Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple iTV kan knuse kabel-tv

Apple iTV kan knuse kabel-tv

Apple ønsker frit kanalvalg, hvilket kan betyde et kommende iTV kan blive problematisk for kabel-tv udbydere som YouSee.

Et kommende iTV fra Apple vil indeholde alle de funktioner, som Apple TV-boksen tilbyder i dag, samt nogen ekstra funktioner.

Får Apple deres vilje, så kan det snart være helt slut med kabel-tv udbydernes pakkeløsninger, hvor du får en masse kanaler med du ikke ser.

Apple ønsker en 'frit valg´-model, som måske også vil betyde du kan købe adgang til tv-serier og film enkeltvis – måske endda før de kommer i almindeligt tv-udbud.

Apple satser nemlig stærkt på en 'frit valg'-model, som i givet fald kommer til at betyde, at du kan købe adgang til tv-serier og film enkeltvis, nogen gange før de kommer i almindeligt tv-udbud.

Klar til start….næsten

Ifølge analytiker Shaw Wu fra selskabet Sterne Agee, vil der blive tale om en abonnementsmodel. Hvor brugerne betaler et fast beløb om måneden, ligesom det kendes fra streamningtjenester som WiMP og Spotify. Efterfølgende vil man kunne vælge frit mellem udbuddet af film, serier og programmer.

Apple har allerede nu aftaler med de fleste indholdsudbydere i USA, dog er det endnu usikkert, som de vil gå med til ´frit valg´-modellen.

Ifølge de seneste rygter vil et kommende iTV blive stemmestyret, på samme Siri-tjeneste, som Apple har i iPhone 4S.

Ligesom det også vil kunne modtage tv på samme måde som ethvert andet fjernsyn, dog med den forskel at iTV formentlig bliver det første tv uden kanaltvang.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Heine 09-03-2012 09:31:01

Jeg glæder mig meget til Apple iTV. Det lyder til at blive det helt nye, som jeg har læst om det på http://appleitv.dk

0 0
Mikos 09-03-2012 12:03:04

Apple ville helt klart selv ikke skrive det modsatte (jvf. det helt nye). ;)

0 0
Henrik 04-01-2012 01:19:15

Man kan en masse ting i USA, og det med streaming har været der lang tid.

Og det med at købe/leje film, TV-Serier, Musik video'er har været på iTunes i Mangen år.

Men i Danmark blev det først muligt at købe/leje film her i sommers mener jeg det var.
MEN man kan stadigvæk ikke købe/leje serie, eller musik video'er.


Så med mindre man selv sætter noget VPN eller ligende op, så skal man nok ikke forvente at YouSee får nogle konkurence de næste mange år

0 0
Katron 05-01-2012 01:46:04

Ikke helt korrekt. Du har kunne købe/leje film her i Danmark siden sidst i 90'erne. Det har dog kun været forbeholdt for dem der blev tilbudt en tilslutning til dansk kabel tv.
Desværre var der ikke stor opbakning dengang, så kabel tv forblev i et mellemstort område af Jylland.
Det er vist rigtigt at man i danmark via itunes først fik adgang her i sommers, men der er en hel verden udenfor itunes.
I USA har TiVo kørt i mange år, vist siden midten af 90'erne, og her i Danmark blev jeg tilbudt en næsten identisk løsning gennem stofanet tilbage i 2001, da de var helt nye på bredbånds siden. Dette blev dog nedlagt efter et års tid, da båndbredden ikke kunne trække det.

Lad være med at lytte til hvad Nicolai Sonne fortæller dig, for det har rent faktisk været muligt i store dele af Danmark i rigtigt mange år.

Desuden tror jeg næppe at vi i danmark kommer til at se hjemmelavede tv pakker. Mener man for nogle år siden, da profiber havde i sinde at tilbyde det, gik fra det igen, da det rent faktisk blev dyrere for forbrugeren, blot at vælge en 6-7 kanaler, da hver enkelt af de dyre kanaler, er meget dyre enkeltvis, hvor de i en pakke bliver støttet op af de helt billige kanaler/gratis kanaler.
Er det ikke noget med at tv 3 pakken i sig selv koster næsten 200,- pr.måned, hvis man kun vil have tv3 kanalerne??

0 0
Henrik 05-01-2012 02:12:16

Men den her artikkel er om at Apple's iTV kan knuse kabel tv og det bliver en konkurent til fx. yousee.

Og så siger du at jeg skal glemme at Apple's hid tid valgmulighedder er så lang tid om at komme til Danmark, og flere er endnu ikke kommet.


Og det med at teste det med at folk selv kan vælge kanaler.
Så er det mere fordi at det er udbyderne der vil ha' at folk vælger pakker.
Jeg kan ikke se hvordan det skulle blive dyre for udbyderne ikke at sende tyske og franske kanaler til mig. De er næppe i et samarbejde med fx. BBC og ligende, som gør det billiger for udbyderen at købe sådan en pakke.

Det der vil ske er

1) En masse små kanaler vil dø.
Og? Der er internettet, og folk kan streame ok kvalitet på selv de mindte forbindlser i dag.
så de kanaler kan lave en hjemme side, og en youtube kanal, og sende den vej igennem.

