Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple er som en religion

Apple er som en religion

Apple-produkter er for de fanatiske, hvad Jesus og Buddha er for de religiøse. Det viser ny hjerneforskning.

Apple-fanatikere er længe blevet beskyldt for at have et religiøst forhold til produkter som Mac, iPhone, iPad og andre Apple-produkter.

Nu er det videnskabeligt bevist.

En BBC-dokumentar har kigget nærmere på, hvordan brands indvirker på vores hjerne. Det viser sig, at de helt store brands, som Apple, er den moderne verdens religioner.

Det skriver bt.dk

Neurologer har foretaget MRI-scanninger af Apple-fanatikernes hjerne, mens de blev præsenteret for et Apple-produkt, og har kunne konstatere, at det skabte aktivitet samme sted i hjernen, som når religiøse mennesker præsenteres for billeder af deres guder og profeter.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 26-05-2011 17:24:19

Jeg har en Iphone 4, og bliver også betragtet som fanatiker.

Men jeg kom lige til at kigge rundt i stuen. Jeg er jo slet ikke Apple fanatiker.....jeg er Sony fanatiker :O

Sony tv, Sony Vaio computer, Sony Bluray og Sony anlæg.

Det værste er, at lige bortset fra Bluray afspilleren, så er det en ren tilfældighed. Blueray afspilleren fungere nemlig rigtig godt med fjernsynet.

Men bare kald mig Sony fanatiker ;)

0 0
Kalle 27-05-2011 18:56:30

haha helt rigtigt, hvad alle dem der kun har B&O anlæg........jeg har en god kollega han har alt i samsung ... mobil, fladskærm, bluray, ja sågar soundbar..... hehehe
og med hensyn til Itunes det fungere fint på min windåse pc
det handler vel måske bare om hvis man har en god oplevelse på alle "nivuer" med det produkt man køber ja så bliver man jo for den enkelte fortrolig med dette

0 0
Thomas 24-05-2011 11:22:47

Nej men de tager dine penge, og lukker dine øjen for omverden... :-)

0 0
Søren 24-05-2011 12:07:17

Ja - de tager mine penge, men det synes jeg der er så mange der gør. Til gengæld får jeg også hardware som jeg synes er smukt, og med en lækker brugerflade. Der findes mange andre alternativer der kan lige så meget som apples produkter, uden tvivl, og sådan skal det også være - for ellers er der ingen der udvikler sig.

Men de lukker ikke mine øjne for omverden - der er mange fede non-apple gadgets på markedet. Men hvis jeg skal skifte brand, så skal der være nogen der har tilsvarende smukt design og en brugerflade der stikker osx. Jeg var i sin tid i tvivl om jeg skulle have en iphone eller en Palm Pre, da jeg synes det var den eneste konkurrent der dengang kunne måle sig med iOS. Jeg synes stadig at Palm/HP har noget spændende på vej, men de skal være mere på banen i DK, før jeg overhovedet overvejer.

0 0
Thomas Andersen 24-05-2011 14:58:04

Jamen hvis vi tager samtalen om alternativ til
os x, så er ubuntu et langt nemmere system, og kan lige så meget. Og så har den også en smuk brugerflade.

0 0
Søren 24-05-2011 15:03:58

Har skam også prøvet Ubuntu - flot system, men jeg synes ikke det er så fedt som os x. Desuden bruger jeg også software der kun virker på os x (Logic Pro). Men Ubuntu er da et skridt i den rigtige retning - helt bestemt.

0 0
David 24-05-2011 15:27:47

Jeg vil tillade mig at være uenig, jeg synes ikke at Ubuntu er lettere at bruge end Mac OS X. Jeg hader unity af et godt hjerte! Jeg kan langt bedre lidt Mint, men synes stadig at Mac OS X er lettere.

0 0
Thomas Andersen 24-05-2011 16:01:00

Det så en smags sag.

0 0
Thomas Andersen 24-05-2011 15:25:47

Jeg har aldrig tvivlet på Mac som den bedste maskine til at lave musik på. For nu beskæftiger jeg mig ikke med at lave musik så jeg ved ikke hvad findes til ubuntu/resten af linux

0 0
Thomas 24-05-2011 08:53:19

er vel det der kommer tættest på..

0 0
Søren 24-05-2011 10:13:21

Haha - den rammer så ikke lige plet i henhold til en af scientology's budskaber: "Mennesket ses som et udødeligt åndeligt væsen, en thetan, og kan opnå frihed fra materielle begrænsninger gennem undervisning"

0 0
Kokomo 23-05-2011 19:53:04

Det har jeg længe vidst. Apple er for fanatikerne, hvad Allah er for muslimer. Bliver mega sure over de mindste ligegyldige ting

0 0
Jesper 23-05-2011 14:14:16

...hvori består nyheden? ;o)

0 0
David 23-05-2011 13:47:45

Hvis man har Apple produkter, så bruger man typisk iTunes, Apple dit og Apple dat. Men er man fanatisk af den grund. Jeg købte Apples in-ear høretelefoner til min iPhone fremfor Bose, sennheiser osv, simpelthen fordi jeg forventer at Apples fungerer bedre til iPhone.

