går så meget op i facts, så burde du sætte dig ind i tingene eller holde dig til din iphone 6 plus.

Sendt fra min mobil der kan det samme som din ;-)

5 1
Peter Frederiksen 03-01-2015 15:09:05

Så vil jeg lige minde dig om hvad du skrev: "Google sælger jo ikke telefoner- de sælger licenser til et utal af hardware producenter."

Jeg er udmærket klar over at Google tjener primært deres penge på reklamer (ligesom facebook, Twitter, yahoo og mobilsiden!), men de tjener IKKE penge på at licenser til hardware producenter på hverken android eller deres apps, hvilket Microsoft's lynchmob Fairsearch også har klaget til EU om, at Google giver android software og services gratis, hvilket giver unfair konkurrence!

"OHA members are contractually forbidden from producing devices that are based off incompatible forks of Android"

Det vil sige at f.eks. Samsung ikke må fjerne Google Play (som er essensen af android ecosystemet) fra Android (for så er den FORKED og dermed INCOMPATIBLE og må ikke sælges som et Android device), til fordel for deres egen Galaxy App store, da brugeren ikke kan hive sine apps over til f.eks. en HTC telefon.


Nu er OHA ikke en hyggeklub, firmaer der er medlemmer er der for at tjene penge og teleselskaber er der for at beskytte eller implementeret deres interesser.

Et par eksempler.
F.eks. NXP (som er medlem af OHA) som bragte NFC i Android.
https://www.youtube.com/watch?v=o1Wvz2gBk7M

Ud over NFC betaling, har NXP f.eks. også en interesse i af sælge chips til elektroniske prisskilte og software til supermarkeder..
https://www.youtube.com/watch?v=WdE0UTZlFy4

Miracast er udviklet af Wifi Alliancen, jeg kan tælle 20 firmaer af TV producenter og Wifi chip producenter som er med også i OHA og wupti i Android 4.2 blev miracast standard.
Hvor Chip producenter har en interesse i at sælge Wifi Chips og TV producenterne har interesse i 1 standard.

Du vist rimelig naiv, hvis du tror at Google er de eneste der udvikler på android softwaren!

2 0
N 01-01-2015 23:18:21

Hvor er det præcist at du ser mennesker der ikke vil accepterer fakta ? Og hvor har du dine tal fra at størstedelen af alle androids der bliver solgt er de billige ? Indtil videre har du ikke præsenteret andet end en masse snak og megen lidt fakta, som du så gerne vil snakke om. Når man så går dig lidt på stålet, så bliver der helt stillle...... Du bliver ved med at snakke om pris, nu har jeg længere nede fortalt dig at du i dag kan få en absolut top android mobil til sølle 2400,- der kan nøjagtigt det samme som dit nye vidunder. Så det behøves ikke at være toyota....eller vent lidt, jo behold du din BMW, så tager jeg en supra ;D

8 6
TF 02-01-2015 00:22:44

Lad nu vær med at spilde niels's tid på at bede om dokumentation af almen viden Allan, alle ved jo at der er flest fattige mennesker i verden og derfor bliver der solgt klart flest billige mobiler, lægger man den viden sammen med at der bliver solgt flest android mobiler i verden ja så er det jo simpel logik hvad svaret på dit spørgsmål er ikk ?

2 10
N 02-01-2015 09:08:05

Arh jeg elsker de der sammenligninger, tror jeg vil komme med lidt af det samme. Det er jo åbenbart gratis at kaste om sig med dem. Der er flest kristne i verden, ergo er alle kristne fattige. Fodbold er den største sportsgren i verden, ergo er alle der spiller fodbold fattige. Mandarin er verdens største sprog, ergo er alle der taler det fattige........

5 4
TF 02-01-2015 11:06:51

mod idioti kæmper selv guderne forgæves.

2 8
TF 30-12-2014 22:32:25

Ja det er det samme vær gang der kommer positive udmeldinger om apple så er der nogen (specielt en) der skal pive, istedet for bare at acceptere at ikke alle har samme smag som dem, det er næsten som om det gør ondt på dem vis det går godt for apple.

