Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple haler ind på Nokia

Apple haler ind på Nokia

Nokia fører stadig smartphone markedet, men Apple er lige i hælene. Det viser nye tal fra IDC.

Nokia har mange produkter, mens Apple grundlæggende set kun har ét. Alligvel er Apple med iPhonen godt på vej til at indhente den finske producent.

I første kvartal i år solgte Nokia 24,2 millioner smartphones, mens Apples iPhone rundede 18,7 millioner enheder. Det er ny rekord for ét enkelt kvartal, skriver Computerworld.dk

Research in Motion (RIM) der står bag Blackberry lå på andenpladsen for et år siden, men har nu måtte affinde sig med en tredjeplads.

Samsung er nummer fire med 10,8 millioner solgte smartphones, mens HTC er på plads fem med 8,9 millioner.

Samlet blev der i første kvartal 2011, ifølge IDC, solgt 99,6 millioner smartphones på verdensplan, ud af i alt 372 millioner solgte mobiltelefoner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Lars 09-05-2011 11:22:26

Fantastiske salgstal fra Apple. Og dette med een telefon.

0 0
Shawn S. Ø 10-05-2011 16:20:03

Hvor har du det der én telefon fra? Alene iPhone 4 er ude i 4 versioner

0 0
Pedro 11-05-2011 02:29:27

Mon ikk han mente "og dette med ét mærke" ;)

0 0
Shawn S. Ø 10-05-2011 16:22:06

Og så kommer 3GS ;)

0 0
JP 09-05-2011 10:26:57

Forstil dig løberen der er ved være i mål stopper op går resten af vejen, og løberne som er 1000 m bagud, sætter hastigheden væsentligt op..
Der er netop det som er ved at ske.

0 0
16-05-2011 12:24:22

Jeg er enig med det du skriver her JP.
Da Nokia jo ikke just har haft speciel sucess med deres Nokia N8, og deres styresystem Symbian iøvrigt... Men hvor Apple derimod har stor sucess med deres iPhone 4(ejer selv en :D), og flere af deres produkter, som hvor det bare går op ad bakke.

0 0
Henrik 16-05-2011 13:23:24

Nu ved jeg ikke hvor du får dine konklusioner fra (varmt luft?), men udfra vores salgstal af vores apps har Symbian ganske fin succes. N8eren står også for kæmpe stor del af alle downloads, så en fiasko er den ihvertfald ikke.

24,3 million Symbian telefoner i de første 3 måneder af 2011 kan man ikke kalde "ikke speciel success", uanset hvor meget US spin og hype man smide på det.

Ville virkelig folk kunne holde på med, at tale bullshit og holde sig til fakta. Det er jo fandme som at høre på Villy Søvndal.

0 0
BluezCat 09-05-2011 10:47:48

Er det insider viden du kommer frem med, eller er det et postulat, skabt på et hypotetisk grundlag ??

Hvis du virkelig kan spå om fremtiden, vil jeg gerne have denne uges Lotto tal.

Hvis ikke, så hold dig til det faktuelle, istedet for at komme med egne luftkasteller.

0 0
David 09-05-2011 22:02:03

Jeg synes heller ikke analogien holder, Nokia går ikke, hvis de gør, går de baglæns. Nokia har bidraget mere til Android end samsung og sony ericsson, men de ville ikke lave nogen Android mobiler. De har lagt masser af kræfter i MeeGo som de så dropper. Så har de Symbian^3 som er totalt håbløst i forhold til Android og iOS (jeg har selv en N8 og jeg venter stadig på Symbian Anna som skulle rette en lille smule op på det). Nu har så tænkt sig at starte helt forfra sammen med Microsoft. Der er ingen rød tråd!!

Jeg arbejder i en stor teknologi virksomhed, hvor folk hvert år selv kan vælge en telefon de vil have. For nogle år siden var det stort set kun Nokia folk valgte, E66, E71 nogle N900. I dag er det ca. 30% iPhone, og resten Android telefoner. Ikke en eneste har valgt en Nokia i år.

Så i mine øjne er Nokia ikke bare begyndt at gå, de er gået totalt i stå.

0 0
PJ 09-05-2011 18:43:44

Det faktuelle er at Nokia er hundesyg, og desperat forsøger at finde en måde at overleve på. Inden de får fingeren ud er det forlængst overhalet af Apple og Android. Det er muligt de kommer igen om nogle år, men det er også meget mulig de er historie om et par år.

0 0
09-05-2011 19:07:50

Jeg tror deres sidste chance er at lancere en WP7 smartphone, men jeg tror de mister chancen for at udnytte den mulighed hvis de, som annonceret, først kommer med en WP7 mobil om et lille års tid. Til den er iPhone5 kommet på markedet og der er formentligt også kommet en ny version af Android, dertil kommer at der formentligt vil begynde at komme rygter om de kommende smartphones med Nokia(fra de seriøse producenter).

Faktum er at N8 var en forældet mobiltelefon da den kom og som kun kunne tilbyde et fremragende mobilkamera, men eller Symbian. N8 er stadigt topmodellen og er ved at blive kørt fuldstændigt over af de kommende discount Android telefoner. Det er muligt der er nogle som er uenige i mit "faktum", men ingen af de person har formået at forklare hvorfor Symbian bliver skrottet. Så WP7 hurtigt eller RIP Nokia.

0 0
JP 09-05-2011 10:58:05

"Nokia said it sold 24 million smartphones, 13 percent more than in the same period in 2010, but its market share for the devices plunged to 24 percent from 39 percent a year earlier, according to Strategy Analytics."

Når Nokia er faldet fra 39 til 24 på et år, burde analogien faktisk være at løberen som er ved at være i mål, vender om og løber tilbage.

0 0
Henrik 10-05-2011 10:18:14

Forklaringen er enkel - Nokia har flere konkurrenter end nogensinde, samtidig med dette vokser smartphone-markedet i antal enheder. Det er forklaringen på hvorfor Nokia har solgt 15% flere smartphones end samme tid sidste år og samtidig er gået fra en smartphone-markedsandel på 39% til 24%. Det er ikke særlig mærkeligt.

0 0
09-05-2011 16:45:53

Hvis Nokia fortsætter på den måde, hvilket jeg tror de gør hvis vi ikke meget snart ser en Nokia med WP7, så tror jeg at den løber der 1000m bagud på et tidspunkt vil se Nokia komme løbende imod sig altså den forkerte vej.

0 0
BluezCat 09-05-2011 09:59:11

I forhold til at være lige i hælene, så er det noget af et subjeltivt synspunkt.

For at sætte det lidt i PERSPEKTIV, forestil dig et 4000 m løb, den ene løber er lige ved at være i mål, drejer sig om meget få meter, men den anden er 1000 m bagud, så vil skribenten antyde, at dette også forekommer som værende "lige i hælene" ??

Når iPhone sælger 100, så sælger Nokia 123 enheder. Det er ikke 'lige i hælene' for mig at se. Men sådan er vi så forskellige.

0 0