Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple vil forsøge at stoppe HTC-salg i USA

Apple vil forsøge at stoppe HTC-salg i USA

Den amerikanske teknologigigant optrapper kampen om patentrettigheder, og retter nu fokus mod den taiwanesiske gigant HTC.

Apple beskylder HTC for, at have taget en 'bid af æblet´. I en klage til den internationale handelskommission beskyldes HTC for at have overtrådt fem softwarepatenter. Apple vil derfor forsøge at stoppe al import af HTC-enheder i USA. Det skriver Wall Street Journal.

Apple mener HTC har efterlignet visse funktioner, såsom måden man scroller gennem dokumenter på, måden skærmen skifter mellem vandret og lodret m.v.

Får Apple held med forbuddet, vil der ikke kunne importeres HTC-produkter til USA før patentretssagen er afsluttet, hvilket kan have lange udsigter.

Der kører også en sag mod Samsung, som Apple beskylder for at have stjålet væsentlige designfeatures. Apple er selv blevet dømt for at “sjæle” andres patenter.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 17-07-2011 13:35:51

Har selv en MacBook Pro og en HTC Desire HD, men er så træt af dette evige ynkeri fra Apples side, at jeg tænker på at udskifte min MacBook pro til en PC'er næste gang, selv om jeg ikke har så meget tilovers for Windows...

0 0
jesper 14-07-2011 01:20:25

Endnu engang kan apple-lede mig hoppe frem og skrige:

PRINCESSENYKKER...

Grow up apple og join the real fight.....

0 0
Benjamin Jensen 13-07-2011 22:27:54

Jeg har prøvet at læse nogle af artiklerne der blev linket.

Der står jo tydeligt, at alt hvad aftalen indeholder er hemmeligt. Derfor aner vi intet om hvem der betaler licens til hvem.

Der ligger så meget strategi i disse patentsager, så man skulle tro det var løgn. Alle virksomheder lægger sag an, lige så snart de føler deres omsætning truet. Det er uanset om det er Apple, Google eller Nokia.

Bare Jeppes bemærkning, kan jo få mig til at se rødt.

For hvem har kopieret hvad? Google har taget utrolig meget fra MS. Skulle MS sagsøge Google for brug af Widgets? Men at sagsøge nogle for hvordan en notifikation kan se ud, er godt nok ude på det yderste overdrev. Hvem siger i det hele taget, at Google har patent på måden at gøre det på? Måske betaler Google allerede licens til nogle andre for det.

Skulle MS så også betale licens til Mozilla for at kopiere tabbed browsing? Skal Google så også betale til Mozilla for deres brug i Google Chrome?

Flere af brugerne herinde, er sgu næsten værre end producenterne selv. Gad vide hvad I har at tabe? Jeres stolthed?

0 0
Kim 14-07-2011 05:40:27

Benjamin, det står fuldstændigt klart hvem der vandt sagen melllem Nokia og Apple. Apple betaler et engangsbeløb og herefter en licensaftale - Nokias aktier steg. Der er ikke noget at være i tvivl om, uanset om beløbene - som altid - hemmeligholdes. Det er en del af forliget at beløbet hemmeligholdes.

Og i forhold til dine eksempler - det er jo lige nøjagtigt derfor, at vi kritisere Apple for deres sagsanlæg mod HTC. Fordi det drejer sig om hvordan billedet skifter når man vender telefonen, og andre små ubetydeligheder.

Gsus, det er op af bakke at køre en nogenlunde saglig diskussion med religiøse. Om det så er Jobs Kult eller Abdroiderne gør ikke den store forskel.

0 0
Jeppe 13-07-2011 20:53:03

Når apple lancere IOS 5 tror jeg at det er Apple der skal en lille tur i retten for hvis man kigger på en android telefon og en iphone med ios 5 kan man godt se at Apple har kopiert noget fra android blandt andet det med at trække toppen ned eller hvad det så hedder hvor man så kan se meddeler også videre og der er helt sikkert også en masse andre ting

0 0
Katron 13-07-2011 14:23:59

Nokias patentsager mod apple var ikke sådan noget software fis, som apples kopiering af scroll funktioner fra nokia. Nokia brugte galleri scroll og scroll af albumcovers, før den første iphone dukkede op.