9 18
Allan 31-12-2014 12:40:55

Jeg har 80 ansatte i min virksomhed, og der er kun 4 der bruger iPhone, så det viser noget andet.

15 12
TF 01-01-2015 01:46:44

Måske du skulle holde dig til at skrive " lorte apple" som du plejer for der er ingen der tager dig seriøst alligevel.

5 12
Shawn 03-01-2015 08:05:21

Sjovt du lige skriver det TF.. Hvor mange tror du der tager dig seriøst. Kom med et gæt ;)

Og nej din mor tæller ikke med

8 1
TF 03-01-2015 12:32:05

Mit gæt ville være flere end dig lille skat :-)

0 7
N 30-12-2014 12:59:28

Det har de jo nok ikke siden de har købt dem. Men det er da dejligt at vi kan bruge din arbejdsplads som reference for verdensbefolkningen. Det må vi huske næste gang der skal laves undersøgelser. Jeg stiller mig heller kritisk overfor tallene, men overfor tolkningen af dem. Især kildens tolkning. Og det er da dejligt du nyder din nye mobil, alt andet ville være ærgerligt.

19 18
N 30-12-2014 11:52:58

Ja det er sjovt som sådan nogle tal kan tolkes :D Iphonen er "næsten" lige blevet lanceret, mens alle android producenterne "næsten" lige er på trapperne med deres nye mobiler. Gad vide hvorfor talene så ser sådan ud :D

17 21
Kim Rene Jensen 30-12-2014 21:36:48

Tankevækkende ikke.. Iphone salget var meget lavere op til Iphone 6 lancering.. Er der mon også en lignende tendens i Androids.. Ja, mon ikke... Hvem køber en Samsung Galaxy S5 2-3 måneder før S6 kommer... LG G3 hvor G4 kun er måneder væk.. osv. nå nej.. hvornår får vi lidt kvalitet i artiklerne.. hvor journalisten også har tænkt bare 2 sek. over teksten...

5 16
31-12-2014 00:00:28

Hvis du ser tilbage på året 2014 ser du at Apple`5 C og 5 S solgte godt både før og efter Iphone 6 kom i september,- men det er måske en "fejltagelse" ...- måske har Teleudbyderne indsendt falske tal og måske er Mobilsiden også med i dette komplot mod android og deres hardware producenter :-)
Særlig komisk er en kommentar fra Peter Lyck i august eller september ,- hvor han påstår at det gode salg af
Iphone 5C og 5S skyldes at "forbrugerne" synes at Iphone 6 er for store :-)
(Sendt fra min superlækre Iphone 6 Plus)

11 12
Kim Rene Jensen 31-12-2014 16:12:57

Du kan stadig købe Iphone 4, 4s, 5 og 5s i Danmark.. og som vanlig registerer Apple alle salg som IPHONE... og salget af Iphone 5s var lavt i kvartalet FØR lanceringen af Iphone 6.. uanset hvad du forsøger at overbevise andre om.. og det er da også ganske naturligt..
INGEN af dine postulater holder i virkeligheden... og så er den ikke så meget længere...

3 10
N 31-12-2014 07:50:40

Ja de sælger rigtigt flot, men der findes jo andre steder end mobilselskaberne hvor du kan købe en mobil. Så de tal er kun den halve sandhed. Her har du en rapport der viser det modsatte:https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/android-buldrer-frem-i-danmark

9 13
31-12-2014 10:21:08

Jeg taler om TOP 10...... du refererer til det totale antal tlf. solgt i DK. - Som der jo også står i den artikel du selv henviser til ,er årsagen til Android/Google salgstal udelukkende prisen.- Du kan købe en smartphone fra ca kr. 1000,- med Android/Google ombord,- så naturligvis vil det samlede antal enheder være større end enheder med Ios om bord,- her starter festen jo ved et langt højere prisskilt.
Blandt mennesker som vil betale f.eks kr. 4000,- + for den nye smartphone vil langt de fleste foretrække en Iphone,- herefter (langt efter) kommer der måske en Samsung SG5.
Man har altid ret til at have sin egen mening,- og synes man Android er lykken er det jo fint. - Andre foretrækker Apple, som efter min mening er et overlegent produkt, og lever lykkeligt med Apple.
Konklusion : Du har ikke fremført en rapport som viser det modsatte af fakta , men en rapport, som blot konstaterer der banale at en billig vare stk.mæssigt sælger flere enheder end en dyr.

