Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple låser iPhone 4 og Macbook med specialskruer

Apple låser iPhone 4 og Macbook med specialskruer

En ny ubrydelig specialskrue, gør det umuligt for andre end Apples værksteder, at åbne Macbook Air, Macbook Pro og iPhone 4.

Wikipedia: Apple var de første om anvendte Pentalobe skruer.<br />(Foto: Mobilsiden.dk)
Wikipedia: Apple var de første om anvendte Pentalobe skruer.
(Foto: Mobilsiden.dk)

Apples nyeste våben mod pilfingre hedder "Pentalobe"-skruer.

Disse benyttes nu til at holde de pilfingrede ude af Macbook Pro og Macbook Air, skriver TV 2 Beep med kilde i den australske avis SMH.

Ifølge Kyle Weins, chef for Apple-reparatøren ifixit, startede Apple i november 2010 med at udskifte de almindelige skruer fra Philips, der sidder i iPhone 4, når denne kom forbi et servicecenter.

Pentalobe er en skruetype, som det er tæt ved umuligt, at opdrive en skruetrækker til.

Kyle Weins mener, at Apple skrue-strategi svarer til, hvis bilmekanikeren svejsede kølerhjelmen til, når bilen kommer ind til service.

Apple brugte, ifølge Wikipedia, Pentalobe-skruen første gang i midten af 2009, til at holde batteriet fast i MacBook Pro. Senere er mindre udgaver af skruen, blevet anvendt i iPhone 4 og Macbook Air.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

primestr_ 31-01-2011 10:51:12

Skal lige siges til iphone 4 er det en anden type. men den findes også på samme side.

0 0
Bo 26-01-2011 21:27:38

Hvorfor overhovedet forsøge at forhindre folk i at skille tingene ad? De kan jo nøjes med et mærke, der ligger henover samlingerne for at se om den har været skilt ad, og så ryger garantien jo.

Jeg forstår ikke at de ikke vil indse, at når folk har købt en iPhone, så er det faktisk _deres_ iPhone og ikke Apples.

0 0
Allan 27-01-2011 08:13:22

Det med at køberen ejer den elektronikdims, man lige har købt, er efterhånden blevet lidt udvandet, nu hvor så meget af funktionaliteten styres i software, der opdateres løbende (og for en stor dels vedkommende uden brugerens accept (man accepterer en softwarepakke men kender ikke alle detaljer) og uden at brugeren kan vælge at gå tilbage til den tidligere version).

Et andet godt eksempel udover mobiltelefoner, er TV-bokse. Den Canal Digital HD PVR receiver jeg købte for et par år siden har ændret sig væsentligt i funktionalitet og stabilitet pga. softwareopdateringer siden jeg købte den - ejer jeg boksen og bestemmer jeg over boksen? Ja, den fysiske boks, men vist heller ikke mere end det. Det er nok lidt det samme med mobiltelefoner.

Apple vil vel hævde noget i retning af, at for at de kan garantere "The Apple Experience", så forbeholder de sig ret til at bestemme, at man ikke må åbne hardwaren med risiko for direkte eller indirekte at ødelægge "The Apple Experience". Hvis man ikke kan acceptere det, så må man lade være med at købe et Apple produkt.

0 0
Letten 24-01-2011 16:19:09

Hvad er Apples saglige begrundelse for dette?

Lyder som om det er pengemaskinen der lige skal optimeres lidt mere, ved at tvinge forbrugerne til autoriseret service.

Undrer mig også over at Apple ikke støtter op om miljøet ved at adoptere microUSB-opladerne, som alle andre producenter.

Igen kunne man få den tanke at de tænker med pengepungen og gerne vil fastholde et lukrativt eftermarked for specielt Apple tilbehør.

0 0
David 24-01-2011 16:42:18

Apple har kørt med deres eget stik forever, og der er lavet tonsvis af tilbehør til det stik, og trofaste apple brugere har et lager af de kabler. Hvis de skulle have begge stik, ville det gå udover designet. Jeg kan tildels godt forstå Apple her.

At skifte skruen er tilgengæld en seriøst underligt træk, hvad skulle det gøre godt for? Det er jo ikke fordi de skruetrækkere ikke kan bestilles let på nettet.

