Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple jorder konkurrenter på økonomien

Apple jorder konkurrenter på økonomien

I sidste kvartal af 2014 stod der Apple på det hele, og amerikanerne dominerede konkurrenterne

Apple er kendt for mange ting, og en af dem er at tjene penge. Det er amerikanerne ualmindeligt gode til, og Apples dominans på mobilmarkedet blev understreget
i sidste kvartal af 2014. Her stod Apple for 93 procent af overskudet i hele mobilbranchen.

Læs også: Apple detroniserer Samsung

Tallene kommer fra analysefirmaet Cannacord, der har opgjort årets salg, og de imponerende tal stopper ikke ved sidste kvartal. Set over hele året har Apple stået
for imponerende 79 procent af al overskudet sidste år.

En del af forklaringen på de flotte salgstal skal findes i de imponerende salgstal, som Apple kunne præsentere for nyligt. Her slog Apple rekorden for største overskud
i et kvartal.

Læs også: Apple viser monsterregnskab frem

Apple er også et af de firmaer der tjener mest pr. solgte enhed i branchen. De populære iPhones koster Apple rundt regnet en tredjedel af salgsprisen at fremstille, og producerer et stort overskud.

Samsung udgør 9 procent af branchens overskud, og ligesom flere gange tidligere, så giver de to selskabers overskud mere end 100 procent. Det er fordi, Apple
og Samsung er de eneste to selskaber, der reelt tjener penge. Microsoft står for et tab på 2 procent af branchens overskud, og derfor går det lige op,
når alle andre firmaer ligger på et rundt nul.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Linne 11-02-2015 21:15:49

så kører diskussionerne igen :). Ang. Skattesnyd.... Umiddelbart har Apple IKKE snydt, blot udnyttet et hul i lovgivningen (i stil med en del andre firmaer). Hvis det er lovligt har de ikke snydt i skat, længere er den egentlig ikke. Man kan snakke om etik og alt muligt andet, men ulovligt er det, indtil videre, ikke. Så må vi se hvad EU siger til det... Dømmes Apple, ja.. Så er det ulovligt og så har de snydt.

Ang. Kopi.... Come on guys, er det ikke skide hamrende ligegyldigt hvem der finder på hvad og hvornår?? Hvad er det der gør det så vigtigt at ens "hold" skal være først med det hele?? Kan være jeg er underbemidlet, but i dont get it. :) alle tager lidt fra hinanden og det vil da også være hul i hovedet ikke at tage noget godt og bygge videre på, hvilket kommer os forbrugere til gode og holder priserne nede. Jeg har en lumia 925 og er super glad for den... Jeg er fuldstændig og aldeles ligeglad med hvad og hvor meget ms "låner" af de andre, så længe jeg har en fed tlf der kan det jeg skal bruge den til.

3 2
chris 10-02-2015 22:17:59

På økonomien? Det er da så også det eneste sted de jorder konkurrenterne.

8 20
Footiefan 10-02-2015 23:15:01

Ja det er da tydeligt ;-)

9 13
N 10-02-2015 20:56:43

Imponerende af Apple. Men det ændre jo bare ikke på mit syn af dem og deres produkter. Hvem fanden køber mobil og computer efter hvor meget et firma tjener....

12 10
TF 10-02-2015 23:25:08

Det tror jeg ikke der er nogen der gør, men så er det godt deres mobiler og tablets er super lækre, de er nemme at bruge så alle kan være med og kan udføre alt hvad normale mennesker har brug for hurtigt og let, så det er ikke mærkeligt at de også er kongen af smartphones :-)

5 17
N 11-02-2015 06:41:18

Ha ha den var god :-) Lad os nu se hvor lang tid at de er "kongen" ;-) Mit gæt er næste kvartal...... og hvis man sælger mest i 1 ud af 4 kvartaler, er man så konge ? Narh i mine øjne, da kan man blive dronning, hvis vi absolut skal være royale :-)

8 5
TF 11-02-2015 07:34:30

I dine øjne siger du, ja men dine fanboy briller er jo også ret tykke så det betyder vist ikke så meget hvad du ser ;-) var det S-boy vi blev enige om det hed :-D

3 11
Morten 11-02-2015 07:06:48

Med Sony der sælger ud af alle deres værdier og skærer ned ... og Samsung som har fundet ud af at de ikke kan konkurrer med deres nuværende hardware .... hvem er så tilbage? Windows Phone? Så du ender med at sidde i et hjørne og roote din discount mobil fra OnePlusOne - eller selvfølgelig se lyset og springe på en iPhone ... eller er det fordi du ikke har råd til en iPhone du nedgører Apple? ;)

6 16
N 11-02-2015 10:31:54

Nej så blev fattigmandskortet trukket igen. Flot :D Hvis du nu brugte den lille mængde celler du har fået til rådighed, så ville du også kunne se at jeg ikke nedgøre Apple, jeg er kritisk overfor dem. Og jeg kan på ingen måder se hvad der er nedgørende i det jeg har skrevet her. Eller er det det sædvanlige med at man ikke må være kritisk overfor apple for så er man straks hater, nørd, fattig, bistandshjælpsmodtager etc...? Hvorfor er det at man ikke må stille sig kritisk overfor et firma ?

Hvad angår markedsandele, så syntes jeg ikke lige at jeg har snakket om sony eller oneplusone.....Men derimod så er der stadigt langt fra apples ene kvartal hvor de ligger lige med samsung og så til at blive udnævnt til konge.....Men alle disse tal er jo også underordnet, da de ingen indflydelse har på produktet....Jeg pointere bare at der stadigt er meget lang vej for Apple for at blive udnævnt til konge....

13 7
TF 11-02-2015 12:31:32

En ting er at være kritisk, en anden er at føre en evig lang svine til kampagne som du gør mod apple og ikke mindst deres brugere og så mener du ovenikøbet at dine indlæg er konstruktive, det er da rigtigt konstruktivt at svine folk til og sige at de har en lille mængde hjerneceller, flot n, rigtigt flot.

0 9
N 11-02-2015 12:45:21

Jeg sviner ikke apples brugere til og har aldrig gjort det. Og med hensyn til min kommentar, så bliver den udledt af sådanne kommentarer her: "eller er det fordi du ikke har råd til en iPhone du nedgører Apple?" Manden ligger selv ud med det, og som du nok selv har smagt på et par gange, så giver jeg igen af samme skuffe. Så man bestemmer helt selv hvordan en debat med mig skal foregå, hvis den skal være konstruktiv, så kører man en pæn linie, hvis ikke, så er man som dig, provokerende og kommer med konstante spydige kommentarer....

6 4
TF 11-02-2015 19:46:24

Jeg nøjes med at ryste på hovedet af dit indlæg og tænke det er en sjov måde du ser virkeligheden på.

1 9
N 11-02-2015 19:49:01

Ryst du bare .....

3 3
TF 11-02-2015 19:55:43

Det kan du tro jeg gør :-)

1 7
Morten 11-02-2015 11:04:41

Hvorfor har du behov for at være kritisk overfor Apple? Er det janteloven? Kan du ikke bare glæde dig over, at Apple klarer sig godt? Du ser ingen Apple fans være kritisk over for hverken Samsung, Google, Sony osv. Jeg forstår ikke hvorfor mange herinde har så ondt i røven over at Apple klarer sig godt - kan du ikke prøve at forklare min lille mængde hjerneceller det?

1 11
N 11-02-2015 12:51:30

Hvorfor jeg er kritisk overfor apple? Her kommer en lille liste: Patenter på ting man ikke selv opfinder, Søgsmål mod andre for kopiering(som man selv glædeligt gøre brug af i sin "R&D" afdeling (Kopi-rummet), Konstant nedgørelse af konkurrenter til sine keynotes etc, etc.....

Og jeg ser ingen apple fans der er kritisk overfor samsung? Lever du under en sten? Jeg startede i sin tid med at kommenterer herinde netop på grund af en masse fjolser der mente apples vej var den eneste....

Og sidst men ikke mindst: Lagde jeg ikke ud med at sige at jeg syntes det var imponerende ? Så nej, jeg har ikke ondt i røven, men det har du og TF åbenbart over at disse tal ikke får mig til at købe en iphone....

8 3
TF 11-02-2015 19:58:00

N du kan ikke side ned så ondt har du :-)

0 10
Morten 11-02-2015 13:15:38

Du lever fandme i en drømmeverden. Hvis der er nogen som kopierer, så er det sgu da Samsung. Det vil da tage dig 2 sekunder at Google!

