Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple Macbook eller Surface Pro 3 - hvilken er bedst?

Apple Macbook eller Surface Pro 3 - hvilken er bedst?

Apple har sat sig for at redefinere hvad en bærbar skal kunne - men det har Microsoft allerede gjort med Surface Pro 3. Hvilken er så bedst?

En duel med skarpe alukanter
En duel med skarpe alukanter

Apple er gået til ekstremerne med deres seneste bærbar: Apple Macbook. Ekstrem tynd, ekstrem let, ekstremt få porte.

Resultatet er en smuk, hyperkompakt bærbar som får selv de lette og tynde Macbook Airs til at fremstå klumpedumpede.

Læs også: Apple redefinerer bærbaren - her er Macbook

I farten er det nemt at glemme, at Microsoft også tilbyde en grundig nytænkning af hvordan en laptop anno 2015 skal se ud i sin seneste Surface Pro 3 - en hybrid mellem en laptop og en tablet.

På overfladen er de ens: de deler en 12 tommer stor skærm, vejer begge et godt stykke under et kilo og de er begge støbt ind i et nydeligt aluminiumskabinet. Men så stopper lighederne også der.

Læs med herunder hvor mobilsiden.dk ser på hvad der adskiller de to fine laptops.

Mål og vægt – Vinder: Macbook

Med mål på henholdsvis 280 x 197 mm og 292 x 201 mm for Macbook og Surface vil de begge være lette at klemme ned i enhver computertaske. Macbookens profil starter ved 13,1mm, men tynder ud til barberbladstynde 3 mm i den ene ende. Surface er derimod slank hele vejen med en profil på 9,1 mm.

I en køkkenvægtsdyst vil Surface Pro 3 vinde med sin lave vægt på 810 gram, 110 gram lettere end Macbook. Men Surface Pro kræver det såkaldte Type-cover for at være helt kampklar, hvilket gør Surfacen 298 gram tungere og 5 mm tykkere.

Surfacen taber altså terræn til Macbook når den rigges til som bærbar.

Design – Vinder: Macbook

Surface er kantet, Macbook er spids. Begge er skåret ud i et nydeligt aluminiumschassis, men Apples valg af guld og mørkegrå er unikke for bærbare, og gør den en tand mere sexet end Microsofts darling.

Surface Pro kan dog ekviperes med farverige covers røde, cyanblå og lilla som giver et frisk pust i en verden af grå, lysegrå og mørkegrå laptops.

Skærm: Uafgjort

Begge skærme bredder sig over 12 tommer, mens Surfacen 3:2 format giver mere plads i højden til tekst og hjemmesider. Er du mere til film på farten vil Macbookens 16:10 format give dig mere af filmen med.

Begge skærme levere en høj opløsning på henholdsvis 2304x1440 og 2160x1440 pixels i Macbook og Surface. Her kan billedet stå en anelse skarpere på Macbook, men forskellen er altså minimal.

Ydelse - Vinder : Surface Pro 3

Under overfladen i børstet aluminium, banker en Intel Core processor i begge laptops. Det er dog femte generations Core M du vil finde i Macbook, mens Surfacen er en fjerdegenerations Core i3, i5 eller i7.

Selvom Core M er nyere vil den dog have svært ved at overhale Surface Pro 3 på ydelsen, for processoren tikker kun ved 1,1 til 1,3 GHz, mens Surfacen racer afsted med op til 1,9 GHz.

Ved spidsbelastninger kan Macbook kortvarigt klokke op til 2,9 GHz, men Surface kan samme trick, og tikker her med op til 3,3 GHz.

På grafikfronten er billedet mere meleret. De billigere Core i3 og i5 varianter af Surface har 20 Intel HD grafikprocessorer, Macbook har 24, mens Surface med Core i7 byder på 40.

Input: Uafgjort

Her adskiller de to duellanter sig markant. Den ene kan agere tablet ved et snuptag, mens den anden er skræddersyet til tastatur plus touchpad betjening.

Foretrækker du peg-og-klik-betjening er Surfacen oplagt, med sin 10-fingres multitouch-skærm. Sværger du derimod til trackpad’en er Macbook seneste ForceTouch-mus både større, mere præcis og funktionsrig.

Tastaturet i Surface TypeCover er samtidig lidt mindre end i Macbook som derfor må foretrækkes hvis du skal skrive din næste roman på den.

