Apples succes spænder ben for dem selv

Apple sælger produkter som aldrig før. Men det er ikke uden omkostninger. Det betyder nemlig også massiv kritik af elektronik-giganten.

Apples succes spænder ben for dem selv

Apple vader for tiden i dårlig omtale. Den danske forbrugerombudsmand udtaler kritik af Apple og små-børn bliver rippet af spil, der markedsføres som gratis.

Men i virkeligheden er der ikke sket nogen ændring hos Apple.

Det der er sket er, at Apple er kommet ud til den brede forbruger. Mange “almindelige brugere” ejere efterhånden en iPhone, en iPad, en iPod eller en Mac – eller flere af delene. Og dét er problemet.

Forbrugerne stiller krav

Tidligere var Apple kun for dedikerede Apple-brugere, men den almindelige forbruger stiller højere krav – deraf de mange sager.

Det mener Jan Damsgaard, der forsker i informationsteknologi ved Copenhagen Business School.

-“Før var det kun dedikerede Apple evangelister, der elskede Apple’s design over alt på jorden, som købte produkterne. De var mindre tilbøjelige til at stille krav til forbrugerbeskyttelse og indhold. Men nu hiver den brede forbrugermasse også Apple’s produkter ned fra hylderne, og de stiller krav til andet end blot design”, siger han til Politikens forbruger-sektion, Tjek.dk.

Mere om sagen

Næste kronologiske historie om temaet finder du her. mobilsiden har holdt fast i temaet. 28/11/2010 kørte vi nyheden; Apple dræber Steve Jobs – Læs her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for aktuelle nyheder om emnet..