Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple: Slut med gratis aviser på iPad

Apple: Slut med gratis aviser på iPad

Rygte: Apple vil i fremtiden ikke tillade, at avis-abonnenter har adgang til en gratis iPad-version.

Politiken på iPad. (Foto: Mobilsiden.dk)
Politiken på iPad. (Foto: Mobilsiden.dk)

Ifølge rygter i markedet, vil Apple sætte en stopper for, at avis- og magasinudgivere kan tilbyde betalende print-abonnenter adgang til en gratis iPad-version.

Årsagen skulle, ifølge Appleinsider.com være, at Apple ikke vil gå glip af deres andel på 30 procent af omsætningen på f.eks. en avisapplikation.

Ifølge Mediamac.dk vil ændringen, der måske bliver indført den 1. april 2011, ramme blandt andet Politiken.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Allan 18-01-2011 13:04:48

Fri prissætning på markedsvilkår handler ikke om, hvad der er "rimeligt" men om, hvad man komme afsted med at tage for en vare - øget konkurrence giver (normalt) lavere priser, men Apple vil nok hævde, at de ikke har nogen konkurrenter til deres unikke koncept, så de kan sætte prisen nogenlunde som de lyster, under hensyntagen til deres forhold til udviklerne og at alle parter gerne skulle overleve (Apple har dog selvfølgelig højeste prioritet mht overlevelse... ;-) ).

Jeg er bestemt ikke Apple-fan og så gerne at flere folk fik øjnene op for, at der er andet i verden end iPxxx...

0 0
David 18-01-2011 14:32:15

Hvor meget får udvikleren når man sælger noget igennem Android Market.

0 0
Clemens Byager 18-01-2011 15:32:58

Udvikleren får, ligesom hos Apple, 70% og giver de resterende 30% til Google...

0 0
homersimpson 18-01-2011 17:33:47

"Udvikleren får, ligesom hos Apple, 70% og giver de resterende 30% til Google... "

Det er ikke helt rigtigt..

Hos google får udvikleren får 70 % ligesom hos apple, men de resterende 30 % går til carrier, dvs. telefonselskabet og ikke til google.
I apples model tager de 30 % procent i egen lomme. :)

http://www.theregister.co.uk/2009/02/16/google_android_paid/

http://www.engadget.com/2008/10/22/android-market-open-for-business-revenue-details-emerge/

0 0
David 18-01-2011 18:59:31

Vil det sige at hvis jeg køber en app på Android market, så får udvikleren 70% og Telenor får 30%? på hvilken måde er det bedre for udvikleren og brugeren?

Synes ikke det giver nogen mening, teleselskabet skal vel bare have for datatrafikken?

0 0
Jeppe Andersen 18-01-2011 18:35:38

Men hos Microsoft?

0 0
Clemens Byager 18-01-2011 13:04:24

Jeg skal ikke sidde og lovprise Apple frem for Android (eller andre platforme for den sags skyld).

Jeg kan informere jer alle om, at dengang App Store blev lanceret var det med forretningsmodellen 70-30. Efterhånden som App Store blev mere og mere succesfuldt begynde flere styresystemer at bruge samme model.

Derfor er det også en 70-30 forretningsmodel i Android Market og i Microsofts Marketplace til WP7, og Apple er dermed ikke dyrere end sine konkurrenter!

Ydermere er denne artikel et rygte! Personligt tror jeg ikke på det, for selv om de, ud fra et økonomisk synspunkt, er rationale for at tvinge brugerene til at betale, så skal man ikke undervurdere den positive effekt gratis applikationer har på App Store.
Mange køber en iPad, fordi de blandt andet også vil bruge den til avisen, og der er det et væsentligt argument, at det ikke er en fast merudgift, for så går fidusen af!

Gratis applikationer gør App Store interessant at udforske, og jeg tvivler derfor stærkt på, at dette vil blive lanceret!
Men, det er selvfølgelig aldrig til at vide, hvad Jobs gemmer i ærmet!

0 0
Schwartz 18-01-2011 11:48:16

Nej det er sandt at det ikke er nyt, at det virker som om Apple tager et useriøst højt gebyr for at gi udviklere 'lov' til at sælge deres programmer, hvis de da kommer igennem nåleøjet. Det er rigtigt at de skal drive app. store, men 30 % virker grådigt, 5-10% ville være ok. Jeg gad godt se en objektiv opgørelse af deres reelle udgifter til at drive app. storen... :-)

Selv om noget der virker urimeligt har foregået længe, er det jo stadig urimeligt. Er det ok at optræde som om at man er grådig, med det argument at det plejer man at være?

