Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apples succes spænder ben for dem selv

Apples succes spænder ben for dem selv

Apple sælger produkter som aldrig før. Men det er ikke uden omkostninger. Det betyder nemlig også massiv kritik af elektronik-giganten.

Apple vader for tiden i dårlig omtale. Den danske forbrugerombudsmand udtaler kritik af Apple og små-børn bliver rippet af spil, der markedsføres som gratis.

Men i virkeligheden er der ikke sket nogen ændring hos Apple.

Det der er sket er, at Apple er kommet ud til den brede forbruger. Mange "almindelige brugere" ejere efterhånden en iPhone, en iPad, en iPod eller en Mac - eller flere af delene. Og dét er problemet.

Forbrugerne stiller krav

Tidligere var Apple kun for dedikerede Apple-brugere, men den almindelige forbruger stiller højere krav - deraf de mange sager.

Det mener Jan Damsgaard, der forsker i informationsteknologi ved Copenhagen Business School.

-"Før var det kun dedikerede Apple evangelister, der elskede Apple's design over alt på jorden, som købte produkterne. De var mindre tilbøjelige til at stille krav til forbrugerbeskyttelse og indhold. Men nu hiver den brede forbrugermasse også Apple's produkter ned fra hylderne, og de stiller krav til andet end blot design", siger han til Politikens forbruger-sektion, Tjek.dk.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mikkel 29-11-2010 20:13:54

Apple laver nogle hamrende gode produkter, der faktisk fungerer. Og der sker rent faktisk noget når man trykker på en knap og ikke et halvt sekundt senere. Apple er sgu ikke førende inden for teknologi, men efter min mening er de det også i den grad på bruger oplevelsen.
Køber man et Apple produkt siger man også ja til deres termer, der er ingen ting der er skjult. Har man ikke lyst til at acceptere Apple's betingelser når man gratis downloader iTunes kan man jo bare lade være, og så finde et andet program.
Det er sgu da også tilladt selv tage et ansvar.
Uanset, er der jo alligevel en masse idioter der køber deres produkter, incl. mig selv!

0 0
Søren Due 29-11-2010 15:03:22

HAHA! Er du gal nogle sure mennesker?!
Alle priser står klart og tydeligt på AppStore. Der er ingen vildledende eller andre underliggende priser.
Desuden til de ignorante: Man får tildelt et logon til AppStore. Og det logon kan forældrene vælge at holde hemmeligt så børnene ikke ender med at købe hele AppStore. Og når forældrene mener at der er brugt nok penge så scroller de bare helt ned i AppStore, hvor de finder en LOGOUT knap. Meget simpelt ;)

0 0
mick olsen 29-11-2010 13:07:18

problemet er vel at en stor del af det man køber når man køber apple,er design, og de forbrugere der forventer et højteknologisk vidunder, eftersom prisen er den højeste på markedet, skaber det skuffelser.

0 0
gielsgaard 29-11-2010 13:15:52

Hmm...Hvis man smider 5000 efter en mobil,uden at undersøge hvad man får,Tja hvad er man så?Desuden er det stadig en fremragende mobil.

0 0
29-11-2010 13:46:36

Der er formentligt ikke noget i vejen med produkterne, men firmaet bag, gør at jeg fuldkommen har mistet interessen for iphone.

0 0
gielsgaard 29-11-2010 14:06:47

Har du det samme med andre produkter du køber?

0 0
29-11-2010 15:40:03

Et selskab jeg mener har et problem er det nye selskab Sonomio. De markedsfører sig selv som simple og uden skjulte genyrer, altså et selskab der frælser folk fra de andre onde selskaber.

Udover at de hundedyre, så mener jeg de har skjulte udgifter(ikke gebyrer). Et eksempel er den skyhøje mb pris, hvis man overskrider sin datagrænse. Det ser jeg som et stort potentiale til en stor skjult udgift.

Dermed ikke sagt at firmaer ikke må tjene penge, men jeg mener at ærlige produkter kan sælges på ærlig vis og omvendt. Der skal være en sammenhæng imellem det jeg bliver lovet og det jeg får, uden grimme overraskelser.

