Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple - Verdens bedste til PR og marketing?

Apple - Verdens bedste til PR og marketing?

iPhone er den mest sælgende mobiltelefon i verdens historie. Er du imponeret? Her er en guide til, hvordan du kan få lige så stor succes som Apple og iPhone. Fire nemme punkter, dog uden garanti.

Apples marketingsafdeling er nemlig en af de bedste i verden. Men hvordan gør de det? Hvordan kan man få 200.000 produkter solgt på under 24 timer? Endda til flere tusinde kroner stykket.

Til dig der ønsker, at prøve noget lignende har Mobilsiden.dk lavet en guide med kronologiske punkter, som du så godt som muligt kan prøve at opfylde.

Punkt 1: Brand og eksklusivitet

Vi starter helt fra bunden. Først lader du en mange-millionær opbygge et solidt elektronikfirma. Du lader ham opbygge noget lignende et monopol, mens du laver noget eksklusivt, som faktisk virker.

Sørg for ikke at få for mange kunder, da eksklusiviteten er hovedpunktet ved dit selskab. Start stille og roligt ud med computere indtil markedet er klart til noget nyt.

Nu kommer det sværeste i punkt ét. Nu skal du producere verdens bedste MP3-afspiller. Den skal have fremragende software, brugervenlighed i topklasse og en ny feature (f.eks. et navigationshjul), som vækker lidt opsigt.

Du har nu etableret et brand, som både er kendt for at være eksklusivt og kvalitet. Hvis du er rigtig dygtig sørger du for at have et kendemærke ved alle dine produkter, f.eks. iPod, iMac osv.

Og lad nu være med at bruge et "i" foran dine produkter. Been there, done that, det kan ikke bruges mere.

Punkt 2: Rygter og reklame

Hold dit fokus på eksklusivitet. Imens du gør det, kan du begynde at tænke i nye baner. Start med at skabe lidt kunderesponse på mulige produktidéer. Lad dine udviklere ligge billeder af mulige mobiltelefondesigns ud på nettet, og se hvad pressen skriver.

Sørg for at få rygter i gang, så dine kunder kan hungre efter noget nyt. Husk at tale i koder til pressemøder, så pressen ikke kan være sikker på, at der kommer et nyt produkt.

Når du har skabt nok response og fundet det rigtige design, så dropper du kodesnakken. Fortæl pressen at du hader alternativer til mobiltelefoner, og sig du synes verden mangler en eksklusiv designmobil med fremragene software - det er jo det du er kendt for!

Fortæl hvornår mobiltelefonen kommer på markedet, og begynd at reklamere for den næsten et halvt år før lanceringen. Et godt sted at starte med reklamer er til Academy Awards, hvor du helt sikkert får opmærksomhed.

Punkt 3: Lanceringen og dagene inden

Lanceringen foregår selvfølgelig kun på et enkelt kontinent. Vælg en godtroende befolkning, som er nemme at manipulere med. Et godt kontinent kunne være Nordamerika.

Du har husket eksklusiviteten, så der er kun én forhandler af din telefon. Husk ikke at give hver butik nok telefoner, da de gerne må være udsolgt i løbet af den første uge.

Dagene inden modtager du produkterne fra producenten, gerne bevæbnet med håndvåben (eller samuraisvær, da det giver større effekt). Lad tre-fire journalister, som intet ved om mobiltelefoner, produktteste telefonen. Lad dem vide at de er specielle, når de får lov til at teste, som de første.

Så er du sikret masser af omtale og positive anmeldelser.

Punkt 4: Næste kontinent og dramatisk afslutning

Efter et succesfuldt salg på dit første kontinent, lader du det næste kontinent simre i uvidenhed.

Hvem skal sælge? Hvornår kommer den? Bliver den anderledes? Og kommer den overhovedet? Glimrende spørgsmål, at lade sive ud blandt pressen.

Efter en masse omtale skal du passe på. For nu er det vigtigt, at det næste kontinent ikke kommer i tanke om en mangel ved dit produkt. For hvor blev eksklusiviteten af?

Den mistede du nemlig, da du solgte 1.000.000 produkter på den første uge. Men det er slet ikke dårligt, for de kostede det dobbelte af normalt, så du tjente en masse penge.

Det kan du ikke gøre i det næste kontinent, så nu bliver du nødt til at opgive det eksklusive. Lad teleselskaberne slås om eneretten til mobilen indtil de brasser sammen i gråd.

Nu meddeler du, at det er umuligt at give eneret til et enkelt selskab. Så du lader tre-fire selskaber sælge mobilen, og eftersom du har haft så meget omtale, burde den sælge næsten lige så godt, som i det første kontinent.

Apple kunne gøre det, så det burde du også. Apple verdens bedst til marketing og PR? Prøv selv, og se om det passer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies