Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple Watch: Apple stormer ind på wearable-scenen

Apple Watch: Apple stormer ind på wearable-scenen

Det er rygtes længe og er nu en realitet. Her er smart-uret ifølge Apple.

Det her er en stor satsning for Apple. Det blev understreget eftertrykkeligt da Tim Cook for første gang lånte afdøde Steve Jobs ikoniske udtryk ”… one more thing”.

Et udtryk der historisk har slået tonen an for hver monumental produktlancering. Før var det iPod, derefter fulgte iPhone og sidst var det iPad. Men i dag galdt det en ny produkt-type for Apple: smarturet som kort og godt hedder ’Watch’

Både store og små

Apple Watch er ikke bare en, men 6 forskellige produkter. En herre-version og en mindre dame-variant. Begge størrelser er begge støbt i rustfrit stål men udgives med tre forskellige finish: sport, klassisk og guld.

Dertil hører seks forskellige remme i både læder, metal og plast. Disse kan udskiftes og tilpasses efter smag.

Selve displayet er kvadratisk og retina-opløsning sikrer at tekst og ikoner står skarpt. Hele herligheden er gemt bag ridsefast og stærkt safirglas.

Urene oplades trådløst via en nydesignet dock.

Mere end et lilliput-iOS

Til at styre uret gennem det lille display genopfinder Apple både touch-skærm og klik-hjulet. 

Apple-direktør Tim Cook fastslår at pinch-to-zoom bare ikke dur til små skærme og introducerer ’Crown’, et klik-hjul der skal gøre det lettere at navigere i menuer, blandt funktioner eller bare zoome ind og ud.

Selve touch-delen er også tænkt anderledes. En trykfølsom overflade under skærmen registrer, hvorvidt du trykker let eller hårdt, og giver flere muligheder for at styre uret.

Til at runde de mange input-muligheder af, kommer Siri genkender stemmekommandoer, og foreslår samtidig standard-svar til bl.a. beskeder ud fra deres indhold.

Til både sport og shopping

Uret er vandtæt og desuden ekviperet med 4 sensorer ved håndleddet der registrerer både puls og aktivitet, til at assistere under træningen med data som tilbagelagt distance, kalorieforbrug og meget mere.

En anden nytænkning er integrationen af en NFC-chip der sammen med Apples ligeså nye mobilbetalingsløsning kan fungere som kredikort. Nu skal hverken mobil eller kort op ad lommen, betalingen kan foregå ved et tap med Watch.

Kun til iPhone – og til næste år

Brænder du efter at eje det nye Apple Watch, må du væbne dig med tålmodighed – og en nyere Apple-mobil. Apple Watch virker nemlig kun med iPhone 5, 5C, 5S og de to nye iPhones 6 og 6 Plus.

Uret vil samtidig først få debut i starten af 2015. Prisen vil lyde på 349$, eller omtrent 2.000,- kroner før dansk told og moms.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Shawn S. Ø 10-09-2014 11:57:57

Man kan kun være skuffet uanset om man er fanboy eller bare fan. Igen er Apple bare bagefter

5 9
Christoffer_FM 11-09-2014 21:43:40

Uddyb venligst.

5 0
Steffen M 10-09-2014 23:41:28

Du kan være sikker på at Apple fanboys ikke er skuffede. De elsker det - bare det er Apple.

4 6
Kim Jensen 10-09-2014 09:37:45

"stomer ind"... ja. om 6 mdr. og det er vel ikke at storme ind.. Virker kun med Iphone.. og det er jo også ok, men det begrænser jo antallet af købere en del. Design kan diskuteres, men det ligner for mig meget nogle af de andre. Alt i alt : Ikke et nyt banebrydende produkt fra Apple, men nu er de også snart med.

10 8
Bjørn 10-09-2014 08:50:06

Kønt er det sgu ikke. Jeg kan dog godt lide deres forsøg på at tage kronen fra et almindeligt ur og gøre den til et designelement på Apple Watch. Ærgerligt den så ikke sidder centreret på siden af urkassen.

Jeg er ikke vild med designet generelt, der er for meget gadget og for lidt ur over det. Moto 360 rammer meget mere min smag. Men det er selvfølgelig helt subjektivt jo.