Samsung laver ikke grin med Apple? Microsoft laver ikke grin med Apple?

Hver gang der er en Apple tråd, så flames den ar Apple haters og hver gang der er en Android/Samsung tråd, så får I sgu da lov til at nyde det i ro og mag.

Tror sgu du lever under en klippe!

Lad os bare lukke den her - ingen grund til at diskutere videre.

1 11
N 11-02-2015 14:37:35

Fint, jeg kommer lige med et par links:

http://9to5mac.com/2014/12/02/digione-apple-iphone-6-design-patent/
http://www.wired.com/2014/06/apple-healthkit-taken/
http://danielodio.com/apple-helps-microsoft-ios-7-flatters-windows-phone-8

Hvis vi skal kigge på features: Notifikationsbar, Multitasking, Store Skærme, snart også en stylus..

Ang. Samsung tråde, ja man skal ikke mange dage tilbage: http://www.mobilsiden.dk/mobile-world-congress/samsung-galaxy-s6-rygte-kommer-til-at-ligne-iphone-6,lid.33830/

7 2
Morten 11-02-2015 15:32:38

Dit første link:

"It could well be that Digione caught a glimpse of an iPhone 6 chassis before it went into production, or at least happened upon some leaked schematics, which isn't too far-fetched since it happens every year, and 2014 was no exception.
That being said, the design of Digione's device doesn't indicate a crude clone. However, the phone's coloring - silver, gray, and gold - and its promo materials seem to be heavily inspired from Apple." http://news.softpedia.com/news/Now-Apple-Is-the-Copycat-Digione-Claims-iPhone-6-Design-Is-Theirs-466421.shtml

Så er det link modbevist.

Dit andet link:
Deres HealthKit er ikke regitreret varemærke og er to alm. ord sat sammen, så den kan du heller ikke bruge her.

Dit tredje link:
iOS startede med at bruge talebobler som i artiklen - så jeg vil da påstå det er WindowsPhone, som har stjålet designet fra Apple.

Dit fjerde link:
Enig - der kan Apple have kigget Android over skulderen.

Men lad os så lige tage den lange liste af Samsungs kopier af Apple:
http://samsungcopiesapple.tumblr.com

Så er den ged barberet.

Har du mere vås?

1 10
N 11-02-2015 15:56:13

Nårh....så nu er vi ude i at de måske har spioneret :D omfg.......... og farverne? Dem kunne de jo have fra 5 og 5s.....Ang. healthkit. Uanset hvad, så er det jo mere eller mindre det samme (lidt ligesom den side du linker til med MEGA IFANBOY som redaktør, der ligner det jo heller ikke 100% og alligevel råber han KOPI!!)Ang. tale bobler, så kan det godt være det var apple der kom med dem. Men deres ios7 version ligner da utroligt meget WP8...Og ang. din fanboy side der som bevis: Jeg tager kun hans første "fact". Hvem er først med en guldfarvet mobil, samsung eller apple: http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/samsung-on-the-defensive-over-gold-phone-rat-race-with-apple-1185103

Vil gerne lige tilføje, at det er fint man kigger ved hinanden, men så skal man sq ikke sagsøge og pive snot som mr ives, når man ikke selv er en skid bedre....

7 3
Morten 11-02-2015 17:26:19

Spioneret - du er godt klar over det er Kina ik? World #1 copy!

Du har lagt mærke til, at det link jeg gav dig har 3-4 sider med Samsung der kopiere Apple ik?

Og så er der jo lige dette link fra i går...
http://bgr.com/2015/02/10/samsung-vs-apple-copy-iphone-galaxy-s6/

lol - endnu mere Samsun kopiering, men det ser jo også ud til, at det måske er Samsungs overlevelse...
http://bgr.com/2015/02/05/galaxy-s6-vs-iphone-6-copy-please/

Samsung har kastet håndklædet i ringen og håber på innovation kan rede dem...
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=12251&zoneid=5

Suk ... Samsung R.I.P. (og Sony også)

LONG LIVE APPLE - LONG LIVE THE KING! ;o)

