Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple vil forbyde mere Samsung-grej i EU

Apple vil forbyde mere Samsung-grej i EU

Apple kræver salgsstop for både Samsung Galaxy-smartphones og tablet-computere i hele EU.

Apple mener, at Samsungs Galaxy-produkter krænker firmaets intellektuelle ejendomsret og kræver alt ned fra hylderne
Apple mener, at Samsungs Galaxy-produkter krænker firmaets intellektuelle ejendomsret og kræver alt ned fra hylderne

Det kan godt være, at det tyske salgsstop for Samsung Galaxy Tab 10.1 er ophævet, men nu slår Apple tilbage.

Det sker via en hollandsk domstol i Haag, hvor Steve Jobs & Co. kræver et påbud om fuldt salgsstop for mobilerne Galaxy Ace, Galaxy S, og Galaxy S II samt tablet-computerne Galaxy Tab 7 og Galaxy Tab 10.1. Det skriver hollandske Webwereld.

Apples klage indeholder også et krav om, at alle enheder ude hos distributører og på hylderne hos detailbutikker returneres til Samsung inden for to uger – for den koreanske elektronikgigants regning forstås.

Apples holdning er, at alle der ikke returnerer Galaxy-enhederne til Samsung krænker Apples intellektuelle ejendomsret.

Samsung meddeler, at firmaet vil ”blive ved med at forsvare og beskytte vores intellektuelle ejendom og sikre vores fortsatte innovation og vækst indenfor mobile enheder.”

Denne sag er del af en større konflikt mellem Apple og en række forskellige firmaer, der bruger Googles Android-operativsystem.

Google har netop givet tilbud på køb afMotorolas mobildivision, et træk, der vurderes som værende et forsøg på at beskytte Android-platformen. Med i købet følger nemlig over 17.000 patenter og 7.000 verserende patentansøgninger.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bo Belkov 19-08-2011 23:57:24

hvorfor slår de sig ikke sammen alle Apple's "fjenner" sig ikke sammen og enten slår apple totalt af pinden eller prøver at overtage apple.

Virker lidt som om at apple har for meget "magt" på både mobil markedet og tablet markedet

0 0
Kaare 22-08-2011 08:15:40

Ja og det sjove er jo at apple kun har denne magt fordi der er så mange fjolser der køber deres produkter.

0 0
Bo Belkov 22-08-2011 09:02:19

enig

0 0
19-08-2011 19:00:54

http://www.engadget.com/2011/08/19/did-apple-shrink-the-samsung-galaxy-s-ii-in-dutch-lawsuit-filing/

Nu har Apple igen fusket med beviser i europæiske retsager, men det er åbenbart ikke en nyhed mobilsiden.dk er interesseret i?!

0 0
19-08-2011 20:28:45

Det er meget interessant. I en dansk retssag er skadesramte i praksis et vidne. Et vidne har pligt til at sige sandheden, hvis det fungerer på samme måde i andre lande, så burde Apple udover at få et stort erstatningskrav blive straffet for at lyve i retten.

En anden detaljer er selvfølgelig at det bliver spændende at se hvordan Samsung og Apples samarbejde bliver i fremtiden.

0 0
Zeb 19-08-2011 23:17:52

Det jeg synes er mest interessant med Galaxy S sagen er at det så er sket to gange i to forskelloige retsager at de lige får justeret lidt på størrelsen. Som engadget dog også skriver så erden med Tab'en dog værre fordi de også har ændret længde/bredde forhold. Det har de dog ikke med Galaxy S. Fabrikation af falske beviser med henblik på at udelukke en konkurrent fra markedet. Det lyder som noget EU's anti-monopol kommision (eller hvad det nu hedder) ville elske....

0 0
Anders W 19-08-2011 17:55:14

Sakset fra denne artikel:

http://epn.dk/teknologi2/branchen/article2519108.ece

"Forleden kom det frem, at Apples billeder, der blev sendt som dokumentation til retten, var forvrængede. Dimensionerne på de to stridende tablets er ikke så ens, som det proklameres i ansøgningen om det foreløbige påbud.

Udover muligheden for at Apple oprigtigt føler sig krænket af Samsungs design på Galaxy Tab'en, florerer der på nettet såvel som i branchen rygter om endnu et muligt motiv i kølvandet på de seneste afsløringer.