2) Forbrugerne vil kunne påvirke de enkle kanaler beddere.
Se nu TV2. De er ret dyre i forhold til de andre kanaler i pakken, og de er med i næste samtlige kanal pakker i Danmark.
Hvis du folk kunne vælge den fra.
Så kunne de sige til TV2 i er for dyre, skænk prisen eller i mister kunder.

0 0
Katron 06-01-2012 13:25:17

Er det folks svar på alting... Sænk prisen eller dø??
Prøv det med DR, som er den absolut dyreste kanalpakke der findes i DK. 200,- pr.måned.

At TV2 skulle kunne få ting til at hænge sammen til en billigere pris end det, vil kun afhænge af indkommende reklamepenge, og mængden af folk der vælger pakken.

Du skal bruge penge til at holde din kanal kørende, og sætter du prisen for lavt, så dør du. Sætter du prisen for højt, så dør du også.
Prisen er næsten ligegyldig, bare ta TV3 pakken. Selv hvis de sænkede prisen til en 20,- pr. måned, ville jeg ikke ha det lort på mit tv.

En station koster x antal kroner pr. måned at holde kørende. Kan du få 1 million abbonementer, kan du holde prisen lavt, for der er mange til at betale, samt mange betalende kunder, gir også øgede reklamepenge.
Hvis nu kun 1000 personer vælger den station, koster den sjovt nok stadig ligesåmeget at holde kørende, og den pris skal så fordeles på kun 1000 mennesker. Og med så få kunder, er der ingen der gider reklamere på kanalen, så den ekstra indtægt forsvinder også.

Netop derfor er det billigere for os forbrugere at have hele pakker. Det er muligt at netop du ikke ser alle kanaler, men det kan være at naboen gør. Dermed er du med til at holde hans udgifter nede, samtidigt med at han er med til at holde dine udgifter nede.

Det er netop sådan vores skattesystem også fungerer i DK. Du betaler skat til en masse ting du aldrig kommer til at få glæde af, men det gør naboen måske, men da han også betaler skat, som går til nogle ting, du måske har gavn af, så er naboen med til at holde dine udgifter nede.

Men jeg er så heller ikke totalt firkantet, for med de store internationale kanaler, kan det have den modsatte effekt. De får måske mulighed for at nå ud til et langt større publikum, hvilket vil sænke priserne, men tro mig, de dansktalende kanaler vil ikke blive mere udbredt i verden, fordi flere har mulighed for at tilvælge dem. Mange vil måske vælge dem fra. Idag er mange jo tvangsindlagt til at have TV3, da de er en del af en pakke, og der er utroligt mange der ikke ser de kanaler overhovedet, men de er med til at sørge for, at dem der bruger Tv3, kan få kanalerne til en bedre pris.

0 0
Mikos 03-01-2012 20:53:25

...eller ser fjernsyn, er det en ligegyldig nyhed.

Men det vil være et naturligt træk for Apple, hvis man er til guldgruber. Det handler vel om at få forbrugeren til 'patten' og blive dybt afhængig af den og Apple i det her tilfælde.

Kabeltv-udbyderne er tv-pushere for de milliarder af mennesker, der ikke kan leve uden tv. Det marked vil Apple på logisk vis også ind på og helst overtage helt. Det er lidt ligesom med narkokarteller...

Godt Nytår :)

0 0
-claus- 03-01-2012 18:49:04

Der findes da allerede, i Usa, flere bokse med forskellige udbydere til det formål. Er det ikke også indbygget i alle nye tv. F.eks Hulu og netflix osv. Spørgsmålet er vel, hvornår vi officielt kommer igang i dk. Dr og tv2 understøtter også streming af deres serier.

0 0
Zeb 03-01-2012 15:59:42

http://www.itv.com/

Det kan godt være at Apple kunne købe licensen til iPhone og iPad navnene da det var relativt ukendte produkter - men itv er en stor britisk tvstation... Held og lykke med at tage det navn....

0 0
JP 03-01-2012 16:13:21

Hmm de kan jo bare købe navnet af dem, det ville være småpenge for Apple.

0 0
Thomas Andersen 03-01-2012 19:59:57

Men ITV er jo ikke bare stort selskab, men en af Englands største ekspotører af tv serier. Som har slået sig fast i hele verdenen. Jeg tror ikke de vil gå af med det

0 0
JP 03-01-2012 20:15:33

Apple har penge nok til at købe dem hvis det skulle være... men det ville nok være lidt ekstremt for at få "i" foran TV.
Så vil det nok være bedre bare at kalde det noget andet end TV, fordi det jo ikke bliver et TV men noget helt "nyt" som Apple opfinder - og så gratis kan sætte et "i" foran.

0 0
Thomas Andersen 03-01-2012 20:19:19

Nu talte jeg ikke om penge. men at ITV har et solid brand som de nok ikke vil af med for alt i verden

0 0
03-01-2012 15:27:23

Selv at sammensætte pakker + film og serier. Det findes jo allerede, men Puh ha det er jo også noget Apple har fundet på.