Surfacen kan dog noget særligt med sin medfølgende aktive pen. Med 256 niveauer af trykfølsomhed spiller den bare sammen med Microsofts OneNote software.

Windows 8.1 virker fint som tablet <em>eller</em> desktop styresystem, men ikke begge dele samtidigt.
Windows 8.1 virker fint som tablet eller desktop styresystem, men ikke begge dele samtidigt.

Software - Vinder : Apple

Windows eller Mac hører til en tech-verdenens ældste religionskrige. Surface kører Windows 8.1 som retter op på Windows 8.0 mange besværligheder, men som sikkert vil vinde med sine lovede opdatering til Windows 10.

Macbook benytter sig af OS X Yosemite, som udover at skalere perfekt med retina-opløsninger giver stordriftsfordele hvis du ejer flere Apple-enheder som går i samspil med Apples Kontinuitet.

Vil du både blæse og have mel i munden, kan du vælge at installere Windows på din Apple Macbook og dermed få fordelene ved begge operativsystemer. Derfor vinder Macbook software-dysten.

Pris - Vinder : Surface

Surface Pro 3 er ingen nyhed længere, hvilket afspejler sig prisen som er røget en tand ned siden lanceringen i sommers. Billigste Core i3 variant er spottet på udsalg til under 5.000,- kroner, mens den kraftigere Core i5 version med 128GB lager er røget under de 7.000 kroner.

Se også: Surface Pro 3 til iPad pris [MOBILDEAL]

  • Intel Core i3 / 1,5 GHz / 64 GB / 4GB RAM : 5.335,- kroner
  • Intel Core i5 / 1,9 GHz / 128 GB / 4GB RAM : 6.850,- kroner
  • Intel Core i5 / 1,9 GHz / 256 GB / 8GB RAM : 9.054,- kroner
  • Intel Core i7 / 1,7 GHz / 256 GB / 8GB RAM : 10.150,- kroner
  • Intel Core i7 / 1,7 GHz / 512 GB / 8GB RAM : 14.054,- kroner
Surface Pro Type Cover + 1.050,- kroner

Sammenholdes priserne med sammenlignelige Macbook-konfigurationer vinder Surface, men tage Type Cover med i købet lander de to duellanter tæt på hinanden.
  • Intel Core M 1,1 GHz / 256GB / 8GB RAM : 11.299,- kroner
  • Intel Core M 1,2 GHz / 512GB / 8GB RAM : 13.999,- kroner
Apple USB-C multiport adapter: 679 kroner

Men indgangsbilletten til Surface Pro 3 er væsentlig lavere og derfor løber Microsoft med denne runde.

Tilslutninger - Vinder : Surface Pro 3

Apple overraskede med Macbooks få porte, for nu er USB-C porten den eneste trådede tilstutningsmulighed til laptoppen. Er muligheden for udvidelser essentiel for dig, er Surface bedre ekviperet med både mini-displayport, USB 3.0, micro-SD kortlæser samt en dock-option.

Så ens og så forskellige

Det er interessant, at følge visionerne folde sig ud hos de to tech-giganter. Apple vælger at satse på et koncentrat af en laptop, hvor alt overflødigt barberes væk, mens Microsofts Surface er en multi-kunstner, der både kan agere tegneplade, tablet eller bærbar.

Hvilken løsning der passer dig bedst afhænger derfor af dine behov. Efterlyser du en smuk, rendyrket, minimalistisk kontormaskine er Apple sikkert favorit. Er det derimod alsidighed du søger, er få enheder mere anvendelige end Microsofts multi-værktøj.

Læs også: Surface Pro 3 anmeldelse - En kærlighedshistorie [TEST]

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Alfix 19-03-2015 05:34:28

Surface Pro 3 kan man da i det mindste ha en harddisk sat til mens man lader.... huha.... Se det kunneden macbook ikke lige finde ud af. Apple skyder deres seriøse segment i ansigtet med den her laptop. Fair nok, forbruger/får segmentet er vel også mere villige til at smide flere penge efter dem efterhånden.

1 0
Rasmus L. Posselt 17-03-2015 21:24:11

Jeg syntes altid det er morsomt når Apple vinder Software/Ecosystem-dueller med Windows - fordi du kan installere Windows på en Mac :p Ja, ja, godt argument - husk også lige prisen på licensen - og inkluder det i prissammenligningen tak.

Og glem alt om muligheden for at køre OSX på en en "Windows"-maskine.

