Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple mister tronen

Apple mister tronen

Apple har i lang tid været kongen af apps, men nu tyder noget på at antallet af downloads er tippet over til Google og Androids favør.

Kilde Forbes: Apples forventer at tjener over 22 milliard på Apps i 2016.
Kilde Forbes: Apples forventer at tjener over 22 milliard på Apps i 2016.

Når man køber smartphone er det ofte ikke kun fordi vi kan lide enheden, men også hvad den kan. Hvad smartphones kan, hænger i høj grad sammen med kvaliteten og udbuddet af apps og her ser det så ud til at det samlede antal downloads nu er i Androids gunstig. Udviklingen hænger meget tæt sammen med at Android også sidder tungt på det meste af smartphone salget verden over, faktisk er det kun i USA at Apple er det mest solgte mærke.

I Asien har Android i lang tid været det mest brugte styresystem og derfor også det oplagte førstevalg når der skal udvikles apps. En tendens der breder sig verden over p.g.a. Androids dominans. En tendens der i den grad må bekymre Apples chef Tim Cook, som dog vanen tro ikke vil kommentere på de nye tal.

Udviklerne skal selvfølgelig også kigge på indtjening og bundlinje og i Apple’s App Store tjener udviklerne US$ 1, hvor i Google Play det kun er 90 cent, men hvis udviklerne får flere downloads i Google Play, ja så bliver Android det foretrukne valg.
Omsætningen i App Store er i år steget med 12% hvilket selvfølgelig er flot, men Google Play tordner frem med 51%. Dystre tal for Apple der i lang tid har haft App Store’n som sidste bastion i kampen mod Android.

Dyster fremtid?

Apple sælger jo primært dyre smartphones og for de sorte tale på bundlinjen, er det ikke nogen katastrofe, men hvis Apple mister fodfæste på App fronten, vil økosystemet på sigt få store problemer. I Spanien har Apple sølle 4,3% markedsandel, hvor Android lige nu runder 90%. I lande som Spanien er det klart, at Apple bliver andenvalget for udviklere. Spanien er dog ikke et enestående tilfælde og fans af Windows Phone har sikkert også bidt mærke i at WP i flere og flere lande nu har højere markedsandel end iPhone og ofte samtidig med Android som den store vinder.

I 2012 tjente Apple US$ 9 milliarder og 2013 forventes det at være 12.9 milliarder. Altså en pæn sjat penge til krigen mod Android. Med de nye tal om Androids dominans, kan det dog være Tim Cook skal revurdere sine forventninger om at nå 22.4 milliarder i 2016.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

20-12-2013 12:09:15

Hvis Apple "kun" har 13%-15% af smartphone market, så er det vel en omgåelse af sandheden at påstå at Android overhaler apple på app market.
Du kan kun stole på den statistik du selv har manipuleret.
god Jul

2 0
Morten Jensen 20-12-2013 13:52:24

Det er jo to vidt forskellige ting? Ét er salg af smartphones enheder, og noget andet er antallet af apps der bliver downloadet til de smartphones. Og det er sidstnævnte der tales om her.

0 3
Dennild 19-12-2013 13:15:06

Og hvad så? de bliver ikke ved med at være de største og det er da kun godt, så har de mulighed igen om et par år når man har "glemt" dem at komme med et nyt produkt som er så langt foran alle andre at det skaber et nyt marked. Jeg er personligt glad for at de andre indhenter dem, synes bare det har taget dem meget langtid.

2 5
gielsgaard 19-12-2013 12:50:12

Hvad skulle mobil fabrikanterne dog gøre uden de mennesker som er så fanatiske omkring deres mobiltelefon, halløjsa der er ting her i livet som er vigtigere,nogen gange føler man at i på det nærmeste er en del af de store firmaer, så vil jeg da gerne røbe for jer at det eneste der tæller for dem er at sælge og tjene penge, mange penge.Jeg har en Android men ville da syntes det ville være noget lort hvis Apple forsvandt ud af markedet, det samme med HTC som åbenbart kæmper bravt for at overleve.

4 0
19-12-2013 12:37:09

Der bliver også solgt flere citybugs (Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107) end Audi'er. Betyder det at en citybug er en bedre bil end en Audi?

Der går da sikkert mange rundt med en billig Android telefon som ville ønske de havde råd til en iPhone 5s.