Det sjove ved det er at ikke-Apple bruger automatisk antager at jeg mener at Apple er bedre end andet, det gør jeg overhovedet ikke.

0 0
Jesper 23-05-2011 14:13:48

Neeeej, men alligevel sætter du Apple hovedtelefoner højere end f.eks. Sennheiser, som jo stort set ikke laver andet end hovedtelefoner og mikrofoner! De har STYR på det med lyden, og slår med statsgaranti Apples headset til samme pris!
Så måske er der noget om den antagelse?!? ;o)

0 0
Lennie 23-05-2011 14:51:49

Kunne ikke være mere enig med dig Jesper!

Og desuden kan høretelefoner ikke virke bedre til nogen produkter end til andre. Enten er de gode til alle produkter ellers er de dårlig til alle produkter.

0 0
David 23-05-2011 20:50:04

Jeg indrømmer gerne at design og remoten på høretelefonerne var en meget vigtig del af beslutningen. At jeg så rent faktisk synes at lyden er ganske ok, og markant bedre end de medfølgene er rent held.

For mig er det helhedsindtrykket ved Apples produkter der tiltaler mig, det fungerer godt for mig, iTunes syncer automatisk mine podcasts, lydbøger, foredrag fra iTunes University osv. Det spiller bare. Jeg er super glad for det.

Jeg ved udemærket at jeg betaler det dobbelte for det af hvad jeg kunne have fået det samme til, med ikke-Apple produkter.

0 0
BluezCat 24-05-2011 12:53:13

Må ærligt indrømme, at det vigtigste for mit vedkommende, er lydkvaliteten, og det kommer Apple´s produkter ikke i nærheden af, at kunne levere til UG, hvilket er sørgeligt, men et faktum.

Jeg har selv N900, og da jeg skulle finde et lækkert sæt earphones, ikke bare til tiden i bus og tog, men også til min træning, faldt valget hurtigt på et sæt Monster Turbine Pro. Nu vi er inde på design, så er Apple´s earphones li´så kedelige at se på, som den askesky der pt hænger over Island i forhold til disse.

0 0
Søren 23-05-2011 19:16:31

Hmmm - kan da ikke se noget forkert argument i at man køber Apple hovedtelefoner, for at være sikker på at funktionaliteten i top. Der er jo nogle genvejsfunktioner til styring af musikken på ledningen. Jeg har selv valgt at købe nogle sony-hovedtelefoner til min iPhone, men kunne godt have tænkt mig at kunne styre funktionaliteten på iPhonen via ledningen. Aner ikke om Sennheiser har en model der kan det, men man går jo ud fra at Apple's bare virker. Og lyden kunne jeg forestille mig var god.

Jeg ved ikke om I andre savner et brand at være vilde med - for der er rigtig mange der ikke bryder sig om apple der er meget aktive i at fortæller derom, sågar mere end apple-fanatikere der forsvarer det.

0 0
JP 23-05-2011 12:11:50

Fanatikere er fanatiske ...

Fanatiske FCK fans er fanatiske
Fanatiske AGF fans er fanatiske
Fanatiske HTC fans er fanatiske

hmmm. er der mon et mønster?

0 0
Cebastian 23-05-2011 12:41:02

Mjo, med hensyn til fodbold, så er det også et spørgsmål om hvor man er fra, og jeg ved nu ikke om det er det samme som religion hos religiøse. Her er der tale om produkter. Og det er altså bare produkter. En ting vi KØBER for overfladiske penge. Det har ellers ikke meget med ens personlighed at gøre. Men det har Apple fanatikere åbenbart gjort, hvis det aktivere samme område som religion gør med religiøse, er det udtryk for at de udelukkende tror på dette produkt. Og set fra min side er det meget forkert, da der jo ÅBENLYST er mange andre produkter som ka erstatte Apple produkter. Apple har jo sådan set bare sørget for at de er lukket og at alt fungerer aller bedst sammen, derfor bliver man lidt lukket ind i Apple-verdenen, når man først har et par produkter, som kræver iTunes osv.
Det er slet ikke ondt ment, jeg synes bare det er lidt synd. :) HTC Fans er der nok få af, i hvert fald fans som er fanatiske som Apple fanatikere. :)

0 0
JP 24-05-2011 08:42:56

Nu siger du selv at det er åbenlyst at Apple kan erstattes. Har du prøvet at overbevise en FCK fan om at FCK bare er et hold og han ligeså godt kan være fan af BIF?

Fanatikere er fanatiske.

0 0
Morten Kærup 23-05-2011 11:54:35

Jeg elsker Apple... har selv Mac computere, og en iPad... men jeg synes at på telefonområdet halter Apple.. jeg kan ikke lide deres skrøbelighed.. HTC har sat en standard for holdbarhed der ikke kan slås.. deres telefoner holder til "NÆSTEN" alt, og jeg kan meget bedre lide android, ihvertfald på min telefon

0 0
NK 23-05-2011 11:37:01

hvor folk er blevet hjernevasket ;-)

0 0
Cebastian 23-05-2011 11:55:29

Tror det samme gælder for Google og Android fanatikere, som mig ^^' Det er faktisk ret interessant, og jeg ville godt se dokumentaren :)

0 0