Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple dræbte Flash

Apple dræbte Flash

Adobe bekræfter nu, at det var Apples afvisning af Flash, der sendte mobil-versionen i graven.

I sidste uge annoncerede Adobe, at den mobile Flash Player bliver lagt i graven.

Nu bekræfter Adobes produktchef for udviklerne, Mike Chambers, at det er Apples afvisning af Flash, der ledte til dets endelige.

-”Flash Player ville ikke komme til at opnå samme store udbredelse på mobilen, som på computeren. Det står klart, i kraft af den store fragmentering på mobilmarkedet, sammen med det faktum, at én af de ledende mobile platforme ikke ville lukke Flash Player ind i browseren,” skriver han på sin blog, mikechambers.com

Adobe fokuserer nu på AIR og HTML 5-applikationer, men vil fortsat supportere på eksisterende Flash-versioner.

Læs også:
Debatoplæg: Apple fik ret - Adobe dropper Flash 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin Jensen 20-11-2011 12:56:45

Mit lille humoristiske indslag til dette emne. Hvis nogen kunne tænke sig at lave en flashvideo til sangen, så vi kan få den lagt på Youtube, så ta' endelig fat i mig.
http://soundcloud.com/martinhansjensen/flash-are-you-leaving-us

0 0
Lars 15-11-2011 15:26:58

Både over fyren, der startede denne tråd.
Men i lige så høj grad folk, som har behove for at fortælle at deres mobil/styresystem er bedre end andres.

Det er jo noget bullshit!

Ingen ved, hvilke behov vi forskellige har.

Og derfor kan det ene jo være lige så godt som det andet!

0 0
gielsgaard 15-11-2011 16:46:00

Det er fuldstændigt korrekt Lars ,desværre ser jeg det som Mobil siden direkte er skyld i disse "krige" de provokerer folk herinde med de påstande ,Vi har forskellige behov og nogle kan lide det ene andre det andet .

0 0
Laursen 14-11-2011 21:16:56

Hehe, du får sgu sat gang i androide fanboyz'ne :-D

0 0
Jonas_a 14-11-2011 23:59:28

Er du Henriks veninde fra arto, Laursen?

0 0
Laursen 14-11-2011 21:14:45

Samme her Henrik :-D

0 0
andreas 14-11-2011 16:21:27

for alle dem der ikk er rigtigt indformeret så er det jo google skyld at flash bliver droppet efter som at det var dem der ville have HTML5 ude så huritgs som muligt.
vis man kigger værden over så er der nok android brugere til at holde flash i live men det kan ikk betale sig og apple har ikk noget at gøre med det overhovede

0 0
evilguy 14-11-2011 15:48:30

Jeg arbejder i en mindre virksomhed, og allerede sidste år valgte vi optimerede vores hjemmeside til brug uden flash. Vi benyttede bl.a. nogle flash bannere, og vi valgte simpelthen at ligge nogle statiske billeder under vores flash animationer.
Det betyder, så at vores hjemmeside kan ses helt uden brug af flash, og brugerne bemærker ikke noget, udover de manglende animationer.

Ikke en eneste kunde har klaget over det setup, men det er selvfølgelig også kun omkring 2% af vores trafik der kommer via iPad/iPhone.

Min påstand er at mange websites sagtens kan undvære flash uden at det går ud over brugeroplevelsen.

Hvad skal vi med flash?

0 0
Balano 14-11-2011 15:55:16

se youtube i browseren i 720p HD. ;) og det er en fornøjelse at se på.

0 0
evilguy 14-11-2011 16:03:54

Du kan vel sagtens se YouTube i 720P uden flash? Lidt HTML5 trylleri og H.264 eller VP8 codec og så spiller det fint.

0 0
Jonas_a 14-11-2011 17:31:23

Lidt HTML5 trylleri og H.264 eller VP8 codec..?
Og iphone skulle være nem og lige til..?
Hvor mange alm. iphone-brugere tror du, er nørdet nok til at kunne finde ud af de tryllerier?