13 3
19-12-2013 20:05:31

Hvad var apples argument for år tilbage, når de stod på deres selvfede keynotes? antal, antal og atter antal. Nu har de ikke længere antal at spille på, ja så må man jo kigge sig om efter noget andet, så man igen kan lege Karl smart på scenen. Nøjagtig som deres sidste keynote, hvor man pludselig skal til at blande en masse specielt ind for at fremstå som bedre. Indtil da har det ellers altid Været brugeroplevelsen der skulle sælges på. Men nej, de sælger ud af deres image, så der ikke er andet tilbage end deres snart alrende design med lidt nyt indeni. ...

2 8
Footiefan 19-12-2013 23:18:10

Jamen så er det jo på plads. N har talt!! Selvfede.....har du set Samsungs absurd teater ;-)

7 1
19-12-2013 23:44:09

Det har jeg nemlig, og der er trods alt lidt mere guf i mine indlæg end dine. Det er jo bare en gang tom luft....

2 7
Footiefan 20-12-2013 00:01:31

Mere guf....seriøst det skriver du. Nåh der blev du nok sur. Ja undskyld jeg ikke lever herinde - og har baseret min tilværelse på et korstog mod et enkelt firma. Ak ja, hvor patetisk.

Og ja skriv nu bare hvor meget bedrevidende du er. Og dine indlæg er guf guf...

10 1
20-12-2013 20:25:31

Lever herinde. Det er der sq da ingen der gør. Men det eneste du kan finde ud af at komme med, er kommentarer der på ingen måder er relateret til artiklerne. Og det sq sjovt som folk kan få så ondt i røven over at man udtaler sig negativt om Apple.

0 5
TF 20-12-2013 22:01:54

Prøv at se dine kommentare når folk siger noget om samsung :-D

3 0
21-12-2013 20:10:08

I lige måde ;-) Men forskellen er at jeg også kommenterer på andre ting end lige andres kommentarer.

0 2
TF 22-12-2013 00:18:25

Så er der jo ingen forskel for det gør jeg jo også så det holder jo ikke det lille person angreb, men det er vel også ok at kommentere på andres kommentare eller hva ?

1 0
22-12-2013 14:06:39

Nu glemmer du vidst at det ikke var dig jeg henvendte mig til. Og selvfølgelig er det da i orden at kommentere på andre, men det er dog lidt tomt at spille Karl smart på en gang tom luft.....

0 2
TF 22-12-2013 18:38:57

Jeg er helt enig dine indlæg er gennerelt en gang tom luft.

2 0
22-12-2013 19:09:44

Nej Thomas den var god. Er du stolt nu ? :-)

0 1
TF 23-12-2013 16:22:06

Det er ikke bare sjovt det er også sandt.

0 0
TF 19-12-2013 20:55:18

Nemlig apple var selvfede og spillede smart før i tiden den rolle er så nu overtaget af samsung men dem har du jo intet imod ligemeget hvad de gør vel ;-)

4 2
19-12-2013 23:46:18

Nej, Samsung er nemlig ikke selvfede idioter der står og gnider sig selv i skridtet når de skal fremvise at iphone 5 nu er kommet i en ny farve og 64 bit....

1 6
TF 20-12-2013 00:03:26

Nej de er selvfede idioter der skider på deres kunder og truer dem når de deler sandheden med andre og dem støtter du ;-)

Har du et link til din påstand om det med skridtet gnideriet ?

3 1
20-12-2013 20:21:03

Selvfølgelig har jeg ikke dokumentation, da det aldrig er sket. Åh åh nu lyver jeg igen eller hvad Thomas ? :-) Og jeg har ikke snakket om Samsung, men vil da godt endnu engang fortælle dig, som jeg også gjorde i artiklen, at jeg syntes heller ikke den var ok. De skulle have givet ham en ny, og det var det. Med hensyn til dit tv program har jeg allerede forklaret dig at det er ganske almindeligt at designe elektronik på den måde. Men det kan selvfølgelig godt være svært at forstå, når man lever i en verden hvor folk lyver og ikke siger sandheden :-)

0 5
TF 20-12-2013 22:09:12

Du er så barnlig, bliv dog voksen og drop dit pjat og had.

7 0
DX 19-12-2013 13:37:50

Der er bare det ved det, at selv en billig Android, har tilladelse / kan mere, end en dyr, eller en billig iPhone. Men de fleste iPhone brugere er jo godt tilfredse med Apple, og de manglende valgmuligheder, så Apple blunder nok videre. ;)

3 13
Footiefan 19-12-2013 23:16:05

Ak ja. Tænk at nogen stadig lader sig definere af deres deres smartphone og at den "friheden" selv. Ynkeligt...

