Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple skal tvinges til at bruge micro-USB

Apple skal tvinges til at bruge micro-USB

EU vil tvinge Apple til at bruge micro-USB, i stedet for deres egne lightning-stik til opladning af telefoner og iPads.

En universal oplader, der passer til alle mobiltelefoner og tablets, bør indføres for at reducere omkostninger og affald.

Det foreslog EUs udvalg for det indre telemarked torsdag i sidste uge.

 - ”Vi opfordrer medlemslandene og producenterne til at indføre en universal lader, der skal sætte en stopper for blandt andet kabelrod ved mobiltelefoner og tablets,” siger Barbara Weiler fra Europaparlamentet torsdag i en pressemeddelelse.

Med forslaget går EU tilsyneladende direkte efter amerikanske Apple, der som en af de eneste benytter en anden standard en micro-USB.

Apple har senest udviklet deres lightning-stik, der dog findes med en adaptor til micro-USB. Men det er tilsyneladende ikke nok for EU, der nu vil lovgive på området.

Kilde: Europaparlamentet

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 04-10-2013 14:01:25

Det ville være fint hvis Apple blev tvunget til Micro USB. Men det er jo ikke sådan at Apple kan erstatte Ligtning med USB, de ville være tvunget til at have begge dele. Fordi deres stik har flere funktioner end ren USB.

0 0
05-10-2013 19:10:07

De funktioner kan du jo også lave i et USB stik. Det fysiske USB stik kan jo have et utal funktioner nøjagtig ligesom lightning stikket. F.eks har samsung også lyd og video i deres USB stik.

0 0
John 02-10-2013 09:32:35

Jeg stemmer for trådløs opladning. :-)

Har en i min bil, en i kontoret og en i køkkenet.
Fungerer perfekt til min Lumia 920. :-)

0 0
Morten Jensen 02-10-2013 10:00:33

Hvor hurtigt lader telefonen egentlig vha. trådløs opladning? Lige så hurtigt som med kabel, eller hvordan?

0 0
John 02-10-2013 18:20:31

Jeg har ikke målt det, men tror opladetiden er nogenlunde den samme. Har ikke bemærket at den er langsommere.

Den virkelige fordel er at telefonen så godt som aldrig løber tør for strøm, fordi jeg hele tiden "dryp" oplader den.
Min gamle mobil løb da tør for strøm engang imellem.

En sidegevinst er også, at der er en alternativ oplademulighed. Via USB eller trådløs opladning.

Den mulighed ville min datter helt sikkert værdsat på da hendes iphone4s's opladestikk gikk i stykker. (Jeg også, for det mig der skulle betale de 400 kr i rep.)

En anden fordel er at USB stikket ikke bliver brugt så meget, og derfor holder længere.

0 0
Michal 01-10-2013 22:15:41

nej klart ingen vil købe en adapter som i starten kostede 349,- godt nok sat ned til kr.249,- ...... men vi snakker om en adapter.

personligt fortrækker jeg Apples stik, selv om jeg ikke har deres produkter.

0 0
tw 30-09-2013 23:46:15

Hvem siger at de skal fjerne lightning stikket, de kunne i princippet bare tiføje en micro usb på siden af telefonen, som man så kan lade telefonen op med. på måde beholder man begge løsninger.

Jeg håber virkelig at de kommer igennem med denne lov, jeg er godt og grundig træt af at jeg ikke kan lade min ASUS tf700 tablet op med et standard micro USB stik men er tvunget til at bruge ASUS eget specielle stik

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 06:15:23

Præcis, og er den lige så hullet som den aftale de lavede sidst kan de jo bare bundle en adapter.

0 0
Morten Jensen 01-10-2013 06:41:57

Apple har senest udviklet deres lightning-stik, der dog findes med en adaptor til micro-USB. Men det er tilsyneladende ikke nok for EU, der nu vil lovgive på området.

Nej det er netop denne bundling som EU vil gøre op med. :-)
Men som tw skriver, så ender det nok med, at Apple tilføjer en skjult micro USB port, som kun kan anvendes til opladning.
Så tvinger de stadig folk til at købe deres egne, proprietære kabler.

0 0
David 04-10-2013 14:09:03

Problemet er jo at lightning har flere funktioner end USB. Bla. direkte streaming af lyd..

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 07:03:16

Altså nu citerer du jo Mobilsiden om de rent faktisk har læst og taget stilling til lovforslaget tvivler jeg stærkt på.

Der er også en forskel på at kræve en Micro-USB oplader og at være opladelig med Micro-USB.

Og uanset intentionen kommer alt jo an på hvordan loven er formuleret, den gamle aftale var formuleret således at det var fint nok at sælge en Micro USB -> Lightning adapter, hvem siger det ikke nu er nok at bundle en Micro USB -> Lightning adapter og har rent faktisk læst forslaget?

0 0
Morten Jensen 01-10-2013 07:40:07

Thomas - Jeg må indrømme, at jeg rent faktisk troede at der allerede fulgte sådan en micro USB adapter med, når man købte en ny iPhone.
Derfor antog jeg selvfølgelig, at det var dét der ikke var godt nok for EU, og derfor skulle laves om.
Men det kan jeg så forstå ikke er tilfældet. Så kan man jo selvfølgelig frygte, at loven bliver så løst formuleret, at Apple kan slippe afsted med blot at inkludere adapteren i pakken.

0 0
Morten 30-09-2013 17:20:37

Det var på tide at de endelig vil gøre noget vil dette, dertil skal det dog også siges at det ville være bedre at skifte til lightning conneteren. Af den simple grund at den kan side i begge veje, som derfor øger brugervenligheden en hel del. Det kan godt være at Micro USB er mere udbredt, men den anden vil stadig være bedre... (Jeg har selv Samsung Galaxy Note 2)

0 0
Onkel_Per 30-09-2013 17:26:12

Så vil det da være smartere at lave et stik der kan vende begge veje UDEN at kræve en processor i stikket, som Lightning gør.

0 0
Morten 30-09-2013 17:20:37

Det var på tide at de endelig vil gøre noget vil dette, dertil skal det dog også siges at det ville være bedre at skifte til lightning conneteren. Af den simple grund at den kan side i begge veje, som derfor øger brugervenligheden en hel del. Det kan godt være at Micro USB er mere udbredt, men den anden vil stadig være bedre... (Jeg har selv Samsung Galaxy Note 2)

0 0
PurpleboyDK 30-09-2013 17:05:15

Jeg har Ipad Mini og en iPhone 5 med lightning stik. Jeg synes det kunne være fedt at få en fælles standard, fordi man ofte mangler strøm nogle steder hvor folk ikke har en oplader til lightning stikket. Men vil heller ikke have Micro USB. Hvis der kommer en opdateret version er Micro USB som også er hurtigere, så skal apple skifte.

0 0
Exert 30-09-2013 22:49:14

Når du nu snakker strøm, så er problemet med micro-usb at den ikke kan levere så meget strøm som ligtning-stik. Altså vil det tage meget lang tid at oplade en iPad med micro-usb (problemet er sikkert ikke så stort med iPad mini).

0 0
Benjamin Jensen 07-10-2013 15:28:50

Eftersom det tager mig ca. 5.5 timer at oplade en iPad med 1 Amp, så ville jeg nødigt have at det skulle gå langsommere. Det tager jo det dobbelte tid, hvis jeg f.eks. bruger en iPhone lader 0.5 amp.

Så ja, det er en meget god pointe.

0 0
Onkel_Per 30-09-2013 23:44:49

Nu var det nu ikke lige "strøm", men hastigheden jeg påtalte. Og der er det vist USB der pt. klarer sig bedst.

Hvor meget strøm man kan trække på det ene stik i forhold til det andet, har jeg ikke undersøgt. Men jeg tror ikke der fysisk er så stor forskel.

0 0
Onkel_Per 01-10-2013 00:04:54

Og så har jeg lige læst lidt på det.
Der er ingen forskel!

