Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple-fans demonstrerer mod dårlige arbejdsvilkår

Apple-fans demonstrerer mod dårlige arbejdsvilkår

Vrede Apple-fans demonstrerer, efter afsløring af kritisable forhold under produktionen af Apples produkter.

Torsdag demonstrerede vrede Apple-fans, foran nogle af Apples butikker i flere dele af verden. Demonstranterne er vrede, efter det kom frem, at mange af Apples produkter er produceret under kritisable forhold.

Græsrodsorganisationer afslørede i 2011, at arbejderne på fabrikken Foxconn, arbejde om natten, mere end 12 timer ad gangen og i mange tilfælde seks dage om ugen.

I begyndelsen af året kunne New York Times afsløre, at intet havde forandret sig, siden de første afsløringer, skriver Politiken.

Det fik vrede Apple-fans til at protestere over forholdene på fabrikken. I første omgang foregik protesterne via internettet, hvor over 250.000 protest-underskrifter blev indsamlet. 

Underskrifterne blev torsdag afleveret til Apples butikker rundt om i verden, hvor demonstranter viste deres utilfredshed.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

kasper 12-02-2012 20:57:04

har da selv arbejdet 100 timer om ugen, det skiftede jeg ud med et job der indebar 72 timer om ugen.. kan ikke se det store problem med det, hvis pengene også er derefter.. synes ærligt talt folk er lidt blødsødne.. i dette tilfælde på andres vegne, og i mine øjne fuldstændig uden årsag.
hvis man insisterer på 37 timer om ugen, må man også leve med den som regel fesne løn der hører med, og desuden virker 37 timer som en eksremt kort uge, for mig.. hvis de havde problemer med deres job, er der noget der hedder at sige op.

0 0
derossi 10-02-2012 12:41:22

Jeg er sikker på Apple meget heller ville producere i deres hjemland og derved stille mange tusinde arbejdspladser til rådighed for amerikanerne, som sikkert godt kunne bruge dem. Men det er dyrt og der ikke nogle forbruger som er villig til at betale 200% mere for deres gadgets.
Derfor bliver mere og mere produceret i lavtløns lande hvor arbejdsforholdene sjældent tåler dagens lys. og det kommer nok ikke til at ændre sig for vi forbruger bliver villig til at betale noget mere.


Jeg er ikke fanboy... køre med Eee pad transformer og Gnex :o)

0 0
ihk 10-02-2012 17:23:29

arbejdsforholdene i de lande ER kritiske og BØR ændres.
men hvad jeg ikke forstår er at Apple tager hele skylden, når der er mange flere producenter der benytter de selv samme fabrikker.

så jeg skal have dårlig samvittighed fordi jeg har iPhone men du har ikke dårlig samvittighed fordi du kører HTC?

tag jer nu sammen fandriods og kom ind i kampen.

0 0
11-02-2012 08:14:08

Hvis du læser kommentarerne i stedet for at farer i flint, så ville du se at mange af os giver dig ret ;-)

0 0
Tommy 11-02-2012 01:56:45

problemet er jo at foxconns faciliteter er ekstraordinære dårlige. Derudover så lovede Apple at de ville gøre noget ved problemet da det for et år siden blev "opdaget" at det var meget ringe arbejdsforhold.

0 0
Jeppe Andersen 10-02-2012 11:31:36

... men jeg er personligt ligeglad. Det er industrielliserings bagside. Vi har været igennem det og nu kommer de igennem det.

0 0
10-02-2012 12:31:03

Jeg tror du kan dele Applefans op i to grupper:
1. Dem der bevidst vælger Apples produkter, på baggrund af en kvalificeret overvejelse.
2. Dem der vælger Apples produkter fordi det er smart og som i øvrigt ikke ved hvad de får før de har fået produktet.