0 0
29-11-2010 15:53:25

Læs eksempelvis denne artikel:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE1099594/nyt-mobilselskab-koerer-helt-uden-minutpriser-og-gebyrer/

Bemærk der står ingen mb-priser og ingen minutpriser, mv. Læs lidt længere ned så skriver de om datapakker og minutpriser...?

Sammenlign med Sonomios prisliste:
https://www.sonomio.com/mobil/andre-priser

Her er både minutpriser og mb/priser. Og her er deres pakker:
https://www.sonomio.com/mobil

1 times tale for 79kr = 1,3kr/min(herfter 069kr/minut, hmmm).
0,5gb(=500mb) til 49kr = 10øre/mb(herfter 50øre/mb)
Altså ikke fri tale og ikke fri data, og gode muligheder for skjulte udgifter.

Mit eget selskab 3 har bl.a. en datapakke på 20gb/md overskrides den så sænker de min hastighed, abonnementet er ikke nødvendigvis mere gennemsigtigt, men jeg står ikke pludselig med en ekstra regning efter 15 dage.

0 0
mick olsen 29-11-2010 23:24:51

og så er der oister hvor du får fri sms, data, ingen opkaldsafgift, og kun 45 øre/minut til 69 kr. i måneden, sorry to say, men det er ligegodt en smule billigere i længden hvis du bare har en smule forbrug :).

0 0
peter 29-11-2010 11:14:34

... for Apple at de skal leve op til det de andre producenter skal leve op til!

De har hidtil været skånet, de fleste journalister har holdt hånden over dem fordi de selv bruger deres produkter. Det er da på tide de bliver behandlet som alle andre.

0 0
29-11-2010 12:12:19

Korrekt, og de finder formentligt snart ud af at forbrugerombudsmanden og domstolene ikke uden videre kan trues til at stoppe anklagerne.

Dertil kommer forbrugerrådet som heller ikke er begejstrede for Apples forbrugerpolitik. Dertil kommer en dansk regering som er i krise, de vil sikkert meget gerne vise handlekraft overfor ondskabsfulde firmaer, der snyder børn og børnefamilier.

Jeg håber apple bliver sat på plads, for de trænger godt nok til at komme ned fra deres arrogante piedestal.

0 0
gielsgaard 29-11-2010 12:26:36

Nu er det vel ikke Apple som får de penge som bliver brugt i en app ,men forældrene til de børn som får stukket en Iphone i hånden har vel også lidt ansvar,tror det med at købe i apps kan slås fra under indstillinger,når det er sagt skal det også med at selvfølgelig skal de følge landets love,man havde så vidt jeg ved også problemer med MacD og Burger King da de kom til landet.

0 0
29-11-2010 13:28:37

Er apple medskyldige, ja. De har udviklet en ekstremt lukket platform, og har en omfattende censur på app store. De bør vel sikre at programmer der er rettet mod børn ikke uden videre kan koste formuer.

Apple er en hybrid mellem en tasmansk djævel og en struds. Enten stikker de hovedet i jorden ellers bider de tilfældigt i alle mulige retninger og væser af alle der ikke tilbeder steve jobs.

0 0
gielsgaard 29-11-2010 13:47:40

Så er jeg jo nødt til at spørge findes de apps ikke til andre platforme?Jeg tilbeder på ingen måde Steve Jobs,men at han er dygtig er der vel ikke tvivl om,men er sikker på at de helt store drenge i Apple holder øje med ham,han er jo blevet flyttet før hvis han går for vidt.

0 0
gielsgaard 29-11-2010 11:53:21

Det er såmænd ikke på nogen måde synd for dem,men venter da spændt om dette med at overholde loven kommer til at gælde for Google også,den der med at have sniffet private trådløse netværk ,ligger vel ikke stille i en skuffe,hvis man som privat gør den slags er det vist nok strafbart,men hvis jeg tager helt fejl der undskylder jeg gerne.

0 0