8 0
hellas7 19-12-2013 16:50:59

de fleste brugere (og her mener jeg 95%+) er jo komplet ligeglade med hvilke tilladelser der er (dem kan man i øvrigt i høj grad roote sig til, hvis det er det)

6 1
hellas7 19-12-2013 16:50:58

de fleste brugere (og her mener jeg 95%+) er jo komplet ligeglade med hvilke tilladelser der er (dem kan man i øvrigt i høj grad roote sig til, hvis det er det)

5 1
DX 19-12-2013 12:16:11

Tingene følges jo ad, for nogle år siden var iPhone også en Smartphone, det kan man jo ikke rigtigt påstå, at den er idag, hvor den er overhalet på stort set alle områder. Og forbrugerne verden over vælger Iphone fra. Apples markedsandel falder fra 18% til 14 % til 12% og om ganske kort tid under 10%. Salgstal / markedsandele, viser at forbrugerne vil have valgmuligheder. Men bortset fra farver, er valgmuligheder ikke rigtigt noget Apple kan levere.

8 16
Footiefan 19-12-2013 23:27:02

Så du har defineret et begreb ud fra markedsandele. Sejt nok....

6 1
Mulvados 19-12-2013 23:13:38

Altså nu kører jeg selv Android og har haft de fleste mobile systemer kørende i min lomme... men det med Smartphone er vidst ikke noget defineret begreb så konkret at du kan sige at en iPhone lige pludselig ikke er det.

Jeg tror ikke på det ene og alene er udvalg der gør at forbrugerne vælger Iphone fra (gad vide om jeg kan finde noget at bakke det op med.... det må jeg lige prøve på)...

Apples mål har jo aldrig været at sælge flest telefoner, og det vil det aldrig være... det interessante bliver om de kan blive ved med at finde flere kunder, groft sagt kan man vel sige de håber på at folk i Kina og andre lande hvor android version 2.xx regerer får råd til en Iphone næste gang eller gangen efter. De behøver ikke sælge flest telefoner, og derfor vil det aldrig være en indikator for hvordan de klarer sig og for hvordan folk generelt opfatter Iphone, sådan skåret over en bred kam.

Uden at have tallene (må jeg igen lige kigge på), så tror jeg at Apple sælger flere og flere telefoner, men fordi folks rådighedsbeløb i mange lande ligger langt under hvad sådan en fætter koster, så målt i antal istedet for % tror jeg de gør det ok.

Som et hvert firma skal de naturligvis overveje hvordan de kommer fremad og bliver ved med at sikre indtjeningen, men lige med Apple kan man ikke kun snakke markedsandele, selvom de naturligvis ikke skal lave en RIM.

Jeg tror deres downfall bliver at de stadig kun fatter at levere lækker hardware, deres forsøg på at lave software der fungerer på internettet er og bliver stadig en joke.... det tror jeg ender med at koste dem rigtigt dyrt, og det er vel også derfor de køber og køber og køber firmaer som kan tilføje noget til deres produkter så de ihvertfald stadig er med (ikke foran som før i tiden).

1 0
Morten Jensen 20-12-2013 08:04:36

Du har ret i, at Apple som sådan aldrig har slået sig op på at ville være den største smartphone fabrikant.
Men det kan gå hen og blive et seriøst problem for Apple, hvis markedsandelene fortsætter med at falde. Som de skriver i artiklen, jo mindre markedsandel, jo færre apps vil der blive udviklet til platformen. Og hvis Apple ryger markant under Windows Phone, så vil vi nok for alvor se, at udviklerne begynder at fokusere på Android + Windows Phone først, og så måske iPhone senere når der skal udvikles apps.
Indtil videre har Apple haft den trumf, at iPhone-brugere var dem der omsatte for mest i store'n, men det tyder også på at den vægtning er på vej til Androids favør.
Så ja, på kort sigt er det måske ikke den store katastrofe for Apple at markedsandelene falder, men det kan hurtigt blive en selvforstærkende effekt.

1 0
AS 20-12-2013 21:47:47

Nej det er netop ikke den procentvise markedsandel som er afgørende. Apple sælger ikke færre og færre telefon men flere. At så markedet er blevet større og dækkes primært af billige Android skod telefoner er intet problem for Apple. Det er tværtimod et problem for de seriøse Android og WP producenter. I øjeblikket har Apple en markedsandel på ca. 12% og en andel af overskuddet på ca. 56%. Eneste anden producenter der har overskud er Samsung som totalt set sælger betydelig flere telefoner, men Samsungs problem er at hovedparten er skod telefoner solgt til mennesker som ingen penge har til at købe apps og tilbehør. Hvor fedt er det lige at være nødt til at producere og sælge 3 gange så mange telefoner som Apple for bare at nogenlunde samme overskud?