Der var få af Nokias patentanklager mod apple, der indeholdte basale softwarefunktioner, netop fordi at apple kørte en helt anden kode i deres software, så en direkte kopiering af en funktion, slet ikke er muligt.
Nokias patentsager lå primært i hardware. Måden hvorpå man via mobile enheder kan kommunikere og overføre trådløst. Nokia har opfundet det meste, så derfor var apple, ligesom alle andre mobilproducenter, nødsaget til at betale royalties til nokia, for at kunne indtræde på det europæiske marked. Alle producenter gør det, bortset fra apple. De mente ikke det var nødvendigt.
Husk på før i tiden. Nokia har patent på gsm netværket. Da dette ikke fandtes i USA, kunne amerikanske mobiler ikke bruges i europa, og omvendt. Alle mobilproducenter havde 2 versioner af alle deres modeller, en til det amerikanske marked, og en til resten af verden.
Den første iphone kunne netop af denne grund ikke bruges udenfor USA.
På dette tidspunkt begyndte alle andre producenter, at lancere modeller der kunne bruges i hele verden. Mener nokia N95 var en af de første.
Apple gjorde det samme med iphone 3, dog mente de ikke det var nødvendigt at betale licenser til de europæiske patentindehavere af de netværk som vi bruger. Det var jo ikke kun nokia der kørte sager mod apple.
Så sent som i 2010, forsøgte apple at ekskluderer nokia fra det amerikanske marked i en retsag, men da nokia allerede betalte licenser for brugen af de amerikanske netværk, var der ikke noget at gøre.
Nokia havde om nogen anden, virkeligt grundlag for at køre en sag mod apple. Havde apple for nyligt ikke indgået forlig med nokia, ville de på sigt ha tabt retssagen, for 36 ud af de 40 patentbrud lå på kommunikations udstyr, som netop nokia selv har udviklet og patenteret, eller har købt ophavsretten til.

Hvorfor kørte nokia så ikke retsagen helt til døren, men indgik forliget??.
Fordi en del af forliget indebar at apple i fremtiden har indvilliget i et samarbejde med nokia, på nogle områder som ikke blev bekendtgjort.
Nokia vidste de ville få medhold på alle patentsagerne, men som en del af forliget, har nokia dels fået en stor sum penge, men ud over det har de fået et samarbejde, som ellers ikke ville ha været muligt, hvis sagen havde fået lov at gå sin gang.
Nokia er som regel ikke ublu i deres retsager mod andre producenter, og ej heller sagen mod apple.
Husk på at nokia faktisk selv har været med til at opfinde mobiltelefonen, så med alle deres patenter, vil de kunne overleve af royalties alene, hvis altså andre producenter ellers betaler.

Alle andre producenter har siden tidernes morgen, betalt licenser til nokia, så mange af de halvpustede sagsanlæg der ved siden af, er dukket op imod apple fra andre producenter, kan ligge i at apple har indtaget en del af markedet, uden at betale licenser ligesom alle andre gør.

For 4 år siden, hvor nokias retssag startede, havde apple sandsynligvis slet ikke råd til at tabe sagen.
Nokia har aldrig haft interesse i at være dominerende på markedet. De har altid været meget åbne overfor konkurerende producenter. Jeg tror det alene er af samme grund, som microsoft tilbage i 2000 brændte fingrende. Man må ikke blive for dominerende, for så kommer der retsager helt af sig selv.
Alle har, gennem hele nokias eksistens, fået lov til at bruge nokias teknologi, bare de har villet betale licens. Nokia har aldrig holdt noget for sig selv, til trods for at man via patentsystemet har ret til at beholde teknologi i en årrække, før det automatisk bliver lagt ud som licensproduktion til andre virksomheder.

0 0
chris 16-07-2011 14:57:00

Rigtig godt indlæg. 1-0 til Katron og Nokia :)

0 0
Kim 13-07-2011 15:13:01

Jeg er enig. Når jeg har fremhævet netop denne sag, er det fordi den er så markant anderledes, end et software/design/papkasse-design(!!) krav som Apple stiller med.

Dog ville Nokia på sigt ikke få lov til at ekskludere andre fra at bruge deres teknologier (hvis de havde ønsket det) af konkurrencemyndighederne rundt omkring.
Men derfor skal Apple og andre, naturligvis betale licens alligevel.

0 0
13-07-2011 14:56:48

To sidebemærkninger:

1. Så vidt jeg ved er den interne antenne opfundet på Aalborg Universitet i samarbejde med Nokia

2. Hvis man vil føre groteske retssager så er usa jo som bekendt mulighedernes land. Her kan en restaurant få en retssag på nakken for at servere varm kaffe, så selvom det apple har gang i virker grotesk i den civiliserede del af verden, altså Europa, så husk at amerikanske retssager først bliver groteske når de når et helt andet punkt.

