Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple indrømmer problemer med iPhone 4

Apple indrømmer problemer med iPhone 4

Apple erkender nu, at de har lavet en fejl på iPhone, som bevirker en forkert visning af modtageforhold.

Når Apples nyeste smartphone holdes på en bestemt måde, reduceres modtagelsen af mobilsignalet på grafen i displayet, med én eller flere signalstreger.

Mange brugere har ment, at særligt metalrammen, forstyrrede mobilsignalerne.

Nogle mobilkøbere er blevet irriterede mens andre barsler med en retsag.

Apple har netop udsendt et brev til pressen, hvor antenne-problemerne medtones, omend producenten dog stadig indrømmer, at produktet har en fejl.

- "Vi har fundet frem til, at den kode vi benytter til at beregne hvor mange signalstreger, der skal vises ved et givent signal, er fuldkommen forkert. Derfor vil vi nu benytte den formular AT&T anbefaler at benytte, til beregning af signalgrafen", lyder det blandt andet fra Apple.

Der er altså ikke noget fysisk galt med iPhone 4 - og netop derfor, vil problemet også blive rettet i en softwareopdatering, der forventes at være klar, i løbet af nogle uger.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

peter 07-07-2010 07:52:14

"AppleCare: The iPhone 4 Update Won't Solve the Antenna Problem"

http://gizmodo.com/5580587/applecare-the-iphone-4-update-wont-solve-the-antenna-problem

Hvor meget tydeligere kan det siges, Apple er ligeglade med de folk folk som har signal problemer. De har taget et design valg som er gået ud over antenne performance og det har de ikke tænkt sig at lave om på!

0 0
Peter 07-07-2010 10:05:12

Har nu youtubed, hvor folk og forskellige firmaer demonstrer fejlen med antenen, og det vil ikke kun være nogle der får problemer, men ALLE der får en iphone 4... Så, vil da håbe for Apple at de gør noget ved det, ellers viser de at de er ligeglade med deres produkters kvalitet og ikke mindst mister deres produkt prestige.

0 0
Peter 06-07-2010 20:17:49

Altså, hallo! -En dyr mobil som Iphone 4 må sku ikke have sådan en "brist" som fejl i hardware eller software der forringer signal styrken.

Jeg er blevet skrevet op til en, men vil da på ingen måde smide så mange penge for sådan en mobil, når der er sådan en (efter min mening) stor fejl i den.

Så, ud med Iphone, og ind med Htc Desire for mig!

0 0
peter 05-07-2010 14:18:04

Hvis du mener det er forklaringen så er det da en lille smule problematisk for dine obervationer passer da slet ikke overens med den forklaring.

Mediamac/Apple påstår det kun er signal styke visningen den er gal med og ikke andet. Altså at der ikke er noget galt med den egentlige signal styrke. Men at hvis man taber opkald så er det fordi man har for lav signal styrke hvor man befinder sig. Men du skriver at du taber flere opkald efter iOS4 opdateringen når du befinder dig samme sted. De to forklaringer stemmer jo ikke overens. Så hvad tror du på? Dine observationer? Eller Appels forklaring?

0 0
Marcus Frederiksen 05-07-2010 15:47:08

Tja.. jeg tror bare på at der er noget galt, om det så er det ene eller andet er jeg sådan set ret ligeglad med. Jeg venter bare og ser om deres opdatering retter fejlen. Og så er det lige meget om apple eller at&t eller nogle helt andre har ret. Bare den virker?
Og Peter lad dog vær med at spille så smart, det eneste jeg kan se er at jeg mister signal og så venter jeg og ser hvad apple vil gøre ved det.

0 0
peter 05-07-2010 16:17:28

Jeg synes rent faktisk jeg har forsøgt at være utrolig tålmodig over din imponerende modvilje mod at læse det jeg skriver.

Mage til tykpandet Apple fanboy skal man godt lede langt efter. Det eneste Apple har lovet er at der kommer en opdatering som ændrer på hvordan de viser den givne signal styrke. Hvad kan du bruge det til når du taber dine opkald?

Så vågn dog op og forstå at Apple pisser deres tilhængere op af ryggen med behandlingen af den her sag!

