Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple falder helt igennem på det kinesiske marked

Apple falder helt igennem på det kinesiske marked

Kinas mobilmarked er i en rivende udvikling, og mobiler bliver langet over disken i stor stil. Producenterne uden for har dog svært ved at tage del i festen.

Det kinesiske mobilmarked har de senere år oplevet en enorm vækst, og denne udvikling er rigtig mange af de store producenter ivrige efter at være en del af.

Især Apple har været aktiv på mobilmarkedet i Kina og så sent som sidste år nåede den amerikanske gigant op på over 12 procent af mobilsalget. Dette tal er dog kun faldet siden da, og nu er Apple nede på enkelt-cifrede procenttal, skriver Digiitimes.

Det er på trod af at salget af smartphones på det kinesiske marked steg til svimlende 149 millioner i det andet kvartal af året, og er således vokset mere end 14 procent siden samme tidspunkt sidste år.

Se også: iPhone 6 anklaget for at klone kinesisk design

Men denne store fremgang får Apple altså ikke lov at tage del i, og ikke overraskende er det de store kinesiske selskaber, der i stedet mærker en stor vækst denne tid.

Producenten med de største markedsandele er for tiden Huawei, der stod for næsten 15 procent af de solgte mobiler, mens Oppo og Vivo fulgte lige efter med henholdsvis 12,7 og 11,2 procent - Apple er at finde på en femteplads.

Men det er ikke kun på deres egen hjemmebane, at de kinesiske mobilproducenter mærker succesen. På den globale scene stormer Kina-mærkerne for alvor frem, og det er ikke længe siden, vi kunne fortælle historien om, at på listen over verdens 12 mest sælgende smarthphone-prducenter, der er 8 af dem kinesiske.

Læs også: HTC 10 sælger katastrofalt dårligt i Kina

Med andre ord skal de ikke-kinesiske fabrikanter virkelig til at stramme sig an, hvis de ikke skal blive fuldstændig overhalet på både det kinesiske og globale marked.

Derfor er tendensen nu fra bl.a. Apple at satse på andre markeder som især Indien, der, ligesom med Kina, er et land, hvor mobilsalget er i en enorm fremgang, og det er selvfølgelig noget, som de vil være en del af.

Tjek her: Kinesiske producenter erobrer mobilmarkedet

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies