Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple 'stjæler' notifikationer fra Android

Apple 'stjæler' notifikationer fra Android

I det nye iOS 5 tilføjer Apple muligheden for at få overblik over aktiviteter på mobilen i et nyt notifikations-center.

Under en keynote ved dette års WWDC præsenterede Apple en ny version af det mobile styresystem iOS 5.

Her er blevet tilføjet en feature, som mange Android-brugere allerede er bekendt med.

Fra toppen af skærmen kan rulles et gardin ned, hvori alle notifikationer er samlet - et såkaldt Notifikations Center.

Her får brugerne overblik over for eksempel mistede opkald, SMS-beskeder, Facebook-notifikationer med mere.

Ved at trykke på det lille kryds ud for SMS-beskeden eller lignende, forsvinder notifikationen fra listen.

Ny lockscreen

Som en del af det nye iOS 5 er også en redesignet lockscreen. Her kan man nu også se mistede opkald, SMS-beskeder og så videre.

Swiper man hen over for eksempel SMS-beskeden kommer man direkte ind på denne.

Læs også:
Her er det nye iOS 5
Brugerne skuffede over iPhone-event
iPads runder milepæl
Her er Apples iCloud
iPhones kan snart opdateres uden kabel
Ingen ny iPhone ved Apple-event

Gamle iPhones får også iOS 5
  

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 10-06-2011 17:04:29

Så vidt jeg husker har Android også "stjålet" push beskeder fra Apple (or whatever). Dette har jo ikke været en mulighed i meget lang tid til android - op til 2.2, og er der så stadigvæk ikke på mange telefoner.

Eller hvad med Androids nærmeste idiotiske "tilføj/fjern programmer", og "update" til apps? Ja, der går nok ikke lang tid før man bare kan holde fingeren over app'en for at slette den.

Forøvrigt har jeg aldrig kunne se ideen med notifikationer i bar'en. Jeg får push beskeder fra de apps, som vil fortælle mig noget, hvilket jo stadig næsten er en umulighed på android. Åbner jeg min lockscreen, kan jeg umiddelbart se om der er mail, og om nogen har ringet, eller om jeg har fået sms. Hvorfor skulle jeg bevæge min finger for at se en oversigt over det? Det fatter jeg simpelthen ikke. Jeg har prøvet det på android, og notafiktionerne stod der sgu stadig, selvom man havde læst sms'erne. Ja, android er genialt!!

0 0
14-06-2011 15:56:03

Nu er jeg pænt sikker på at push også fandtes inden ordet Iphone fandtes....Og push beskeder på android er så ligetil som på en iphone i dag. Og den android du har prøvet, er åbentbart ejet af en der ikke fatter en skid af android...For personen har formentligt installeret en sms app, og så ikke slået notifikationer fra på det ASOP sms app'en.

0 0
Katron 25-06-2011 16:41:53

Hmm der røg jeg af. Det sker dog tit når jeg får forklaret hvordan ting i android virker. Er der noget galt i måden push beskeder gennem de sidste 15 år, er blevet vist på en nokia mobil??
Nåhh nej, det blev ikke kaldt push beskeder, sorry..
Det blev bare kaldt ganske almindelig information, til at fortælle brugeren om der var ulæste beskeder eller missede opkald.
Lås telefonen op, og vupti, så kunne man i toppen af skærmen straks se om der var nye hændelser...
Så om apple har stjålet nedtræksgardinet fra Android er vel irrelevant, når Android har stjålet ideen med oplysninger i toppen af skærmen.
Hold nu op med det der stjælen dit og stjælen dat. Hvis man gradbøjer de forskellige funktioner nok, så er det altsammen stjålet fra windows 3.11.
Dedikeret kameraknap har apple stjålet fra WP, som åbenbart er stjålet fra nokia, som kom med det i 2005, som så igen har stjålet det fra canon. Mener de kom med en dedikeret kameraknap tilbage i 1876.
Tag en ting som scroll i billeder eller musikalbums for den sags skyld. Apple eller Android?? Den første mobil jeg så det i var nokia N95 fra først i 2006. Godtnok uden touch display, men stadig scroll oversigt, ganske som nokia bruger idag, og både apple og androids udgave ligner næsten urørt den gamle N95. Er det så nokias ide. Aner det faktisk ikke, men fedt at det findes på alle smartphones idag.