Der spekuleres i, om Apple har regnet på sagen og fundet en økonomisk gevinst i at holde Samsungs iPad-konkurrent uden for markedet så længe som muligt - også selvom det kommer til at føre erstatningskrav fra Samsung med sig."

0 0
Jonas 19-08-2011 16:37:14

Der er ikke en måde hvorpå jeg kan beskrive det afsky jeg føler over Apple... Det kan ikke være rigtigt at Apple kan tryne alle rundt i manegen... Jeg håber inderligt at de taber alle deres latterlige sager. Gid de må gå konkurs med et kæmpe brag!!!

0 0
Per 19-08-2011 19:12:36

tud tud.. is the world a little too hard for you?

0 0
Jonas 19-08-2011 20:17:46

Meget intelligent kommentar... Men hvis det er højdemålet for dine evner, må man jo lade sig nøjes.

0 0
Mikkel 19-08-2011 15:56:41

Har selv et par Apple produkter (iPhone og iPad), men jeg må sige, jeg forstår ikke helt hvor de vil hen med den her politik. Jeg kan ikke se andet end de gør sig populære på det her.
De her sager må betyde mere for de forskellige firmaer end som så, jeg tænker Apple er jo ikke de eneste der kører retssager mod konkurrende producenter...

0 0
Mikkel 19-08-2011 15:56:40

Har selv et par Apple produkter (iPhone og iPad), men jeg må sige, jeg forstår ikke helt hvor de vil hen med den her politik. Jeg kan ikke se andet end de gør sig populære på det her.
De her sager må betyde mere for de forskellige firmaer end som så, jeg tænker Apple er jo ikke de eneste der kører retssager mod konkurrende producenter...

0 0
Per 19-08-2011 14:37:07

Jeg tror at Apple gør det for at beskytte miljøet, tænkt hvis der kom alt for meget plastik skrammel ud på gaderne fra de andre producenter (Samsung), så er dette jo med til at forurene ;)

0 0
19-08-2011 15:06:55

Og Apple er berømte for at beskytte miljøet?

0 0
Jonas Rasmussen 19-08-2011 14:32:13

jeg kan godt se ligheden mellem Ace og Iphone 4 og ligheden mellem galaxy S og 3Gs, men hvorfor skal SII nu også væk? Jeg tror bare Apple har ondt i røven over at Samsung har lavet nogle produkter som er bedre end deres egne. Bad style Apple...

0 0
Rasmus Duerlund 19-08-2011 13:05:55

Gad vide om de så også vil have stoppet produktionen af Samsung tv? Ved godt at det ikke har noget med tingene at gøre, men man ved jo aldrig hvad de kunne finde på..

0 0
19-08-2011 13:18:38

Selvfølgelig skal salget af samtlige Samsung TV også stoppes - for ikke at nævne alle andre TV producenter. Hvis man drejer TV'et 90 grader, så ligner det jo præcis en iPhone...

0 0
benjamin 21-08-2011 20:36:28

alt fra samsung skal selfølgelig stoppes fjernsyne, mobiler, tablet, pcer og også ders køleskabe

0 0
Styxx 19-08-2011 13:46:33

Du har sgu ret!

Hvis jeg stiller min computerskærm fra Samsung på højkant, så ligner det en iPad på en prik! ;)

0 0
Henrikmand 19-08-2011 14:01:47

Husk lige at sætte en vinkelsliber på, så du får den skåret ned til samme format som en iDims.

Hvis du vil have den til at ligne, kan du lige så godt bruge samme metoder som Apples egne fotoshop-jurister!

0 0
19-08-2011 15:05:58

Det er en meget dum ide. Hvis der er nogle som begynder at bruge de samme beskidte tricks som Apple så vil de retsforfølge dig for at kopiere deres beskidte tricks.

Men jeg ved godt hvem de går efter næste gang, frugtplantager som dyrker æbler, de laver jo ikke andet end at kopiere Apples logo.

De næste der bliver sagsøgt er alle støvsugerproducenter for at lave en kopi af den mac som ligner en støvsuger.

Efter det så retsforfølger de samtlige diktatorer for at være lige så gale i hovedet som apple.

Efter det går det udover kirken, fordi de ikke tilbeder den rigtige gud, for som vi alle ved så er Steve Jobs jo gud.