Glem også alt om Hyper-V, og muligheden for at køre virtuelle maskiner med Linux el. andet - ingen forstår det eller bruger det :p I hvert fald ikke anmeldere...

Hvad design angår er det vel i høj grad en smagssag; men jeg har fattet det - "guld"-farven er Apples "I-win" knap :pTænk engang - nu kan man flashe en guld-iphone, guld-watch og guld-netbook på én gang! Det er tech design i top-klasse! Og husk også lige; med MacBook får du et 480p front facing kamera! Hvad mere kan man ønske sig? (Hvis man da ikke har en iPod med 720p)

Nu bliver jeg nødt til at se https://www.youtube.com/watch?v=KHZ8ek-6ccc igen for at komme i godt humør :)

4 3
Shawn 20-03-2015 10:45:24

He he det er altid rart med fanboys og i er med til at gøre dagen sjovere for mange af os ;) tak

0 1
Rune Lauritsen 16-03-2015 22:41:20

SURFACE PRO 3 = arbejde og produktion MACBOOK 2015 = livstil og underholdnig .....dette er sådan jeg ser dem

5 3
Shawn 17-03-2015 06:19:43

Så ser du forkert ;)

3 3
Rasmus L. Posselt 17-03-2015 21:49:21

Ja - vi kan alle sammen arbejde fint med Intel's M-processorer. i3, i5 og i7 er overvurderet og SLET ikke nødvendigt.

1 0
Shawn 15-03-2015 07:08:02

Ingen tvivl om at den bye Mac er en lækkerbisken men men når det er sagt så holder jeg mig til min Surface 3 Pro. jeg har svært ved at forså at det lige er de to som bliver sammenlignet.

Som tablet er den overlegen og langt mere intuativ end andre konkurrenter. Til små spil og App er min iPad dog overlegen.

3 2
David 14-03-2015 08:23:00

I konkluderer at Surface har bedre ydelse alene pga højere klok frekvens, utroligt at folk stadig gør det i 2015 :)

5 1
Niels de Boissezon 14-03-2015 09:37:04

Hej David,

Du har helt ret i at klokfrekvenser ikke kan sammenlignes en-til-en, men lige i det her tilfælde er det ikke to væsentlige forskellige CPU'er der sammenlignes. Det er Intels hhv. 4. og 5. generations Core processorer der sammenlignes. Der er sket nogle nogle forbedringer i ydelsen per GHz, men de er ikke nok til at gøre op for den væsentlige lavere frekvens. Se evt denne test, hvor Core M5Y70 må se sig slået af sidste års Core i5:

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-M-5Y70-Broadwell-Review.130930.0.html

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

11 2
Thomas Larsen 14-03-2015 08:30:49

Tjae for ikke så længe siden konkluderede de da at iPhone 6 processoren performede lige så godt som en high end desktop CPU :D

7 8
Niels de Boissezon 14-03-2015 09:43:41

Hej Thomas,

Arh, nu putter du vist ord i munden på mig som jeg jeg ikke har sagt. Jeg skrev i min iPhone 6 Plus anmeldelse at A8 processoren nærmer sig ydelsen i Intels Ultrabook CPU'er - de kører altså med en langt lavere frekvens og har langt færre kerner end high-end desktop ditto.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

8 6
Thomas Larsen 14-03-2015 10:10:20

Altså uden overhovedet at gå ind i hvor stort nonsens det er at bruge 2 browser benchmarks som grundlag for den udtalelse, så fremstiller du ydelsen på forskellige systemer i en ret lineær og derved intetsigende måde, ordsproget når man har sagt "a" må man også sige "b", må finde sin anvendelse her.

Forskellen er at nogle mennesker kender selvfølgelig nok om de forskellige processorer og arkitekturer til at gennemsku din påstand, men det er jeg i tvivl om den almindelige læser gør, og dit givne valg af ord tyder også på du ikke gør, medmindre du selvfølgelig med vilje forsøger at tilegne processoren en værdi den ikke har.

Så når du siger man skal helt op i "ultrabooks på intel's core arkitektur" kunne du lige så vel have skrevet at den bliver nakket af selv de laveste desktop/mobile chips på markedet, det ville dog nok ikke havde lydt knapt så fancy, alternativt kunne man bare have holdt sig fra at lave apples & oranges sammenligningen til at begynde med.