Det er super at virksomheder kan tage patent på noget de har brugt millioner, måske endda milliarder på at udvikle, og også at andre virksomheder efter noget tid, kan få lov til at producere genstande under licens.
Men at man forsøger at tage patent på de mest basale ting, burde udløse en kæmpebøde. Da apple forsøgte at patentere "pinch 2 zoom". Hvad pokker var det for et stunt. Vi zoomer på et billede ved at køre 2 fingre sammen. Ja det må vi kunne få patent på... Godt det ikke lykkedes.
Var den gået igennem, havde jeg skyndt mig at tage patent på døråbning med højre hånd. Uha, så var jeg kommet til at tjene penge...

0 0
Karim 09-06-2011 19:15:28

vil det sige at der ikke er nogle måde at slette alle notifikationer på samme tid????

0 0
David 10-06-2011 09:43:15

Lad os nu se, det er jo trods alt et beta produkt der blev fremvist.

0 0
Kalle 07-06-2011 12:27:28

Nu tror jeg man skal passe på med at komme med påstande om at stjæle
men måske skulle man bruge ordet lade sig indspirere
prøv at se lanceringen af denne Nokia N80 fra juli 2006 her var der INGEN der kunne nå dem bare til knæet, bedtse skærm bedste styresystem ja prøv selv at læse dette forum egen præsentation af denne dengang super mobilhttp://www.mobilsiden.dk/mobiltest/n80-laekker-multimedie-slider-fra-nokia,lid.3050/" Og med bid mærke i hvor meget alle mobil producenter siden har lært af hvad der fanger en

0 0
Kalle 07-06-2011 12:46:00

Et påstået faktum er at hvis ikke de lod sig inspirere og konkurrere lidt om markeds andelene ja så var ingen af dem der hvor de er i dag.....og så tror Og til sidst tror jeg ikk de har noget at lade hinanden hører for her.....
eller for den sag skyld alle brancher og ja nogen går Meget tæt på hinanden
men mon ikke os det er en del af gamet

0 0
Bo 07-06-2011 10:52:41

Lad os tage det fra en ende af:
- Dedikeret knap til kamera - har WP haft siden de første modeller kom på gaden sidste efterår.
- Ergonomisk keyboard. Ligner forbavsende meget Microsofts ergonomiske keyboard til Windows 8.
- iCloud, Apples personlige sky med 5 GB data. Microsofts Skydrive blev lanceret i 2007 og giver 25 GB gratis data.
- Wi-fi sync. Kan alle WP telefoner og har kunnet fra begyndelsen.
- Background download device. Annonceret af MS til Mango.
- Automatisk upload af billeder til iCloud. Det gør WP også - men selvfølgelig til Skydrive, der tilbyder 20 GB mere plads.

Det var dem jeg lige kunne komme på. Det ser ud til at alle de store annonceringer er stjålet fra Google og MS. Mon Apple er ved at miste pusten uden Steve Jobs ved roret?

0 0
TF 07-06-2011 11:22:08

er det virkelig nødvendigt at sætte dit indlæg ind i alle artikler om apple ? og mener du seriøst at MS og Google ikke stjæler med arme og ben vis de kan komme afsted med det, det gør de alle jo og så længe det kommer slutbrugerne tilgode er det helt fint, så kan selvskaberne i fællesskab/retten aftale med hinanden hvem der skylder penge for hvilket patent osv osv bagefter, det rager da ikke os andre, det er da kun alle de religiøse fanatikkere der interessere sig for sådan nået :)

0 0
08-06-2011 07:42:25

Jeg er enig i det med at alle stjæler fra hinanden, dog er der forskel, Google, Nokia og Apple har på skift kopieret fra hinanden det kommer kun OS til gode, fordi der er gode ting fra alle tre lejre.

Men så er der lige m$, de har nærmest ikke opfundet noget stort i hele deres historie. Eneste undtagelse er vel kinect

0 0
Bo 07-06-2011 15:04:21

Nej det er ikke nødvendigt, men når artiklerne handler om stort set det samme, så giver det mere mening bare at copy/paste sin kommentar i stedet for at skrive en ny, der siger det samme.

