Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple og HTC fører stort på smartphones

Apple og HTC fører stort på smartphones

Nokia, LG og Samsung eksisterede næsten ikke i forbrugernes bevisthed i september måned. Smartphone-salget præges tydeligt af Apple.

I september 2010 var over halvdelen, 51 procent, af alle solgte mobiltelefoner i Danmark, smartphones. Det viser hemmelige tal, som dagbladet Børsen er kommet i besiddelse af.

Salget af smartphones domineres af Apple, HTC og Sony Ericsson, der tegner sig for hhv. 34, 22 og 21 procent af alle solgte smartphones i september måned i år.

I samme måned et år tidligere, var Apples salgstal næsten ikke målbare, mens HTC dengang lå på 17 procent. Nokia førte an på smartphone-markedet og sad med en markedsandel på 36 procent.

Nokia kommer tilbage

Selvom der kun stod Nokia på syv procent af de solgte smartphones i september, er flere i markedet ikke i tvivl om, at Nokia nok skal slå tilbage.

- "Nokia kommer igen - big time", siger analytiker John Strand fra Strand Consult til Børsen. Han henviser til de netop lancerede modeller Nokia N8 og C7.

Nokia selv erkender, at de har en udfordring.

- "Jeg vil gerne være ydmyg og sige, at vi i de sidste måneder ikke har haft de produkter, som vil skulle have. Men vi vil være markedsledende", siger Nokias landedirektør Ruhne Fiala til Børsen.

Hitlisten

Her er hitlisten over smartphone salget i september 2010. Tallet i parentes viser markedsandelsen i september 2009.

1. Apple - 34 % (1 %**)
2. HTC - 22 % (17 %)
3. Sony Ericsson - 21 % (1 %)
4. Samsung - 9 % (32 %)
5. Nokia - 7 % (36 %)
6. LG - 5 % (13 %)

Kilde: GfK Retail / Børsen

** Apple indgik i 2009 ikke GfK's markedtal.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kasper Sverkel Rasmussen 24-11-2010 13:46:11

- "Nokia kommer igen - big time", siger analytiker John Strand fra Strand Consult til Børsen. Han henviser til de netop lancerede modeller Nokia N8 og C7.

... Bare det at han henviser til netop de 2 modeller beviser jo at han ikke har den ringeste anelse hvad han snakker om...

Nokia N8 kan jo på ingen måde sammenlignes med hverken Apple iPhone eller f. eks HTC Desire.. Jo på kameraet måske :/

0 0
Henrik 24-11-2010 16:04:36

"Nokia N8 kan jo på ingen måde sammenlignes med hverken Apple iPhone eller f. eks HTC Desire.. Jo på kameraet måske :/"

Det kan den da ihvertfald!
Jeg har en Desire også, men den har sgu fået at vige for min N8, og det ændrer sig ikke.

0 0
24-11-2010 18:05:18

Hvad der er bedst Nokia N8 eller HTC Desire det kan diskuteres til uendelighed og eftersom N8 ikke er med i ovenstående statistik, så ved vi ikke om den om et år kan have løftet Nokia, jeg tror det ikke, i bund og grund er jeg meget enig med Kasper.

Personligt tror jeg Nokia lever i fortiden, altså en tid før 2007(før iphone 1). Her er et par argumenter:

1. Apple er størst især i medierne, alle ved hvad en iPhone er de formår at fortælle en historie som gør at iphone sælger sig selv, hvis du har hørt om smartphones så har du også hørt om iPhone. Selv hvis du ikke ved hvad en smartphone er så har mange hørt om iPhone

Apple gjorde det samme med mp3-afspilleren, den kom pludseligt til at hedde en iPod.

Desuden formår de at gøre det tekniske lettere at forstå, fx en retina skærm frem for LCD skærm, de bruger ord ikke forkortelser.

2. Tag HTC som et andet eksempel, der findes en HTC Desire, altså HTC ønske, HTC Legend= HTC Legende. Havde de fulg Nokias fremgangsmåde så ville HTC magic have heddet noget med A1 og HCT Desire HCT A2.

3. Nokia N8 hedder bare Nokia N8 altså efterfølgeren til Nokia N7, som er efterfølgeren til Nokia N6. N8 er altså bare et nummer, der intet der signalerer flagskib.