6 3
Niels de Boissezon 14-03-2015 12:12:19

Hej Thomas,

Tag et kig på denne samling af benches:

http://www.notebookcheck.net/Apple-A8-SoC.127992.0.html

Apple A8 befinder sig mellem Intel Core i3 (Y) og Intel Core i3 (U) i nær samtlige tests.

Venligste hilsener,

Niels /mobilsiden.dk

5 7
Thomas Larsen 14-03-2015 13:09:10

Yes, vi var enige om at det var sandt i forhold til de lå nogenlunde komparativt i syntetiske benchmarks der ikke kan sammenlignes på tværs af platform.

Det ændrer stadigvæk ikke på at dit ordvalg altså har placeret hestekræfterne på den CPU langt højere end hvad virkeligheden er, medmindre man selvfølgelig har en idé om hvordan de forskellige processorer fungerer .

At du fortsat insisterer på det "teknisk set" er korrekt er jo bare et udtryk for at du helst vil se bort fra at dit ordvalg i bedste fald i uvidenhed var misvisende, og i værste fald var gjort vel vidende det ville være misvisende. Det ikke er en direkte sammenligning du kan drage, og hvis du skulle, så kunne du i det mindste kigge på rå teknisk performance hvor selv de lavest ydende Y-modeller faktisk outperformer A8, i alt hvad der hedder rå performance (memory throughput, integer performane, floating point performance).

Apple A8 kan så gøre op for det ved at have en arkitektur der virker specifikt godt med hjælpe-instruktioner der gør en masse operationer hurtigere, udover selvfølgelig at køre på et operativsystem der har et andet design end fx Linux, Mac eller Windows.

Det er dog en ligegyldig diskussion fordi der er forskel på benchmarks der kører på en mobiltelefon og benchmarks der kører på en computer, hvilket også er derfor du ikke ser nogle seriøse reviews eller benchmark sites forsøge at drage paralleler imellem dem.

7 5
Niels de Boissezon 14-03-2015 16:22:07

Øeh. De fleste af de benchmarks er jo netop til for at sammenligne ydelse på tværs af platforme. Hvilke benches ville du bruge i stedet og hvorfor?

5 4
Thomas Larsen 14-03-2015 17:24:52

Det er formålet ja, men det er også et formål der ikke er opnåeligt med så stor en fundemental forskel på de to systemer du sammenligner, hvilket er årsagen til, som jeg skrev, at det ikke bliver gjort af seriøse reviewers eller benchmark værktøjer.

Men som sagt, så kunne man kigge på mere rå performance tal, de giver godt nok endnu mindre mening for real-world performance, men det er nok de tal du kan forvente mindst "bias" på. Det var nu heller ikke valget af benchmarks der var problemet til at begynde med.

5 5
Niels de Boissezon 14-03-2015 18:05:40

Det svar kan jeg som anmelder ikke bruge til forfærdelig meget. Især fordi vi i stigende grad ser en konvergens mellem enheder.

Hvis jeg eksempelvis skal holde en iPad Air 2 op mod en konkurrerende Windows-enhed som fx Asus T100 Chi, kan jeg selvfølgelig komme med min subjektive vurdering, men jeg vil også gerne kunne underbygge min påstande med cross-platform benches.

Her plejer jeg at se på browserbenches som sunspider og krakken (på chrome), generelle benches som geekbench og grafikbenches som GFXBench.

Hvis du mener at der er bedre benches derude er jeg lydhør. Men ellers klinger det lidt hult, hvis du bare kritiserer uden at komme med et bedre forslag.

6 6
Thomas Larsen 14-03-2015 18:55:53

Jeg kritiserer ikke dit valg af benchmark, så hvordan du får det til at lyde hult at jeg ikke foreslår dig alternativer til noget jeg ikke kritiserer forstår jeg ikke, men jeg foreslår dig alligevel et alternativ, nemlig ikke at benytte dem, hvilket som det viser sig faktisk er et ret godt råd.

Hvis du som anmelder mener benchmarks er så relevante for læseren, så vil jeg umiddelbart mene du ikke gør dine læsere nogen tjeneste. Du kan du ikke få en Windows tablet med Apple A8 chip, eller iPad med Intel processor, så hvad er det lige du har tænkt dig at fortælle læseren ved at sammenligne de to?

Hvis læseren vil have en iPad 2 over en Asus T100 Chi, så vil det ydelsesmæssigt ikke være baseret på andet end generel ydelse, i.e. om den kan de opgaver man som forbruger gerne vil have den kan, resten vil være ene og alene baseret på hvad de 2 enheder kan tilbyde, og ikke hvad score den fik i sunspider.

Der hvor det derimod kunne være rart at sammenligne specifik performance ville være inden for fx en iPad eller en Asus T100 Chi-serie hvis man forestillede sig der var en bedre model med bedre CPU, mere ram, osv. der kunne du så gå i dybden med performance numre og argumentere for eller imod en sådanne version baseret på hvor meget ekstra ydelse du får, og hvilken forskel det gør.

Som sagt, hvis du tror at sammenligne benchmarks på to forskellige systemer på den måde er relevant, så er der altså gået snakeoil salesman i den.

Men det handlede altså om at du brugte Intel Core-arkitekturen som argument for hvor stærk processoren var, du kunne også havde sagt den var stærkere end fx de relevante Atom-baseret processorere hvilket ca. alle direkte konkurrerende tablets faktisk bruger, men det havde ikke haft samme prestige faktor.

6 6
Guldhammer 14-03-2015 02:32:07

Vil nok ikke bytte min surface pro ud med en mac.

Den nye mac er en fin maskine, men min surface pro giver mig samme ydeevne som min bærbare hjemme gør, men den er mere fleksibel i og med at jeg kan bruge den som tablet når jeg har brug for det og klikke tasterur på den når jeg har behov for det

16 11
Martin5000 13-03-2015 21:14:36

Jeg har seriøst svært ved at forstå hvorfor continuity overhovedet nævnes... magen til urbrugelig skod-feature skal man da lede længe efter. Jeg er lige så skuffet over den som jeg er glad for Handoff eller hva' det nu hedder. Det er super fedt at man kan bruge andre enheder til at foretage og modtage opkald og sms'er... men det andet er totalt ubrugeligt... det gør jo ikke andet end at lave en ekstra genvel til et program... hvis nu man skule have glemt hvilket program man nu var igang med på en anden enhed. Jeg havde virkelig håbet på at indhold man var igang med at skrive også ville blive overført... SÅ havde det været brugbart!
Anyways... den nye MacBook ser super fed ud... men det med Core M og Retina sammen gør at jeg ville vælge en Surface. Min MacBook Pro med Retina, quadcore i7 og GeForce-kort siger at den nye Netbook ikke engang kan bruges til generel surf, men kun meget let surf. Håber at jeg tager fejl, men indtil den rent faktisk kan købes og testes er det Surface der får min stemme :-)

8 3
Morten 16-03-2015 15:10:49

Når jeg eksempelvis starter en mail eller note på min iPhone, og har skrevet så er det med i Handoff på min iPad.. det samme gælder hvis jeg arbejde på en præsentation og vil fortsætte på iPad.. NØJAGTIGT samme sted... Så du har vist ikke helt afprøvet funktionen ;)

0 1
TF 13-03-2015 19:53:19

Jeg ville nok vælge en surface da jeg mere har brug for en tablet i min hverdag og er mere til windows, men det er jo en smagssag og den mac ser sku lækker ud :-)

11 15
Thomas Larsen 13-03-2015 17:27:54

Mac vinder software dysten ved at kunne installere Windows men samtidig begrænse konkurrenterne fra ikke at kunne installere OS X.

Genialt.

17 7
Morten 14-03-2015 23:01:12

Hvad mener du? Du kan da sagtens installere OSX på Pc (VmWare):
https://www.youtube.com/watch?v=G-r8CvCnen4
???

1 7
Thomas Larsen 14-03-2015 23:53:46

Ja da, begrænsninger er typisk til for at blive omgået, ændrer ikke på de har sat begrænsninger for at du ikke skal kunne :)

5 0
AS 15-03-2015 07:23:07

Beklager men du argumentere jo som en femårig. Ikke at kunne forstå og acceptere at alt ikke er unisex er jo dybt konformt og et jerntæppe værdigt. Man må undres!

0 6
Thomas Larsen 15-03-2015 07:46:21

Du må altså uddybe lidt mere hvis dit personangreb skal give mening.

Som sagt, der ingen lovlig måde hvorpå du som bruger kan installere OS X på, selvfølgelig kan det lade sig gøre, fordi foranstaltninger kan omgås, en Mac er trods alt bare en PC nu om dage. Men det jeg skrev er at Apple begrænser dig, jeg skrev ikke disse begrænsninger ikke kunne omgås, og i såfald de kan er det som sagt ikke lovligt.

