Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple gemmer 'guldkorn' i færdig version af iOS 5!

Apple gemmer 'guldkorn' i færdig version af iOS 5!

Her er to oversete nye funktioner i iOS 5, der kan bliver overordentlig nyttige.

Med over 200 nye funktioner på den ene eller anden måde i den kommende iOS 5, så er de fleste iPhone brugere vel ret tilfredse.

Selvfølgelig kunne det være rart, hvis denne version også kunne lave penge og forudsige fremtiden, men nye funktioner som f.eks “Notifikations Center”, “iMessage”, “Reminders”, “Twitter” m.fl, så har Apple disket op med noget spændende.

Men, Apple har jo som de fleste ved en vane for at sige “one more thing”, og iOS 5 bliver helt sikkert ikke en undtagelse! De få udvalgte teleselskaber rundt på kloden, som har fået en “færdig” udgave af iOS 5 til test, selvom udviklerne sidder med iOS 5 beta version 7, så tyder noget på et par overraskelser. Mere specifikt 2 spændende nye funktioner:

1. Facetime over 3G netværk. Det åbner helt klart nogle muligheder op for dem, der ikke benytter et jailbreak, da det fremover ikke vil kræve, at man skal være i nærheden af en Wi-Fi netværk for at kunne føre en samtale med ansigt på. Jeg har rigtig længe, faktisk lige siden Apple lancerede “Facetime”, syntes at begrænsningen til Wi-Fi gjorde Facetime uinteressant på mange måder, da man praktisk talt skulle være hjemme for at modtage/eller foretage disse opkald.

2. Tekst-til-tale. En anden spændende funktion, der nok skal komme til nytte hos mange. Dette betyder i praksis, at du kan åbne din iPhone applikation for beskeder, klikke på en 'mikrofon'-knap, og begynde at tale din tekstbesked ind på skærmen. Det vil formentlig forøge skrivehastigheden væsentlig for de fleste, og må anses for at være smart under lange SMS samtaler.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kongand 12-09-2011 16:47:43

Jeg kan som I andre også skriver godt se idéen med at kunne foretage tale til tekst i bilen. - Noget som også SGS2 slog på under lanceringen.
Hvad jeg dog ikke forstår er, at man jo som sådan ikke må have fokus på sin mobil, når man kører og derved kan man ikke foretage de nødvendige tryk for at komme ind i beskeden og kunne gøre det.

Så skal man være ren regelrytter og firkantet, så skal det kunne gøres fra låst skærm (eller indføres i rattet som med radioen) før det kan fungere lovligt...

0 0
BallonPedro 13-09-2011 17:10:04

Der var en artikel på eb.dk den anden dag med en der havde fået en både for at bruge mobilen, mens vedkommende holdt stille ind til siden.

Så det med at bruge den i bilen fungerer slet ikke.

End ikke hvis man holder på en parkeringsplads kunne Politiet sige god for at man betjener ens mobil :(

0 0
lars rasmussen 10-09-2011 00:31:23

ja det viste jeg godt men de kunne jo have udvidet det "lidt" ikk ;)

så derfor vil jeg ikke kalde det for et "guldkorn" det er jo ikke alle i verdenen der vil ha et apple produkt

0 0
lars rasmussen 09-09-2011 10:10:26

jeg ved godt hvad facetime betyder ;)
så må jeg jo lige omformuler mit spørgsmal:
Kan facetime bruges til andre MÆRKER (nokia, SE lg samsung eller htc) eller er det kun apples produkter der kan bruges - for som jeg skriver er der kun EN i hele min familie der har et apple produkt! :-)

0 0
BloodweiserDK 09-09-2011 17:11:36

Hej Lars

Facetime er kun imellem Apple's egne produkter. Her kan iPhones være noget begrænset, da de, modsat alle andre mærker, ikke kan foretage normale videokald på 3G. Hvis man vil foretage videokald fra en iPhone til fx HTC, skal man ud i alternativer som Skype.

Jeg er selv iPhone bruger og har 3 som udbyder. Jeg har engang haft en Sony Ericsson der kunne foretage videokald, men brugte det faktisk aldrig :)

0 0
lars rasmussen 08-09-2011 16:24:50

den der facetime - gad vide om den stadig er begrændset til kun at kunne bruges mellem 2 iphone4?
i så fald er den sku da ubrugligt for den ene i min familie der har 1 IP4 ;(

0 0
Zeb 08-09-2011 17:24:59

Mig bekendt kan du lave facetime opkald til de fleste Apple enheder nu om dage: Mac, iPhone, iPod Touch, iPad. Men jeg fatter stadig ikke hvad finten skulle være. da 3 kom til danmark var det jo netop med en stort anlagt kampagne med 3g telefoni som var med video - det var det helt store, og jeg kan da også huske at jeg lavede et videoopkald fra min SE w880i til min lillebrors SE kamera mobil - både det opkald og 3's lancering af videotelefoni i Danmark skete vist i efteråret 2004. På engelsk sprogede tv kanaler ser jeg reklamer der reklamerer med at "hvis du ikke har en iPhone, så har du heller ikke FaceTime ... (blah blah)" som om det er et hovedsalgsargument. Jeg fatter det ikke.

Tale til tekst er som andre har nævnt en gammel ting som har eksisteret på tonsvis af telefoner før, men som bare ikke er på dansk og derfor ikke særlig spændende for os i Danmark. Notifikationscentret er jo nærmest ren Android. og af de 197 andre nye ting i iOS5 har de stadig ikke fået plads til widgets på hjemmeskærmen. JEg er sgu ikke så imponeret.

