Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple Pay giver Apple 0,15 procent

Apple Pay giver Apple 0,15 procent

Der kan være gode penge i Apples betalingsmetode, der blev præsenteret sammen med iPhone 6

Det er ikke kun for at give iPhone-brugere et alternativ til den klassiske tegnebog, når Apple har lanceret Apple Pay, for amerikanerne får nemlig 0,15 procent af beløbet af alle transaktioner, der bliver betalt med Apples mobilbetaling.

Det betyder altså, at for hver 100 kroner, der bliver brugt med Apple Pay, så får Apple 15 ører ind på deres bankkonto.

Læs også: Apple blåstempler NFC med Apple Pay

Bloomberg forudser, at i 2017 vil mobilbetalinger løbe op i 60 milliarder dollars, og hvis Apple får bare en tredjedel af det, så vil Apple altså tjene 30 millioner dollars via Apple Pay. Og i 2018 vil det tal være dobbelt så stort.

Ikke nok med de rene tal, så er det hidtil uset aftale, der giver Apple en bid af betalingen, som eksempelvis Google ikke har nogen aftaler om, og hvor Apple altså har førertrøjen i forhold til rivalerne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Jensen 17-09-2014 11:08:51

og nu næste overraskelse i Apple NFC-sagaen....
NFC i Iphone 6 er låst til kun at kunne anvendes i forbindelse med mobilbetalinger jf. Engadget.com og her kun med Apple Pay... Det er lykkedes for Apple at gøre en Åben Standard til en LÅST/LUKKET standard i iOS 8.0... Sejt... så ingen nem print med NFC og Samsung/HP printere, ingen NFC anvendelse med nye fladskærme, ingen NFC anvendelse med NFC tags... Det bliver dårligere og dårligere.. Apple har nok ikke helt opgivet iBeacon endnu. Hvorfor fortier Apple igen disse informationer ???

10 4
TF 17-09-2014 14:13:27

Vis du har så stort et problem med apple hvorfor køber du så deres produkter ? Køb dog en android mobil og spar os for dit tuderi.

3 16
Kim Jensen 17-09-2014 00:42:34

og så kom fortsættelsen :
iPhone 6-NFC kun til Apple Pay --- Apple sætter ny rekord i at-glemme-at-fortælle-hele-sandheden.
Apple kommer til at tjene styrtende på alle deres Iphone fans, der hælder penge i Apple hver eneste dag, at de køber ind i Fakta, Netto .. når Apple Pay kommer til Europa.
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/iphone-6-nfc-kun-til-apple-pay-i-forste-omgang,lid.32621/
http://www.cnet.com/news/apple-locks-down-iphone-6-nfc-to-apple-pay/

13 5
TF 17-09-2014 01:41:29

Vis du har så stort et problem med apple hvorfor køber du så deres produkter ? Køb dog en android mobil og spar os for dit tuderi.

3 15
Dade Vinkler 15-09-2014 20:14:12

jeg er selv android bruger, men tude over man skal betale 15øre er bare trist, begår man så selvmord når man handler online og skal betale 65kr i postdanmark fragt?

11 2
TF 15-09-2014 20:23:45

Det sjove ved det hele er nok at det ikke er iphone brugerne der tuder :-)

8 12
Thomas Larsen 16-09-2014 05:29:37

Kommer Apple Pay til Android da?

10 8
AllanI 15-09-2014 17:42:24

Er det iphone-brugeren eller forretningen der skal slippe de 0,15%?

4 0
Kim Jensen 15-09-2014 15:35:06

Hvorfor skal Apple overhovedet have 1 øre pr. mobilbetaling ? Alt er klart i Android til NFC betalinger, men VIsa/MasterCard/bankerne eller whoever kan bare lave en App, der udnytter denne del. Kender jeg Apple ret, vil de uanset hvem der udvikler betalingsløsningen sørge for at tage sig betalt. Er det fedt også at skulle betale til Apple for at købe en softice ?

12 13
TF 15-09-2014 17:12:09

Hvorfor skal bankerne/marstercard/visa, hvorfor skal google tjene penge på at sælge info om deres kunder osv osv der er intet der er gratis her i verden.

7 15
Kim Jensen 15-09-2014 20:22:31

Du svarede ikke.. Problemet er i Apple-verdenen er der kun ÈN appstore.. og hvem kontrollerer den ? Nå ja.. producenten... Spørgsmål : Mon Apple vil tillade andre NFC-mobilbetalingsløsninger til Iphone, der IKKE anvender Apple Pay ?? I Android-verdenen kan ALLE udvikle hvad som helst.. og Google hindrer IKKE dette.. tværtimod opfordrer de til at lave nye løsninger, og der er masser af app stores.