0 0
Letten 24-01-2011 17:07:11

Men alle de andre telefonproducenter er jo i samme situation! hvorfor bruger de så ikke samme argument?

Så længe man har telefonen er det jo lige meget og hvis man sælger den følger noget af udstyret naturligt med. Sådan har det jo været i årevis for alle producenter.

Når Nokia, SE, HTC og alle de andre kan acceptere en overgang, hvorfor så ikke Apple?

Jeg synes det ville være fedt hvis alt små-el brugte microUSB. Det ville gavne miljøet gevaldigt og gøre mit liv nemmere, med færre kabler og adaptere alle vegne.

0 0
Fleury29 24-01-2011 17:45:34

Apple gik da også med at gå over til microusb i europa?
http://www.reuters.com/article/idUSTRE55S1XZ20090629

Motorola, Apple, LG, NEC, Qualcomm, Research in Motion, Samsung and Texas Instruments have also signed the agreement, the Commission said.

0 0
Letten 24-01-2011 19:23:42

JA, Apple skrev under, men de har IKKE tænkt sig at følge den frivillige ordning!

http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1167624/apple-spaender-ben-for-en-faelles-oplader/

0 0
Allan 24-01-2011 12:23:09

Apple mener selv, at de er meget forbrugerorienterede - I don't think so...

0 0
David 24-01-2011 12:58:34

Nåh ja, fordi det første en almindelig forbruger gør, er at da at skille sin telefon ad.. Jeg kender da ikke eneste der ikke lige har moddet hardwaren i sin telefon.

0 0
KimDotDK 24-01-2011 13:46:24

Nej, men du kender måske en enkelt eller to, der har smidt mere ram, eller en større harddisk i deres Macbook. Jeg kender i hvertfald et par stykker.

0 0
David 24-01-2011 14:04:36

Det har du ret i, jeg havde lige overset at det også var til Macbook Pro og Air.

Jeg ville træt af ikke at kunne skifte ram og hd i min computer, og også lidt naivt af Apple at tro at folk vil affinde sig med det, mon ikke at Pentalobe skruetrækkeren snart er let at skaffe på diverse websider.

0 0
Letten 24-01-2011 16:21:55

>>naivt af Apple at tro at folk vil affinde sig med det, mon ikke at Pentalobe skruetrækkeren snart er let at skaffe på diverse websider.

0 0
Thomas Hansen 24-01-2011 11:57:23

Jamen det er jo egentlig typisk for Apple, de vil bare gøre livet surt for alle ;-)

0 0
Thomas Hansen 24-01-2011 11:55:54

Prøv at søge på Pentalobe screwdriver på Google, der er masser til salg.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 24-01-2011 10:15:10

Der kommer helt sikkert meget snart en masse forhandlere som sælger en skruetrækker til denne skrue. Det er jo en god chance for dem til at sælge noget mere så den chance skal da bruges :D

0 0
Leif Madsen 24-01-2011 09:37:57

men en udvidet for for torx, som det kan ses i medfølgende link, som også giver en løsning på, hvordan man løser det ☺
http://www.ifixit.com/blog/blog/2011/01/20/apples-diabolical-plan-to-screw-your-iphone/

0 0
Jonas 24-01-2011 09:41:12

Okay, der var du hurtigst :-)

0 0
Bjarke Hansen 24-01-2011 09:02:22

Hvis denne "nyhed" er på baggrund i gamle forumtråde her på bla mobildebat så er skruen da bare skriftet fra philips til en lille type Torx skrue. Det er jo nok ikke alle og enhver der har en skrutrækker der passer i deres gamle værktøjskasse. Men et billigt sæt fra bla ebay og så er man kørende. Så hvis det bare er de torx skruer der sidder i den nuværende Iphone 4 og har gjort det længe, så er der vist ikke meget "lås" over det.

0 0
Jonas 24-01-2011 09:39:58

Det er nu ikke torx. Dem apple bruger her har 5 "takker" og ikke 6 som torx. Bortset fra det, så er det vist ikke så svært at skaffe værktøjet til dem:

http://www.ifixit.com/blog/blog/2011/01/20/apples-diabolical-plan-to-screw-your-iphone/

0 0