Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apps til mobiler styres af Android og Apple iOS

Apps til mobiler styres af Android og Apple iOS

iPhone, iPad, iPod Touch og Android-mobiler, som HTC Legend eller Sony Ericsson X10, styrer hele markedet for mobile programmer og spil.

Når mobilbrugerne downloader programmer og spil, de såkaldte apps, til deres smartphone, sker det hovedsageligt på de to platforme Apple iOS og Google Android.

Computerworld.dk skriver, at de to systemer i 2010 vil stå for 78 procent af alle app-downloads. Apples system har en markedsandel inden for apps på 52 procent.

Tallene kommer fra ABI Research.

Årsagen til succesen er en kombination af tilgængelighed, variation og nyhedsværdi.

Nokias Ovi Store er langt bagud

Blackberrys og Nokias platforme er langt bagud på de mobile apps.

Manglen på succes for f.eks. Nokia, begrundes af ABI Research med en stor fragmentering. Der er ganske enkelt for mange forskellige mobiler, som langtfra kan køre de samme applikationer, hvilket gør det svært for udviklerne.

App-markedet forventes at toppe i 2011 med en årlig omsætning på 44,9 milliarder kroner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Exert 20-08-2010 10:53:52

Men det ændrer vel ikke på resultatet. Årsagen må så bare være en anden...

0 0
Henrik 20-08-2010 11:04:31

Jeg undrer mig faktisk lidt, for jeg synes salget går helt fint for vores produkter....ja, shock horror! Du snakker med en der har HANDS ON erfaring med at udgive på Ovi Store. How about that? ;-)

0 0
Exert 20-08-2010 15:41:50

Hmmm et kik på den originale artikel viser denne sætning: “However, downloads from other platforms, such as Blackberry’s App Store and Nokia’s Ovi Store remain sluggish, hampered by a lack of variety and fragmentation among both manufacturers’ many devices." http://www.abiresearch.com/press/1707-Mobile+Applications+a+Two-Horse+Race,+with+iOS+and+Android+Pulling+Away
Mon ikke sidste sætning skal (eller kan) forstås sådan, at det er mangel på variation OG mangel på fragmentering der er problemet. Altså lige det modsatte af hvad John skriver i artiklen. Det passer også bedre af mit billede af BlackBerry. At det så også passer på iPhone er så lidt problematisk - er det variation i applikationer der menes? Nå men jeg tror i hvert fald, der er gået noget galt i oversættelsen.

Det lyder godt at det går fint med salget, men at kende til ét salgstal fra én udbyder kvalificere vel ikke til at sige noget om konkurrenternes andel. Det skal man vel have et stort analysefirma, der indsamler data fra alle udbydere, til at gøre... så som ABI ;) (selv om de formulerer sig kringlet)

0 0
Henrik 20-08-2010 16:23:50

Det har du helt sikkert ret i, men vores produkter er på ingen måde hverken hypede eller specielt populære i forhold til ting som f.eks. Angry Birds eller sådan, og på trods af dette sælger de ok.

Mit problem med ABI's analyse er, at de kun forholder sig til procenter af brugerne af de respektive app stores. Det er jo klart, at procent tallet er lavere for Nokia, eftersom mange modeller er købt før Ovi Store overhovedet var frigivet. Men det er ikke det samme som at det ikke er kan være en success. Jeg er sikker på, at tallet ville se en del anderledes hvis man kun tog procenttallet af telefoner købt efter september 2009. Og grunden til at dette tal ville være mere interessant er det faktum, at Nokia stadig sælger ligeså mange smartphones på EET kvartal som f.eks. Apple sælger på et HELT år(!). Så selv hvis brugernes aktivitet på Ovi Store er 1/4 del af hvad den er på Apple's lander vi stadig på samme forretningspotentiale. Get my drift?

Jeg er så træt af de her meningsløse "analyser" og tågesnak, specielt fra USA, som er sygeligt biased for deres egne produkter og skeler ikke til resten af verdenen. Deres nyheder fra deres elfenbenstårn er virkelig ved at være "GAAAB!".

0 0
Henrik 19-08-2010 17:25:02

"Manglen på succes for f.eks. Nokia, begrundes af ABI Research med en stor fragmentering. Der er ganske enkelt for mange forskellige mobiler, som langtfra kan køre de samme applikationer, hvilket gør det svært for udviklerne."

-- Det er simpelthen det værste løgnagtige bullshit, jeg har hørt længe. Alle de devices som er Ovi Store-enabled er meget ens. Eneste varians er, at nogle ikke er touch, det er ved gud ikke særligt svært at håndtere for en udvikler (er selv udvikler).

Desuden, så ligger over 90% af salget på Ovi Store på Nokia's touch-telefoner (5800, 5530, 5230, N97, N97Mini, X6 osv.), som er fuldstændig identiske set fra en udvikler - så det er ganske enkelt forkert information ABI kommer med. Det passer ganske enkelt ikke. Men hvad kan man forvente fra et amerikansk "analyse" firma der udtaler sig om mobilmarkedet.

0 0
Henrik 19-08-2010 17:25:02

"Manglen på succes for f.eks. Nokia, begrundes af ABI Research med en stor fragmentering. Der er ganske enkelt for mange forskellige mobiler, som langtfra kan køre de samme applikationer, hvilket gør det svært for udviklerne."

-- Det er simpelthen det værste løgnagtige bullshit, jeg har hørt længe. Alle de devices som er Ovi Store-enabled er meget ens. Eneste varians er, at nogle ikke er touch, det er ved gud ikke særligt svært at håndtere for en udvikler (er selv udvikler).

Desuden, så ligger over 90% af salget på Ovi Store på Nokia's touch-telefoner (5800, 5530, 5230, N97, N97Mini, X6 osv.), som er fuldstændig identiske set fra en udvikler - så det er ganske enkelt forkert information ABI kommer med. Det passer ganske enkelt ikke. Men hvad kan man forvente fra et amerikansk "analyse" firma der udtaler sig om mobilmarkedet.

0 0

Om brug af cookies