Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple sagsøger Samsung for iPhone-patentbrud

Apple sagsøger Samsung for iPhone-patentbrud

Apple mener Samsung Galaxy S ligner iPhone 3GS lige lovlig meget, og sagsøger derfor nu Samsung for patentbrud.

Søgsmålet kommer nok ikke som den helt store overraskelse for de fleste, da det ikke er svært at se, at Samsung Galaxy S ligner iPhone 3GS en del.
Søgsmålet kommer nok ikke som den helt store overraskelse for de fleste, da det ikke er svært at se, at Samsung Galaxy S ligner iPhone 3GS en del.

Apple Inc har sagsøgt Samsung Electronics, som de mener har ladet sig mere end inspirere af Apples design. Det er blandt andet ikonerne, som Samsung har kopieret fra iPhone, mener Apple.

Søgsmålet drejer sig også om Samsung Galaxy Tab, som Apple mener har stjålet fra iPad.

En analytiker siger til Reuters, at søgsmålet egentlig er et kompliment til Samsung, fordi Apple føler sig truet af Samsungs fremgang på markedet.

Det er ikke første gang Apple er ude for at forsvare deres design og produkter. For nylig har Apple sagsøgt Amazons App Store, for at bruge navnet App Store, ligesom HTC også tidligere er blevet sagsøgt for patentbrud med deres Android-mobiler.  

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

MGApcPro 19-04-2011 23:18:19

http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg
det ser ud til at Apple måske stjal Samsung's design til at starte med xD

0 0
christian 21-04-2011 00:37:54

godt fundet.. har aldrig været appel fan og bliver jeg nok aldrig da jeg syntes de tager for meget for deres podukter. men ja sgs og iphone ligner meget hinanden. men det med ikonerne er det ikke android?
men syntes godt nok appel går i små sko nu..

0 0
Kokomo 19-04-2011 21:24:42

det var apple sgu længe om at finde ud af. galaxy s blev omtalt som samsungs svar på iphone fra starten. her ca. 1 år senere går det op for dem:
"hey, den der galaxy s ik'? den ligner sådan ret meget vores iPhone ik'ås? vi burde sagsøge dem"!

hvis den ligner så meget iPhone, så burde de have sagsøgt fra starten.

0 0
Henrik 19-04-2011 16:08:14

Apple har da godt nok sovet tungt i timen her, flere mobiler har brugt sådan en menu, endda langt før touch..

Designet, når du har den i hånden ved ud godt at det er en helt anden mobil, men som Zeb siger når man sidder i metroen eller folk som kun hører om iphone på fx TV2 nyhederen -.- Ja det klart de tænker Iphone om alle mobiler, men når de kommer hen og ser den ja kan de godt se at det ikke er en iphone - har jeg selv prøvet da jeg har min Samsung Galaxy s (Som nok snart bliver skiftet ud med SII)


Håber virkelig at Samsungs fabrikker "pludselig" kommer ind i leverings problemer grundet "nyligt" opstået problem... For at give lidt igen, overfor for Apple, for de er da for latterlige her.

0 0
DX 19-04-2011 12:20:47

Den ene kan man ringe fra, hæ hæ

0 0
Jon 19-04-2011 11:55:54

Det er ikke super smart at sagsøge dem der levere alt ens hardware.

0 0
19-04-2011 11:21:34

For at fortsætte hvor Zeb startede. Hvis alle var lige så aggresive som Apple.

Hvis vi skal gå virkeligt meget i detaljen, så er der vel ingen som kan lave en telefon eller mobiltelefon uden at betale Graham Bells efterkommere.

Og så er der det med ikoner, nu ved jeg ikke hvem der først begyndte at bruge dem på mobiltelefoner, men der er der vel også en potentiel rettighed som apple ikke kan have eftersom de er kommet efter Nokia, Samsung, SE mv.

0 0
Zeb 19-04-2011 10:19:30

sammenligningsbillede: http://www.firmatelefoni.dk/wordpress/wp-content/gallery/samsung-galaxy-s/samsung-galaxys-5.jpg

Jeg synes det er et fjollet søgsmål. Ja de ligner hinanden, men det der er jo Appdrawer eller hvad de kalder det på SGS, som Apple sammenligner med homescreen på iPhone. Og det er jo ikke det samme. Samsungs homescreen har jo widgets osv. (se: http://img23.imageshack.us/img23/4033/samsungi9000galaxys.jpg )

Grids til ikoner har jo været brugt i telefoner før Apple overhovedet ind kom på markedet. min gamle SE T300 havde da ikon-menu.
Hos engadget var der nogen der brokkede sig over at telefon ikonet er grønt på begge, men let's face it: Hvor mange slags ikoner kan man lave for ringe funktionen? Det er jo også noget med farve symbolik, og et rør der vender horisontalt med rød baggrund fungerer psykologisk ikke lige så godt. Ikonerne er firkantede med runde hjørner på begge, begge har en graderende baggrund, men igen: Sådan har ikoner osv. set ud i lang tid før smartphones kom på markeden.

Selve telefon designet ligner meget, og det er måske mest det der er faldet Apple for brystet. Men så kan man diskutere om Apple har eneret på at lave en aflang telefon med runde hjørner. Hvornår går grænsen mellem almindeligt telefon design og Apple rip-off? Ingen tvivl om at de ligner hinanden dog, men er der virkelig nogen der vil købe Samsung telefonen fordi de tager fejl af hvad der er hvad? Næppe. Vil andre måske tro du står med en iPhone i hænderne når du spiller angry birds på din SGS i metroen? Muligvis. Men jeg tror ikke på det er et seriøst issue.

Jeg har ladet mig fortælle at patent rettigheder i USA kræver at man "beskytter" sit patent, ellers bliver det ugyldigt. Og beskyttelse er altså ved at løfte en finger og sige fy fy. Derfor er det mest sandsyndlige et forlig. Samsung betaler nogen millioner for patent licens til Apple og alle er glade.

0 0
Morten 19-04-2011 09:41:30

LG har da stort set der samme som sgs i menu og iconer ?

0 0