Den sidste gruppe er som dem der tror rawfood er løsningen på alle verdens problemer, fordi det er smart. Der er ikke en der har gidet at tænke på at om rawfood og iPhones virkelig kan redde verden. De ser en mand i med rullekrave, hører U2, kører Prius og tror alt det de gør er bæredygtigt.

Det der er sket er at de pludseligt er fået smidt i hovedet at Apple, ligesom så mange andre, driver nogle slaveanstalter i Kina og istedet for at boicutte apple så begynder de at demonstrere.

Det svarer til at rawfood tosserne en dag indser at tilberedt mad kræver mindre energi at nedbryde, hvilket betyder at vi ikke skal tykke drøv hele dagen og som modsvar tillader at deres mad kan opvarmes yderligere 1 grad.

Verden er stadigt ved at gå under, sådan er det! Rawfood og en fanatisk tilgang til et stykke elektronik er spild af tid i disse sidste dage(om det tusindvis eller millionvis af dage ved jeg så ikke)

0 0
David 11-02-2012 12:56:37

PeterL jeg tror dit problem er at at du er ude af stand til at respektere at andre menneskers valg og holdninger, kan være lige så gode som din egne.
Jeg synes generelt du taler meget nedsættende om folk der ikke deler dine synspunkter. Det kan godt være at rawfood ikke er godt, jeg aner intet om det, men en hurtig tur på google giver mig et indtryk af at det er for noget, men at man ikke skal leve af det alene. Jeg tror du er en meget usikker person, der ikke har opnået det store i livet, siden du har behov for at tale så nedsættende om andre.

0 0
12-02-2012 14:05:30

Jeg har faktisk nået en del i mit liv, så det er ikke problemet.

Som Benjamin skriver så har vi en tendens til at være selvdestruktive, dermed ikke sagt at jeg faktisk tror verden er ved at gå under.

Mit og verdens problem er tåbelige løsninger på seriøse problemer. Tag raw food som eksempel, hvis du udlever det som ideologi, så spiser du nok kun raw food. Problemet er at hvis vi skal bruger primitive dyrkningsmetoder kombineret med at vi indtager det på en måde således at vi ikke udnytter næringen specielt godt, så skal vi rydde mere skov for at producere mad nok. Er det ikke bedre at producere så neger mad som muligt på det mindst mulige areal uden at ødelægge grundvandet og flere skove.

Hvis der er andre der spiser raw food fordi de kan lide det, så er det fint, men lad det blive ved det.

For de kinesiske slaver er der kun en holdbar løsning, bedre arbejdsforhold, at flytte produktionen til USA sender dem bare ud i arbejdsløshed

0 0
10-02-2012 13:40:42

Haha, genialt. Godt indlæg. :)

0 0
10-02-2012 12:43:35

Kanon kommentar PeterL :-)

Ja alle elektronik producenter har den slags kørende i østen. Men det er åbenbart første ved at gå op for den gruppe nu. De skulle nok helt holde sig fra at køb elektronik, eller teknik i det hele taget. Alt bliver jo produceret i Kina i dag pga "billig" arbejdskraft. Det er så først ved at gå op for den alm. Forbruger at den arbejds kraft er børn og deslige.

0 0
10-02-2012 14:50:31

I bund og grund bunder det i mit had til brugen af ordet "naturlig". Lad mig komme med nogle eksempler:

1. Hvis du vil ud i naturen i Danmark, så skal du lede længe, næsten alt den skov der findes er opdyrket. Halvdelen af er opdyrket til ager, altså monokultur(også det økologiske), intet der kommer fra en mark er mere naturligt end en bil

2. Naturmedicin er da naturligt, så det må være godt og ufarligt. En havhveps kommer vel også fra naturen, den kan slå ihjel på minutter. Grøn fluesvamp er dødelig og det kan en løve også være

3. Aber spiser rå mad, så det er vel også sundt for os... problemet er at vi har tilberedt mad i årtusinder vi er ikke specielt gode til at fordøje rå mad. Og hvem mener i øvrigt det fremmer vores samfund hvis vi skal bruge 10 timer dagligt på at spise. Det vil også give nye problemer i forhold til kloaknettet.