Så jeg vil hermed påstå at USB er mindst lige så godt, hvis ikke bedre!

Ja, lightning-stikket kan vendes begge veje uden at fejle. Men det kræver en indbygget processor som gør stikket dyre og mere besværlig at fremstille.
USB-stikket er bygget så det ikke kan vende forkert, og kræver ikke ekstra indbygget processor.

0 0
TF 01-10-2013 01:09:32

Og udfra det at lightning stikket kan vendes som man vil, vil jeg så påstå det er bedere og om ikke andet så nemmere at have med at gøre og det tror jeg er vigtigere for flere end de få der piver over det er et par kr dyrere.

Når man har prøvet begge stik er valget nemt.

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 05:18:57

Stikket er også langsommere grundet processorens begrænsninger.

0 0
01-10-2013 13:11:12

Den artikel nævner intet hastigheder, og derudover så nævner han stikkets force vedrørende ladestrøm. Det problem er de jo ude over med qualcomms smart charging. Så det eneste er stikkets idiotsikkerhed, det overlever vi andre nok.

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 14:37:30

Derudover er det stadigvæk USB->Lightning, så de samme regler gælder principelt set :)

Men USB kan officielt lade op til 1,5A men som nævnt er der flere der overgår dette med 2A, og rent teknisk set skal porten kunne klare 5A.

Så det er hvertfald forkert at lade hastigheden har noget med det at gøre :)

0 0
Morten Jensen 01-10-2013 14:44:30

Fra Wikipedia om USB 3.1:

Utilizing five power profiles defined in the USB Power Delivery Specification, it will allow devices with larger energy demands to request higher currents and supply voltages from compliant hosts, up to 2 A at 5 V (for a power consumption of up to 10 W) and optionally up to 5 A at either 12 V (60 W) or 20 V (100 W)

Betyder det ikke at man principielt kan trække helt op til 100W via USB? Selvfølgelig forudsat at hosten understøtter dette.

0 0
Onkel_Per 30-09-2013 17:23:47

Nu er Lightning jo "bare" et USB2 stik i et fysisk andet format.
Altså ikke nogen højere hastighed!

0 0
Thomas Larsen 30-09-2013 17:17:25

Så skal Apple skifte ;)

(Hint: Lightning-connectoren har intet med hastighed at gøre)

0 0
Exert 30-09-2013 15:35:20

Jeg er en Android-dreng og går normalt ind for standardisering, men det kræver også at standarden er god. Er det helt fair at sige til Apple at de skal gøre deres produkt dårligere for at følge standarden?

0 0
TF 30-09-2013 18:10:58

Exert du har helt ret det er nemlig ikke fair, det burde være det bedste stik der var standart og det har apple.

0 0
Thomas Larsen 30-09-2013 18:21:23

Nu er der flere måde et stik kan være det bedste på, men det kræver jo også Apple har interesse i at standardisere det, hvilket de ikke har.

Så nej, selvfølgelig skal noget som ikke er en standard, være en standard :)

0 0
TF 30-09-2013 22:04:19

Så nu skal vi alle tvinges til at bruge den dårligste løsning, trist er hvad det er vis det lykkes EU.

Hvad bliver det næste mon vi skal tvinges til pga små menneskers magt trip :-(

0 0
Daniel Jørgensen 01-10-2013 08:33:11

Ja Thomas F for MicroUSB må jo klart være den dårligste løsning siden nu alle bruger det..

0 0
Christoffer_FM 01-10-2013 09:48:08

Ja, for når alle bruger det, er det automatisk "det bedste".

0 0
Daniel Jørgensen 01-10-2013 14:44:48

Jamen hvorfor i alverden tror du så mange bruger det ? Hvis det er så dårligt, så ville de jo ikke vælge det og bruge det.. Og ja flere og flere gør det fordi det er det mest udbredte, men det er der jo nok også en grund til ..

0 0
Benjamin Jensen 07-10-2013 15:26:41

Daniel...du tænker da ikke så meget over tingene inden du sidder og skriver her på mobilsiden.

