Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Aviser vender Apple ryggen

Aviser vender Apple ryggen

Børsen og Financial Times vil ikke være bundet af Apples betingelser og krav om andel i avissalget.

Børsen vil ikke dele omsætningen i applikationerne med Apple. (Foto: Mobilsiden.dk)
Børsen vil ikke dele omsætningen i applikationerne med Apple. (Foto: Mobilsiden.dk)

Når der tegnes et elektronisk avisabonnement på en iPad eller iPhone, så skal avisen aflevere 30 procent af omsætningen til Apple. Men det er der nu flere aviser som ikke vil være med til.

Britiske Financial Times og danske Børsen vender nu således Apple ryggen og trækker sig helt ud af applikationsdelen på iPhone og iPad. Det skriver Business.dk.

Financial Times lancerede i juni en web-baseret udgave af avisen, der kan læses i Safari-browseren på Apples enheder. Dermed skal avisen ikke dele omsætningen af salget med Apple, da det ikke kører igennem IT-gigantens systemer.

Børsen går samme vej.

- "Samarbejdet med Apple har været usædvanligt bureaukratisk og besværligt," fortæller Anders Krab-Johansen, chefredaktør og administrerende direktør på Børsen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 01-09-2011 21:15:33

Tager man sig sammen og afviser Apples krav om, at styre alting omkring sine mobiltelefoner.

0 0
Rene 01-09-2011 20:23:03

Det er intet Apple heller vil end at havde nettet væk fra flash, det er den største grund til at folk ikke køber Ipad, så du kan tro Apple er glad for det her.

0 0
Lars 01-09-2011 17:53:04

Steve J. har jo selv sagt, at det står alle frit for, at lave en web-app, hvis de ikke ønsker at sælge gennem App-store. Så vi får se om Apple retter ind eller om de er ligeglade.

0 0
Thomas Nielsen 01-09-2011 16:12:47

Nu står det jo Apple frit for at melde hvad som helst ud om driftomkostningerne ved App Store, så hvis de nogen sinde har ytret sig om sagen, er de næppe særligt troværdige. For nylig har Asymco ytret sig om omsætningen i Apple App Store i følgende artikel, http://www.asymco.com/2011/06/13/itunes-now-costs-1-3-billionyr-to-run/ , hvor de så vælger at demonstrere en temmelig høj grad af fantasifuldhed i deres konklusion, hvor forfatteren skriver...

If we add the content margins from music and apps and assume the store runs at break even we can get an idea of what it costs to operate the store. The latest number is $113 million per month (from a total income of $313 million/mo.). It implies over $1.3 billion per year.


Læg mærke til "...and assume the store runs at break even...". Det er nok lige netop det mindst tænkelige i en Apple-opereret enhed; at den skulle køre break even, set i lyset af deres sidste regnskab. Næh, Apples investorer skal man nok ikke ynke for meget.

0 0
02-09-2011 10:06:45

Og hvis det er årsagen til at løsningen er for dyr, så må appstore jo falde.

Jeg vil minde om at Android tillader tredjepartsprogrammer, så her er det muligt både at lave en app og slippe for en afgift, Apple derimod gør som de har gjort længe, begrænser.

0 0
Per 02-09-2011 13:26:39

Derimod er Androids sikkerhed lavere end IOSX, og hvis bladhusene ikke er tilfredse med et app, så kan de jo bare lave en html5 udgave, som de allerede er igang med..

Dog kan jeg ikke se, at lidt indtjening igennem appstore er dårligere end ingen indtjening..

0 0
peter 02-09-2011 14:43:33

Ja for verden er nemlig sort eller hvid. Enten så gå de igennem app store og tjener lidt penge ellers så laver den en web app og så tjener de INGEN penge.

Sarkasme kan forekomme!

0 0
Per 02-09-2011 21:14:51

Ved ikke om den var bemøntet mod mig..

Men det jeg siger, hvis du ikke forstod, det var at man jo sagtens kan give begge alternativer..

Sælg igennem app store og tjen fx 2kr pr artikel, eller sælg gennem web og tjen 4 kr pr artikel..

0 0
peter 01-09-2011 10:19:41

Det er fanme godt gået at de tør sige fra. Lad os håbe andre går samme vej så Apple bliver tvunget til at lette på deres urimelige krav.

0 0
Schwartz 01-09-2011 11:20:14

Genau!

App skatten er for høj...

Det er på tide at der gøres opmærksom på at man skal betale alt for meget i afgift når man sælger på App Stores. Også Google tager ca. 30%. Jeg gætter på at andre desværre vil følge de to's eksempel hvad angår afgiftsstørrelsen...

5% ville give dem en fin indtægt til at drive markedet med, man skulle tro at de var grådige...

0 0
JP 01-09-2011 15:39:40

5%.. det ved du tilsyndeladende ikke noget om.. Apple siger selv at det koster en mia. dollar om året at drive AppStore.

0 0
Per 03-09-2011 11:16:48

1 mia.? er du syg? Den ene milliard dollar er ikke hvad det koster at drive appstore, det er hvad de er udbetalt til udviklerne forrige gang, hvis du ser præsentationen af ipad2 på events.apple.com så kan du se, at dette tal nu er kommet op på 2mia dollar..

Dvs penge de udbetaler til udviklere som sælger deres apps igennem appstore. Det har ikke noget med omkostninger for at drive appstore..

0 0
Jeppe Andersen 01-09-2011 12:01:41

5%? :o

Ej det er da for lidt ..

Skal vi også sænke momsen i DK?

0 0
01-09-2011 13:52:46

Hvordan kan du sammenligne afgiften for at sælge en app med moms? Det skal vel nærmere sammenlignes med, hvad dagligvarebutikker tager i profit for deres varer.

30 % synes i mine øjne i hvert fald at hver alt for meget, når man tager i betragtning hvor stort markedet er vokset sig til.

0 0