14 7
N 31-12-2014 13:19:56

Lige en tilføjelse. Nej jeg har ikke vist en rapport der er modsat fakta, så ville jeg jo ikke have vist den. Fakta er at der i 2013 blev solgt mere end dobbelt så mange androids som iphones I DK. På verdens plan er android over 70% i markedsandele, disse tal er fakta. Og de viser det reelle billed, stedet for teleselskabernes top 10, der giver anledning til at div. danske tech igen og igen tror at apple er den mest populære platform i dk. Og der er ingen der snakker om komplotter og lignende, det må stå for din egen regning.

8 13
N 31-12-2014 13:11:33

Nå du taler om top 10, det skulle du måske have nævnt. Artiklen omhandler jo om ios vs android. Så om de er billige eller dyrere har intet at sige. Egentligt lidt kedeligt man endnu engang skal se en der trækker "android er for fattigfolk" kortet. Har du overvejet at der bare er menneske der ikke går ret meget op i det? Og hvorfor skal man helt op på 4000 kr., når du kan få en android med top specs, der koster 2500? Disse mobiler kan ligeså meget og også mere end din 6 plus kan, og dette til under den halve pris..... Men du har helt ret i at man selvfølgelig har sine præferencer, og det er jo kun godt at vi er forskellige. Men som jeg lagode ud med, så er der en ganske naturlig forklaring på apples julesalg vs androids. Og det er ikke at apples markedsandele stiger helt vildt, men at folk skal have den nye iPhone + android folket vente på de nye her i foråret. Og hyg dig med din iPhone 6 plus, dejligt du er så glad for den.

9 12
TF 01-01-2015 01:58:18

N skal vi ikke sige vi starter det nye år med at du stopper med at snakke og kommentere på iphone og andre apple produkter, for du ved jo ikke en skid om dem alligevel og til gengæld skal jeg love ikke at more mig i de artikler om samsungs nedadgående økonomi og andre samsung artikler, det ville være godt for dit blodtryk og vi andre slipper for at læse dit useriøse ævl.

4 14
N 01-01-2015 08:56:54

Ha ha nå er du nu blevet seriøs? Det var da på tide. Men nej sådan starter det ikke. Jeg fortsætter i samme stil, og du kan lade være med at læse og kommenterer, så har mit blodtryk det fint. Og jeg behøves ikke at vide noget om iphonen, for at kommentere på dens salg og markedsandele. Til slut, vil jeg så sige at jeg ofte yder lift support til æble ejere der har lidt problemer. Også flækkede skærme,døde batterier osv. Det er nemlig sådan at jeg arbejder inden for elektronik branchen.

12 8
TF 01-01-2015 12:23:56

Fortsæt du bare som du plejer, det er jo helt op til dig selv om du vil fortsætte med at stå for underholdningen her på siden eller blive seriøs og lægge apple hater pjattet på hylden.

Husk du kan jo altid skifte til dit alias allan vis du føler dig allene eller har brug for at råbe " lorte apple" noget mere :-D

3 13
N 01-01-2015 13:07:19

Var det det her du kaldte en seriøs debat? Endnu en gang viser du at det er helt og aldeles umuligt for dig, at holde dig til emnet i debatten. Nå men godt nytår, vi ses i den næsten debat. Og hvad er det lige med jer Apple fyre? I ser da også komplotter overalt :-) Jeg er jo ikke helt alene med mine meninger, eller er alle der har samme mening som mig et alias ? Shit du er lagt ude :-)

10 6
TF 01-01-2015 13:29:43

Godt nytår N/allan og tak for undeholdningen i 2014, klovn du bare videre i år :-D

3 13