Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple sætter stopper for dataindsamling i iOS

Apple sætter stopper for dataindsamling i iOS

En snarlig opdatering af iOS-operativsystemet skal forhindre udviklere i at kopiere brugernes kontaktoplysninger.

For snart en uge siden bredte der sig et ramaskrig, da det blev afsløret, at det sociale netværk Path lod sin iPhone-app indsamlede alle brugernes kontakter uden tilladelse. Path nappede simpelthen alle brugernes kontakter fra telefonen og kopierede dem til skyen. Men det er ikke i orden. Apple meddelte i aftes, dansk tid, at fremgangsmåden bryder med Apples retningslinjer og udvikleraftale.

Apples reaktion kommer efter at et medlem fra den amerikanske kongres begyndte at interesse sig for sagen og sendte et åbent brev til æblechefen Tim Cook.

Men Path er ikke den eneste app, der interesserer sig for brugerens kontakter. Twitter, Instagram og FourSquare er eksempler på andre apps der indsamler data om fra brugernes adressebøger og sender dem til egne servere.

"Apps, der indsamler og sender information om brugernes adressebog uden brugernes samtykke, overtræder vores retningslinjer. I fremtiden skal en app, der ønsker adgang til adressebogen, først spørge brugeren om tilladelse," siger Apples talsmand Tom Neumayr til websitet Allthingsd.

Path gik i sidste uge ud for at sige undskyld til brugerne. Ifølge Path anvendes informationerne udelukkende til at gøre det lettere at tilføje nye venner i app'en.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

16-02-2012 10:31:55

Hvis det var android, så ville alle android mobiler være fyldt med malware osv...

Men det anses åbenbart ikke som værende problematisk at suge al kontakt info fra folks mobiler.....Godt at Apples screening fungerer.

0 0
JP 16-02-2012 10:40:57

Nu er der ikke tale om malware/virus (ligesom der er på Android)

Næ det er bare endnu et eksempel på at man ikke kan stole på 3.parts udviklere og der skal meget mere kontrol til fra OS siden. Hvilket kun bekræfter at Apple klart har den bedste strategi ved at kontrollere meget mere af hvad 3.parts applikationer kan.

Godt at Apple allerede har meld ud at de også lukke denne mulighed af.

0 0
16-02-2012 14:26:05

Sjovt du forsøger ihærdigt at forsvare Apple når selv Gizmodo bøjer sig.
http://gizmodo.com/5885350/why-you-should-be-pissed-that-apple-lets-developers-take-your-contact-info

0 0
David 16-02-2012 15:43:34

Kan man dette på Android? hvis ikke er det for dårligt at Android er så lukket, og det vil jeg ikke finde mig i, og hvis ja, så er det for dårligt at Android ikke har lukket dette hul, det vil jeg ikke finde mig i!. (låner lige lidt logik fra Apple haterne herinde;)

0 0
16-02-2012 16:41:58

Jamen med vores logik er det jo som sådan fint, så længe du som bruger bliver gjort opmærksom på det. Det gør du som androidbruger hver gang du installerer en app. Problemet er jo at mange stoler blindt på apples screening.

0 0
16-02-2012 17:18:25

Android gør det bedre, men jeg ville foretrække de gik skridtet videre og tillod at man til hver app selv kunne indstille hvad den kunne få adgang til.

Dertil kommer at deres beskrivelser er meget brede, jeg kunne godt tænke mig at de var mere præcise.

0 0
David 16-02-2012 21:59:54

Problemet er at folk klikker ja til hvad som helst på Android.. Jeg tror det er bedre at gøre som Apple, og bare helt lukke for muligheden.

0 0
17-02-2012 06:42:39

Det er jo så folks egen skyld. Klikker du også bare ok til alt hvad der popper op på din computer?

0 0
David 18-02-2012 20:35:47

Bestemt ikke, men der er der mange der gør.

0 0
Mazzen 16-02-2012 17:53:02

Og ville risikere at begrænse en apps nytte for en og dermed fjerne vitale funktioner, hvormed svaret ville "nej finder bare en anden"

0 0
16-02-2012 20:49:49

Det er muligt, men så er der færre firmaer der får andel i ens privatliv

0 0
16-02-2012 15:28:34

Den artikel du henviser til peger på det samme problem som vi ser med den nuværende patentkrig og lovene om kopibeskyttelse alt sammen set i forhold til brugervenlighed, ytringsfrihed og privatlivets fred og beskyttelse.

Verdens ledere demokratiske ledere, undtagen dem der definitivt ønsker censur, er ikke gearet til en digital verden og de store firmaer er samtidigt meget lemfældige med vores personlige oplysninger.

Samlet er det trist at se de store firmaer ikke har mere respekt for kunderne og det gælder både apple, google, Sony og mange andre. I bund og grund kan de med nogle få store uheldige sager ende med at underminere deres egne forretninger

0 0
16-02-2012 12:45:19

Ovenstående viser netop at apple ikke er bedre end google. Dermed er der tale om falsk tryghed fra Apples side.

Som Android bruger er man vandt til at være opmærksom. Hartcore apple fans nægter at apple ikke er perfekt.

0 0
JP 16-02-2012 15:04:55

"Ovenstående viser netop at apple ikke er bedre end google."

Nej ovenstående viser at Google strategi er helt forfejlet, og det kun er en endnu mere lukket strategi end Apple tidligere har haft som er vejen frem.

0 0
16-02-2012 11:42:17

Men det har så stået på siden start at div. apps har kunnet hente al kontaktperson data fra alle iphones......Ja det er godt at de melder ud, især efter at de er blevet kontaktet af folk fra kongressen skrev et brev til apple...

Og kan du sige god for at alle de apps der henter kontakt data ikke bruger det til noget ?

0 0