3 0
21-12-2013 20:17:34

Sjovt, når man kigger på de her lister, så er det sødme både samsungs og htc's topmodeller der sælger mest.

0 1
21-12-2013 20:19:26

Manglede lige et link:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_mobile_phones

0 1
Peter Frederiksen 21-12-2013 17:14:37

Hvilket er noget sludder....

Apples problem er at Samsung æder flere og flere markedsandele i High end landene og især USA med mid og high end smartphones, hvilket bl.a. er derfor Apple konstant hiver Samsung i retten i USA....
http://goo.gl/UOyrN

I USA haler Samsung langsomt ind på Apple
http://goo.gl/R5kRDP

Og de fleste lande hvor Samsung sælger low end i hobbetal, de har nok ikke råd til at købe en Iphone, med mindre de sælger deres egne organer eller deres bedstemors...

0 0
AS 21-12-2013 19:13:03

Hvad er noget sludder?. Dit sidste linke bekræfter netop det jeg skrev, at Apple sælger flere telefoner og at Samsungs stigning skyldes at de andre Android producenter taber markedsandele. Begge dine links beskriver markedsandele som intet betyder hvis man ikke tjener penge. Jeg gentager gerne. Apple har en markedsandel på ca. 12 % på verdensplan men en indtægt på 56% af det samlede marked. Det er altså ikke et problem at have faldende markedsandel når man har en et stigende overskud som er baseret på et stigende antal solgte telefoner. Det er ret simpelt. Og beklager det er altså ikke kun i Østeuropa, Kina, Afrika m.fl. at de køber Android skod telefoner . Det sker også i dk, us at andelen af disse telefoner stiger. Samtidig tælles tv sticks så som Chromcast også med i Android markedsstatistikken hvilket jo er tåbeligt.

2 0
Peter Frederiksen 23-12-2013 11:15:10

Nu syntes jeg du vrøler, hverken ChromeCast's eller Androids TV stick bliver ikke talt med, da de ikke er klassificeret som en Smartphone.. bl.a. tæller Google imei/imsi nummerer når de oplyser daglige aktiveringstal, hvilket disse nummerer, hverken er i android sticks eller Chromecasts.
Desuden er ChromeCasts styresystem et FORKED Chrome OS (ChromeBooks).

"Det er altså ikke et problem at have faldende markedsandel når man har en et stigende overskud som er baseret på et stigende antal solgte telefoner"

"Apple has suffered a fall in profits for the third consecutive quarter despite selling a record-breaking 33.8million iPhones."
http://goo.gl/30p4tx

Apple har det problem i en stigende vækst af købere pr. år både af tablets og smartphone, formår de ikke at skabe vækst i markedsandele..

Når jeg nu skrev i først indlæg om det var noget sludder, var det fordi at du giver det indtryk at hovedparten af Samsungs store overskud skyldes low end, hvilket er noget sludder (se N's link omkring bedste sælgende smartphones)

-----
Men kunne det tænkes at nogle folk vælger at købe en Low end mobil (i DK) fordi det passer til deres behov?

2 2
hellas7 19-12-2013 12:31:10

"overhalet på stort set alle områder" - vil du uddybe det?

9 0
DX 19-12-2013 13:26:50

Ja @hellas det uddybes her = http://www.youtube.com/watch?v=uVTrazT99Ps

4 11
Christoffer_FM 19-12-2013 13:55:56

Det lader til at det er valg Apple selv har taget, at de fleste af disse ting ikke er inkluderet.
Og punkt 101 på listen er jo fuldstændig latterligt, efter min mening...

10 0
Robert 19-12-2013 12:30:04

Så! Nu har du gjort det! Thomas F kommer efter dig!

3 9
TF 19-12-2013 15:09:37

Nej jeg gider ikke spilde min tid på folk som DX, android fanatikerene er bare for fanatiske til man kan trænge igennem deres osteklokke.

6 6
Jesper Nygaard Nielsen 19-12-2013 16:04:56

De værste fans er de fans der har ret !

5 10
TF 19-12-2013 17:44:28

Sikke noget vrøvl, de værste fans er fanatikkere der lever i en osteklokke og sviner andet til uden grund.

8 7
TF 21-12-2013 05:46:43

Værd at se for alle fanboys http://m.youtube.com/watch?v=ncWc91wejvo

2 0
TF 19-12-2013 22:09:50

Og jeg kan se at et par af disse fans ikke bryder sig om at blive omtalt :-D tryk i bare syntes ikke om alt det i vil :-)

8 1