0 0
Erik jensen 05-07-2010 17:38:56

Det er er nu blevet klart for enhver, at ufatteligt mange brugere af Apple produkter konsekvent nægter at forholde sig til de kendsgerninger som fremlægges.

Det er også klart for de fleste at Apple ejere virkelig er blevet hjernevaskede får, som ikke evner at lægge to og to sammen.

Det må virkeligt være tåkrummende pinligt at eje en iPhone, for flertallet af ejerne har klart demonstreret at de ikke ejer for 5 øre sund fornuft.

0 0
Marcus Frederiksen 05-07-2010 18:35:52

Erik Jensen hold dog din kæft med sådan noget pis, jeg ejer både Mac og iPhone og jeg ved sgu da godt at apple nogen gange laver noget pis med software og valg af det ene og det andet. Men hvad fanden er du så hjernevasket af Microsoft eller Google, som ikke er en skid bedre end apple? Hvor er det dog latterligt at fyre sådan noget pis af. jeg kan da selv nævne mange ting jeg ønskede var gjort anderledes på iPhone eller OS X eller windows for den sags skyld men derfor siger jeg da ikke at de 90% i verden der bruger windows er syge i hovedet eller hjernevaskede. Tænk dig dom om!

0 0
Erik jensen 05-07-2010 19:36:41

@markus Frederiksen

"Jeg ved sgu da godt at Apple nogen gange laver noget pis med software og valg af det ene og det andet."

Men selv på baggrund af denne opsigtvækkende selverkendelse, forsvarer du stadig Apple koncernen, ovenikøbet med det tvivlsomme postulat at andre firmaer som Google og Microsoft opfører sig lige så ufatteligt arrogant over for sine kunder, hvilket er mere end tvivlsomt. Dertil har Apple da tydeligvis givet sig selv førsteprisen.

Jeg tror roligt man kan konkludere, at for at være i stand til kunne argumentere på en sådan usaglig måde, skal man være en hjernevasket umælende iSheep der ikke kan lægge to og to sammen.

0 0
Deniz Balbay 07-07-2010 10:44:58

At du pakker din argumentation ind i flerstavelsesord gør den ikke mindre fanboy præget end Markus'.

I det mindste erkender Markus at Apple laver fejl, og erkender det. Du derimod, angriber blindt uden øje for fejl ved MS og Google. Her taler jeg bla. om den lave bruger og touch venlighed hos MS (indtil WM7 ihvertfald), og manglen på betalingsapps' hos google.

Desuden tror jeg at retsager mod Microsoft mere end rigeligt kan og arrogance overfor kunder mere end rigeligt kan matche hvad man ser hos Apple, google derimod fremstår for mig som det mest sympatiske af de 3 firmaer, men hvis vi kigger på mobilhistorik er det også meget unge, så det skal nok komme. Det bevidner farcen om android 2.1 til HTC hero jo om (om det er HTC eller google der skal have skylden her er uvidst for mit vedkommende).

Til sidst finder jeg det ret sjovt at du kalder Markus for usaglig og derefter fortsætter samme sætning med at kalde ham et hjernevasket iSheep der ikke kan lægge to og to sammen, hvordan er det mindre usagligt ?

0 0
Erik jensen 07-07-2010 12:57:29

Jeg synes ikke at se noget specielt forsvar for Microsoft og Google Jeg konstatere blot i fuld overenstemmelse med sandheden atde nævnte firmaer ikke opfører sig lige så arrogant som Apple, og det er en kendsgerning, som alle, bortset fra Applefans, kan se.

@Deniz Balbay "Til sidst finder jeg det ret sjovt at du kalder Markus for usaglig og derefter fortsætter samme sætning med at kalde ham et hjernevasket iSheep der ikke kan lægge to og to sammen, hvordan er det mindre usagligt ?

De to ting er da ikke hinandens modsætninger; argumentationen følges op af en konklusion, mere saglig kan det ikke blive. At du tydeligvis ikke er enig i denne konklusion er en helt anden sag.