2 10
N 11-02-2015 19:08:39

Jo de er gode til at kopierer i Kina, men det er intet bevis på at det firma ikke kom på ideen før apple. Jo jeg så siderne på den der meget lidt objektive side. Som jeg skrev, så tog jeg kun den første, jeg gider sq ikke rode hele nettet rundt for at finde ting der modsiger ham. Men jeg har dog bevist overfor dig at apple er nøjagtigt lige så gode til at kopierer som alle andre, så derfor burde de flette næbbet. Og hvad er der galt i at satse på innovation? Det kommer jo også din iPhone til gode, med samsungs skærme, ram, produktions linjer, 3G teknologier etc etc.... Men for at vise at den fyr du bruger, måske er lidt farvet. Så tjek det her ud:
http://skift.com/2013/09/20/alaska-airlines-adds-google-wallet-to-iphone-and-android-apps/ Ser den android app bekendt ud? Ligner den ikke samsungs wallet? Minsandten om det ikke er google wallet, der blev released 1 år før passbook. (Gad vide hvor apple egentligt fik den ide fra ? Nårh nej de er ikke fra kina, så de kopiere ikke)Nu hvor vi kører med disse renderinger, så fortæl mig lige hvorfor den er en kopi af iphone 6? http://www.gsmarena.com/new_galaxy_s6_render_based_on_precise_schematics_surfaces-news-11154.phpSorry, men apple er nøjagtig lige så skyldig som alle andre....

4 2
11-02-2015 15:21:39

http://www.foxbusiness.com/technology/2014/01/17/why-google-really-is-evil/

Google/Android er en stor efterligning. - Blot synd for alle hardware-producenterne,som er de eneste, der virkelig har noget på "højkant" at de ikke tjener penge. - Imens kan Google læne sig tilbage og iagttage hundeslagsmålet,- mens pengene vælter ind fra reklamerne ?

1 8
gielsgaard 11-02-2015 16:27:59

Har sagt det før, producenterne er ved at sk..e i bukserne af grin over at kunne få jer til at forsvare dem.
De har en interesse, og det er at tjene penge, uanset hvilket mærke man nævner.

2 5
TF 11-02-2015 19:54:37

Og der kom sandheden frem :-) tak gielsgaard, men du får dem aldrig til at lytte.

0 8
N 11-02-2015 20:31:28

Jamen hvor var det godt han lige kunne komme med din mening. Sjovt du ikke har givet udtryk for det noget før ;-)

6 2
TF 12-02-2015 00:11:47

Jeg tror bare du skal læse hvad folk skriver og droppe at bruge din fantasi så skulle problemet være løst ;-)

1 6
Da Nizzel 10-02-2015 10:49:46

Næææææ chok, den producent som sælger de fleste telefoner, alle deres telefoner er flagskibe eller tidligere flagskibe til overpris og firmaet betaler ikke skat og så tjener de også penge på det, træk mig nu lige baglæns ind i fuglehuset =)

31 8
Morten 10-02-2015 12:35:31

Tror du har været i fuglehuset for længe - for pip har du da fået. ;)

Det er vel ikke Apple's skyld at de gerne vil tjene penge? Og så mange som muligt. Du ville sgu da gøre nøjagtig det samme, så lad være med at spille hellig. Har du et problem med, at virksomheder bruger de muligheder de har, så må du rette henvendelse til regeringen.

6 29
Da Nizzel 10-02-2015 15:06:07

Holy shit Morten, der skulle ikke meget til før du blev en hader !!! Læste du overhovedet hvad der stod ???
Selvfølgelig vil Apple da tjene penge, ligesom Samsung, den lille dame med sandwichbaren nede på hjørnet og alle andre.
Hvad jeg skrev var at det ikke kommer som et chok at Apple har en kæmpe indtægt når de er den producent som sælger flest telefoner og når de alle er af den dyre slags, så ser jeg ingen nyhedsværdi i denne artikel.
Selvfølgelig har jeg da et problem med at Apple snyder i skat, det er jeg ret sikker på at de fleste har. Derfor har jeg aldrig sagt at Apple gør noget ulovligt, men håber at alle større firmaer på sigt tvinges til at betale skat at de penge som de har tjent.

23 6
Morten 10-02-2015 15:30:36

Hader? Nej - kan bare ikke klare når folk lyver.

