Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple i navneproblemer

Apple i navneproblemer

Den er gal med Touch ID fra Apple, i hvert fald med navnet, for det er der allerede nogen, der har

Touch ID var noget af det, der skilte Apple fra de andre inden for mobilverdenen, men da Apple ville gøre Touch ID til et varemærke tidligere på året, fik de afslag. En fingeraftryksscanner ved navn Kronos Touch ID findes nemlig allerede.

Læs også: Apple: iOS 7 er nu installeret på 90 % af enhederne

De to navne er for tæt på hinanden og vil skabe forvirring, har den amerikanske patent- og varemærke-institution besluttet, og derfor må Apple altså ikke bruge Touch ID-navnet.

Mange forventer, at Touch ID ville være en del af den næste omgang iPads for ikke at sige iPhone 6, men det kan altså komme til at hedde noget andet i fremtiden.

Læs også: Beats giver de tyske verdensmestre unikke 24-karats gaver

Der er selvfølgelig den løsning, at Apple betaler Kronos, der har haft væremærket siden år 2001, for retten til at kalde sin teknologi for Touch ID, selvom det nok ikke bliver billigt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Hr Lock 17-07-2014 15:14:44

I er for vilde herinde på Mobilsiden, hvis der ikke et emne at svine et firma på så fidner man det.. he he he he :-)

9 1
TF 17-07-2014 18:55:35

Haters will hate og N er en ægte fuldblods hater.

5 3
Hr Lock 18-07-2014 09:41:35

Jeg tænker haters/trolls, er der af alle afskygninger herinde.
Jeg syntes ikke der er nogen der er bedre end andre.
Køre selv med stort set alle styresystemer inde for mobilverden, og elsker dem ALLE.
syntes der er fordele og ulemper, uanset hvad man vælger.

og er begyndt at komme herinde igen, blandt andet for kommentar delen.
FORDI mange gange kan man lære mere af en "ægte" Mobilnørd (som mig)
end af journalisterne der skriver artiklen.

Men nu hvor jeg ser at 95% af (cirka :-) ) er mundlort, tror jeg det skræmmer mange, for at kommentere på noget herinde.

for i gamle dage syntes jeg ikke der var så meget had, MEN det har sku godt nok ændret sig.

øv øv øv.... håber en dag i alle kan give hinanden et lille virtuelt kram, og skide jeres sure galle ud.
og komme med nogle fede, og lærerige kommentar.
Som vi andre, kan nyde godt af.

Rigtig god fredag det er 25 grader kom ud og nyd det god vejr, og tag nogle fede billeder.
med jeg daily driver :-)

6 0
18-07-2014 09:55:48

Hvad er det lige i mit oprindelige indlæg du ser som hadefuldt og som mundlort? Hvorfor er det at det er så forkert at stille sig kritisk overfor firmaer? Og hvorfor er det at man ikke må sige sin mening?

1 6
Hr Lock 18-07-2014 11:17:27

Den var sådan set et statement, af denne generelle debat tone herinde.
nu fik jeg bare skrevet den i tråd....

Det syntes også jeg giver udtryk for, da jeg lige har gennemlæst mit indlæg igen.
Men man kan da sige du fik sat en debat igang, og at APPLE sikkert sagsøger dem, uden at det endnu ikke er tilfældet endnu.

PERSONLIGT syntes jeg også det skal tages op, i tilfældet at det skete.
Men det er igen mudderkastning over hypotetiske emner, der endnu ikke er sket.

God dag...

4 0
16-07-2014 10:59:38

Ellers gør de som de gjorde i sydamerika vedr. iphone navnet. Sagsøger dem.

8 24
Shawn S. Ø 17-07-2014 07:21:09

Det er vel naturligt at sagsøge nogen for at misbruge ens navn eller?

14 1
17-07-2014 09:05:51

Det er det, men tror ikke du helt har forstået pointen. Hvis man skal sagsøge nogen for brug af ens navn, så plejer det at være en god ide at være den der havde det først.