0 0
Deniz Balbay 07-07-2010 10:48:23

Lige for få på det på det rene, så finder jeg det også uacceptabelt at Apple sender et produkt på gaden med så heftig en fejl, jeg ser bare ingen grund til at stå klar med fakkel og galge før vi ser om det er muligt med et software fix. Uanset hvad det ene geek-site efter det andet skriver.

0 0
Erik jensen 05-07-2010 14:01:21

Nej tak,min ven.
Det siger sig selv at MediaMac nok er det eneste sted man IKKE skal læse noget Apple og deres produkter, hvis det skal havde nogensom helst sandhedsværdi for de har absolut ingen interresse i at få belyst hvad der er op og ned, - tværtimod

Tjek istedet Boygenius, Gismodo eller Engadget i nævnte rækkefølge eller følg mine link i tråden.

0 0
05-07-2010 13:29:14

Hmm en noget vattet forklaring. De må simpelthen have verdens dårligste programmører ansat, hvis hele telefon/signal delen er bundet op på hvor mange streger displayet viser.....Antallet af streger er jo egentlig underordnet, så længe at telefonen kan holde en forbindelse, hvilket nogle i hvert fald ikke her kunnet.

0 0
PK 04-07-2010 15:20:09

Har læst andre steder på nettet at det kan være porten til micro simkortet der laver alt baladen. Slidsen som kortet klider ind i er lavet af metal som sidder sammen med rammen/antennen, og hvis sim kortet ikke er rigtigt klippet til, kan chippen på plastickortet ramme jernet på rammen og laver kontakt. Når du så holder på telefon med din venstre hånd laver man dermed forbindelse med den nederste antenne på telefonen. Der er en gut der så har prøvet at sætte lidt tape på siden af simkortet så det ikke har kontakt til metalrammen og det har medført at telefonen virker perfekt efterfølgende. Om det passer i "reel life" kan jeg ikke udtale mig om. Men til Jer der har en Iphone 4 og som har de nævnte antenne problemmer kan jo afprøve denne teori og så skrive om det her til info for os andre der overvejer at købe en Iphone 4.

0 0
Erik jensen 04-07-2010 22:10:50

Teorien er testet hos et af de stor mobil magasiner på nettet, på alle mulige og umulige måder - uden resultat,- fejlen ligger alene i antennekonstruktionen

0 0
Marcus Frederiksen 04-07-2010 23:34:00

Hvorfor har min 3Gs så fået dårligere signal, og hvorfor er det blevet muligt ar "kvæle" signalet med min hånd, hvilket aldrig har været muligt før?
Altså hvordan kan det så være en iPhone 4 fejl hvis jeg også rammes?

0 0
peter 05-07-2010 08:03:20

Hvordan ved du at din 3GS har fået dårligere signal og at du nu kan kvæle signalet med din hånd? Er det kun ud fra signal visningen du ser på din 3GS? Eller taber du betydeligt flere opkald efter opdateringen?

0 0
Marcus Frederiksen 05-07-2010 10:15:17

Ja jeg kan vel se det ved at hvis jeg tager min 3Gs og holder den i højre hånd så daler signal stregerne væk og tilsidst står der søger.... og derefter ingen forbindelse. Og ja det får den til at slutte opkald og lukke netforbindelsen, hvilket aldrig har været sket før. Og jeg har prøvet med forskellige simkort fra forskellige selskaber. Og det er det samme hver gang, så hvad jeg kan få ud af det så er det iOS4's skyld.

0 0
Erik jensen 05-07-2010 00:13:49

En tilfældighed. Måske du finder svaret her?

http://www.engadget.com/2010/07/02/apple-iphone-4-reception-problems-a-software-issue-fix-coming/

0 0
Erik jensen 04-07-2010 14:44:29

Fix ændre intet ved antennens fejlkonstruktion.

Bemærk at Apples kommede software fix vil flytte bars ned - ikke op . En såkaldt "regnefejl" har foranlediget at telefonen viser 4-5 bar selvom signalet reelt kun var 2 bar. Det gør faktisk situationen omkring antennemodtagelsen endnu være, da modtagelsen således er endnu ringere end mange troede!

Dette har været gældende for alle iPhone igennem tiden, men Apple er først nu blevet opmærksom på "regnefejlen!