Lad os lige slå en ting fast inden du spreder flere løgne ... Apple har ikke snydt i skat! De bruger en helt lovlig metode til at overføre penge. Selv de ærkerøde fra enhedslisten benytter sig af Claus Meyers køkken (folketingets kantine), selvom han gør det samme - den havde man ikke lige set komme.

Summa sumara gør Apple altså ikke noget ulovligt, så det kort kan du lige så godt lade være at bruge. Syntes du ikke det er ok de ikke betaler så meget i skat i danmark, så må du skrive til det parti du stemmer på, for regeringen er de eneste, som kan gøre noget ved det.

Og når du nu er så "hellig", så drikker du altså ikke Coca Cola, spiser på Burger King, tanker på Statoil, har 3 som mobil selskab, du bruger heller ikke HP, IBM, Oracle osv. osv. osv.

Man kan ikke pege fingre ad de selskaber, for de gør hvad alle ville gøre hvis de kunne. Det er sgu da vores regering (og EU) der er for dumme til at tillade det.

5 25
Da Nizzel 10-02-2015 16:38:10

Der er ingen tvivl om at Apple har snydt med skatten !!!! Men så kan man diskutere hvor ulovligt deres aftale med Irland er, hvor de kanalisere hele overskudet til et skattely land for at slippe for at betale skat i de lande hvor penge er optjent.
http://www.business.dk/digital/apple-staar-til-milliardboede-for-skattefusk

Du har ret i at der er mange andre Coca Cola, McDonalds osv osv som også bruger samme trick, men derfor skal det skattehul da stadig lukkes.

20 5
Morten 10-02-2015 17:27:40

Du bliver ved med at påstå at Apple har snydt i skat - du kunne blive politiker! I din egen lille verden, er Apple skyldig ... men de er jo netop ikke dømt skyldig! Den artikkel du henviser til, står der at de bliver undersøgt - der står ikke at de er dømt. Endvidere står der at EU i samme uge vil offentligøre til resultatet af undersøgelsen - hvorfor linker du ikke til resultatet? Fordi Apple ikke blev dømt! Samme artikel skriver at Google risikere bøde på op til 5 milliarder euro.

6 21
Dan Molberg 10-02-2015 15:48:12

Ja, den lille samtale de blev kaldt ind for at have med kongressen, var bare for at fortælle hvor glade de var for at betale deres skat:D

20 5
Dan Molberg 10-02-2015 13:21:39

Nææ, men deres kunder burde føle sig meget snydt... Det er ikke Apple man burde ryste på hovedet af, det er deres kunder der bliver ved med at give dem deres penge.

33 7
Footiefan 10-02-2015 14:24:23

Har aldrig følt mig snydt. Det har jeg til gengæld lidt ved køb af Galaxy S3. Men det falder jo uden for DIN mening.... Sorry...

8 32
Dan Molberg 10-02-2015 14:47:27

Men vær glad, du betalte for hvad du fik, de betalte ikke for hvad du ikke fik.

26 5
TF 10-02-2015 17:27:04

Så du mener ikke at samsung også er til overpris :-D

2 25
kiss66 10-02-2015 14:13:15

Ja en telefon til 5000 kr burde minimum komme med 2 gb ram, 32 gb lagerplads og en bedre skærm. Men de har jo bildt folket ind at de ikke har brug for mere, bare det kommer fra Apple kan det ikke blive for dyrt.

23 6
Dan Molberg 10-02-2015 14:49:41

Apple har ikke brug for mere, det er sådan deres system er bygget op over task switching og ikke rigtig multi tasking. Det giver så andre problemer hverken Android, Tizen eller WM har.

19 9
Footiefan 10-02-2015 14:21:51

Jamen du har da ret. Det fremgår også tydeligt at de officielle mindstekrav til mobilspecs contra pris. Det ved alle jo. Hjælp.....

7 22
Morten 10-02-2015 14:01:30

Er rønnebærne sure?

6 23
Dan Molberg 10-02-2015 14:46:57

Jeg er da ligeglad det er folks egne penge, om de så lavede bål af dem var jeg ligeglad, i det mindste fik de varmen så længe.

20 9
Footiefan 10-02-2015 15:04:40

Ja du virker jo meget ligeglad ;-)

9 21