Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple kunne have reddet HTC

Apple kunne have reddet HTC

Nogle gange spiller tilfældigheder ind i optur eller nedtur, nu må HTC se en optur flyve tæt forbi deres næse.

Foto: Mobilsiden.dk

Der har været forlydender om at Apple vil købe høretelefonsproducenten Beats Electronics for 3.2 milliarder dollars. En pæn portion penge, især hvis man ejer 50 procent af virksomheden. I 2011 købte HTC nemlig 50,1% af Beats Electronics. I 2011 gav HTC 309 millioner dollars for de 50%, så fra 2011 til 2014 er Beats altså steget næsten 2.6 milliarder dollars i værdi.

På den måde kunne HTC have tjent 1.3 millarder dollars i aktieudbytte. HTC har dog de sidste par år haft knap to fine tal på bundlinjen og derfor kunne sådanne penge varme godt i HTCs slunkne bankboks.

Desværre for HTC, så ejer de ikke længere aktier i Beats Electronics. Af to omgange solgte HTC ud i deres aktier og i første omgang måtte de inkassere et tab på 4.8 millioner kroner. I andet salg kunne de dog inkassere 85 millioner dollars i profit, men der er langt fra 80 millioner til de potentielle 1300 millioner.

Hvis HTC stadig havde haft aktier i Beats, kunne Apples dermed have hjulpet en af sine største konkurrenter. I stedet må HTC ty til et godt salgs af HTC One M8.

Hvad synes i om Apples køb af Beats? Tror I Apple stadig ville købe Beats hvis HTC ejede 50%?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Jensen 15-05-2014 21:58:53

Det er sådan lidt en underlig artikel. Apple ville nok næppe købe noget der tilhørte en anden stor mobil producent. Alene reklamen for HTC at de ville have det ville være nok til at de ikke ville gøre det. Nu får de HTC til at se ud som om de har tabt noget... Hvilket de jo ikke har, Beats gav ikke rigtig noget til telefonen (sagt fra en der har haft One X og nu One 1)

0 0
Peter Lyck 11-05-2014 14:05:12

Har i overvejet den anden mulighed, at Apple har betalt overpris for et firma, som vel ikke er noget særligt.

Det er som om HTC og nu Apple vil prøve at sælge deres smartphones med indbygget hifi. Men fakta er at HTC M7 og M8 har bedste lydkvalitet blandt smartphones, det er ikke HIFI, det er bare bedre dåselyd end det der kommer fra konkurrenterne.

8 6
Carl Stybe 12-05-2014 14:12:28

fornuftig antagelse....Nu er det sådan, at Beats Audio er måske mere en design perle end høretelefon med støjdæmpning... pakket rigtig flot ind det skal de have.......dette må afgøres ved smag og behag, fakta er man kan få hørebøffer og in ears der lige så gode og for måske bedre til en mindre pris...så jeg er helt sikker på, at hvis Apple køber Beats er det mere pga. design og indpakning en egentlig lyd... (hælder selv til Shure)....

3 1
David 11-05-2014 21:54:40

Hvad mener du med "bedste lydkvalitet" og kan du dokumentere det?

3 6
TF 11-05-2014 21:44:56

Hvorfor så negativ, er det er apple du ikke kan lide eller beats ?

3 5
Peter Lyck 12-05-2014 09:05:00

@David, det er det samtlige anmeldere siger og vi må gå ud fra at de har et godt sammenligningsgrundlag

@Thomas, hvis Beats havde været en del af M8 så havde jeg taget det med uden problemer, men også uden at det på nogen måde ville få mig til at M8. Det der undrer mig i forhold til Beats er at det er et forholdsvist nyt firma som primært slår sig op på sin stifter, mere end hvad der gør dem bedre end de mange andre firmaer der leverer samme type produkter. Firmaer som det ville give mere mening at samarbejde med fordi de har noget teknologi at vise frem.

Et eksempel er Lumigons samarbejde med B&O, det giver langt mere mening, selvom B&O er dyrt pga B&O-brandet, så har de også i mange år bevist at de rent teknisk formår at levere kvalitetsprodukter.

3 3
TF 12-05-2014 13:45:37

Hvad gør dig istand til at sige det skulle være over pris ?

Du har åbenbart intet læst om denne handel for så ville du vide at alle de kloge hoveder peger på at det nok er Beats streeming tjeneste som apple virkelig er intereseret i og ikke så meget deres hovedtelefoner.

3 5
Peter Frederiksen 12-05-2014 21:54:45

Jeg tror de fleste som læser HiFi mags, ved at Beat Audio er overrated og overpriced, samt at Beats Audio på HP PCer og tidligere modeller af HTC, var/er intet andet end EQ settings..

Det er bestemt ikke fordi at Beats headphones er dårlige, men klare sig OK, men til prisen burde det være meget mere end OK...

1 0
TF 12-05-2014 22:02:44

Han sagde at apple havde betalt overpris for firmaet det har intet at gøre med deres produkters pris.

0 3
Peter Frederiksen 13-05-2014 01:00:04

Jeg må indrømme at diskussionen er lidt mudderet en blanding mellem Produkt og Apples køb..

Men det virker som om at Beats og Beats Music er købt til en overpris, da Beats købte MOG (online music) i Juli 2012 for $16m, der havde på det tidspunkt 16M sange...

Så jeg syntes at Music delen er der betalt en væsentlig overpris, hvis det er dette som Apple skulle være mest interesseret i, og som sagt der er ikke nogen revolutionerende lyd teknologi i Beats Audio, så det er spørgsmålet om det i virkeligheden er et "Brand" køb, hvor man får adgang til Android/WP brugere i forhold til Beats Music...

2 1
Shawn S. Ø 13-05-2014 12:30:08

Mon ikke Apple har en særdeles god grund til at købe Beats og mon ikke de ser på hvor penge til vil koste dem at udvikle den teknologi de får med i købet.

Apple har ligesom vist at de er gode købmænd og derfor falder argumentationen med at de har betalt overpris til jorden.

3 2
Peter Frederiksen 14-05-2014 10:30:05

Det har de sikkert, da salget af musik i Itunes er dalende pga. af konkurrence fra streaming tjenester f.eks. Spotify, Deezer, Napster, Google Music, Sony Unlimited og på vores egne kanter TDC/You music og Wimp.

Hvad er det for en teknologi de er købt?

0 0
TF 13-05-2014 01:37:30

Det er måske ret useriøst at komme med en påstand om overpris på baggrund af et tal som kun dækker en meget lille del af firmaets mulige værdi.

3 2