Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple må betale for kopi af design

Apple må betale for kopi af design

Det Schweiziske statsselskab SBB får nu licens-penge efter Apple har kopieret anerkendt design.

For næsten en måned siden bragte vi en artikel om Apples dobbeltmorale ved at kopiere et kendt ur-design fra det Schweizisk-ejede statsselskab SBB.

 - Kopierer Apple selv andres design?

Her forlød det at selskabet ville tage kontakt til Apple for at få dem til at betale licens-penge, for at anvende urets kendte design i iOS 6 softwaren iPads.

Det ser nu ud til at have givet pote for SBB, der nu kan fortælle at de fremover vil modtage penge fra Apple. Det skriver afterdawn.com.

Beløbet er dog ikke blevet offentliggjort, men mon ikke SBB har fået hvad de kom efter, da enigheden er kommet efter mindre end en måneds forhandlinger.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Claus Jul Larsen 16-10-2012 07:22:20

Det med Apple Maps var god!! :-D

0 0
ihk 15-10-2012 17:58:55

modsat Samsung, når de overtræder andres patenter.

0 0
Halby 15-10-2012 18:09:15

Nu skal man jo kun betale hvis man overtræder patenter

0 0
ihk 15-10-2012 18:33:56

Samsung blev dømt af retssagen for overtrædelse af patenter.

0 0
Kim 15-10-2012 19:41:57

Lad mig gætte - du er Apple-fanboy?

0 0
MGApcPro 16-10-2012 05:11:36

Pas på hvad du siger, for hvis han finder ud af hvor du bor så tæver han dig.... med mindre han bruger Apple Maps, for så farer han bare vildt xD

0 0
Benjamin Jensen 18-10-2012 00:54:23

Man kan altid få slynget i hovedet "du er Apple fanboy", hvis man ikke har noget at byde ind med.

Kim er iøvrigt Nokia And, og MGAPCAmatør er i øvrigt And Fanboy, og Nikolai spiser pærer.

Benjamin Jensen tæver samtlige med et vådt viskestykke, hvis man ikke formår at tale om topic.

0 0
Kim 18-10-2012 09:28:57

Nu skriver jeg det jo i form af et spørgsmål, og det er jo en vigtig information. Indicierne peger jo i den retning, særligt med det velvalgte nick, derfor mente jeg det var på sin plads at få klarhed over det.

Og du må hellere starte fra toppen med dit våde viskestykke - Samsung har jo intet med sagen at gøre... ;)

0 0
Benjamin Jensen 18-10-2012 10:36:12

Samsung har nok mere med sagen at gøre, når vi snakker patenter. I hvert fald hvis man har fulgt bare lidt med i den sidste tid.

Det har derimod ikke noget med sagen at gøre, hvilken telefon man foretrækker. Man behøver ikke latterligøre folk fordi de har en bestemt præference mht valg af telefon.

0 0
Kim 18-10-2012 11:14:27

Om Samsung på et tidspunkt, efter de retslige opgør er på plads, betaler for deres overtrædelser, har intet at gøre med at Apple tydeligvis har vidst at sagen var tabt på forhånd, og derfor har lavet et forlig uden om domstolen. Alternativet til at betale, ville jo så bare være en retssag, som det jo tyder på at Apple har ment ville blive dyrere.

Men så lad os da trække Nokia ind i sagen også. Her ventede Apple i årevis, og nægtede at betale Nokia for deres rettelige patenter, og også her var det udsigten til en tabt retssag der fik dem til endeligt at hoste op.

Men nej, Nokia har heller ikke noget med sagen at gøre. Samsung har intet med sagen at gøre. Men Nokia illustrere at det første postulat er fejlagtigt, eller i bedste fald kun kan henføre til Samsung, hvorfor det ikke har noget med sagen at gøre.

0 0
Benjamin Jensen 18-10-2012 13:18:56

Man kan jo mene, at der er nogen der ikke tager patentbrud særlig tungt? Det har de sydkoreanske virksomheder jo bevist gang på gang. Det er så ligegyldigt om det er indenfor elektronik eller bilbranchen de gør det. De er hvad Japanerne var i 80'erne, når det drejede sig om at lave kopivarer.

Det er måske det der er hele pointen?

0 0
Kim 18-10-2012 14:02:06

Jamen lad os da endeligt spekulere i hvad manden mente, med hans ellers relativt klare udmelding.
Det ændrer dog ikke på at Samsung er sagen uvedkommende.

0 0
Benjamin Jensen 19-10-2012 19:26:22

Jeg blandede mig netop i diskussionen, fordi flere indlæg netop ikke havde noget med denne sag at gøre. Det var bare rent personangreb - som du jo startede med.

Du vil vel ikke påstå, at dine indlæg var relevant, vel?

Men jeg kan godt se det fra din side. Du prøver jo bare at sige, at alle andre ikke har relevante indlæg, og så kan du tillade dig at komme med sådan en gang mundlort. Er du ikke lidt for gammel til det Kim?

0 0
MGApcPro 19-10-2012 20:43:28

Jeg tror ikke i kommer til en konklusion på den her måde, Samsung er denne sag fuldkommen uvedkommende, men den er ikke emnet uvedkommende, så det afhænger virkelig af hvad i vil tale om.
Og Benjamin hvis du skal brokke dig over at folk ikke "taler om topic" så lad vær med at bruge ord som "mundlort" da det ikke opfordrer til en mere civiliseret samtale.
P.S. I fremtiden fortrækker jeg ikke at blive kaldt fanboy, da jeg både har android(sgsII), iOS(ipad2 & ipod touch 4th) og Windows(laptop & rig). Jeg kan li' systemerne i hver sit aspekt, men mener dog at for mig har android nogle tydelige fordele i forhold til iOS. At jeg derfor kommenterer kritisk i forhold til iOS gør mig ikke til en fanboy... jeg regnede bare ikke med at det er nødvendigt at skrive det hver gang man laver en kommentar.

0 0
Benjamin Jensen 19-10-2012 23:35:35

Man siger, at for at forstå ironi og sarkasme, så skal man være intelligent. Det måske godt nok for dig MGA, for så kommer du da lettere igennem livet ;)

Jeg kaldte dig jo en fanboy af ænder, men det læste du nok ikke. Fordi det var lige så irrelevant som de indlæg der blev smidt efterfølgende af dig + følge.

Dine indlæg bærer jo præg af, at du elsker din Android - i hvert fald hvis man bare har læst 3-4 indlæg du har postet. Må folk så heller ikke kalde mig fanboy fordi jeg også har en android og en iOS enhed? Det holder da ikke folk tilbage, skal jeg da lige hilse og sige.

Der har aldrig været startet en civiliseret samtale, for det kan slet ikke lade sig gøre med visse personer. Mundlort er et dejligt latrinært sprog, som selv den dummeste idiot forstår - se bare dig selv, du fangende den med det samme, mens du overhovedet ikke fangede ironien i mit første indlæg.

0 0
Kim 20-10-2012 02:41:07

Læs mit første indlæg...

0 0