Så Microsoft er ligeglade med at Windows kører på "Mac" så længe du har licens, Apple vil aktivt ikke have at OS X kører på andet end deres eget hardware, undtagelsen er OS X Server hvor de tillader det at køre på virtuelle platforme.

6 1
N 13-03-2015 16:58:46

I burde have taget den asus med, som Dan linkede i jeres anden macbook artikel. Så er det bærbar mod bærbar.

http://www.asus.com/dk/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_UX305/

19 1
Morten 13-03-2015 15:28:06

Der er stadig en væsentlig forskel ... Microsoft forsøger stadig at sætte sig på to stole, hvor Mac'cen godt ved den "kun" er en bærbar.

Jeg har installeret adskillige Surface Pro 3 og det er klart en ekstremt lækker tablet - bemærk jeg kalder den tablet .. for uanset hvad MS formår med deres typecover, så er det bare ikke en løsning der holder til, at du sidder med den i skødet i flere timer og arbejder ... der skal du bruge en rigtig bærbar.

Vedr. tilslutningsmuligheder, så syntes jeg faktisk Mac'en vinder. De færreste bruger et MicroSD i Surface - det er den simpelthen for langsom til. Der skal nok komme masser af dockingstationer til USB-C - og så er der bare langt flere muligheder med USB-C end med USB3 og DisplayPort.

Faktisk syntes jeg ikke de kan sammenlignes, da Surface er mere en tablet og Mac'cen er en bærbar Pc.

De er begge fantastiske på hver deres måde og henvender sig til hvert sit marked.

Dog syntes jeg, at begge er ALT for dyre.

12 14
Niels de Boissezon 14-03-2015 09:51:39

Hej Morten.

Jeg er som sådan helt enig i, at der er tale om to væsentlig forskellige maskiner. Men når nu Apple selv fremturer at de har 'genopfundet' laptopen, synes jeg det er interessant at sætte den op imod en anden 'genopfindelse' af laptopen: Surface Pro 3.

Mht. tilslutningsmuligheder så må vi blive enige om at være uenige. USB-C er utvivlsomt mere fremtidssikret, men der er altså kun en enkel port at arbejde med. Mht. micro-SD er den jo anvendelig til andet at udvide pladsen, det er den jeg personligt bruger hver gang jeg skal overføre billeder fra mine kameraer.

Mht. pris, så er de dyre, men jeg mener godt at prisen kan forsvares. Hvis en dyr PC/Mac gør dig bare en smule mere produktiv qua sin ydelse og funktioner, tjener den hurtigt sig selv hjem igen.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

3 0
Morten 14-03-2015 22:16:20

Hej Niels

Som jeg husker det, sagde Apple de har 'genopfundet' Mac'cen og ikke laptoppen. :) Bundkortet i Air og i nye MacBook vidner om, hvor ekstremt dygtige teknikere Apple har - vel og mærke, hvis den viser sig at klare benchmarks (hastighed, batteritid osv) tilfredsstillende.

For mig at se, er både Surface Pro og den nye MacBook begge maskiner der er designet til at tage med på farten - og derfor er antallet af porte mindre væsenligt. Jeg havde da godt tænkt mig, Apple kunne have fået plads til én mere, men der er 100% en grund til at de vælger at bruge pladsen til noget andet. Og da Apple nu har valgt at benytte sig af et standard stik (USB-C), så tror jeg hurtigt vi ser tredje part udvikle fx lader med indbygget ekstra USB-C stik osv.

Hvis jeg skal overføre billeder fra mit DSLR (SD eller CF) til ekstern hdd på SP3, så skal jeg bruge en HUB eller en dockingstation alligevel.

Enig med dig mht. prisen - dog kommer det helt an på hvordan Mac'cen præstere - det må benchmarke vise ... om den er for dyr eller fornuftig.

Jeg er ikke ude på at nedgøre SP3 - jeg syntes det er en fantastisk tablet - og med Win10 bliver den måske endda en af de bedste tablets på markedet.

Men skal jeg sidde i et tog i 2-3 timer, fly, sofaen osv. så vil jeg klart foretrække en bærbar (Mac).