De første 3 bars ud af 5 vil nu ydermere blive gjort tykkere så de bliver nemmere at se signalstyrken. Kan den nye højopløste skærm ikke vise det tydeligt nok, kunne man spørge eller er det endnu trick for at få kunden til at tro at signalet er helt okay, selvom det faktisk er i bund?

Det vil med andre ord sige at modtagelsen af signalet på en iPhone altid har været ringere istedet for det vi altid er blevet bildt ind. En regnefejl eller et trick for at vise at man er bedre end alle andre,-
lad os også bare kalde det en "regnefejl". Jeg gider ikke kaldes Applehader af den grund.

Ved at flytte bars tilbage til det "normale" vil problemer med drop-outs o.l derfor ikke umiddelbart kunne henledes til iPhone, men istedet til udbyders antennnet. Dine bar viser nu klart at du har dårlig signalmodtagelse (stort set alle steder) ergo skal du fremover kontakte teleoperatøren for at beklage dig og ikke til Apple. Apple og Steve Jobs fremstår igen ren.

At der også vil gå nogle uger inden denne regnefejlsfix vil blive frigivet kan undre, da problemet er nu kendt og at det drejer sig om nogle ganske få banale linier kode der skal ændres, Til den tid er returretten udløbet og når det så viser sig (til alles overraskelse) at problemet stadig eksistere vil telefonen ikke kunne returneres.


Apple mangler også at forklare hvorfor tidligere iPhone modeller, der nu indrømmes at have samme indbyggede "regnefejl" IKKE har problemer med signalmodtagelsen udover det normale og IKKE oplever signaludfald ved at berøre telefonen(antenne)

Men hele problematikken, som er årsagen til hele balladen, står altså stadig pivåben og Apple nægter konsekvent at forholde sig til det, hvilket mildt sagt er meget bemærkelsesværdigt, og det burde under normale omstændigheder få kunderne til at tænke sig om en ekstra gang.

Personlig ville jeg havde svært ved at forsvare over for mig selv, at betale en hel måneds løn for en telefon som jeg på forhånd viste var fejlkonstrueret og som kun i tiden fremoverville give problemer med noget så vitalt som samtaler og websurfing.

At iklæde denne, nogen kalder den en smuk designet telefon, et grimt gummietui er bare ikke et alternativ hos mig og burde det heller ikke være for andre som ejer blot den mindste form æstetik. Et etui skal kun benyttes til opbevaring og transport og ikke andet ligesom man man heller ikke benytter gummietui til sit armbåndur, kamera, briller eller hvad ved jeg, under normalt brug

Desuden har jeg svært ved at acceptere, at et firma konsekvent fortier og manipulere over for presse og kunder. Det burde under normale omstændigheder ikke kunne lade sig gøre uden en voldsom kundereaktion, men indrømmet. - Apple er ikke som andre.

Apple tænker anderledes og det gør mange af deres kunder tydeligvis også. Mange ville sikkert fortrække at havde et lille mikro billede af Steve Jobs istedet for et med 3 fede barre

Læs mere her (dansk)

http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=1828&postdays=0&postorder=asc&start=165

Læs mere her (Engelsk) :

http://www.engadget.com/2010/07/02/apple-iphone-4-reception-problems-a-software-issue-fix-coming/

0 0
Marcus Frederiksen 03-07-2010 16:12:00

Da jeg købte min iPhone 3Gs i efteråret købte jeg den fra 3 og den kørte uporklageligt med signal. Men efter jeg har installeret iOS4 på den kan jeg kvæle signalet med højre hånd hvilket jeg som sagt aldrig har kunnet før. Så jeg er meget sikker på det er et software problem!

0 0
peter 03-07-2010 18:32:43

Nu må I altså tage jer sammen. Det er IKKE en software fejl at signal styrken mindskes når man rører ved mobilen. Det kan KUN være en hardware fejl/påvirkning. Det indrømmer Apple jo sådan set også når de siger at signal styrke visningen bliver beregnet forkert. De påstår jo ikke der kommer en software opdatering som gør signal styrken ikke falder når man tager fat i mobilen.

