Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Applikationen til nødstilfælde

Applikationen til nødstilfælde

Alarmcentralen har jævnligt problemer med, at få den præcise adresse til deres udrykninger - ny app hjælper.

Står man i en nødssituation og man ikke kender den præcise adresse kan det have vigtig betydning for hjælpen når frem i tiden. En ny gratis applikation kan hjælpe dig. Det skriver DR.dk.

Alarmcentralen har tit problemer med, at få sendt udrykningskøretøjerne ferm til den rigtige adresse, det kan være fordi anmelderen ikke kender den præcise adresse eller ikke kan huske den pga. den stressede situation. Derfor blev der for et år siden besluttet, at der skulle afsættes penge til udviklingen af en 112-applikation, som kan sikre hjælpen kommer hurtigere frem.

Den nye 112-applikation er udviklet i samarbejde mellem Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Geodatastyrelsen og Intergraph – og finansieret af TrygFonden.

Med den nye applikation bliver det også nemmere, at finde tilskadekomne i skoven eller parker eller andre steder, hvor den nøjagtige adresse ikke kendes.

I dag sker omkring 90 procent af opkaldene til 112 fra mobiltelefoner.

Det er vigtigt at huske den nye 112-applikation ikke er en erstatning for normale opkald til alarmcentralen, men et supplement. Du kan læse mere om applikationen her.

Applikationen hedder ”112 App” og kan downloades gratis i Apples App Store, Google Play Store og Windows Phone Store.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Walter A 09-04-2013 12:34:21

Det er åbenbart muligt at sende en sms med ens lokalitet før app'en ringer op til 112.

Det kan den Islanske version: 112 Iceland som findes til iPhone, Windows phone og android.

http://www.safetravel.is/en/Tl/Telecommunication/SOSIcelandApp/

https://itunes.apple.com/au/app/112-iceland/id530144261?mt=8&ign-mpt=uo%3D2

0 0
Lennie 08-04-2013 18:35:34

Kan jeg når jeg har installeret denne app... Ringe helt almindeligt til 112, og så starter appen i baggrunden... eller skal jeg ringe direkte fra appen?????

0 0
Ole Christensen 09-04-2013 11:40:37

Direkte fra app´en.

0 0
Martin 08-04-2013 15:05:27

Det er lidt underligt at have en app man ikke ved virker. Det er lidt sent at finde ud af i et nødstilfælde at den måske IKKE virker!

Derfor burde der være en mulighed for at lave et testopkald der ikke ringede til 112, men blot sendt et gps-koordinatsæt til serveren som svarede "ok" hvis alt gik godt.

Dette testopkald kunne man lave i ny og næ for at være sikker på at appen stadig virker.

0 0
Kongand 08-04-2013 11:51:25

Altid rart lige at få dette med - som jeg godt kunne have tænkt mig, Mobilsiden.dk måske også lige gjorde opmærksom på:

"Vær særligt opmærksom på, at når du har downloadet 112 app'en, skal du åbne den og indtaste dit telefonnummer, for at 112 app'en er korrekt installeret på din telefon.

- 112 app'en virker kun i Danmark.
- 112 app'en virker ikke, hvis mobilens GPS er deaktiveret.
- 112 app'en kan kun sende GPS-koordinater på steder med dataforbindelse.

Hvis dit batteri er under 25 %, vil 112 app'en starte opkaldet til alarmcentralen, men ikke sende GPS-koordinater. Dette er for at sikre, at du kan få fat i alarmcentralen, uden at din telefon løber tør for strøm. 112 app'en vil også automatisk stoppe afsendelsen af GPS-koordinater, hvis dit batteri kommer under 25 %."

Ydermere håber jeg, det er en app, Mobilsiden.dk vælger at teste, da den jo sådan set kan være ret så vigtig.

Har hørt om folk, der ikke kan hente den pga. forkert skærmopløsning. Andre der kender til dette?

0 0
Martin 08-04-2013 15:06:38

Jeg forstår ikke de 25%. Det er da rigtigt at både GPS og dataforsendelse koster lidt strøm, men ikke i de få sekunder der er tale om.

Grænsen skulle kunne indstilles af brugeren.

0 0
Thomas Larsen 08-04-2013 15:24:13

Tror der er tale om andre en forbipasserende, det er jo heller ikke særligt brugbart at få en opkald fra en billist når han allerede er 5 km fra stedet når han har fået et GPS fix.

Dem som er på stedet kan jo eventuelt have brug for instruktioner osv, indtil hjælpen kan ankomme.

Men eventuelt skulle de gøre at under 25% så tager den lige et GPS fix første gang, og slår det fra bagefter, det ville nok sikre de fleste use-cases.

0 0
Lennie 08-04-2013 10:27:38

Hvis man downloader den app... skal man så aktivere den med det samme? og så fungere den altid i baggrunden når man ringer 112.... ELLER skal man først aktivere den når man er ude for en ulykke og så ringer den automatisk?

0 0
Allan 29-04-2013 13:01:01

Du skal bruge app'en til at ringe 112 - ikke fra din normale dialer. Derfor bør du aktivere app'en når du installerer og så er den klar, når du (forhåbentlig aldrig) får brug for den.

0 0
ladjo 08-04-2013 11:12:34

Kan du gøre når det passer dig... men en god ide er nok at tjekke den er aktiveret inden du evt. ringer til 1.1.2. ;o)


PS. DEN FINDES OGSÅ TIL WindowPhone !

0 0
Ole Christensen 09-04-2013 11:37:35

OG til iphone. ;o)

0 0