0 0
Danni Hansen 13-07-2011 14:55:24

+1

0 0
Henrikmand 13-07-2011 12:03:37

OT - kan du ikke droppe dine reklamelinks i dine indlæg?

Med mindre selvfølgelig at du betaler for at annoncere på Mobilsiden ;)

0 0
13-07-2011 11:35:52

Jeg skrev faktisk at hvis Nokia havde samme muligheder for at have en patriotisk befolkning, og en tilhørende domstol ghd glattejern

0 0
Daniel Jørgensen 13-07-2011 10:36:48

Tag et kig ind ad Apple.. Den nyeste opdatering i har lavet, iOS5, hvor mange ting er der ikke lige stjålet fra Android deri ?

0 0
Danni Hansen 13-07-2011 14:52:55

Hov hov du glemmer at Apple ikke stjæler notifikation fra Android men "Gen-opfinder" systemet som noget andet haha

0 0
MGApcPro 13-07-2011 16:17:28

Prøv at se deres intro video til iOS 5 xD
http://www.youtube.com/watch?v=0TkFYy-BiWY
Jeg elsker bare 0:47

0 0
Benjamin Jensen 13-07-2011 09:23:42

I snakker og snakker, men I ved ikke rigtig hvad I snakker om. Her er der en grund til at igen at flame Apple, og den chance vil I ikke lade jer gå forbi.

Vi aner intet om hvad der er taget patent på, og hvor der evt. ingen patent har. I snakker om at stjæle, men visse ting kan man godt "stjæle", hvis teknologien ikke er patentberettiget.

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg hader patenter, og alt hvad det indebærer. Det har dog også nogle fordele, f.eks. at producenter nok ikke vil være så ivrige med at indføre nye teknologier, hvis de ikke kunne have for dem selv.

Men når Apple lægger sag an, så er der en grund. Når MS lægger sag an, så er der en grund, og dem bruger de fleste sig jo af, til trods for det nok er den virksomhed som har flest patenter, og samtidig anlægger flest sager.

Hvis I ikke kan komme med saglige kommentarer og kildeangivelse angående f.eks. Nokias patent, så synes jeg egentlig I skal klappe kaje. Nokia er ikke en tøddel bedre end Apple eller andre mobilproducenter.

0 0
Katron 13-07-2011 14:25:55

Alle patenter ligger frit tilgængeligt, du kan bare søge på det.

Det er en af ulemperne ved at tage patent. "opskriften" på dit patent skal være offentligtgjort.
Vil du så bruge et patent, skal man betale licens pr.gang man bruger det.

0 0
Zeb 13-07-2011 10:51:07

Problemet er vel især de amerikanske retningslinjer for patenter, hvor man kan tage patent på en ide uden så meget som være i nærheden af en prototype. Det er jo dybt skadeligt for forbrugerne at selskaberne prøver at få hinanden udelukket fra markedet, og generelt stopper det jo al innovation hvis kun et selskab eks. har ret til at lave en tablet i formen "tynd med stor touch skærm".

Hvis Apple fik deres vilje var iPhone den eneste smartphone og iPad den eneste tablet på markedet. Det kan jo aldrig nogen sinde være en positiv ting.

0 0
Kim 13-07-2011 11:09:41

Både og, for uden muligheden for patenter, ville der heller ikke gå de samme midler i udviklingen af produkterne. Og slet ikke udenfor store selskaber.
En af grundene er jo, at jeg som privatperson kan få en god ide, som jeg kan patentere. Så kan jeg udvikle den så langt jeg nu kan, og sælge den videre til nogen der kan videreudvikle den.
Havde man ikke patentmuligheden, så ville jeg kunne gå til et møde med en kapitalstærk virksomhed, de ville sige pænt tak og farvel, og jeg ville så senere kunne købe mit produkt af dem...

0 0
Henrikmand 13-07-2011 10:40:37

Av - det var godt nok en slem én, hva'? Sikke du dog kan!

Man kan tydeligt fornemme at du følte dig angrebet her, selvom det der bliver antydet er, at Apple i nogle tilfælde har en fordel i retssalene i sit eget hjemland, da der hersker meget stor patriotisme omkring amerikanernes egne produkter.

Kommentaterne påpeger vist blot nogle principielle forskelle, og min egen kommentar påpeger desuden at der ikke føres helt samme, aggressive patent-strategi hos de forskellige mobilproducenter.

