Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple løber fra MicroUSB aftale

Apple løber fra MicroUSB aftale

Apple har introduceret et nyt stik i iPhone 5, men det er ikke MicroUSB, dermed løber de fra deres EU-aftale.

Sådan ser MicroUSB til lightning adapteren ud.
Sådan ser MicroUSB til lightning adapteren ud.

Apple var én af de mange mobilproducenter der tidligere indgik en aftale om at levere MicroUSB standarden i deres produkter fra og med 1. januar 2012.

Denne aftale ser dog ikke ud til at være overholdt til fulde i den nye iPhone 5, der i stedet har fået Apples eget lightning-stik, det skriver Politiken.dk.

- Universal mobiloplader i 2012

Men Apple, kløgtige som de er, har alligevel formået at overholde deres EU-aftale, eller rettere sagt, fundet en måde at omgå aftalen, og samtidig overholde den.

For i alle EU lande hvor iPhone 5 er sat til salg i på Apples hjemmeside, er der dukket et stykke tilbehør op, der lader dig konvertere lightning stikket til et MicroUSB stik, således at man overholder den aftale der blev indgået med EU og de andre producenter.

- Overblik: De mest læste artikler om iPhone 5

Dog er adapteren ekstra tilbehør, og følger således ikke med i salgspakken, prisen forventes at blive 150 kroner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jørgen E 17-09-2012 23:21:29

Mads Ynddal De skal have en bøde, fordi intentionen med ordningen var, at der ikke skulle sendes en overflødig lader med alle de mobiltelefoner der bliver solgt i verden, så miljøet kan skånes lidt. Nu skal alle f**** have endnu en lader og endda en ny type. Personlig kan jeg nu ikke tilbyde mine børn at oplade, når de er her og har "glemt" deres oplader, så jeg må også lige investere i en "Apple for sig selv" lader MEGA DUMT og egoistisk gjort Appel !!!

0 0
Schwartz 17-09-2012 13:11:52

lader da være med at købe usb adapteren, det er en grådig fidus, man ikke skal lade dem komme afsted med. Vælg selv...

0 0
Henrik 17-09-2012 13:11:43

Nu havde Apple en chance når de har taget beslutningen om et nyt stik, og så laver de ved gud en nyt proprietær-stik. Det er fandme for dumt.

0 0
Footiefan 17-09-2012 12:23:52

Måske er det her en forklaring:

http://www.macgasm.net/2012/09/14/lightning-micro-us/

0 0
Trentors 17-09-2012 13:48:37

Åh hvor jeg dog elsker fanboy-artikler.Især det at han baserer det på en anden artikel som er direkte forkert. F.eks. skriver den at Micro-USB ikke kan leverer de 2A som benytte af den nye iPad. Men USB2.0 kan levere op til 5A så det BS.

0 0
Footiefan 17-09-2012 14:29:08

Ja skønt ikke ;-)

0 0
Footiefan 17-09-2012 12:27:39

Og den her er da lidt sjov ;-) Og ja det kommer fra en Apple relateret side....bare inden folk går amok ;-)

http://www.macgasm.net/2012/09/13/apples-had-two-cable-changes-in-a-decade-guess-how-many-samsung-has-had/

0 0
BallonPedro 17-09-2012 13:43:57

Ha ha, ja, det er helt håbløst med alle de forskellige stik.

Kan for år tilbage at hver gang ens venner skiftede deres SonyEricsson, så var der nyt ladestik, men ens egen Nokia den havde det samme på samtlige modeller ;-)

DET var dejligt.

Det som også er dejligt nu er at de er blevet enige om en standard, MicroUSB, hvor alle bruger samme stik. På nær Apple...

0 0
Thomas Larsen 17-09-2012 16:23:02

De bruger samme stik, jeg forsvarer selvfølgelig ikke deres valg at bruge deres nye lightning stik, men aftalen går ikke på at der skal være en Micro-USB port på enheden.

Det er det som skribenten i artiklen åbenbart mener er et "smuthul".

0 0
Footiefan 17-09-2012 14:33:19

Ja det husker jeg også fra SE. Men Nokia gik også fra et rundt stik, til et meget smallere rundt. Og forbindelsen til pc var, hvis jeg husker korrekt, et helt andet stik (mini/mickro usb?). Nå det går det fremad i dag så, sådan overordnet set.

0 0
BallonPedro 17-09-2012 12:17:16

Når nu de alligevel tager skridtet og skifter deres eksisterende stik til et andet og mindre, hvorfor så ikke bruge microUSB som alle andre?

Det giver da ingen mening, udover at de måske får solgt lidt løse adaptere.

Man skal jo efterhånden have et hav af adaptere til en iPhone hvis den skal kunne det andre kan. Meget kunne løses ved at bruge fælles stik, som allerede lovet.

0 0
Nicklas Damsgaard 17-09-2012 12:08:11

Det er jo skandaløst! Så kan alle lave deres eget stik og derefter sælge en omformer til en latterlig pris. Apple har mistet alt. De kan ikke engang lave produkter der kan køre på nettet som de siger det kan. Hvornår stopper det her cirkus? 6000 for en iPhone der ikke kan køre på det den er lavet til? Gør nu tingene færdige for F*** sake!

0 0
Jeppe Andersen 17-09-2012 13:02:24

"De kan ikke engang lave produkter der kan køre på nettet som de siger det kan."

Hvad er dit argumentet for den udtalelse :)?

0 0
Peter 17-09-2012 11:29:55

Dette er blot endnu et lavpunkt for Apples side. Først løber man fra aftalen om en fælles standart på mobilopladere, og nu forsøger man så at malke forbrugerene endnu mere ved at sælge en "meget værdifuld" omformer dims til 150 kr?!! så meget koster sådan en vist ikke at lave (eller at udvikle).
Jeg køber hvertfald aldrig apple igen, og overvejer kraftigt at sælge min mbp.

0 0
Jeppe Andersen 17-09-2012 12:07:15

Kan man tjene penge, bør man gøre det ... det er simpel markedsføring logik

0 0
17-09-2012 11:28:13

Ja det kommer jo ikke som nogen overraskelse:-)

0 0
Peter 17-09-2012 12:15:48

NÆÆ, det gør det ik'....
Og adapteren er grim, klodset og dyr!!!

0 0