Så kan de redefinere signal styrke visningen nok så meget, det ændrer ikke på at signal styrken falder når man holder den "forkert". Men om der reelt er et problem med iPhone det er det interessante spørgsmål for stort set alle mobilers signal styrke falder når man holder den i hånden. Det er kun et spørgsmål om hvor meget og om det har reel betydning for udfald af opkald, lavere datahastighed og batteri levetid. Det er der ikke super meget der tyder på nu. Men det vil vise sig over den næste tid når mange folk får den og kommer til at sammenligne med deres tidligere mobil.

0 0
Marcus Frederiksen 03-07-2010 19:44:28

Det var da utroligt at du ved så meget om antenner og mobiler, så vil jeg da godt vide hvordan pokker kan det være en hardware fejl hvis den begynder at dukke op på gamle modeller som min 3Gs efter jeg opdaterede til iOS4 og at fejlen aldrig har været der før det?

0 0
peter 03-07-2010 21:04:59

Hvis du læste hvad jeg skrev så ville du opdage at jeg skrev at stort set alle mobilers signal styrke falder når man tager den i hånden - også din 3GS!! Så det jeg siger er at din 3GS altid har mistet signal styrke når du tog den i hånden og det har iOS4 ikke lavet om på. Det er nemlig alene hardware der bestemmer hvordan de fysiske forhold omkring antennen ændrer sig når en hånd griber telefonen.

Det som gør at du siger fejlen er dukket op da du installerede iOS4 er, som Apple har indrømmet, at der i iOS4 er en "fejl" i hvordan signal styrken bliver beregnet og vist. Så det at din 3GS mister signal styrke når du tager den i hånden er bare blevet tydeligere med iOS4, der er ikke nogen forskel på hvordan den absolutte signal styrke er for mobilens radio chip.

Men som jeg også skriver så er jeg ikke sikker på der reelt er noget problem da der er rapporter om at folk med iPhone 4 faktisk har færrer mistede opkald end de gjorde med 3GS. Jeg går også ud fra at du ikke har oplevet markant flere tabte opkald efter du installerede iOS4 på din 3GS?

0 0
Marcus Frederiksen 03-07-2010 16:08:03

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
Henrikmand 03-07-2010 01:26:18

Jeg siger ikke, at det er tilfældet, MEN.....

Er det ikke faldet nogen ind, at hvis Apple kan sende en softwareupdate ud, som viser en bedre signalstyrke, betyder det jo sådan set også, at de kan udsende en softwareupdate, som viser lige præcis den signalstyrke, de gerne vil have os til at se.

Bare en tanke...

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 03-07-2010 11:25:51

Den tror jeg så er mere tvivlsom...

For hvis du har en iPhone som har fuldt signal men som alligevel ikke vil ringe tager du den selvfølgelig ned til dem du har købt den af og klager... Og det vil jo så ende med en masse ombyttede enheder der reelt set ikke fejler noget ;)

0 0
Bris 02-07-2010 23:35:57

Hvis man beregner kortslutning på en forkert måde, eller at den faktisk ikke har så meget betydning som man troede, så fortæller man jo resten af telefonens systemer, at der ingen signal er, selvom der faktisk er signal.

Jeg tror godt på, at software kan være fejlen. Jeg kan bare ikke se, hvordan AT&T kan lave en udregning af signal for en iphone? Det må sku da være noget med kortslutning at gøre..

Et eller andet siger mig, at vi bliver trukket rundt i manegen..

0 0
ztyle 03-07-2010 13:39:45

Du har ret i der en kortslutning i antenne dellen, men det er der på de fleste mobiler, det der er problem er at hvis softwaren er programmeret forkert, kan mobilens OS tro at der er noget galt, i dette tilfælde hvis mobilen tror at der ikke er noget signal, selvom der er masser af signal, så vil den prøve at hente sit signal et andet sted, denne fejl er også på 3GS, har selv afprøvet der hvor at signalet ikke er så kraftigt, det oplevet jeg ikke før opdatering til iOS4.

PS. syntes den person der har lavet det kode stykke burde gi' kvaje bajer til alle der har opdateret til iOS4

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 03-07-2010 15:12:47

Hehe...