Jeg skrev faktisk at hvis Nokia havde samme muligheder for at have en patriotisk befolkning, og en tilhørende domstol i ryggen, var der nok en hel del producenter, som ALDRIG ville få en mobiltelefon på gaden.

Så jeg synes faktisk, at din kommentar om at vi "skal klappe kaje" er temmelig upassende.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 12-07-2011 23:37:10

Syntes det er underligt som folk angriber Apple i sådan en sag? Der er da andre producenter der har gjort det samme imod Apple, og LG gjorde det mod Sony med PlayStation...

Hvis de har opfundet det skal de da også beskytte det, nøjagtigt som Google nok vil gøre med den smarte Notificationsbar som Apple også bruger i deres iOS 5...

Det ender sikkert med at HTC giver et beløb for hver solgte telefon til Apple, nøjagtigt som de gør til Microsoft.

Det er en evig kamp imellem produceterne og de er alle lige slemme til det... Uden tvivl! Men Apple og alle de andre må jo mene det kan betale sig siden de bruger alt den tid og penge på disse sager.

0 0
Mazzen 13-07-2011 07:28:16

Selvom du har ret i at det kunne lyde som et angreb på Apple, så er der en grund til folk bliver sure over det og det er at man næsten ikke hører om andet fra Apple hver gang en anden mobilproducent lancere en telefon, hvis det som Kasper sagde havde været Nokia som gik til angreb på Apple så ville Apple evt blive nød til at trække alle deres produkter tilbage eller betale en så bøde til Nokia, og derefter betale dem en go´slat af deres indkomst for at få lov til at bruge de patenter som Nokia har.
Men det korte af det lange er at Apple i sidste ende er bange for at hvis de lader nogen af de andre producenter få foden indenfor på det amerikanske marked at de så mister store markedsandele, da Apple jo kun har High-End dyre telefoner, og det er ikke alle førstegangs brugere som ønsker noget så stort som en Iphone, det kan være de vil foretrække f.eks. HTC Wildfire eller andre mobiler i den klasse/pris.

0 0
Henrikmand 13-07-2011 08:11:34

Jeg tror faktisk man kan vende den om og påstå, at hvis Nokia havde samme patent-taktik og angrebslyst overfor Apple, og vel at mærke havde samme massive opbakning i sin egen region, så ville Apple aldrig have haft mulighed for at lancere en telefon!

Vi har masser af mærker og producenter i Europa. I USA er der kun 2 (som sælger).

0 0
Kim 13-07-2011 09:05:37

Sagen er jo afsluttet udenom domstolen, eller dvs. der er indgået forlig. Og kender man det Amerikanske retssystem så vil man vide, at det men stor sandsynlighed har været fordi Apple frygtede at tabe. Men ikke mindst hvad konsekvenserne af at tabe ville blive.
Så de har - langt om længe - haft det helt store checkhæfte fremme.

Men det er jo også helt klart, at havde retten nedlagt forbud mod at Apple benyttede især Nokias transmissions teknologier, ja, så var Iphonen bare en Ipod Touch igen.

0 0
Kim 13-07-2011 07:11:24

Nokia har aldrig forsøgt at stoppe salget af Iphone, til trods for mere end 40 patentovertrædelser. Det er der forskellen (især) ligger.

Der er intet i vejen med at kræve sine patentlige rettigheder, men man skal godt nok holde op med at kaste med sten når man bor i et glashus.
Hvis Nokia havde ageret på samme måde (og fået medhold), tja, så ville der i store træk ikke være andre producenter, der kunne sende telefoner på markedet. Iphonen ville forblive en Ipod - om den ville kunne være en Ipod Touch er ikke engang sikkert.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-07-2011 16:47:08

Hvor i mit indlæg ser du mig forøvrigt nævne Nokia siden det lige er dem du bringer på banen?

0 0
Kim 13-07-2011 17:22:01

Glashus-effekten. Apple går dirkte efter strupen på HTC - primært fordi de ikke tør gå mod Google.
Men de gør det på mindre teknikaliteter, hvilket får dem til at virke hykleriske i forhold til deres egen, nu afsluttede, sag med Nokia. Den fik de trukket så langt som muligt, og indgik først forlig da afgørelsen næsten lå klar.

Samsung vil de bla. have forbudt pga indpakningen.

De fremstår som et firma i krise, hvor luften er gået ud af ballonen. De virker desperate.
Og med iOS5 lancerer de selv en række "lånte" funktioner (igen) fra både Andriod, men også den store gode gamle Nokia godtepose.