Har faktisk rigtig svært ved at kalde den for et ur, for det er det ikke. Det er en wearable, en gadget til håndleddet, som i øvrigt kan vise tiden.

Apple Watch får i al fald ikke mig til at skifte mine mekaniske armbåndsure ud. Overvejer om der skal et fitnessband (Jawbone UP24) på det andet håndled. Men et Apple Watch bliver det ikke.

10 4
Jesper 09-09-2014 23:14:46

Firkantet!!!

Hvor skuffende!

15 12
Christoffer_FM 11-09-2014 21:44:26

Hvorfor?

5 0
Daniel Jørgensen 09-09-2014 22:57:57

Det er sjovt, som der i disse år, prøves på at skabe behov for ting, som vi egentlig ikke har noget behov for. Hvilket problem skal dette produkt løse? Nu har jeg haft et Pebble ur i et års tid, og ja, det er da super fancy osv, men stadig bare en unødvendig gadget, og jeg kan ikke se for mig, at dette ur fra Apple skulle være anderledes. Heller ikke efter præsentationen.

8 6
Thomas Larsen 09-09-2014 23:12:54

Det eliminerer telefonen som et forstyrrende element, det er ikke nødvendigvis for alle men for nogle er det rigtigt godt man ikke bliver forstyrret 30 sekunder hver gang mobilen laver lyde.

9 1
Naggie21 10-09-2014 00:34:58

Den flytter vel bare problemet. Du skal godt nok ikke hive telefonen frem, for at tjekke den. Men er det noget vigtigt, så skal du først kigge på uret, for derefter at hive telefonen op af lommen. Så faktisk bruge mere tid på det.
For mig er det nu ikke meget langsommere lige, at hive telefonen udover lommekanten og tjekke. Er det så noget vigtigt, så tager jeg den helt op, ellers skubbes den bare tilbage.

Du får ikke mobilnarkomaner til at blive mere til stede på den måde. De vil stadig være dybt begravet i deres skærm. Nu har de bare to at vælge imellem.

5 6
Thomas Larsen 10-09-2014 06:13:14

Du flytter ikke problemet da det ikke kræver du bruger mere end et par sekunder på at vurdere om du skal tage telefonen frem eller ej, det har intet med mobilnarkomaner at gøre, derimod løser det problemet hvor fokus skal fjernes fra det du allerede har gang i.

5 3
Naggie21 10-09-2014 08:19:55

Kan ikke se den store forskel på, at kigge på håndledet, fremfor lige at vippe telefonen halvvejs ud af lommen. Du fjerner fokus nogenlunde lige meget ved begge dele. Bevares, det tager da lige et sekund mere, at kigge den til buksekanten, men ikke mere forstyrrende, end folk der glor på sit håndled hele tiden.

2 4
Thomas Larsen 10-09-2014 08:28:09

Nej det kan du givet vis ikke, det betyder dog den ikke er der.

5 2
Bjarke Riis 09-09-2014 22:55:52

Jeg er meget overrasket over så Casio-agtig den ser ud. Et armbåndsur hos den stilbevidste forbruger er i høj grad et smykke. Her er Moto365 (eller hvad den nu hedder) godt nok et noget mere stilet produkt. Jeg tror Apple gambler med sit omdømme her.

13 8
Kristian Dyrslund 09-09-2014 22:42:24

M

0 4
TF 09-09-2014 22:32:27

Det ser sku flot ud men jeg er stadig ikke overbevist om at jeg har brug for et ur igen, dog ingen tvivl om at det er den bedste model indtil nu.

6 16
Thomas Larsen 09-09-2014 23:16:27

Hvordan kan det være uden tvivl mellem minimum ét produkt du ikke har brugt, og ét som ikke er ude endnu?

16 6
saliuu 09-09-2014 23:10:02

Ikke rigtig, den ser okay ud når den ikke er på en arm, men på en arm så er den rimelig meh
http://appleinsider.com/articles/14/09/09/first-look-hands-on-with-the-all-new-apple-watch
Dens fysiske design minder ret meget om asus zenwatch, så det er ikke engang fordi det er en ny måde at tænke design, rimelig skuffet over Apple watch :(

9 5
jec 09-09-2014 22:42:35

Havde godt nok forventet den ville være pænere.

13 6
TF 09-09-2014 22:43:36

Smag og behag.

5 7