Tilbage til emnet enhver iPhone, Symbian, Android eller WP ejer, som tror deres telefon er lavet i en verden af honning og mælk er skadelige for denne verden, de ser alt i sort i hvid og er komplet blinde for kritik og for at være kritiske.

Og tilbage til emnet, lad os sige Apple overgiver sig og flytter produktionen til USA(selvom det er usandsynligt), så er der 100.000 kinesere som bliver arbejdsløse, er det en løsning? Vil Apple blive påvirket af 250.000 underskrifter, hvor mange af dem siger de vil bøjcutte apple?

Apple er en virksomhed der prøver at tjene penge, det samme gælder Google, m$ og den økologiske landmand med 400hektar og en højteknologisk maskinpark.

http://www.usernetsite.com/humor/how-evolution-happens/eat-survive-reproduce.jpg

0 0
Benjamin Jensen 11-02-2012 02:34:11

Sådan er kapitalismen PeterL. Mere vil have mere, og grådigheden hersker. Vi har endda ikke lært en skid af finanskrisen. Nej, vi bliver bare ved med at være grådige, og kun tænke på den nærmeste - os selv.

Mennnesket er selvdestruktiv, og som du siger - på et tidspunkt går det ikke mere. Hvornår dette tidspunkt er, er sådan set et godt spørgsmål, som Jehovas Vidner prøver at gætte sig til ;)

Apple kunne sagtens lave deres telefoner i Danmark uden prisstigning, og stadig tjene penge på det. Men så vil overskuddet sikkert kun være det halve, og det gavner jo ikke grådigheden.

0 0
Michael Larsen 10-02-2012 12:23:15

Der var også engang, hvor der ikke var nået, der hed intellektuel ejendomsret. Faktisk skete vores(vestens) industrialisering ved at stjæle med arme og ben. Skal udviklingslande have lov til at se stort på patenter og andre "rettigheder"?
Vi burde i vesten stille et minimumskrav til arbejds- og miljøforhold til alle de produkter, vi importerer. Men af "ukendte" grunde gør vi det ikke.
Derudover er det latterligt at gøre det her til en apple sag, da mange andre virksomheder benytter samme leverandør, og endnu flere benytter leverandører, der er lige så "onde" eller værre.

mvh

0 0
Mazzen 10-02-2012 12:12:26

Og hvis det var dig selv, eller evt et barn du kendte der arbejdede under de forhold, ville du så stadig være ligeglad.

Eller er du som mange andre Apple fans, med et Æble stoppet ind alle steder så intet dårligt kommer frem.

Kunne være du skulle prøve at arbejde på den slavefabrik Apple benytter sig af samtidig med de lancere sig selv som værende skide gode og perfekte på alle kanter,

Kan godt forstå deres store indtægt, når de bruger børnearbejd og sweatshops til at lave deres elektroniske affald som de bagefter sælger til ignorante selvglade popdrenge uden de mindste hensyn.

PFT

0 0
Benjamin Jensen 11-02-2012 02:23:56

Mazzen>> Du angriber godt nok folk med skarpt. Gad vide hvilket tøj du går med, og hvilken mobil du har? Eller hvad med tv, spilkonsol osv?

Der er snart ikke noget værre, end når folk øser ud med deres lorte moral, men så ikke er en skid bedre selv.

0 0
hellas7 10-02-2012 12:21:52

fatter heller ikke hvorfor der skal gøres et stort nummer ud af det - der er jo løgn at påstå, at noget, der bliver produceret i kina bliver produceret under vilkår, vi kan identificere os med. Og nej, det sker ikke kun hos Apple.

0 0
10-02-2012 12:12:00

Har du været igennem det?

0 0