Efter det så retsforfølger de sig selv for på det tidspunkt har de helt og aldeles tabt forstanden.

0 0
DX 19-08-2011 13:25:26

De har allerede hentet mit Samsung Kamera - og hele mit Picasa album blev beslaglagt samt mit Samsung TV, jeg sidder nu og kigger ind i væggen. ;)

0 0
Footiefan 19-08-2011 13:54:02

Så er du jo for dum - retten har ikke afgjort det endnu ;-)

0 0
DX 19-08-2011 12:41:29

Dobbelmoral må være dobbelt så godt som moral - de bryder jo også selv patent rettigheder- skal Apples produkter så også fjernes fra markedet. De er måske ved at få storhedsvanvid. Man kan da håbe at Google & alle producenterne der bruger Android kan gøre fælles front mod Apple

0 0
19-08-2011 12:33:26

Jeg kunne desværre ikke finde et pænere ord om Apple. Jeg har både prøvet en SGSII(jeg ejer en) og iPhone4, de to telefoner har meget lidt til fælles. Men vi ved jo at Apple ikke ejer moral så de tropper vel op med en SGSII som er manipuleret til at ligne en æbletelefon.

Jeg håber at Hollænderne har bedre syn end de tyske dommere og afslutter sagen med at plante nogle tydelige fodaftryk i enden på Apples folk. Efterfølgende kan EU gøre det samme.

0 0
Sven A. 19-08-2011 12:27:56

Det Apple laver lige nu, er det det som kaldes arbejdsaktivering?

0 0
Schwartz 19-08-2011 11:52:39

Det virker som om patentkrigen, går helt i selv sving. Brug dog hellere pengene på udvikling af bedre produkter, det er forbrugerne, der kommer til at betale for dette nærmest latterlige skuespil i sidste ende...

Man kan spørge sig selv hvem der er interesseret i at holde liv i dette - hvem tror i tjenere godt på alle disse retssager?

0 0
Mazzen 19-08-2011 11:56:33

Tak, for de ord, de er så sande som sagt, gider næsten ikke læse noet herinde længere, da det eneste man ser 2-3 gange om dagen med stor overskrift en det næste udvikling i sagen, og det står en langt ud af halsen.

0 0
Anders W 19-08-2011 11:48:32

Har den ikke været på markedet i næsten et år? ... det er da vist lidt sent at begynde at bede om at få dem returneret.

0 0
Schwartz 19-08-2011 11:53:57

Ja, det virker alt for sent, nu har forbrugerne købt produktet og der kommer senere nye modeller som er lige så gode eller bedre fra Samsung eller andre...

0 0
Footiefan 19-08-2011 13:24:03

HTC prøver pt at stoppe Apples macse pga wifi patenter. Det kan da heller ikke nyt?!

0 0
Urbanus 19-08-2011 11:39:26

Det næste bliver vel at de kræver at alle borgere der ejer et Samsung-produkt skal aflevere det til destruktion hos Apple

0 0
Mazzen 19-08-2011 11:53:38

Enig, kan kun sige at min respekt for Apple ligger på et meget lavt sted(stort set intet), det kan godt være de laver nogen fede produkter, men når man hører om hvordan de opfører sig på den internationale scene, så må man vel ærligt indrømme at det er lidt plat, om man så er nok så meget Apple-fan, for selvom man self skal beskytte ens patenter, så det med at Apple mener at alt de har i deres telefoner er ulovligt for andre at bruge, er simplethen for langt ude.
Der er noget som hedder det frie marked, og selvom man self ikke skal kopiere hinanden, så er der da også flere tilfælde hvor Apple netop har gjort dette.
Og i min mening burde alle som bruger WP7, Goggle Android, Blackberry, Symbian etc sagsøge Apple for patentbrud af enhver slags og kræve alt deres fjernet fra markedet da de kopiere enten Android Notifikation Bar(gardin i toppen, hvis i tvivl) og div. andre kopiede ting i IOS.

Og selv en side som denne som tydeligt, nok også er grebet af Apple-feberen, burde stå og sige til sig selv at det er lidt for lavt hvad Apple gør.

Og så må SteveJobs(mobilsiden bruger) sige hvad han vil om hvorfor, hvordan og at det med SIKKERHED er APPLE som var de første med det(Nej, de var ikke, de var bare de første til at stjæle ideen)

0 0