Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple scorer bundkarakter fra forhandlere

Apple scorer bundkarakter fra forhandlere

Den hårde styring, som kendetegner Apple i samarbejdet med forhandler, betyder nu producenten får bundkarakter af forhandlerne.

Forbrugerne elsker Apple, men for forhandlerne er det ikke altid lige nemt da samarbejdet styres hårdt af den amerikanske producent.

Ligesom Apple har fuld kontrol over deres produkter, så har de også et meget kontrolleret salgskoncept, som betyder der er krav til alt fra butiksindretning, prissætning og lignende. Forhandlerne accepterer det, da produkterne gør folk kommer ind i butikken, men det har også betydet, at der er et meget anstrengt forhold mellem Apple og it-kanalen. Det skriver Computerworld.dk.

Hele situationen og forholdet mellem forhandlere og Apple er bestemt heller ikke blevet bedre efter Steve Jobs døde i oktober måned 2011, hvilket også betød noget af Apple-magien er forsvundet.

Channelworld har lavet en image-undersøgelse for 2012, hvor Apple scorer bundkarakter eller i hvert fald i nærheden af bundkarakter når det gælder de ellers klassiske kanal-dyder.

Helt syv bundplaceringer blev det til af de i alt 17 del-kategorier, men også forhandlernes vurdering af selskabets ledelse er røget fra en tredjeplads til en plads som nummer 23 og tiltroen til innovation og produktudvikling er også dalende.

Du kan se hele undersøgelsen via Computerworld.dk.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 28-12-2012 03:07:49

Jeg har ladet mig fortælle, af en kammerat der er i telebranchen, at forholdet til apple bliver tynget på rigtigt mange punkter.

Som han beretter, så er feks. iphone rigtig populær, og sælger godt, men bag om det, så har de konstant klager over dårlig netværk fra iphone købere. Problemet er at deres netværk er rigtigt godt, men man kan ikke dække landet med 100% mega godd modtagelse. Der er mange steder hvor modtagelsen er 30-40%, og her kommer iphone åbenbart til kort. Teleselskabet får skylden for dårlig dækning, selvom andre mobilproducenter ikke har problemer med modtagelsen. Apple vil ikke høre tale om problemet, så derfor får teleselskabet mange utilfredse iphone kunder.
Ligeledes har de voldsomt meget bøvl med garantisager, hvor de ofte ender med selv at skulle stå med regningen.

Det med netværksmodtagelse har jeg selv lige oplevet. Bor i et område hvor alle teleselskaber har problemer med dækningen.
Min datter fik en iphone 5 i julegave, og da hun proppede simkortet i fra 3, skete der ikke meget. Efter 10 minutter dukkede et 3G netværk op med 1 enkelt streg, men forsvandt igen. Eneste sted hun kan foretage en samtale, samt sende sms, er inde i vores soveværelse.
Jeg har selv købt en Lumia 920, og havde en Lumia 900 før det hos 3. Det er stadig ikke prangende modtagelse vi snakker om her, men med Lumia 920 har jeg 2-3 streger konstant, og kan føre samtaler i hele huset. Min Lumia 900 havde et enkelt værelse hvor der ikke var dækning, men ellers brugbar. Lumia 920 er tilsyneladende en tand bedre, da jeg nu sagtens kan foretage opkald fra dette rum.

Datterens iphone 5 virker ellers upåklageligt, og få hundrede meter væk fra huset, har hun fin dækning.
Jeg er spændt på hvad 3 siger, når jeg kontakter dem imorgen, for at ophæve abonnementet. De lovede dækning, men kan ikke levere det på min adresse, hvis man har en iphone.

0 0
20-12-2012 12:35:48

Artiklen handler sq da ikke om apple er innovative....Men om hvordan forhandlerne har det med samarbejdet med apple.... Det er i den sammenhæng fløjtende underordnet hvor meget de tjener, sælger osv osv...Og innovative...Lad dog være med at dreje fokus punktet væk bare fordi der er nogen der ikke syntes om æblet....