:)

1 8
tw 14-03-2015 08:47:17

Hvad er det for noget vås at kalde surface pro for en tablet, det er en bærbar/labtop med touchskærm. hvis du kalder surface'en for en tablet så vil jeg gå så vidt at kalde nedenstående pc for en tablet med permanent monteret tastatur.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/tablets-ipads/LE59435364/lenovo-ideapad-yoga-2-2-i-1-13-3-solv#tab-specs

"Microsoft forsøger stadig at sætte sig på to stole", nej Microsoft har lavet en bærbar/labtop med touchskærm og med aftagelig tastatur. det er da fedt at kunne starte photoshop op og gå igang med at tegne med den tilhørende pind DIREKTE på skærmen, på den måde behøver jeg ikke at skulle invistere i en wacom pad. bagefter åbner jeg Eclipse/visual studio/MSSql for at programmere lidt, og når jeg er blevet træt af det starter jeg Dead island eller skyrim op og spiller lidt og jo jeg bruger den faktisk til alle de ting. og ja jeg bruger også rigtig meget mit SDkort som sidder i surfacen og det samme gør andre jeg kender som også ejer en surface.

10 3
Arthur 13-03-2015 23:45:09

Jeg tror generelt ikke at man bør sidde i flere timer og arbejde med en bærbar på skødet. Hverken hvis du spørger din fyseterapeut eller fertilitetslæge. Hvis du gør, så må man vel gå ud fra at du oftest er på farten og derfor værdsætter fleksibilitet - og her tænker jeg bare højt når jeg vil mene at en surface er mere fleksibel da den kan benyttes som tablet og computer, med eller uden touch.

Du nævner MicroSD og siger at de færreste bruger den da den er langsom. Jeg er lidt uforstående over for denne påstand, da jeg selv bruger microSD på min Surface 2 og jeg ser film og afspiller musik direkte fra SD kortet uden at flytte det over. Hvis jeg er en del af minoritetsgruppen med film og musik, så er jeg ret nysgerrig efter at vide hvad majoriteten gør med et SD kort på deres computere? Renderer 3D direkte på kortet?

8 2
Morten 14-03-2015 07:19:17

Og mht. fys og sidde med den i skødet, så taber SP3 - med mindre du kun bruger den som touch, for så stabil er det typecover altså ikke, selvom Microsoft prøver at sælge det som om det er 100% som en bærbar - det er det ikke. Bruger du typecoveret til at sidde i skødet og arbejde i flere timer, så vil jeg væde på, at det kræver flere fys timer end at sidde med en rigtig bærbar.

0 12
Steffen M 14-03-2015 13:17:23

Altså - Arthur skriver jo netop at det ikke er smart at sidde med en laptop (og dermed heller ikke andre devices) i skødet og arbejde i flere timer. Derfor er det lidt unødvendigt at spekulere i om den ene eller den anden løsning skulle give flere fys timer. Skal du arbejde i flere timer, så find et bord at stille "arbejdsredskabet" på ;-)

8 1
Morten 14-03-2015 06:58:43

På mit arbejde, har vi som Microsoft har lagt op til, prøvet at køre Adobe Photoshop på Surface 3. SD kortet har klart dårligere performance til cache filen end den indbygget SSD/ram disk.

SD slottet i SP3 læser med en hastighed på 15MB/s ift den interne SSD/ram disk der læser med ca. 490 MB/s - det er noget af en forskel.

Så jo - hvis du lægger "simple" ting på SD, så fungerer det fint, men bruger du den som en disk, hvor den skal læse/skrive små filer/data, så ryger performance. Det er du streamer én stor fil kan ikke sammenlignes med, at du henter en masse små filer.

2 8
Søren D 13-03-2015 16:31:09

Hvis vi skal kalde tingene hvad de reelt er, kan vi så ikke godt lade være med at kalde Mac'en for en bærbar, når det nu kun reelt er en netbook.
Og så lige mht. til din konklusion med at Mac'en vinder på tilslutningsmuligheder..... så sæt lige låget på den flaske terpentin der står på bordet! 1 port der både skal dække alt, incl strøm er ikke tilslutningsmulighedER - det er EN tilslutningsmulighed.
Mht prisen er du til gengæld spot on!

19 3
Morten 14-03-2015 07:12:52

Jeg venter til jeg har set test-resultater, før jeg kalder den en Notebook.