Men lad os nu se når den kommer. Seneste rygte siger 3.7" skærm trods Steve Jobs' udmelding for snart længe siden om at INGEN nogensinde ville gide have en telefon med større skærm end iPhone's 3.5" ... Der kan ske mange ting endnu

0 0
BallonPedro 08-09-2011 18:41:58

What he said...

0 0
Lars Rander 08-09-2011 09:47:01

Min Nokia kunne lave video-opkald for seks år siden, og tale-til-tekst (som der vel burde stå) har Android kunnet i et par år. Godt nok ikke på dansk, men det skal nok komme. Jeg tror dog heller ikke at det vil virke på dansk på æble-telefonerne til at starte med.

Så egentlig er denne artikel vel blot endnu et eksempel på at Apple langt om længe er ved at få nogle features som andre har haft i årevis - og med sædvanlig Apple-snilde præsenterer de det som om at det er en revolution som Apple selv har opfundet.

Hvad værre er: 98% af alle journalister æder det råt... :-(

0 0
08-09-2011 17:49:45

Jeg er fuldkommen enig, iphone 5 kommer med dual core, hvilket ikke en nyhed, så opdateret de nogle funktioner.. er heller ikke nyheder, så kommer der nogle funktioner fra andre styresystemer, så det er heller ikke nyheder. Meget tyder på at den kommer til at ligne iphone 4 ca 90% så heller ikke en nyhed. Artiklen kunne skrives meget kort:
Største nyhed ved den nye iphone er at der ikke er nogle nyheder.

Enhver journalist der skriver andet bør få et forbud mod at skrive om it og mobiler

0 0
BallonPedro 08-09-2011 10:20:48

Kan sagtens følge dig i det FaceTime bavl der. Lige siden de lancerede det på iPhone 4 har jeg syntes det var ufatteligt ringe. De næsten sælger mobilen på det grundlag og der er jo ingen der bruger det.
Jo, det var sjovt for 5-6 år siden, men det koster stradig 2kr i min. netop fordi ingen bruger det.
Min gamle Nokia kunne også, og så endda over alm. telenet.. Wauuw.

Men Apple har det jo med at genopfinde andres ting flere år efter og sige at "NU virker det ordentligt, og derfor kommer det først nu, men det er en NYHED"

Og er bestemt ikke Apple fanboi eller hater. Har Android og overvejer i iPhone 5 hvis de tager sig sammen med større display og en langt mindre vægt :)

0 0
gielsgaard 08-09-2011 15:47:31

Tale til txt ,det kan jeg da nu på min WP7 men ikke på dansk ,og det bliver det nok heller ikke til IP5 .Dansk er nok et for lille et sprog .

0 0
David K 08-09-2011 08:57:58

Tekst-til-tale.... Det jo en banebrydende feature! ...Eller... det skal Apple i hvert fald nok præsentere det som.

Men det andet med Facetimer over 3G er nu en fin opgradering.

0 0
David K 08-09-2011 08:58:27

Og ja det vel egentlig omvendt, tale-til-tekst :)

0 0
peter 08-09-2011 09:36:30

Uanset hvad så er det vel kun interessant for os hvis det kommer på dansk og at det rent faktisk virker og det er nok tvivlsomt. I øvrigt er man vel ret ofte i situationer hvor man ikke gider sidde og diktere sin sms/e-mail/søgning højt så jeg synes det er en særdeles overrated feature. Hvor mange som har det på sin Android bruger det rent faktisk?? Jeg tvivler på det er mange. Det er vist mest teknologi for teknologiens skyld!

0 0
David K 08-09-2011 09:44:05

Helt enig, jeg legede kort med det da jeg lige fik min telefon. Siden har jeg ikke rørt det. Synes ikke det er specielt hurtigt, men det kunne måske ændres hvis nogen gad lave det på dansk.

Kan sagtens se værdien når man kører bil, men det kræver at det bliver på dansk.

0 0
peter 08-09-2011 10:03:27

Jeg kan også se gevinsten i bilen. Problemet er bare at der er ekstra meget støj som gør det noget mere besværligt for algoritmerne at finde ud af hvad der bliver sagt. Så sandsynligheden for at det kommer til at virke godt i bilen og på dansk i bilen er meget lille foreløbig er jeg ret overbevist om.

0 0
Henrikmand 08-09-2011 11:12:30

Her kommer jeg med en lille anbefaling, der hedder Heytell.

Tryk på knappen og indtal din besked. Den lander så hos modtageren som lydbesked, og kan aflyttes når modtageren har tid - ligesom med sms.

Det virker til iOS og Android.

Jeg bruger det tit i bilen, og er virkelig simpelt at bruge.

Tale-til-tekst kræver indtil videre ren og klar tale uden støj, og man kommer alligevel til at sidde i bilen, og checke at den har skrevet rigtigt.

Man kan måske bruge det til korte notater, men til sms er det sgu en død sild.

0 0
Martin 08-09-2011 08:56:03

I mener vel tale-til-tekst?

0 0
Thomas Kristensen 08-09-2011 15:06:25

Også kommer det sikkert alligevel ikke på Dansk som altid
Android har haft denne funktion i mange år, men det er kun på engelsk, så jeg ser frem til om apple laver det på dansk også, hvilket jeg tvivler på

Og om det så er tekst-til-tale / tale-til-tekst
Tale-til-tale er et godt spørgsmål :)

Jeg kunne nu godt tænke mig at se en liste over de 200 nye funktioner der kommer, det lyder sku helt utroligt, også må iphone virkelig mangle en del, hvis de kan tilføje 200 nye funktioner :)

0 0