Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apples Passbook inde i varmen hos danske billetgiganter

Apples Passbook inde i varmen hos danske billetgiganter

Apples nye Passbook-koncept er endnu ikke blomstret op i Danmark, men fly-, biograf-, teater- og koncertbilletter er på vej til danskernes iPhones.

Den såkaldte Passbook-app, som Apple lancerede i forbindelse med iOS 6, står gabende tom på langt de fleste iPhones i Danmark.

Det er imidlertid kun et spørgsmål om tid, før der kommer gang i de elektroniske iPhone-billetter, lyder det fra flere af de allerstørste aktører på det danske marked.

Det gælder blandt andet Billetnet, som sender danskerne afsted til alt fra koncerter og teaterforestillinger til fodboldkampe og stand-up. Virksomheden er ejet af billetgiganten Ticketmaster, der allerede er gået i krig med Passbook i andre lande.

 - ”Vores kollegaer i USA og England er gået i gang, og vi er også på vej her i Danmark. Jeg er sikker på, at Passbook bliver et ud af flere alternativer, som vil rykke markedet for mobilbilletter og gøre det meget større,” siger Jakob H. Lund, administrerende direktør i Billetnet, til Mobilsiden.dk.

Han fortæller, at koncernen er ”meget interesseret i Passbook”, men der mangler stadig noget udviklingsarbejde for at kunne tilbyde servicen i Danmark. Det forventes dog at være på plads på den anden side af nytår.

 - ”For at inkludere Passbook skal vi enten lave en decideret app, som spiller sammen med de nye muligheder, eller eventuelt kode og programmere nye ting ind i vores mobiltilpasset website. Vi bliver nødt til at udvikle det ene eller det andet, og det tager tid, så vi vil desværre ikke være klar med Passbook-understøttelse i 2012. Det bliver sandsynligvis først i løbet af 1. kvartal 2013 – måske skal vi hen i 2. kvartal,” fortæller Jakob H. Lund.

SAS og Kino.dk også interesserede

Billetnet-direktøren er ikke den eneste, der følger Passbook-mulighederne for at lægge elektroniske billetter, kundekort og rabatkuponer ind i telefonen med stor interesse.

Filmsitet Kino.dk, der formidler billetsalg til 33 biografer landet over, håber ligeledes at kunne ride med på iPhone-bølgen, fortæller administrerende direktør Lars Bernt.

 - ”Passbook kunne i høj grad være aktuelt for Kino.dk. Vi er stadig i gang med at sætte os ind i udviklingen og teknikken, men jeg synes, at konceptet lyder fedt, for vores strategi er at sætte kunden i centrum. Det vil sige, jo lettere vi kan gøre valget, jo bedre. I den forbindelse er Passbook et tiltag, der ligger lige til højrebenet,” siger Lars Bernt til Mobilsiden.dk.

Nogenlunde samme melding kommer fra luftfartsselskabet SAS.

 - ”Vi synes, at Passbook er meget interessant og innovativt. Alle tiltag, som kan forenkle den enkeltes rejse, er interessante for SAS,” siger selskabets pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen.

I første omgang vil SAS dog fokusere på at få færdigudviklet en mobil-applikation med lignende funktioner. Ifølge Trine Kromann-Mikkelsen kan Passbook-integration være næste skridt.

 - ”Der burde ikke være noget teknisk til hinder for, at vi kan tilføje, at billetten kan ligge i både SAS-app’en og i Passbook. Hvis man flyver meget – eksempelvis på grund af jobbet – kan det være en fordel at bruge vores app, som vil inkludere flere funktioner end blot elektronisk billet og boardingkort, men derfor kan Passbook godt være et interessant supplement i andre tilfælde, og det er vi åbne for,” siger SAS-pressechefen.

Passbook-lignende tjenester er fremtiden

Selv om alle tre billetgiganter viser interesse for Passbook, som digital tegnebog, skal danskerne væbne sig med tålmodighed, før løsningerne for alvor står klar.

TV 2 er begyndt at eksperimentere med at tilbyde rabatkuponer til diverse samarbejdspartnere via Passbook, og før ellers siden skal sådanne tjenester nok slå igennem, lyder det fra  Jakob H. Lund i Billetnet.

  - ”De første tal fra koncernens Passbook-satsning i USA viser en positiv effekt på andelen af mobilbilletter. Vi kan ikke vide, om det har øget det samlede billetsalg, eller om vi ville have solgt det samme antal billetter ad anden vej, men vi kan se, at det er populært. Vi er bare interesserede i at gøre det så nemt og bekvemt som muligt for vores kunder," siger Jakob H. Lund, der bliver bakket op af Lars Bernt fra Kino.dk.

 - ”Set herfra er det åbenlyst en lignende tjeneste, der er fremtiden. Det er ikke til at vide, om Passbook bliver den hest, der vinder væddeløbet, men det rykker helt sikkert i den retning,” siger kino.dk-direktøren.


Læs også:
- Web-TV: Vi har testet Passbook på iPhone - den digitale tegnebog
- Apples Passbook sagsøgt for patentkrænkelse

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Tommy 04-10-2012 17:01:16

Det er sådanne initiativer der skal til, før passport er bare en smule brugbart. Uden billetnet, kino etc, ja så er passport en uinteressant app, så godt at se der er nogen der viser interesse - men der skal mange flere til!

0 0
hellas7 04-10-2012 17:09:50

enig. Uanset hvad må man regne med at der vil gå noget tid før app'en for alvor bliver brugbar, men (modsat fx newsstand) det virker til, at billetsælgerne har taget passbook til sig

0 0

Om brug af cookies