Det er naturligt at man bliver inspireret af hinanden, men iOS 5 er ikke inspiration, det er en lang liste af features som allesammen findes til Android og WP.

0 0
Halby 07-06-2011 07:24:06

Jeg er sådan set ligeglad med hvem som stjæler fra hvem bare jeg får en fed mobil he he

De kan sågar kalde den for *Appeldroid for den sags skyld.

En snart glad Sensation ejer :-)

0 0
TF 07-06-2011 11:24:23

kanon ide den telefon ville jeg faktisk gerne købe :)

0 0
Jesper 07-06-2011 09:09:21

Helt enig!

Det er da fedt at det ene selskabs gode ideer rykker hele branchen fremad. Det er kun til gavn for os som forbrugere at selskaberne låner hos hinanden.

0 0
Rene 06-06-2011 22:58:37

Apple har stjæler... Nej Google stjæler... nej Apple....

Sådan ca er kommentarne ved at udvikle sig til alle kommentar, kunne være fedt hvis mobilsiden begyndte at fjerne alle kommentar der kun er skrevet for at fremhæve det man nu selv mener er bedst og ikke tager nogen fra artiklen.

0 0
May Frederiksen 07-06-2011 10:35:11

Hej Rene,
jeg forstår godt din tanke mht. at slette kommentarer. Vi sletter dog som udgangspunkt ikke, da vi mener der skal være plads til alle.
Vi håber at se dig herinde alligevel :)
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Rene 07-06-2011 10:39:55

Ja Ja helt sikkert, i stiller jo bare et godt indhold til rådighed, hvad folk gør med det indhold er jo ikke noget i er herre over.

0 0
KimDotDK 06-06-2011 23:02:31

Så kunne de samtidig fjerne kommentarer, fra folk der ikke kan tåle at høre sandheden :D

0 0
Rene 06-06-2011 23:08:29

ja ja du hader Apple, we get it... Bliver bare så træt det virker til at dem der hader Apple ikke har andet indhold i deres indlæg.

0 0
Jon 07-06-2011 05:15:08

Det samme gør sig gældende for alle de Apple brugere, der kritisere Android. Your argument is invalid.

0 0
TF 07-06-2011 11:32:59

prøv at kigge rundt på mobilsiden og så finder du ud af at alle de apple brugere du snakker om findes ikke længre, det er desværre android fanatikere/religiøse der har overtaget den kedelige praksis med at skabe sig som apple fan´s gjorde før, så der skal vist gribes til egen barm denne gang, prøv at se de sidste 5-6 artikler om apple hvor folk skaber sig som om det var forbudt at skrive om apple, eller tråden om sensation hvor folk skaber sig som små børn over lidt kritik af en telefon som om der var en der spottede deres gud, det er sku pinligt at læse :(

0 0
Rene 07-06-2011 06:53:12

Helt enig, også der for de alle skal slettes, det er som om det er børn der sidder og læser og skriver.. Men tror nu mere på at man er så glad for det man selv bruger at man ikke kan forstå at andre kan bruge noget andet.

Ligemeget hvad er det mange af de her diskussioner en kamp at komme igennem hvis man er ligeglad hvor meget folk se ned på andre produkter.

PS. Ja jeg ved godt jeg kan holde mig væk, men jeg interesser mig også for det her og det er træls (

0 0
Rene 07-06-2011 06:53:46

At laveste fællesnævnere skal bestemme.

0 0
KimDotDK 06-06-2011 21:53:14

Jamen det er da ikke at stjæle, når man sætter et lille "i" foran.. Er det?
Åbenbart ikke ifølge Apple.

0 0
johnny 06-06-2011 20:53:16

Kunne være sjovt hvis google rent faktisk har patent på nogen af de ting Apple vil have fat i

0 0
evilguy 06-06-2011 20:56:24

Apples patentportefølje er mange gange større end Googles, hvilket betyder at Google bare kan komme an. Både Apple og Google har på det sidste opkøbt en del patenter, men Apple har stadigvæk MANGE flere patenter end Google.