0 0
evilguy 14-11-2011 18:04:43

Trylleri fra en webdesignes synspunkt...
Hvis man laver en videoafspiller i HTML5, så behøves man slet ikke gøre noget som helst udover at gå ind på siden og trykke afspil - det kan selv de dummeste iPhone/Andorid brugere finde ud af.
Du kan selv prøve YouTubes HTML5 "desktop" afspiller - den har været i beta i flere år: http://www.youtube.dk/html5/

0 0
Jonas_a 15-11-2011 00:03:57

Nu er det ikke alle der er webdesigner.. :)
Indtil videre har jeg ikke stødt på noget med HTML5, det kommer nok, men den tid, den glæde.

0 0
evilguy 14-11-2011 18:05:36

Det skulle selvfølgelig have været http://www.youtube.com/html5/

0 0
Per Hansen 14-11-2011 13:27:47

Det er vel bare en naturlig udvikling.
Som Steve Jobs påpegede er Flash ressourcekrævende og langsomt.
En gang programmerede man i Comal 80 og navigerede rundt på sin PC i Dos´en.
Det er også dødt.
Ret naturligt!

0 0
Slaraffenland 14-11-2011 13:12:38

Nedlæggelse af flash på mobilen siger nok mere om Flash/Adobe end det gør om Apple. Så tag det nu roligt i begge lejre.
Personligt er jeg da også tilhænger af "fuld funktionalitet" på min mobil. Men, mon ikke jeg lærer at leve uden flash, når det engang uddør.

0 0
Henrikmand 14-11-2011 12:36:06

Kan vi ikke snart få indført en kontrolfunktion, så man skal fremvise et gyldigt sygesikringskort, der beviser at man er minimum 8 år gammel, inden man bliver sluppet løs her på siden?

Det er virkelig trættende!

0 0
Laursen 14-11-2011 21:19:00

Nemli ja, alle de sure android-børn er sgu irriterende

0 0
Henrikmand 14-11-2011 22:55:57

Lad nu være med at bekræfte min kommentar på den måde!

Der er da ikke særligt intelligent, vel?

0 0
Jonas_a 15-11-2011 00:02:18

Henrikmand; nu skal du ikke forvente for meget af æble-hjernerne..deres hjerner har ikke kapacitet nok til at rumme intelligens.. :)

0 0
BloodweiserDK 14-11-2011 12:09:02

HEADSHOT!!

0 0
Mads Laursen Vig 14-11-2011 12:01:50

Det er sgu godt nok et lavt niveau du kører på. Der er mange android brugere der er andet end teenagere, og mange der gar valgt android pga. fordelene ved det, ikke fordi nogle af dem er billigere end iPhone.
Omvendt er mit indtryk, at mange iPhone-købere er folk der ikke aner et klap om teknologien bag, og hvordan noget som helst omkring de forskellige systemer er bygget op og fungerer. De vil bare have en iPhone, fordi alle har den, og den er så hypet.
Det er da noget fis at sige, at de fleste Androidbrugere hellere ville have wn iPhone - tror du så ikke bare de havde købt en fra starten af? Med diverse mobilaftaler kan gud og hver mand jo købe en lækker mobil yden at smide 5.000,-
Jeg har selv en SGS2, og jeg kunne ikke drømme om at bytte den ud med en iPhone. Så dine argumenter holder ikke rigtig til andet end meningsløs trolling. Kom igen

0 0
Jones 14-11-2011 11:47:26

Hvorfor kan du ikke lide flash?:)
Fordi din telefon ikke kan køre det? For det er da noget af et tyndt argument! Det er ligesom at sige jeg hader biler fordi jeg ikke har noget kørekort?