0 0
Søren 18-01-2011 07:58:22

da ikke være overraskende, hvis det er tilfældet. Alle større firmaer vil gøre dette. Mobilliv.nu

0 0
Benjamin Jensen 18-01-2011 05:53:06

Ja, Apple tager jo ikke 30% af de flere tusinde gratis apps der også ligger der.

Fænomenet er jo ikke nyt, så jeg forstår ikke den store opstandelse. Man tager sig godt betalt for at drive en service, og det er der vel ikke noget galt i? Til gengæld får vi programmer der ikke crasher (eller meget sjældent), eller programmer der slet ikke virker. Det har jeg i hvert fald set til android en hel del gange.

0 0
Daniel Jørgensen 18-01-2011 07:15:06

Du skal huske at tænke på at de udviklere der sidder og laver programmer til iPhone kun har et system som sådan de skal udvikle til, hvorimod dem der udvikler programmer til Android har rigtig mange telefoner/hardware de skal udvikle til. De har selvf. ikke mulighed for at teste på alle de forskellige telefoner, derfor crasher det af og til.

0 0
Per Jensen 18-01-2011 05:50:27

Nu rabler det da for Steve Jobs...

0 0
vonGoldschmidt 17-01-2011 23:47:53

Hvad så med gratis Apps? Eller Apps, hvor man betaler via paypal?

Kan Apple virkelig bestemme, at en avis ikke må ligge en app op gratis, der dog kun virker, hvis man har et abonnement?
De får jo vel stadig sine 30% af omsætningen; 0...

0 0
Anders Nylle Nørgaard 17-01-2011 20:13:30

Det er netop sådan nogle ting der er med til at man begynder at gå over til android.. Jeg venter med spænding på honeycomb bliver frigivet så man virkelig kan se hvad det er! Og hvordan selve tabsene bliver..!

0 0
Jesper N. 17-01-2011 18:18:26

Nu har jeg selv iPhone og iPad, men bruger dog ikke disse apps, men hold kæft hvor er det bare IKKE i orden!!
Det er sådan nogle nyheder, der får en til ikke at have lyst til at støtte Apple!!!
Jeg tror nu nok, de får de penge de skal have!!

0 0
Jeppe Andersen 17-01-2011 19:04:29

Enig med dig..

Skal MS så ikke også fjerne betaling af Xbox Live ;)?

0 0
Jeppe Andersen 17-01-2011 17:52:19

Altså ... NU ER DET KUN RYGTER! Men ville være ked af at skulle undvære f.eks Berlingske.

MEN, ja Apple tager 30% af omsætningen af hvad der sælges i App Store. Tror i det er gratis at drive de kæmpe servere der er der?
Men som udvikler har du et valg. Vil du sælge programmet selv og få alle pengene selv, jamen så gør det. Vil du få nogle andre til at sælge så tager de noget for det. I skal tænke på der er MANGE millioner af brugere som har mulighed for let at købe udviklerens program så han kan sælge 1000 licenser og miste 30%. eller sælge 30 licenser og få alle pengene selv. Det er en satsning.

Det er vel ikke anderledes med EDBpriser, pricerunner, en ejdomsmægler osv. De tager også en bid af kagen eller et beløb for at sælge vareren. Rigtigt 30% er meget, men der er bare stor mulighed for at flere køber programmet og de tvinger ikke udvikleren. Det er noget udvikleren satser på.

0 0
Henrikmand 17-01-2011 16:04:37

"I må altså ikke gøre noget med vores guddommelige produkter, som fader Steven ikke synes er i orden!"

Jeg har ikke noget fra Apple, så jeg spørger simpelthen af uvidenhed:
Opkræver Apple 30% (treti procent) af omsætningen på deres app store?
Det er da forhåbentlig løgn....

0 0
John 17-01-2011 16:14:35

Nej, den er skam god nok. Apple snupper 30 %. Klart det er en god forretning for dem.

0 0
Thomas Hansen 17-01-2011 17:01:18

Nu har jeg ikke selv en Iphone, men det er vel muligt at købe apps udenom Apple, og installere dem på sin telefon uden apple tjener på det?

0 0
Christian Carstensen 17-01-2011 17:14:09

Nej ikke på lovlig vis......

0 0
Naggie21 17-01-2011 21:28:20

Jo, man kan godt på lovlig vis. Bare fordi Apple siger du ikke må, er det altså ikke en lov. Men det kræver bare jailbreak..

0 0
Jesper 17-01-2011 17:29:57

...det kan det faktisk godt, hvis man benytter et DeviceManagament værktøj a la Sybase Afaria! Men det er naturligvis ikke aktuelt for private brugere!
Her er man helt og holdent underlagt Fader Steves doktriner!
Det er nok derfor, at min iPhony ligger i en skuffe, og derfor I lååååve min Desire!

0 0