0 0
06-06-2011 21:33:22

Er egentligt totalt ligeglad med hvor mange patenter apple har opkøbt, de er flok hyklerer der ikke burde lukkes ind i en retssal. De sagsøger for et godt ord og tvinger konkurrencen til at vise deres fremtidige produkter, for lige at kunne få et par gode ideer... Jeg har kun en ting at sige om apple....FY for den lede....

0 0
evilguy 06-06-2011 22:07:03

Nicolaj du har helt ret i din kritik, men du burde kritisere patentsystemet i stedet for. Man kan ikke klandre Google, Apple, Samsung (nævn selv flere) at de benytter de muligheder som patentsystemet giver. Det nuværende patentsystem er meget uretfærdig - speciel omkring software patenter i USA - men at pege fingre at Apple er meget forkert. De er såmænd ikke ret meget slemmere end alle de andre teknologiselskaber... Var der nogle der sagde Microsoft, Oracle og IBM ???

0 0
kasper 06-06-2011 21:06:31

Korrekt. Men Apple tager også så brede patenter, at de ikke er juridisk mulige at gøre krav på. Fx at åbne en applikation ved at trykke på ikonet på en touchskærm.
Desuden er det bare meget sjovt, at der overhovedet ikke kommer noget "nyt" (og magisk) i iOS 5, idet alt er taget fra Google.

0 0
Pedro 07-06-2011 03:59:00

"Desuden er det bare meget sjovt, at der overhovedet ikke kommer noget "nyt" (og magisk) i iOS 5, idet alt er taget fra Google"

Fuck da om det er magisk el. nyt, det ser fedt ud det hele, og har været savnet LÆNGE! - og hvad bedre er: "It just works" og det har de IKK taget fra Google he he ;-)

0 0
Katron 25-06-2011 16:09:05

LOL

0 0
kasper 06-06-2011 20:46:11

Notifikation fra Android.
Apps update fra Android.
OS update fra Android.
Volume-push tager billede fra Android (sikkert mange andre der også har lavet det før).
Cloud-Sync fra Google.

Is Apple getting sued? No. They are going to be raped!

0 0
Maxfighter 06-06-2011 21:09:44

dropbox funktionen
andre funktioner der fandtes på andre platforme, feks redigereing af billeder, røde øjne osv.

selv leon har fået ting andre haft længe
såsom "tidligere versioner" det de kalder timemachine

Jeg fik iøvrigt slet ikke lov til at komme med mine kritiske punkter på chatten. så det viser bare at der må ikke komme kritik til apple "optimeret ios" som det hedder når man tager og bruger ideerne og funktioner fra andre platformer.

nu hvor de var så godt i gang, hvorfor har de så heller ikke fået widgets endnu.. det er nok en af de sidste ting der mangler, ud over T9

Alt i alt har det været mere en desperat forsøg at indhente de andre platforme, end selv opfinde noget nyt.

0 0
May Frederiksen 07-06-2011 10:31:41

@Maxfighter: Vi beklager, at du ikke føler du er kommet igennem med dine synspunkter på chatten. Der var 3.600 brugere igennem, og det er umuligt at poste alle deres kommentarer.
Der er altid plads til kritik, uanset, hvem det er af. Når du poster din kommentar under en artikel med overskriften "Apple stjæler notifikationer fra Android", er der vist ingen tvivl om, at vi også forholder os kritisk :)
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Maxfighter 07-06-2011 12:14:21

Det er helt oki. :)

0 0
Maxfighter 06-06-2011 21:19:27

Men på den anden side, får det ordentlig og indendørs følsom kamera med blitz, T9 sms del, hurtige genveje til de mest brugte funktioner ud over ios5 nyhederne, så kan godt være at jeg skal have en iphone.

Men indtil videre må "nøjes" med kamera telefonen N8.

0 0
Zeb 06-06-2011 20:52:33

Du glemmer at Apple opfandt det og det er magisk!

:D

0 0
Søren 06-06-2011 20:24:14

...kan man swype både fra højre til venstre, og fra venstre til højre??? Ellers, 3 stjerner!

0 0