0 0
Mathias 19-12-2012 15:43:25

For mig er Apple gået i stå. Deres iphones skal have et kæmpe løft, det skal nytænkes. Styresystemet er ikke meget anderledes end det var fra starten. Det er både godt og dårligt, men på et tidspunkt skal der tænkes nyt... Magien, den hvor vi forventer noget nyt og enestående er væk. Specielt det med at forbrugeren ikke ved hvad der kommer, er væk. Nu kommer dit godt nok med et tv, men det er vel ikke specielt meget innovativt i forhold til så mange andre moderne tv. Det virker måske bedre, men jeg vil se noget helt nyt! Det er den magi jeg eftersøger. Lige nu er det Lumia og Microsoft som har magien, de er kommet med noget helt nyt.

0 0
Lars 19-12-2012 16:25:59

Folk forventer det umulige fra Apple. Inden for de sidste år har de præsenteret iPad, som har skabt markedet for tablets. MacBook Air, som sætter standarden for ultrabooks og iMac, der med den sidste opdatering er en enestående tynd alt-i-en computer.

Og alligevel forventer folk at de konstant skal finde på noget nyt, der revolutionerer markedet. Hvorfor er der ikke de samme forventninger til f.eks. Samsung?

0 0
Cebastian 19-12-2012 18:13:23

jeg ved ikke med andre, men jeg har da høje forventninger til Samsung, uanset om de i øjeblikket (generelt set) er de bedste på markedet. Jeg er også rimelig sikker på Samsung ikke skuffer med næste års linie :)

0 0
Brylle 20-12-2012 09:40:42

Samsung og android er kommet med langt, langt flere nye software features og hardware udviklinger end Apple.
Der forventes meget af Apple fordi de, for ikke længe siden, var markedsledende.

0 0
hellas7 19-12-2012 17:32:58

Fuldstændig enig med Lars

@Mathias:

Har fx Samsungs produkter ændret sig mere end Apples de seneste par år? Svaret, i mine øjne, er et klart nej

0 0
Sven A. 20-12-2012 09:54:23

Samsung har ændret deres produkter markant. Og det kan man som forbruger af disse produkter konstatere.

Apple har ikke ændret deres produkt meget siden de kom med den første iPhone eller iPad. De ligner hinanden og deres software har ikke ændret sig ret meget. Med alle de penger som de tjener og at de var førende (ihvertfald i folkets øjne), så forventer man mere.

Der har måske Samsung haft mindre forventninger hos folket, og har derfor mulighed til at overraske mere... jeg ved ikke... det eneste jeg ved, er ud fra de produkter jeg har prøvet, både Samsung's og Apple's produkter, så er jeg selv skufftet over Apple's udvikling, da det ikke er noget nyt i det. Eneste som er nyt, er noget Apple siger de har opfundet, men som viser sig har været på markede i noget tid før de kom med det.

Hvis du ser på udviklingen af den første iPhone og den udvikling som Android har haft, så vil du forstå. iPhone var en brugervenlig mobiltelefon, som mange elsket pga de mange muligheder. Android var for geeks, som nu har ændret sig drastisk, med at blive ejendom til den almindelige bruger. Brugervenligheden er blivet MEGET bedre, men det er alligevel muligheder hos dem som er geeks. Dette er ikke muligt hos iOS/Apple's produkter.

0 0
Rene 19-12-2012 13:35:10

Det er noget sjovt noget, jeg er heller ikke imponeret men fakta er at Apple som tjener en sindsyg mængde penge tjener 60-70% af de penge på produkter som ikke fandes for 6-12 måneder siden, og alligevel er de vel ved at midste deres image som et nyskabende firma, mon ikke det er deres sindsyge gode taktik med at holde produktlinierne, noget som Samsung jo har kopieret fra Apple.

0 0

Om brug af cookies