0 0
ihk 03-01-2012 14:52:24

jeg ser frem til iTV. glæder mig også til at se designet af TV'et.

0 0
Styxx 03-01-2012 15:12:35

Bare forestil dig en iPad i 42" ;)

Ej, det bliver sgu spændende. Er selv hamrende træt af, at jeg ikke selv kan sammensætte en pakke af kanaler. Forstår slet ikke, hvorfor det ikke findes endnu!

0 0
03-01-2012 16:05:11

fordi det findes allerede, endda i lille Danmark, hvor den mest kendte er Boxer

0 0
GTG 03-01-2012 21:43:02

Boxer er ikke total valgfrihed.. da de har bestemt en række kanaler man kan vælge imellem, dvs. nogle kanaler skal du så købe en pakke for at få.. samtidig med at du kun kan vælge et vist antal kanaler med deres samle selv løsning (: Valgfrihed - meeen så alligevel ikke (:

0 0
Styxx 03-01-2012 17:04:50

Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside, har de nogle basis pakker, som man så kan købe flere kanaler til.

Så vidt jeg ved (uden er være super meget inde i det), findes der ikke nogle selskaber, hvor jeg 100% kan skræddersy mine kanaler. Jeg vil f.eks. gerne have DR1, DR2, TV2, Zulu, 3, 3+, 3puls, MTV, VH1, Nat Geo og Discovery. That's it!

Hvis jeg vil have disse kanaler, skal jeg enten have en meget stor tv-pakke, eller købe en grundpakke, hvor jeg ikke ser halvdelen af kanalerne, hvortil jeg så tilkøber flere kanaler. Også hos boxer!

Synes bare er mærkeligt, at man ikke bare kan starte på 0 kanaler, og så bare vinge af, hvad man gerne vil have.

0 0
JP 03-01-2012 19:23:20

Faktisk burde du kunne have 0 kanaler, også bare købe de tv programmer som du ville have.

0 0
ihk 03-01-2012 19:13:43

det er ikke så mærkeligt, kabel-tv udbydere vil tjene penge.
du bliver tvunget til at betale for noget du ikke ser.

0 0
Hydra 03-01-2012 14:09:33

Streaming modeller af TV løsninger er uden tvivl fremtiden. Har selv kørt med Netflix abonnement i 6 mdr nu, og ved seriøst ikke hvad jeg førhen har gjort uden??!

Der er en stor krig på vej mellem nuværende og kommende streaming tjenester! Kan heldigvis kun være til forbrugernes fordel...!

0 0
BallonPedro 03-01-2012 14:33:08

Til forbrugernes fordel.. ha.. Apple skal nok få taget en hulens masse patenter og sagsøge alle andre langt ind i helvede og lade os forbrugere i stikken :)

Desuden "Apple ønsker en 'frit valg´-model" er da noget der taler mod alt hvad Apple laver og har lavet indtil videre? Der er ikke noget der hedder frit valg når det gælder Apple. De skal nok bestemme hvad du skal se og hvornår.

0 0
Hydra 03-01-2012 15:04:31

Ved godt Apple ofte kan være nogle små skolegårds børn når det kommer til deres patanter, men hvor mange sager vandt de nu lige over Samsung sidste år!??!!

0 0
Katron 05-01-2012 01:25:39

Og ikke mindst, hvor mange tabte de til nokia??

0 0
BallonPedro 03-01-2012 18:21:41

I mine øjne vandt de da stort næsten hver gang. De fik jo nedlagt salgsforbud som så i de fleste tilfælde blev ophævet senere igen.

Det er da en sejr bare at kunne lukke for konkurrenten uden at der er truffet nogle afgørelser eller dom.

0 0
Hydra 03-01-2012 19:41:45

I Holland havde de fx 12 søgsmål på patentbrug mod Samsung hvoraf de kun vandt én enkelt, hvilket kun var vedrørende billedgalleriet i Android!

Og der er flere lignende sager, mange er stadig i fuld gang!

0 0
JP 03-01-2012 14:40:50

Hør lige her ... i den vestlige verden har vi et retssystem som sikre at man ikke bare kan plagiere og kopire andre...

Uden de rettigheder var vi aldrig kommet ud af fælleshuset hvor vi sad og lod vores eneste par strømper gå på omgang.

0 0
BallonPedro 03-01-2012 18:23:32

Ja, det er helt korrekt. Især Apple har dog tildens til at misbruge dette, synes jeg.

De tager patent på alt og i helt umulige vendinger, kun for at skade konkurrenterne. Ikke for at beskytte sig selv og sit produkt.

0 0
JP 03-01-2012 19:21:52

Hov.. Apple misbruger ikke systemet de følger reglerne og tager patent på de ting som de kan.

Der er en række andre virksomheder som ikke spiller efter reglerne, og bevist misbruger Apple's rettigheder.

0 0
Tommy 04-01-2012 10:31:29

Du lever da vist i din egen verden. Jeg siger ikke at de andre firmaer er uskyldige, men apples glorie er bestemt ikke særlig velpudset!

0 0