Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple ved hvor du er

Apple ved hvor du er

- og har tænkt sig at bruge det!

Apple ved hvor vi er. Altså, de af os, der bruger deres produkter. Og de har planer om at bruge denne viden.

Apple's "privacy policy" blev opdateret i dag, og giver nu Apple ret till at "indsamle, bruge og dele præcis lokaliserings data, inklusiv real-time geografisk placering af din Apple computer eller apparat."

Disse betingelser vil dukke op næste gang du forsøger at købe noget i iTunes, og der er pt. ingen måde at takke nej på: Hvis du vil være med, skal du acceptere. Den eneste service vi som slutbrugere får ud af det indtil videre, er den nyligt annoncerede "Find min iPhone" til MobileMe folket.

Her er den præcise ordlyd fra Apple's "Location-Based services":

To provide location-based services on Apple products, Apple and our partners and licensees may collect, use, and share precise location data, including the real-time geographic location of your Apple computer or device. This location data is collected anonymously in a form that does not personally identify you and is used by Apple and our partners and licensees to provide and improve location-based products and services. For example, we may share geographic location with application providers when you opt in to their location services.

Man skal så lige huske tilbage på et tidligere tilfælde, hvor Apple indsamlede "anonyme data". Det tog en journalist i New York lige præcis et par timer at identificere og navngive en "anonym bruger" ud fra de data, Apple høstede...

Det er svært ikke at komme til at tænke på iAd, når man læser ovenstående: platformen skal lanceres 1. juli, og det var da nærliggende at få lov at pushe reklamer ud til folk, der er geografisk relevante: du søger på restaurant - og får serveret reklamer fra Jensens Bøfhus, MacDonalds, Burger King (?) og deslige, måske endda med en "virtuel koupon", du kan indløse i en af restauranterne for at opnå rabat?

Men vi må væbne os med tålmodighed indtil 1. juli, hvor dørene åbnes for Apples fagre, nye æble-reklame verden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kasper Sverkel Rasmussen 22-06-2010 15:37:52

Hvor folk dog piver altid når ordet "overvågning" eller noget lignende bliver nævnt...

Android har gjort dette i lang tid!

Jeg syntes folk bør læse denne artikel fra Engadget... Det ER nemlig muligt at slå det fra, ihertfald i iAds...

http://www.engadget.com/2010/06/21/ios-4-privacy-policy-updated-apple-can-anonymously-collect-loca/

0 0
23-06-2010 11:02:16

Der står du kan stoppe iAds i at sende reklamer udfra din position, men de opsamler stadig data...sådan læser jeg det. Og hvad angår android, så kan du til enhver tid slå det fra.

0 0
25-06-2010 16:58:30

Det hjælper ikke folk der har en iPhone at man kan slå det fra i android!?
Og så vidt jeg kan læse er det også blevet skrevet flere gange.
Før folk ryger i totterne på hindanden kunne det eventuelt være en idé at tjekke om Apples nye "Privacy Policy" strider imod nogen form for Dansk Lovgivning! Eller som der blev skrevet tidligere med en Jurist..

0 0
Mads 22-06-2010 16:17:59

Det er jo kanon.
For det er jo det der er kernen i problemstillingen (efter min mening) - kan man slå det fra eller ej.
Sådan lød det jo ikke til ifg. artiklen her på siden, derfor "piver" folk.

Generelt så er der nogen der går mere op i privacy end andre, du er så åbenbart ikke en af dem. Det er helt fint.
Men derfor behøver vi andre vel ikke stemples som en flok tudeprinsesser bare fordi du er af en anden mening?

0 0
Henrikmand 22-06-2010 13:41:09

Citat: "Apple's "privacy policy" blev opdateret i dag, og giver nu Apple ret till at "indsamle, bruge og dele præcis lokaliserings data, inklusiv real-time geografisk placering af din Apple computer eller apparat."

Disse betingelser vil dukke op næste gang du forsøger at købe noget i iTunes, og der er pt. ingen måde at takke nej på"

Så er den vist skåret ud i pap, og jeg tror IKKE på den holder i retten.

Ja-ja, man kan jo bare lade være med at købe produktet. Men det er slet ikke det, det handler om.

Det er en form for ufrivillig overvågning i kommercielt øjemed.

Det kunne jeg godt tænke mig at høre en jurists mening om.

0 0
ztyle 22-06-2010 11:57:51

Det eneste der kommer i nærheden af de oplysninger er en server, og ydermere hvis man har overvågnings frygt køb en mobil uden GPS.

Jeg kan Godt lide tiltaget, for jeg er træt af at glo på ubrugelige USA reklamer, i mine gratis apps.

Og det rager mig om Apple evt. kan se om jeg er på kaffebar eller bordel

0 0
Mads 22-06-2010 12:14:11

Godt for dig.

Det hjælper bare ikke dem der gerne vil værne om deres privatliv (det som du kalder "overvågnings frygt").

0 0
MickeyDK 22-06-2010 12:49:28

Og desuden har du jo mulighed for at slå Location Services fra....

0 0
Mads 22-06-2010 13:01:52

Så vist jeg kunne forstå på artiklen er det ikke tilfældet?

0 0
MickeyDK 22-06-2010 12:41:47

Det gør det da.
Apple har her muligheden for at udnytte en teknologi. Brugerne kan jo fravælge at bruge enorme summer på at købe denne dejlige gadget.

Bare fordi der er tilbud på 3 liter letmælk er du jo heller ikke tvunget til at købe dem...

0 0
Mads 22-06-2010 13:02:32

Det har du ret i. Det hjælper bare ikke dem der allerede har købt den.

0 0
Kenneth 22-06-2010 10:51:03

Hvis man bruger Google Latitude så insamler google også ens oplysninger.

Men ja, det kan man jo vinge fra, ... Men det kan man åbenbart ikke ved lorte apple (:

0 0
Jesper Søgaard 22-06-2010 13:00:31

Sæt dig nu ind i tingene! Google lever af at vide hvor folk er og hvad de foretager sig. Det er hele deres eksistensgrundlag.

At Apple gør dette tiltag sammen med lanceringen af iAds burde ikke komme bag på nogen. Vi er vant til det iforvejen fra Google.

0 0
22-06-2010 13:08:39

Jeg syntes at du skulle sætte dig ind i tingene... Du kan til en hver fravælge, at fortælle google hvor du er...Det være sig latitude, eller de andre programmer/services der bruger din location...

0 0
Jesper Søgaard 22-06-2010 14:16:56

Jeg mener Google som helhed. Ikke kun på smartphones.

0 0
Niels 22-06-2010 10:43:29

Det er sgu for klamt...

0 0