Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple vinder patent på Slide to Unlock

Apple vinder patent på Slide to Unlock

US Patent and Trademark Office har netop tildelt Apple patentet på Slide to Unlock-funktionen og deres afrundede design.

I den meget lange Apple og Samsung patentsag der har huseret var ”Slide to Unlock”-funktionen også oppe og vende i retten i Tyskland.

Her slæbte Apple nemlig Samsung i retten for, at have kopieret denne funktion. Men nu har Apple altså fået patent på denne funktion af den amerikanske patentinstans US Patent and Trademark Office. Det skriver Appleinsider.com.

Apple har også fået patent på det afrundede design, som går tilbage til den første iPhone fra 2007.

Dog er sagen nok ikke afsluttet helt endnu, trods Apple har vundet disse patenter. Google har nemlig tilbage i 2010 søgt patent på en funktion noget lignende.


Læs også:
 - Bag om: Patent, varemærker og designbeskyttelse

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper 08-02-2013 09:53:18

...efter JB opdateringen til SGSII, kan man lave "slide to unlock" på hele skærmen, hvilket i mine øjne, er markant smartere end Æbles (lånte) løsning.
På den måde skal man ikke ramme en bestemt knap for at låse op, men kan låse op på hele skærmen.

0 0
toysoldier 07-02-2013 23:39:52

Så vidt jeg husker blev deres "slide to unlock" afvist i en engelsk retssag, da det kunne påvises, at den svenske telefon NeoNode var den der opfandt funktionen.

0 0
Jonas_a 07-02-2013 18:53:06

Jeg synes det er bizart at kunne få patent på "afrunde kanter"! tænk hvis nogen havde det samme patent på biler..så vil bilerne ligner allesammen de lidt ældre Volvo modeller!

0 0
Thomas 07-02-2013 20:32:21

Apple har ikke patent på "afrunde kanter", så du kan være ganske rolig.

De har fået et designpatent på den meget specifikke form i "fig. 3" (de stiplede linjer er ikke en del af patentet).

0 0
Zeb 07-02-2013 20:11:19

Indtil nogen tog patent på skarpe kanter. Så ville resten af bilfabrikanterne være på den!

0 0
Jonas_a 07-02-2013 22:08:04

hehe..ja..eller patent på biler med fire hjul!

0 0
Jonas_a 07-02-2013 18:48:30

Men nu findes der masser af "Slide to unlock" låseskærm på Google play som ligner eller er en direkte kopi af denne.
Fjernes de allesammen fra markedet? eller gælder patentet kun telefon-producenterne egne brugerflade?

0 0
Thomas Larsen 07-02-2013 20:31:58

Ved ikke om de ligesom med DMCA kan kræves fjernet, men hvis der er en applikation som nærmer sig designet for meget så kan de godt kræve at brugen skal licenseres.

Dog til så høje priser det selvfølgelig aldrig ville kunne betale sig, og essentielt ville kræve produktet bliver fjernet.

0 0
Thomas Larsen 07-02-2013 18:04:43

Apple har ikke fået patent på funktionen, de har fået patent på designet af selve funktionen.

Det andet patent har de haft i noget tid, og den sag er såmænd "ovre", USPTO har givet dem patentet, også deres nye opdaterede patent fra 2011.

At de så hverken har opfundet det gamle eller det nye patent er så en anden ting, men det må vi jo så vente på at USPTO finder ud af.

(Eller at en Jury trods klare instrukser på det modsatte dømmer et firma grundet nu, foreløbige, ugyldige patenter)

0 0