2 16
Shawn S. Ø 17-07-2014 16:48:31

Måske skulle du sætte dig ind i tingene inden du begynder at råbe op. Den retsag du hentyder til var meget klar. IGB Electronica fik retten til navnet Iphone i 2000 og først i 2012 benyttede de sig af navnet. Så der er flere ting i den sag. Apple har fået overdraget navnet fra Cisco som fik rettighederne i 1999 så derfor kom de først. Den anden ting er at de først benyttede IPhone i 2012 og dermed forsøgte at drage fordel af et internationalt trademark.. Sagen er sole klar og selvfølgelig kunne de kun tabe den sag.

11 2
17-07-2014 17:14:03

Det har jeg så men også. De havde retten til navnet i brasillien, ikke? Og Apple prøvede jo også flere gange gennem coverup firmaer at få fat i navnet fra cisco, de fik det ikke overdraget, men indgik forlig. Og IGB gjorde jo brug af navnet inden for den tidsramme der var. Så der er intet illegalt i det de gjorde. Hvad er det nu i plejer at sige vedr. alle disse apple retssager: Dont hate the player, hate the game........Tiden har vist gang på gang, at apple ikke har en skid styr på retten til alle de navne, og så prøver de på alle mulige finurlige måder at pressen sig til retten og så i sidste ende at betale, som de burde have gjort fra start af. Dette er ud fra den betragtning at de selv er så fandes høj hellige hvad angår retten til ting.

3 13
Shawn S. Ø 17-07-2014 19:34:04

jeg ved ikke hvilken kilder du har men du er helt ude i hampen. Hvis du læser mit tidligere svar har du sagens kerne.
De har vundet denne retsag helt fair i overensstemmelse med lokal og international ret. Længere er den ikke. Med hensyn til Apple og Cisco så fik de overdraget rettighederne efter en aftale hvor Apple har givet kompensation. Med den lille twist at Cisco stadig kunne benytte navnet.

Jeg syntes det er lidt sørgeligt at der stadig er fjolser går efter spillerne i stedet for bolden.

10 2
17-07-2014 22:48:14

Og jeg syntes det er trist der stadigt er fjolser der tror de ved det hele......
De havde retten til iphone navnet fra 2000, de brugte det bare ikke.
http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2013/02/02/apple-may-lose-iphone-naming-rights-in-brazil/

Ja, Apple fik retten til at bruge det sammen med IGB, men det ændre ikke ved at de havde det først. Og Apple troede at de lige kunne masse sig ind i Brasilien. Ligesom ipad navnet i Kina.

Ang. Cisco så troede apple jo også bare de kunne tage for sig af retterne:

http://www.cultofmac.com/143006/how-steve-jobs-steamrolled-cisco-on-the-name-iphone/

Jeg syntes det er trist du skal kalde folk fjolser, bare fordi de ikke er enige i din anskuelse af tingene. I denne sag har vi Endnu engang apple i en tvist om et navn det har taget og brugt og vil have for dem selv, det er bare et navn der egentligt ikke er deres. Derfor valgte jeg at skrive som jeg gjorde, da historien har vist at de meget gerne vil gå rettens vej, eller andre lift mere finurlige veje, i stedet for bare at indgå en aftale og betale ved kasse et fra start af.

5 11
Søren Nielsen 17-07-2014 08:41:56

Ja selvfølgelig, men det er ikke naturligt at sagsøge nogen fordi de er kommet på navnet før en selv ;)
De bliver nødt til at prøve og erkende at de ikke er først til alt, hvis noget :)

2 13
Shawn S. Ø 17-07-2014 16:51:28

Problemet er at de ikke kom på navnet først ;) Cisco havde det før og havde de internationale rettigheder indtil de overgav dem til Apple. IGB Electronica havde kun rettigheder til Brasilien og sagen kunne kun tabes.

10 1