12 8
Benjamin 16-09-2014 06:24:21

Kim du snakker om en masse ting der kan lade sig at gøre, men som der bare ikke sker. Det er det faktum der for det meste er problemet i mobilverdenen, og det er det som er så irriterende ved Apple er at de får tingende til at ske mange gange. Og spørgsmålet kan man så stille, hvorfor skal de tjene på det?? Ja hvorfor ikke?? Fordi de kan.. Hvis jeg havde opbygget en virksomhed hvor jeg var vildt god til nogle bestemte ting på bestemte områder, ville jeg også tage mig betalt. Så længe kunderne selv kan mene og bestemme.

7 2
Kim Jensen 16-09-2014 12:28:18

London Underground går i luften med NFC mobilbetalingsservice .. FØR Apple overhovedet har en NFC-smartphone på markedet. Så er den vist ikke længere eller hvad ???? Der er 3.5 millioner rejsende pr. dag (så vidt jeg har læst).
"From today, those of you with contactless cards or NFC-friendly smartphones will be able to enjoy Pay-As-You-Go tube service here in the capital." ... Apple Pay vil selvfølgelig også virke.. når Apple Pay kommer til Europa.
http://www.t3.com/news/contactless-payments-go-live-on-london-underground

5 6
Kim Jensen 16-09-2014 10:39:32

Tja.. i dag idriftsættes NFC-betaling af London Underground (3.5 millioner rejsende pr. dag) med Samsung Galaxy S5, HTC One M8 og mange flere.. og før i dag har det været muligt med NFC-mobilbetaling at betale for London Buses (bus) og London Railroad (tog)... så ikke langt herfra er NFC-mobilbetalinger igang med Android.. og en app fra London Transpotation. Du, Benjamin, lider som mange andre danskere af den tro, at ALT først kommer til Danmark.. Det er lige modsat.. ALT kommer oftest sidst til Danmark indenfor IT/Mobil-verdenen. Så der er løsninger med NFC og Android mange steder.. bare ikke i lille Danmark... APPLE er stort set ALDRIG frontrunner på teknologier... De er gode til design og til at komibinere teknologier... Hvis du er i tvivl, læs biografien om Steve Jobs.. han siger det selv... meget meget klart.. og hvad er det så lige at Apple får til at ske ??? Firewire, Lightning, AppleTalk, Ibeacon til mobilbetaling og og og.. masser af teknologiske fejlskud, hvor Apple efterfølgende har været nødt til at rette ind efter markedet.. NFC er bare sidste eksempel... HUSK at der er NFC løsninger i udlandet (åbning af døre i hoteler med NFC og Samsung (findes i DAG - ikke opfundet af Apple), mobilbetalingsløsnigner (se ovenover - findes i dag dvs. ikke opfundet af Apple)... osv. osv. SØG NFC og du vil finde masser... bare ikke i DK, hvor Joe&TheJuice er de første.. sammen med SmukFest, RoskildeFestival (andre typer NFC-løsnigner.. men NFC og ikke iBeacon eller andet).. Desværre lægger du under for verdens mest fantastiske marketingsmaskine.. og her er APPLE nr.1 .. og INGEN er i nærheden... Apple Watch og NFC i Iphone 6 er bare nyeste stunts... Apple har IKKE en eneste dims med NFC i lige nu... og alligevel bliver der skrevet stolpe op og ned om det fantastiske i noget, som ingen har prøvet.. ligeså Apple Watch.. Den kommer til foråret.... Skil nu drømme og gætterier fra virkeligheden...

9 8
TF 16-09-2014 12:48:48

Kim det er stadig bare et par enkelte steder du nævner og det er småting på over 2 år, langsommere udvikling er vist sjællent set, men lad os håbe at apple kan få tilliden til projektet vendt så du kan få din betaling med mobil, nu når dankortet er for svært for dig at bruge eller for tungt st bære :-)

3 10
TF 15-09-2014 20:46:54

Jo jeg har svaret, jeg har bare ikke givet det svar du håbede :-)

Hvorfor piver du egentlig, du er jo ikke apple bruger alligevel ?

3 14
Kim Jensen 16-09-2014 10:27:58

Tja.. Jeg har pt. Iphone 5s, MacBook Pro, Mac Mini ... og har haft PowerMac, Imac, Iphone 3G. Apple TV. så jo.. jeg har både har haft og har en masse Apple produkter... jeg er bare ikke hellig.. dvs. når der kommer andre bedre løsninger på markedet, er jeg klar til at skifte, også OS.