4. Apple har app-store, altså et sted hvor man kan købe applicationer. Google har Android market, altså et sted hvor man kan købe et eller andet til sin Android mobil eller tab. Nokia har OVI store hvor man kan købe et eller andet til sin OVI... ? wtf er OVI og hvor kan jeg købe en OVI.

5. Nokia N8 sælges med et 12mpixel kamera med den hidtil største billedchip i en mobiltelefon. HTC Desire sælges med HTC Sense, som gør betjeningen let. iPhone sælges med ti tons snob, Steve Jobs og til en eksklusiv pris.

Hvad lyder mest spændende hvis du ikke kender specielt meget til mobiltelefoner?

0 0
Henrik 24-11-2010 19:04:42

Det ændrer ikke på det jeg sagde. Det andet du snakker om, er kommunikation - og det kan vi godt blive enige om. Men det ændrer ikke på det faktum, at N8eren sagtens kan bide skeer med Desire.

0 0
24-11-2010 21:52:16

Kommunikation er temmeligt centralt, N8 kan ikke bide skeer med nogle for tiden, fordi Nokia ikke kan finde ud af at kommunikere.

Jeg ved N8 har et godt kamera, men jeg ved ikke meget andet, med mindre jeg går på nettet og læser eller bruger youtube. Det jeg kan få at vide er noget om en brugerflade der ikke er på niveau med konkurrenterne og en dårlig browser. Med andre ord en ok mobil som ikke er noget specielt og som ikke er synderligt nem at bruge og så den er ikke specielt god på nettet.

Jeg vil bede dig komme med tre argumenter for hvorfor en forbruger(ikke en udvikler el. lign.) som førstegangs smartphone køber skal vælge en N8.

0 0
Henrik 24-11-2010 22:08:53

"Jeg vil bede dig komme med tre argumenter for hvorfor en forbruger(ikke en udvikler el. lign.) som førstegangs smartphone køber skal vælge en N8."

1. Fordi den virker skide godt generelt og er hurtigere end de fleste Android devices.

2. At browseren faktisk er bedre end hvad folk (og jeg selv) gir den credit for. Nu har jeg haft min N8 i 3 uger, og jeg har fundet ud af at jeg faktisk kun har startet Opera op een gang. Jeg bruger den indbyggede browser nærmest hele tiden.

3. Kan erstatte en iPod touch som videoplayer, da man slipper for latterlige ting som at konvertere film osv. Konvertering er so 2008.

4. En musik/video-player som generelt er ligeså fed som den der sidder i Apple-produkterne, altså ikke stinker som den i Android.

5. HDMI og analog ud som stadig er en fantastisk feature.

6. At jeg kan installere alle mine store spil og fyldige apps på memory kortene uden pis.

7. At batteritiden er 3 gange så lang som på de fleste Android devices og 2 gange længere end alle Android devices.

8. Multitasking kører uden slow-downs.

0 0
24-11-2010 23:31:49

Det er meget fint med 8 argumenter og 15 linjer, men det er langt og mere et angreb på konkurrenterne, akkurat som Nokias lanceringsvideoer, det virker meget desperat.

Lige for at gå igennem punkterne:
1. Hvis den er hurtigere end de fleste Androids, så betyder det at jeg kan få mindste en Android som er hurtigere

2. Browseren virker bedre end folk tror, det er ikke ligefrem postivt, det signalerer ikke ligefrem en god browser

3. iPod touch er ikke ligefrem et alternativ til N8

4. Musik/video afspilleren er lige så god(fed) som hos iphone, men ikke bedre. Angående den standard afspiller der følger med til Android, så er jeg enig.

5. Unikke feautures, ok

6. Dermed påstår du at det er svært at flytte programmer på mem-kortet på Android.

7. Godt argument, det burde Nokia faktisk bruge

8. Fint, men det kan man vel forvente, så intet superagument

0 0
Gizmo 24-11-2010 11:08:22

Symbian er lige falder til 37% på 3.kvartal, men Android stormer 25%.. Alle prognose fra store analyse institut peger på Android vil overhale symbian på næst forår eller sommer.. Android Apple Microsoft vil gå frem, mens symbian og RIM forsætte nedture.. Android har kun bruge for ekstra 5% for at tage trone fra symbian.. Nokia kan lave billige smartphone, men Android kan gøre det endnu bedre i Asia.. Android ligger allerede i toppen i ASIA..

0 0