Nu får du SP3 til at lyde som om den er spækket med porte - den har jo kun én USB port, så på mit arbejde har vi købt USB3 hubs, så brugerne fx kan tilslutte 2 disks, rigtig mus, rigtig tastatur osv. SP3 har én USB port - jo du kan lade samtidig , men det er så også det.

USB-C porten er jo et kæmpe teknologisk fremskridt ift. USB3. Vendbar stik, bi-derectional power m.m. (http://www.cnet.com/news/usb-type-c-one-cable-to-connect-them-all/), så her vinder Mac USB-C porten over SP3 USB3 port.

1 11
Søren D 14-03-2015 09:46:23

Ahhhrree det er jo ikke rigtigt at der kun er én USB port til forskel (som i det mindste gør at du kan tilslutte en enhed eller en hub, samtidig med du har strøm på dyret) - SP3 har noget helt essentielt nemlig en dock-option - og bruger du den erhvervsmæssigt er det da lidt af et selvmål ikke at benytte denne option....USB-C porten er en fed feature, men nok ikke noget der ligefrem kan betegnes som "et kæmpe teknologisk fremskridt"

7 2
Morten 14-03-2015 10:00:19

Ja og som jeg skriver i et par tråde længere nede, så koster denne dock (hvilket vi også bruger i firmaet) 1.600 kr. ... det er sgu også lidt af en hamper pris. Der kommer snart masser af docking-options til USB-C - det er jeg helt sikker på.

USB 3 Micro Type B er noget af den værste opfindelse, der nogen set har set den teknologiske scene. Det stik kan være nærmest krop umuligt at få ramt, da der er MEGET "skarpe" kanter på stikket og det ikke skal bøje meget før det går helt galt. Apples lighting stik og det ny USB-C stik er LANGT bedre, da "slidsker" på kanten nærmest føres ind.

Kabelt kan vendes begge ender (det kan USB3 ikke), Kabelt kan vendes begge veje (det kan USB3 ikke), kan lever meget mere strøm gennem kablet (op til 100w) m.m.

1 11
Søren D 14-03-2015 18:59:04

1600,- for en dock lyder da meget normalt? Den giver dig jo mulighed for at bruge alle de eksterne enheder du har lyst til, uden at bøvle med stikkene i din computer. Hvis du har SÅ store problemer med et simpelt USB-B stik er dockløsningen vist ideel for dig, hvis du skal ha' noget fra hånden på en arbejdsdag - det lyder som om din arbejdsplads har truffet det helt rigtige valg - har du også problemer med at ramme svingdøre og rulletrapper?

3 2
Morten 15-03-2015 11:10:12

"har du også problemer med at ramme svingdøre og rulletrapper?" ... hold dig nu til at diskutere artiklen istedet for at komme med åndsvage personlige kommentarer - og læs så lige hvad jeg skriver, før du bare kommenterer. Jeg skrev IKKE USB Type B, jeg skrev USB 3 Type Micro B. Det er et rent lorte stik, som kan være svært at sætte i og faktisk ikke sidder specielt godt fast. Det nye USB-C bliver LANGT bedre.

Jeg syntes bare der er sjovt, når Apple kommer med et slags "docking stik" til 700 kr. klager alle, men når MS kommer med en dockingstation til 1.600, så er prisen meget normal.

0 6
Søren D 15-03-2015 15:45:19

Du gør jo noget der ikke er et problem for normalt begavede mennesker, til et stort issue fordi det sidder på et stykke hardware du af en eller anden grund ikke kan li'? Klager alle over prisen på Appel's stik? Sjovt syntes ikke jeg har nævnt noget omkring prisen nogen steder? Men af ren interesse hvad betaler du normalt for en dockingstation? (altså en rigtig dockinstation, ikke et stykke ledning med 3 stik i enden) Lenovos ligger mellem 1.100-2.100 incl moms, så 1.600 er der vist ikke andre end dig der falder på halen over.

5 2
Naggie21 13-03-2015 17:44:18

Tilmed koster den skide splitter næsten 700kr. 700 fucking kroner, for at få lov til at smide en USB nøgle i den. AV for dælen.

8 3
Morten 15-03-2015 20:56:07

Ps. inden længe er der USB-C nøgler, så er du fri for din f***** splitter.

0 1
Morten 14-03-2015 07:15:22

Ja, det syntes jeg også er for dyrt - og skal vi smide et ekstern tastur og mus på en SP3, så koster det os 1.600 kr. for en docking station ... det syntes jeg også er dyrt.

1 14