6 2
TF 16-09-2014 12:41:27

Tillad mig at være lidt tvivlende overfor den påstand :-)

1 15
Mikkel Guldbjerg Jensen 15-09-2014 15:22:00

Det er godt, I er kvikke! Artiklen er rettet, og forhåbentlig passer matematikken nu :)

Mvh Mikkel - mobilsiden.dk

0 0
mathiasdk 15-09-2014 15:32:56

Jeg er ked af at sige det Mikkel, men den passer stadigt ikke... 0,15% af 60 milliarder er ikke 30 millioner, men derimod 90 millioner

1 0
mathiasdk 15-09-2014 15:37:02

Det er mig der er en hat. Da jeg læste artiklen anden gang, for at se rettelsen glemte jeg at i skrev hvis de fik 1/3 af markedet.
Tak for rettelsen, pengene passer

2 0
Thomas Larsen 15-09-2014 14:16:35

Ord som "Førertrøjen" får det nærmest til at lyde som en positiv ting at Apple tager penge for en tjeneste andre udbyder gratis.

Men positivt for deres pengepung er det vel.

12 12
Morten 16-09-2014 08:06:07

Andre udbyder gratis? PBS tager ca. 0,70 til 1,45 kr. pr. dankort transaktion - som butikken betaler i dag ... men som du i sidste ende betaler.

MC og VISA har deres egne gebyrer ved hver transaktion - og da vi ikke kender aftalen mellem disse og Apple, så kunne MC og VISA måske give afkald på den 0,15% til Apple for derimod at få mange flere transaktioner.

Hvis du tror, at andre udbyder det gratis, så lever du i en helt anden verden.

Der er intet her i verden som er gratis.

Jeg vil dog håbe, at der er et loft på, så Apple ikke tjener "for meget".

10 1
Frederik 22-10-2014 13:01:11

Der er faktisk én ting som er gratis lige PT og det er MobilePay. Danske Bank betaler godt nok 1 kr/transaktion til NETS, men os forbrugere (som ikke er kunder i Danske Bank) skal ikke betale noget som helst for den service. Nyd det så længe det varer.

Fidusen hos Apple er at tage nye teknologier og gøre dem simple og funktionelle for deres kunder. Og så længe folk vil betale for Apples arbejde, så længe vil de blive ved med at tjene penge på den model. Det er rimelig simpelt. Man kan som forbruger ærgre sig lidt over, at der ikke udvikles nogle fælles standarder, så "alle" kan være med, men set fra Apples side, så giver det forretningsmæssigt mening at fokusere på sine egne kunder.

0 0
Thomas Larsen 16-09-2014 13:48:33

Jeg mente nu i forhold til andre udbydere på den mobile betaling, der er/var det gratis hos Google, dermed sagt betalte du selvfølgelig stadigvæk pr. transaktion i forhold til reglerne for det kort du emulerede, men Google tog intet ovenpå transaktionen.

Som jeg har forstået det kommer det til at foregå sådan at der vil komme 2 gebyrer nu, banken betaler Apple for hver transaktion, og købmanden betaler banken for hver transaktion, det er selvfølgelig så muligt at bankerne vælger at holde prisen til købmanden og dermed forbrugeren den samme.

3 4
mathiasdk 15-09-2014 13:43:15

Jeres eksempel er kun forkert med cirka 2,9 milliarder, dollars vel at mærke.

3 0
Insider 15-09-2014 13:36:30

Der skal vist lige øves i procentregning...

0 0
Morten Jensen 15-09-2014 13:21:47

Why am I not surprised? :-)

8 4
Morten 16-09-2014 08:06:45

Havde du forventet de ville gøre det gratis?

5 1
Morten Jensen 16-09-2014 08:36:50

Hvis jeg havde forventet det, så var jeg jo nok blevet overrasket, ik'? :-)
Der er ingen her i verden der gør noget gratis, det varierer dog hvad betalingen sker i form af.
Nu er jeg langt fra ekspert på dette område, men umiddelbart vil jeg da tro, at f.eks. VISA eller MasterCard kan udgive en app til f.eks. Android telefoner med NFC og tillade betaling den vej igennem, uden at Google vil tage sig betalt for dette. Apple har valgt en anden tilgang. Og det er ganske som jeg havde forventet.
Om man er til den 'direkte' betaling som det sker med Apple, eller man er til den mere 'indirekte' betaling som man må betale ved at være Google bruger, er jo op til hver enkelt at afgøre. Der er trods alt stadig frit valg. ;-)

10 3