Desuden er det ikke et gyldigt forsvar, at naboen er lige så kriminel, eller endda værre. Fej for egen dør først.
Det er dog et typisk Apple-forsvar, at benægte fejl og derudover pege fingrene mod andre.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-07-2011 16:44:17

Jeg kan ikke huske om iPhone var med men Nokia forsøgte for ikke så længe siden at stoppe alt import af de fleste af Apples computere da de skulle indeholde nogle af Nokias patenter... Så de er ikke bedre selv...

0 0
Emil Brandhøj 12-07-2011 23:10:29

Har virkelig ikke meget til overs for denne artikel!
Hvor er kilderne henne?
Det lyder jo bare som om personen der har skrevet artiklen hader Apple, hun får det ihvertfald godt til at fremstå ALLE de fejl apple laver..

0 0
JohnnyNr5 12-07-2011 23:52:25

Det er ikke Lenes fejl, at Apple har en forkærlighed for at rode sig ud i sager, der hvad seriøsitet angår kan måle sig med at søge erstatning for at have fået lungekræft efter at have røget i 50 år. Her i artiklen listes kun løst noget af firmaets forhistorie på området. At det får Apple til at stå i et dårligt lys har du fuldstændig ret i, men det er udelukke deres egen skyld. Lene har næppe tvunget dem til at opføre sig så idiotisk som de gør.

Jeg vil anbefale dig at få genopladet batterierne i tænkehatten. Dit angreb på denne nyheds skribent, holder på ingen måde vand.

0 0
Kim 13-07-2011 07:05:15

Jo, Lene hader alle producenter! Og mobiltelefoner! Og hun har selv fundet på det! Og så går hun i grimme sko! Gsus!

0 0
Emil Brandhøj 13-07-2011 13:40:03

Tager mine ord i mig igen..

0 0
KimDotDK 12-07-2011 23:27:02

Stakkels Lene skal høre meget. Først er hun iPhan af værste skuffe og nu er hun så Apple hader :D

Og kilden er her: http://www.bloomberg.com/news/2011-07-11/apple-files-new-trade-complaint-against-htc-over-devices.html
Altså Bloomberg.com, som Lene ganske rigtigt har skrevet.

0 0
Schwartz 12-07-2011 21:54:04

Et sådant patent ræs fremmer ikke udvikling af bedre teknologi, det bremser den og er på linie med konkurrenceklausuler og andre ting fanden har skabt...

0 0
Schwartz 12-07-2011 21:51:27

Det er jo nærmest ynkeligt hvordan det virker som om Apple går efter manden i stedet for bolden.

Desværre er nogle af de andre producenter ikke bedre hvad dette angår.

Brug hellere energien på at skabe gode produkter fremfor at smide gode udviklingspenge i et stort advokathul...

0 0
KimDotDK 12-07-2011 20:38:47

Det er hermed forbudt at lave telefoner i candybar design og med touchskærm.
Hilsen Apple

:D

0 0
MGApcPro 12-07-2011 21:45:17

også tablets, fordi apple opfandt den jo xD

0 0
Per Hansen 12-07-2011 20:35:31

Det er muligt at vi i Europa ryster på hovedet af Apple, men glem ikke amerikanernes patriotisme.
Hver gang Apple lægger sag an, uanset hvor sindsygt deres anklager lyder i vores ører, scorer de fede point på hjemmebanen.
Når USA(Apple) angribes, står man sammen og støtter den forurettede.
Uanset om man vinder eller taber retssagen har man vundet på hjemmemarkedet.
Apple har en enestående marketingsafdeling, og dette er bare et udslag heraf.

0 0
Urbanus 13-07-2011 09:01:34

Nå ja, Apple er fra USA. Det havde jeg lige glemt et øjeblik. Jeg var helt sikre på at de var fra Nordkorea!

0 0
12-07-2011 19:50:03

Alle de beskyldninger der fyger fra Apple kan da ikke være godt for deres brand. De gør sig uvenner med et hav af firmaer inden for elektronikbranchen og de fleste ryster da på hovedet, når der kommer inden en nyhed om et sagsanlæg fra Apple omkring "patentbrud".

0 0
Robert 12-07-2011 19:31:14

Jamen, jamen kære Apple gør ikke meget for at lægge skjul på at de meget gerne vil ha et monopol I USA på mobilmarkedet og dermed sætte store bølger i gang på verdensplan. Skal det lykkedes for dem?? Det er lige før jeg håber det så vi kan se hvad det kommer til at ske fremover, og med det forrykte Amerikanske retssystem tjaaaa.... ALT kan ske!!!

0 0