Det bliver en god omsætning for dem han køber øl hos :D:D

0 0
Malte 02-07-2010 20:56:16

Det forklarer ikke, synes jeg, hvorfor folk med den nye iPhone mister signaler, hvor det fungerede fint med den forgående model. Det har vel ikke noget med udregningen af antallet af 'streger' at gøre.

Apple fanboys må være mindre intelligente end andre brugere, hvis Apple virkelig tror, at de hopper på den.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 02-07-2010 22:17:37

Hvis du vidste lidt om emnet ville du vide at denne fejl med at signalet forsvinder også sker på iPhone 3G og iPhone 3GS efter man har opdateret dem til 4.0 som iPhone 4 også kører med... Ergo, software...

At Apple fra start af så ikke har brugt AT&T's kode er meget dumt og burde være fixet for længe siden...

0 0
peter 03-07-2010 09:10:53

Hvis du nu vidste lidt om emnet så ville du vide at fordi problemet er der med 3G og 3GS så kan det sagtens stadig være hardware og det er et hardware problem!

Det er ganske givet at iOS4 benytter en anden måde at beregne hvordan signal styrken vises. Men hvis man laver om på den beregning så fixer man da ikke problemet! Det kommer kun til at se ud som om man har fixet problemet. Og jeg kan da kun give Malte ret i at det er vildt at Apple tror de kan slippe afsted med den løsning, men jeg tror de kan for jeg tror faktisk ikke mange Apple fanboys er klogere.

Modsat vil jeg så også nok sige at det her er lidt en storm i et glas vand. Der er jo rapporter fra folk som faktisk mener de har færre mistede kald end med 3GS i de samme områder så måske er der reelt ikke rigtigt noget problem. Det er kun fordi det nemt visuelt at se effekten af at holde den "forkert" at folk er blevet forskrækkede. Igen et tegn på at nogle apple fanboys ikke er de skarpeste knive i skuffen. Apple har bare satset med denne antenne som er god med hensyn til designet og måske ikke så god igen når det kommer til signal styrke ved berøring (De er ikke de eneste der har det problem). De har formentlig godt vidst at de satsede, men nu håndterer Apples, elles så velsmurte PR maskine så sagen meget dårligt.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 03-07-2010 11:22:32

Ja det "kan" være et hardware problem, men der er jo sådan set ingen af os som 100% ved det... Vi kan kun gætte os til det.

Men jeg tror helt sikkert at AT&T netværk har meget at sige i denne sag... Jeg kender et par stykker som har en iPhone 4 herhjemme, og på deres er der ingen problemer uanset hvor meget man dækker telefonen til...

0 0
02-07-2010 21:58:35

Ja siger sq også hmmmm. Hvordan kan antallet af programmerede streger have noget som helst at gøre med om du har signal eller ej... Software kan kan intet gøre hvis du fuldstændigt kan kvæle dit signal med hånden.

Men lad os nu se.... der er 1400 der vil sagsøge Apple, men de har langet 1,7 mil. Iphone 4 over disken....

0 0
Kenneth Jørgensen 02-07-2010 20:10:53

Når man ser videoer hvor fejlen demonstreres i, så ser det ikke ud til at være et software problem, hvis det er... så er det virkelig stupid kodning.

Så hvis de danner deres forbindelse igennem et grafisk element der viser nogle signal styrke streger...

Men okay, det er Apple og de går altså mere op i udseende, og det har de alle dage gjort.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 02-07-2010 22:19:22

Har du nogen sinde prøvet et Apple produkt i mere end bare 5 min?

0 0
Kenneth Jørgensen 02-07-2010 23:30:05

@kasper Ja. Har arbejdet med æblemaskiner i flere tilfælde. Både som bruger (Photoshop, Illustrator, osv), men også som admin(dog nogle år tilbage). Dog siger jeg ikke at deres produkter er ubrugelige, bare at jeg ikke altid er enig i deres udgangspunkt.

0 0
Vagten 02-07-2010 19:27:19

Det er sku dejligt at høre at der IKKE er noget fysisk galt med telefonen.... softwarefejl kan heldigvis rettes... der skal stadig købes en ny iphone 4 når den kommer til vores dejlige lille land... det er helt sikkert...

0 0