Et stik behøver da ikke være det bedste, fordi alle bruger det. Vi, der er lidt ældre, kan nok huske Betamax og Video 2000, som konkurrede med VHS. Betamax var klart bedre end VHS, men du ved sikkert hvilke format der vandt?

Samme krig har der været på DVD-R og DVD+R, hvor sids nævnte vandt. Eller for ikke at tale om Blu-Ray og HD DVD.

Nej, det er ikke forbrugerne der bestemmer hvad der er bedst. Det er producenterne der bestemmer det. Sådan har det altid været, og sådan forbliver det ved med at være.

Jeg har da masser af Micro USB stick herhjemme, men det er bestemt ikke noget jeg selv har valgt. Jeg havde valgt Apples løsning til hver en tid i dag.

0 0
TF 01-10-2013 17:56:51

Det er tydeligt du aldrig har prøvet lightning stikket for så havde du ikke skrevet som du gør.

Jeg har prøvet begge løsninger og valget er klart.

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 18:12:54

Jep, Micro USB er vejen frem.

0 0
TF 01-10-2013 20:52:38

Nej ikke rigtigt men det finder du nok ud af en dag når du har prøvet begge typer ;-)

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 20:59:58

Det har jeg jo, derfor jeg gik ud fra du mente Micro USB ;)

0 0
TF 01-10-2013 22:19:55

Det er helt klart hvad jeg mener er det bedste valg, vis du mener det modsatte siger det kun noget negativt om din IQ, eller at du forsøger at trolle igen.

Prøv nu bare lightning stikket og så udtal dig igen når du så har lidt bedere erfaring med det du taler om.

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 23:26:45

Du skal da vist nødigt tale om IQ ;)

Som sagt, har prøvet det. Konceptet er der næsten intet i vejen med, men teknikken og at det er nemmere at slide ned fordi du ender med at vende det "forkert" taler ikke for det.

Så vil jeg hellere leve med den lidt større krævet mentale kapacitet for at sætte et Micro-USB stik i min telefon :)

0 0
TF 02-10-2013 03:31:35

Jeg tror nu nok min IQ kan måle sig med din, men dit ego og barnlige stædighed kommer jeg aldrig op på siden af, der er du langt foran ;-)

Jeg vælger den bedste og nemmeste løsning når de er en og den samme og det må man sige lightning stikket er, jeg kan ikke se en eneste ting der taler for alternativet og det eneste argument jeg har hørt fra jer er "der er mange flere der bruger det" det argument må jeg sige at jeg ligeglad med for det gør det på ingen mulig måde til den bedste løsning.

0 0
Thomas Larsen 02-10-2013 06:18:02

Så har du jo svært ved at læse, men hvad er ellers nyt? :)

Du kan jo eventuelt læse tråden igennem for nogle af de ulemper der netop er ved stikket.

0 0
Thomas Larsen 01-10-2013 05:18:26

Hvis Apple mener deres løsning er den bedste, hvilket den ikke er, så er de mere end velkommen til at forsøge.

Men siden de nu ikke vil have det bliver en standard, så må vi jo forholde os til standarden istedet for.

0 0
Thomas Larsen 30-09-2013 15:41:25

Det behøver de da heller ikke, men essentielt set, ja det er fair.

0 0
chris 30-09-2013 11:07:48

Jeg vil vædde på at Apple for det vendt til deres fordel, så det bliver en trend at bevare Lightning stikket.
Derved viser man at man er ægte Apple fan og ikke finder sig i pis fra dumme indskrænkede EU.

0 0
Søren D 30-09-2013 11:51:13

jeg vil vædde på at Apple falder til patten, Skifter stikket, får det vendt til at DE har opfundet micro usb stikket og lægger sag an mod samtlige andre producenter for at ha kopieret deres nye stik....

0 0
Thomas Andersen 30-09-2013 14:09:59

Ikke så sortseer.

0 0
Rasmus Duerlund 30-09-2013 12:34:20

Søren D:

Af en eller anden grund, ville det faktisk ikke undre mig...

0 0