0 0
14-11-2011 11:18:00

Ihhhh jamen tillykke til apple, i har gjort detaf med flash.... Bravo gad vide om de skal have en medalje. Snart så var det også apple der opfandt hjulet og stoppede 2. Verdenskrig. I morgen vil mini steve jobs gå på scenen og sige at iOS 6 har direkte forbindelse til gud......

0 0
Jones 14-11-2011 11:45:29

HAHA!!! "I morgen vil mini steve jobs gå på scenen og sige at iOS 6 har direkte forbindelse til gud..."


IT'S FUNNY!!!! OG DET PASSER!!

0 0
Jesper 14-11-2011 10:56:04

Aaaaah, trolling! Godt nok i en ikke særligt intelligent udførelse, men ikke desto mindre trolling!

Læg i øvrigt mærke til grammatikken:"I er jo som regl en bumsebefængt teenager".
Henrik, man kan ikke starte en sætning i 3. person pluralis, for at ende den i 3. person singularis!
Dårlig grammatik og meget sigende for dit niveau!
(Og så har jeg ikke engang nævnt stavefejlene!)

0 0
Jesper 14-11-2011 10:49:47

Hvad med du med "Salto såret"? Er det fordi du kommer fra en "kolbøttefabrik" eller lignende?

Hvad er det i øvrigt du griner af, mens du kryber i rendestenen hen til den nærmeste stikkontakt?
Android understøtter begge systemer, så mens vi venter på, at kodefolkene skal få fedtet færdig med HTML5, så kan vi stadig se fuldt Flashindhold, mens du må leve med det begrænsede internet, som iOS leverer.

0 0
Emil B 14-11-2011 10:26:14

Jeg synes iPhone er en pigemobil. På android kan du meget mere avanceret (fx flash) mod til gengæld at man også skal rode med den lidt mere. Med den afvejning i baghovedet er det typisk piger der vælger iPhone.

0 0
Jonas_a 14-11-2011 10:37:29

det kunne da godt tænkes at Henrik er i virkeligheden en (mindreårig) pige, altså udefra måden at debattere på..

0 0
David 16-11-2011 14:31:41

Den uendelige iOS vs Android debat :P

0 0
KimDotDK 14-11-2011 10:22:33

Sjovt nok er iPhone jo ikke en gang den bedste til, at afvikle HTML5.

0 0
JP 14-11-2011 10:54:50

Ud fra hvilke kriterier?

0 0
Mark 14-11-2011 12:46:14

Benchmarks. Android-browseren er 52% hurtigere end iPhone-browseren, så snart dataene er modtaget på enheden. Dette til trods for det bruger samme renderingsmotor (Webkit).

0 0
Urbanus 14-11-2011 10:22:21

Ja, tillykke med sejren!

Friheden til at vælge selv ed et stort nederlag. Det gør ondt! Men heldigvis lever Flash da på min telefon endnu, og jeg kan stadis selv bestemme hvad jeg vil se på nettet, og hvad jeg ikke vil.

Den fascistoide ensretning I hylder i jeres sekt vandt endnu et slag. Endnu engang tillykke. Jeg synes personligt det er en trist sejr, men jeg vil da ikke tage glæden fra dig her i sejrens øjeblik - når du sidder med dit alt for dyre stykke elektronik i hånden, og glæder dig til den dag du kan bruge den til andet end blot at åbne mobile hjemmesider...

0 0
Søren D 14-11-2011 10:15:07

Skal du da hjem og se en webside med Flash på din computer? Androidbrugerne åbner bare deres browser på deres mobil.....

0 0
Jonas_a 14-11-2011 10:13:20

Du må ikke være særlig gammel. Smut du tilbage til arto lille ven.

0 0
Jonas_a 14-11-2011 10:06:02

Hvad har dette med Android at gøre? Android kan køre både Flash og HTML5! ;)
Der stoppede grinen.. midt på vejen.. :D

0 0
Robert 14-11-2011 10:04:13

Skynd du dig hellere hjem makker så du kan få den sat i laderen :)

0 0